Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:32

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: CFS epäily & kiistaton rt3 ongelma.
PostPosted: Mon Jan 27, 2014 11:08 

Menisin ehdottomasti pääkaupunkiseudulla Kari Raijille.

http://www.terveystalo.com/fi/Reference ... =Kari+Raij

Mulla sydänoireilu loppui, kun Lio vaihdettii Thyroidiin. T2 tai T1, en nyt muista kumpi, on sydämelle tärkeä hormoni (toki kaikkikin kilpparihormonit, mutta erityisesti toinen noista).

Profile  

PostPosted: Tue Jan 28, 2014 01:26 

Triggerpisteissä on kaksi pääaiheuttajaa: systeemiset tekijät ja muut tekijät. Eli vaikkapa huono ergonomia tai purentavika voi aktivoida triggerpisteitä kenellä tahansa, mutta toisaalta triggerpisteitä voi tulla käytännössä itsestäänkin, jos on systeemisesti ylläpitäviä tekijöitä. Minulla akupunktio ei auttanut, varmaan juuri siksi kun on systeemisiä ongelmia. Kilpirauhasen vajaatoimintahan on yksi sellainen, kun siinä lihakset eivät saa riittävästi energiaa. Lisäksi monet muut hormonaaliset puutokset ja vitamiinien ja mineraalien puutokset voivat aiheuttaa saman (itselläni varmaan kasvuhormonin puutos).

Jamana: Osaatko sanoa, miksi tuolle Raijille on niin järjettömästi vapaita aikoja? Melkein mihin tahansa aikaan seuraavan kuukauden aikana saa vapaita aikoja. Olen siinä käsityksessä, että kaikki kunnolliset kilpirauhaslääkärit ovat kuukausia täyteen buukattuja. Eikö Raijia ole vielä yleisesti "löydetty" vai onko hän alkanut vasta hiljattain hoitaa kilpirauhasjuttuja vai miten tuo on mahdollista?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 28, 2014 11:10 

On hoitanut kauan. Ymmärsin, että ensimmäisiä lääkäreitä, jotka on T3 hormonilla alkanut hoitamaan Suomessa.
Hän tuli vasta hiljan vertaistukiporukoissa tietoon, joten sen vuoksi varmasti vielä noinkin hyvin vapaita aikoja. Saattaa olla, että kauaa ei ole noin hyvä tilanne. On kaikkien kuulemieni kokemusten mukaan _todella_ hyvä ja kokonaisvaltainen lääkäri. Kuuntelee ja tutkii tarkoin.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 29, 2014 09:54 

Hyvä tietää hyvä lääkäri. Olen huomannut varsinkin lääkärikeskuksissa, että lääkäri yks kaks ilmoittaa olevansa käytettävissä, ja hänelle ilmaantuu paljon vapaita aikoja. Näin siis joskus hyvienkin lääkärien kohdalla.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 03, 2014 03:32 

Tuli mieleen, että onkohan tällä mitään asianyhteyttä CFS:ssään sillä olen sairastanut kaksi kertaa steven johnsonin syndrooman 2004 & 2011. Pienestä asti mulla on ollut outoja oireita, joille ei ole löytynyt mitään syytä. Flunssatkin ovat aina iskeneet normaalia kovempaa minuun. Siinä missä muut lapset sairastivat 4 päivää flunssaa sairastin minä 2 viikkoa. Olen sairastanut pusutaudin ja sydämmessä minulla oli pienenä reikä, joka ei umpeutunut oikeaan aikaan. Reikä kuitenkin umpeutui 0,5-1v myöhemmin itsekseen, eli mitään operaatioita ei tarvittu. "todella hento merkityksetön sivuääni" minulla on ollut pitkään ja sydäntä on tutkittu, joten uskon että olisi selvinnyt jos jotain olisi ollut pielessä röntgenissä, verikokeissa, sydänfilmissä, 24h holteroinnissa. Olen myös tiedostanut muutaman vuoden ajan ennen tätä rajua puhkeamista, että kaikki ei ole kropassa kunnossa vaikka arvot kohdallaan ja olo suurimmaksi osaksi hyvä. Toisaalta ilmaantui kummia oireita, jotka tarkemmin ajateltuna muistuttaa nykyisiä oireitani.

