Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 06:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Saakohan unirytmiä normaaliksi?
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 03:05 

Jo vähän ennen tätä sairastumista unirytmini meni kesäloman takia vähän sekaisin, saatettiin joskus miehen kanssa valvoa jonnekkin neljäänkin asti ja herättiin sitten puolenpäivän jälkeen.

Sitten kun oli semmoinen jakso että en viikkoon saanut nukuttua ollenkaan niin en pystynytkään tuota unirytmiä enää muuttamaan. Ihan sama kuinka monta päivää yritin herätä aikaisin niin olin silti koko ajan väsynyt päivisin ja illalla/yöllä olin pirteä kuin peipponen.

Jossain vaiheessa sitten kun piti aloittaa syömään ketipinoria unettomuuteen niin rytmi ehkä vähän parani, menin nukkumaan n. 2 aikaan ja heräsin 10-11 välillä (tietty vaan siksi että ketipinor oli mulla ihan hyvä tiputtaja..) Nyt on kuitenkin pitänyt tuota ketipinoria ajaa alas kun paino on ruvennut nousemaan eikä loppua näy, ja pelkään ehkä vähän muutenkin noiden "myrkkyjen" vaikutuksia.

75 mg:sta olen nyt tullut 25 mg:aan ja kun ei enää teho riitä siihen että se alkaisi nukuttaa niin unirytmi on taas mennyt sinne että menen nukkumaan klo 4 (enkä malttaisi mennä vielä silloinkaan kun ei kovasti vielä väsytä) ja herään yhden aikaan päivällä. Jos takana on rasitusta niin voin nukkua myöhempäänkin, nytkin kahden päivän aikana tullut herättyä vasta neljältä iltapäivällä vaikka herätyskello on ollut jo aiemmin päällä, en vain päässyt ylös.

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta enää ei oikein edes pysty pysymään hereillä jos yrittää aikaisin herätä, on vaan pakko nukkua jossain vaiheessa, ja vähän yli vuoden aikana en ole illalla/yöllä ollut väsynyt kertaakaan, ennen kuin sitten keinotekoisesti kun ketipinor on alkanut vaikuttamaan.

Ostin kirkasvalovalaisimenkin sitä varten että saisin rytmin muuttumaan ja kokeilin sitä vähän aikaa viime syksynä mutta ongelmana oli että kun nousin yhdeksältä sitä hoitoa ottamaan niin sen jälkeen piti mennä takaisin nukkumaan kun ei vaan jaksanut pysyä hereillä, ja en tiedä auttoiko se muutenkaan.. Nyt kaivoin sen tuolta kaapista uudestaan ja aion laittaa huomenna klo 6.00 sen päälle ja jatkaa unia, kai ne aivot jotenkin sen valon aistii ja eikai kokeilukaan enää haittaa voi tehdä..

Millaiset unirytmit muilla on, onko sairaus muuttanut niitä? Oletteko jollakin keinolla saaneet unirytmiä takaisin normaaliksi?

Voi kun voisi joskus edes mennä puoliltaöin nukkumaan ja herätä suht ihmisten aikoihin..

Profile  

Post subject: Re: Saakohan unirytmiä normaaliksi?
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 01:23 

Hei,

Onko sulla cfs, siihen kuuluu vääristynyt unirytmi. Minä olen hyväksynyt sen, sillä olen eläkkeellä. Nukun sen ajankohdan jolloin saan paraimman levon ja unen.

Adrtenaliini ja happilisä hopitojen alettua voisin siirtää unirytmiä vähän kerrallaan normaaliksi, mutta lihakset ja vatsa eivät hyväksy sitä. Ne tarvivat pitemmän ajan aamusta ennenkuin heräävät ja alkavat pelittää. Mikäli herään useampana aamuna aikaisemmin mm. tutkimusten takia, niin olen heti väsynyt ja voimaton. Minun on täytynyt tehdä valintoja.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Nov 18, 2014 04:08 

CFS:ssä tosiaan usein ihmisen unirytmi vääristyy, mutta on olemassa myös oma sairausryhmänsä vuorokausirytmin häiriöt. Myös lisämunuaisen vajaatoiminta voi häiritä unirytmiä.

Oletko kokeillut melatoniinia? Se on kuitenkin elimistön oma konsti säädellä vuorokausirytmiä.

On olemassa myös hoito nimeltä kromoterapia (chromotherapy), jossa käytetään värillisiä laseja iltaisin, netistä löytyy tietoa. Se on tavallaan kirkasvalohoidon vastakohta: illalla ollaan pimeässä (tietynvärinen valo ei vaikuta vuorokausirytmiin, joten (muistaakseni tietynsävyisten oranssien) värilasien käyttö on sama kuin olisi illalla pimeässä. Sen voi myös yhdistää kirkasvalohoitoon. Kirkasvalohoitoakin voi ottaa erilaisilla tavoilla, esim. aloitusaika ja kuinka kauan sitä otetaan kerralla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Nov 20, 2014 02:59 

Minulla on oireita vähän helpottanut jos nukun pari lyhyempää pätkää yhden pitkän sijaan. Esim 12-15 h putkeen tekee aivoista sementtiä, vaikka unta kyllä piisaisikin. Jos taas nukun jonkun 5-6 tuntia yöllä ja pari parin tunnin päiväunet tai vaikka yhdet 4 tunnin päiväunet, toimintakykyni on parempi.

Kirkasvalohoitoa olen käyttänyt jo aiemmin kaamosoireiden hoitoon. Minua kirkasvalo helposti nukuttaa. Paras hoitotulos oli, kun otin sitä sekä aamulla, että illalla.

Monilla ihmisillä vuorokausirytmi lipuu helposti juurikin pidemmäksi. Itse en jaksa enää ahdistua unettomuudesta, nukun silloin kun nukuttaa ja yritän herätäkin välillä.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 20, 2014 10:18 

Jonna wrote:
Monilla ihmisillä vuorokausirytmi lipuu helposti juurikin pidemmäksi. Itse en jaksa enää ahdistua unettomuudesta, nukun silloin kun nukuttaa ja yritän herätäkin välillä.

Minä olen tehnyt saman päätöksen, kunhan vain saa lepoa ja unta riittävästi.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 11:25 

Mulla on pitkälti koko elämä ollut kamppailua "ihmismäisen" vuorokausirytmin saavuttamiseksi, veren maku suussa mutta heikoin tuloksin :roll: Se olo kun yrittää pysytellä väkisin hereillä, on vain niin hirveä, ei lievity päivän mittaan ja oikein lietsoo muita oireita :(

Rytmini "kiertää" itsekseen, välillä oon hereillä yöt, välillä päivät, ja välillä nukun molemmat. Pakkoheräämiset esim. lääkärin takia sotkee rytmiä entisestään mullin mallin - viime viikkoinen lääkärireissu toiseen kaupunkiin oli sen verran uuvuttava, että nukuin käytännössä torstaista sunnuntaihin heräten vain muutamiksi tunneiksi kauppaan/syömään/vessaan. Välillä kyllä tulee noita nukkumisputkia ilman (tiedostamaani) syytä. Yritän vain nauttia niistä päivistä jolloin pysyy useamman tunnin hereillä, osan ehkä ihmisten aikoihinkin. Virkeimmäksi tunnen itseni silloin kun herään 3-5 aikoihin yöllä ja menen nukkumaan puolilta päivin, tätä tosin tapahtuu vain toisinaan.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 27, 2014 03:51 

Minullakin on tuo vuorokausirytmi ollut jo pitkään mitä on eli koko ajan vaihtelee. Yleisesti ottaen yöllä saattaa olla mukavinta olla hereillä kun on niin hiljaista ja rauhallista. Välillä on mukavaa olla päivälläkin hereillä varsinkin jos valoa on tarjolla kun se virkistää minua hyvin paljon, ainakin mielenterveydellisesti. Muuten tuntuu, että talvella ja syksyllä on suunnilleen ihan se ja sama, että milloin on hereillä kun 80 % ajasta on kuitenkin pimeää, sateista ja harmaata. Eli uskomattoman masentavaa ja väsyttävää.

Harmi vaan että minulla on nyt tuntunut tuon melatoniin vaikutus lakkaavan ja joudun usein käyttämään unilääkkeitä vastentahtoisesti. Johtuneekohan siitä, että elimistö erittää nytkin niin paljon melatoniinia kun on koko ajan pimeää?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 29, 2014 02:57 

Itse olen aina ollut aamuvirkku ja iltatorkku, mutta nyt sairastumisen myötä herääminen aamulla on vaikeutunut ja päivällä olen ihan hirvittävän väsynyt. Illalla vointi paranee huomattavasti. Harmi vaan kun mielelläni olisin hereillä valoisan ajan.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 12:03 

Maija, kirjoitit näin.
"CFS:ssä tosiaan usein ihmisen unirytmi vääristyy, mutta on olemassa myös oma sairausryhmänsä vuorokausirytmin häiriöt".

Onko tietoa miten näiden kahden voisi erottaa toisistaan, milloin syynä on juuri tuo CFS ja milloin tuo toinen. Lapsellani on todettu viivästynyt uni-valverytmi. Samassa tutkimuksessa löytyi myös mm. sympatikotonia. Elämänlaatua heikentäviä, CFS oireyhtymään sopivia oireita on näiden lisäksi runsaasti.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 12:22 

Piti vielä mainita että tuohon viivästyneeseen uni-valverytmiin lääkäri määräsi melatoniinia 1mg, 1/2-1tbl. Tähän "vaivaan" se tulisi ottaa klo.17 tai 18 aikaan illalla. Silloin ajatuksena on että lapsi menisi nukkumaan n.21.30. Lapsen omassa melatoniinin tuotannossa ei kuitenkaan ollut mitään poikkeavaa.
Pidimme äskettäin viikon lääketauon kun annostus oli jo nostettu tuohon 1mg. Unirytmi muuttui välittömästi takaisin, eli lapsi virkistyi illalla. Nyt aloitimme 0,15 mg. ja se toimii. Myös moni muu neurologinen oire väistyy tai helpottuu Melatoniinin ansiosta, mikä oli suuri yllätys.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 05:11 

Vuorokausirytmin häiriöitä on erilaisia: viivästynyt, edistävä, muu kuin 24 tunnin (eli esim. 26 tunnin "sisäinen vuorokausi") ja epäsäännöllinen. Niissä oireet katoavat kokonaan, jos ihminen saa noudattaa sisäistä vuorokausirytmiään. Se ei tietysti ole helppoa nyky-yhteiskunnassa. Oireita on myös paljon vähmemän kuin CFS:ssä. Melatoniini auttaa usein alkuun, mutta sen teho voi myöhemmin kadota. Metyylikobalamiini (B12-vitamiinin aktiivinen muoto) voi auttaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]