Päätin kertoa tämän, sillä jos jollain on samanlaisia kokemuksia lapsuudesta ja sairastaa nyt CFS:ssää.

Tekee tiukkaa kyllä nyt, rahat loppuu eikä kelalta tipu senttiäkään. Myös työkkäri ei minulle mitään maksa sillä mulla on työpaikka jossa tällä hetkellä 0h töitä, koska en ole kykeneväinen työskentelemään ja koulupaikka, jossa olen ilmoittautunut poissaolevaksi puoleksi vuodeksi. Myös tuo koulun jatko epäilyttää, sillä en usko että tämä tauti puolessa vuodessa talttuu, kerta vuosi jo mennyt eikä parempaan päin ainakaan ole asiat menneet. Noh.. ei kai tässä enää auta muu kuin toimeentulotukea hakea, joka on noiden lomakkeiden kannalta tosi stressaava projekti.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 05, 2014 05:07 

En ole kuullut SJS:n yhteydestä CFS:ään. En tiedä yhtä ainutta ihmistä, jolla olisi ollut molemmat. Eräällä nettitutullani epäiltiin hiljattain SJS:ää, mutta olikin kai lievempi lääkereaktio (enkä ole ihan varma onko hänellä CFS).

Monilla on kyllä ollut jonkinasteista sairastelua lapsuudessa. Esim. itselläni oli korvatulehduskierre, joka päättyi itsestään ilman putkia. Toisaalta kouluajat olin tosi terve (yhtä anafylaktista reaktiota lukuunottamatta). Joskus minulla ei ollut vuosiin ainuttakaan sairaspoissaloa.

Monella CFS:ään liittyy synnynnäisiä immuunipuutoksia (kuten minullakin) ja varmaan sinultakin sellaisia löytyisi. Jos löytyy riittävän paha IgG-alaluokkapuutos, voi saada suonensisäistä immunoglobuliinia. Useimpiin muihin immuunipuutoksiin ei ole hoitoa, paitsi varautuminen (esim. otetaan enemmän rokotuksia ja/tai määrätään herkemmin antibiootteja). Jotkut yrtit voivat parantaa immuunijärjestelmän toimintaa ja esim. auttaa ehkäisemään ja lievittämään flunssaa. Minulle on ollut niistä paljon apua, esim. Siperian ginseng ja kissankynsi.

Sitä piti sanoa, että Helsingissä on tällainen, muista paikoista en tiedä. http://www.ne-ra.fi/fi/etusivu/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 11:50 

Moi!

Onko muilla ilmennyt semmoista oiretta, että vasemman käden ranne ja vasemman käden pohje tuntuvat jäykältä. Minulla tämä alkoi eilen illalla ja on päällä vieläkin näin 14 tunnin jälkeen. Käsijäykkyyttä on ilmennyt ennenkin, mutta jäykkyyttä ei ole ikinä ollut pohkeessa yhtä aikaa. Kun tämä alkoi sain pienen paniikkihäiriön, jonka takia olin 1 tunnin pienessä shokissa ja vatsa meni kuralle. Motoriikka pelaa täysin ja ajatus juoksee, joten kyse taitaa olla vain jonkunlaisesta lihasjumista, mutta miksi yhdellä puolella kehoa vaan? Olen yrittänyt googletella tätä aihetta ja monet aiheet johtaa ahdistukseen, niska ja selkävaivoihin. Itse kärsin pahoista niska ja kaulajäykkyyksistä, joten tällä voisi kai olla jotain asianyhteyttä?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 01:42 

Tarkoitat varmaan jalan pohjetta. Minulla on ollut erittäin vaikeaa oikean pohkeen tiukkuutta ja kipuilua, vasemmassa vähemmän aikaa. Pohkeessa on joka päivä suonenvetoja, ja nilkkakin on edestä kireä. Minulla oikea polvi on sökö, siinä on paha polvilumpion ym. kuluma ja sisempi nievkierukka rikki. Tuo polvibvika voi kiristää lähellä olevia lihaksia.

Fysiatri sanoi, että jaloissani ovat faskiat hirmu tiukat. Lieneekö kuivumiseni (johtuu sairauksistani) liimannut ne toisiinsa, jolloin lihakset eivät liu'u eikä paase laajenemaan. Pelkäänpä, että sama vika on niskarusetissani. Kun sitä yrittää vahvistaa, niin se narisee ja rahisee.

Minulla on jatkuvia kroonsia tulehdusta nielussa ja poskiontelossa. Olen saanut muutamia antibioottikuureja, ja nyt olen atas pitkällä kuurilla. Pelkäänpä, että nuo kroonsiet tulehdukset aiheuttavat minulle nivel- ja lihasvaivoja.

Olisikohan sinulla jokin tulehdustauti, esimerkiksi flunssa piilevänä? Rupesin ajattelemaan sellaista itsenikin kohdalla, kun näin sinun kirjoituksesi. On varmaan sattumaa, että oireesi ovat yhdellä puolella. Niska- ja kaulajäykkyydetkin voisivat olla samaa perua. Oletko käynyt fysioterapeutilla tai fysiatrilla?

Minulla on kuitenkin niskassa ahrvinainen sairaus lihasdystonia, joka vaikuttaa niskan toimintaan. Tietenkin tulehdusprosessi elimistössä (virus tai bakteeri) voisi aiheuttaa niskankin pahenemista. Useinhan flunssaan liittyy niska- ja muita lihaskipuja.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 03:37 

Joo siis jalan pohjetta tarkoitin. Kerran kävin kesällä fysioterapeutilla, jossa hän totesi että niskat ja kallonpohjan lihakset ovat täysin jumissa. Myös neurologilla kävin, sekä pään ja niskan magneettikuvauksessa josta ei mitään sen kummempia löytynyt. Neurologi ei osannut selittää niskan jäykkyyttä. Niska ja kallonpoha on ollut jumissa nyt jo yli puoli vuotta. Välillä on parempia viikkoja niskan kanssa ja välillä huonompia. Myös päänahka on hyvin kireä, sillä kulmakarvoja nostaessa tuntuu kiristys takaraivossa asti. Kipupisteitä kehossa on paljon, mutta sinänsä jännissä kohdissa, että esim kädessä se ei varsinaisesti koske lihakseen vaan siihen käsivarren keskelle. Sama toistuu reidessä ja ranteessa. Painamalla ranteen, reiden tai käsivarren keskustaa voi tuntea kipeän kohdan. Myös paljon erilaisia kramppeja esiintyy ympäri vartaloa. Nuo lihaskivut rajoittuu kehon vasemmalle puolelle, eikä niitä esiinny oikealla puolella kuin harvoin ja silloinkin usein rintakehässä, jossa on kipeitä kohtia paljon, vaikkakin niitä on enemmän vasemmalla puolella.

Jonkunlaista flunssan kaltaista oireilua on ollut tällä viikolla, mutta mitään hirmu pahaa ei ole ollut. Lämpö ei auta käteen tai jalkaan ja lämmin suihku tuntuu vain pahentavan oiretta.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 06:14 

Lääkärille soitin tänään ja kerroin uusista oireista. oli sitä mieltä että hermostosta johtuu ja borrelia ei ole poissuljettu. sepelvalimotaudista kysyin, mutta kera suvussa ei sitä ole ja oon nuori terveellisillä elämäntavoilla varustettu mies, ei ole syytä huoleen.

Huolettaa myös sillä kevyen ulkoilun jälkeen tulee yleensä tunne että pala on kurkussa ja henkeä ahdistaa. välillä myös puristuksen tunnetta rinnassa. sydänfilmit silti puhtaita. röyhtäyksiä tulee paljon yleensä ja se helpottaa, mutta se ei mielestäni yksin selitä tätä.

inhottavinta on jatkuva huolestuneisuus tästä kaikesta..

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 08:25 

Niskavaivoista minun on pitänyt tehdä oma ketjunsa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Niitä on monenlaisia ja ne voivat kyllä ehdottomasti aiheuttaa tuollaisia oireita.

Arnold-Chiarin epämuodostuma on synnynnäinen vaiva, josta Google kertoo lisää, kannattaa tutustua ainakin poissulkumielessä. Se on CFS-potilailla muita yleisempi. Niskan retkahdusvamma taas voi olla, vaikka ei olisi koskaan ollut auto-onnettomuudessa. Minulta löytyi sellainen kolme vuotta sitten, ilmeisesti lapsuudesta asti ollut, enkä ole koskaan ollut kolarissa, meidän perheellämme ei edes ollut autoa. Niitä ei välttämättä kuvauksissa löydy ellei radiologi ole perehtynyt aiheeseen. Kukaan lääkäri ei ollut minulla epäillyt tällaista, hollantilainen lääkäri näki sen heti päältä.

Toki voi olla ihan jännitysniskakin. Yhdessä neurologian lehdessä suomalainen lääkäri sanoi, että liian alhainen verenpainekin voi aiheuttaa jännitysniskaa, kun ihminen alitajuisesti jännittää niskaa/hartioita, jotta aivoille riittäisi verta...

Niskan/kallon lihasjumit voivat johtua myös bruksauksesta eli narskuttelusta tai hampaiden muuten vaan puremisesta yhteen (esim. ahdistuksen/stressin takia), TMJ:stä tai purentaongelmasta. Kannattaa kokeilla onko poskilihaksissa jumeja (tartu poskeen kahdella sormella ja tunnustele). Jos ei, niin vika tuskin löytyy täältä. Minulta eivät suomalaiset hammaslääkärit löytäneet mitään vikaa purennassa ja Polon mielestä ei ollut TMJ (mvaikka väitin vastaan). Kahden hollantilaishammaslääkärin mielestä taas on kamala purenta ja TMJ ja muovinen "trainer" eli hammastuki onkin auttanut paljon.

Kannattaa tutustua myös TENS-laitteeseen, joka on tosi hyvä apu triggerpisteisiin. Niskassa ja rinnassa sitä ei valitettavasti voi käyttää (minullakin rinnan triggerpisteet ovat kipeimpien joukossa), mutta melkein kaikkialla muualla. Jos vikaa on hammaspuolella, sitä voi käyttää poskissa (vaikka muutakin apua pitäisi kyllä hankkia).

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 09:42 

kiitos vastauksesta! Sainkin tietää että suvusta löytyy sepelvaltimotautia, mutta siihen nähden et olin vuosi sitten vielä 21 vuotias perusterve normaalipainoinen urheilullinen nuori. en usko että on kovin todennäköistä, että sairastaisin sitä. oireeni ovat sitäpaitsi monimuotoisemmat, kun mitkä sepelvaltimotaudissa. kuten niskojen ja kallonpohjan ja muidenkin lihasten kipupisteet, kranpit ja jäykkyydet eivät sovi siihen sairauteen. Lähinnä se sai pelkäämään kyseistä sairautta, että rasitus aiheuttaa minulle hengenahdistusta, jota on astmana tutittu, mutta luultavasti ei sitä ole. syke myös nousee helposti rasituksessa korkealle. Rasituksen jälkeen yleensä hengenahdistus jatkuu muutaman tunnin.

Monesti rintaan pistäessä tunnustelen ensimmäiseksi rintaani, johtuuko tämä lihaksesta vai sydämmestä. ja yleensä aina pistävä kipu tulee rintalastasta/rustosta. rinnan puristuksen uskon olevan myls lihasperäistä, mutta siitä en ole tätsin varma.

Pahoittelut tästä avauumisesta, mutta huolestundisuudelle ei voi mitään.. :(

Profile  

PostPosted: Mon Mar 31, 2014 02:25 

Sain tänään P-Glkg kokeen tulokset.

Arvot olivat 42.0 ng/l (viitearvo 60-177/kaikki) Mitä tästä voi päätellä?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 31, 2014 06:29 

Glukagonissa olisi varmaan aihetta aivan omaan keskusteluun?

Tein uuden otsikon tuonne:

CFS ja glukagonipitoisuus

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]