Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 02:00

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Psyykkinen vs. somaattinen
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 03:11 

Olen menossa huomenna psykiatrille. Mietin, mitä sanon jos hän vaikkapa esim myöntää että minulla saattaa olla CFS mutta että se on psykiatrinen sairaus ja työntää jonnekin käyttäytymisterapiaan tms. Miten siis voisin järkevästi perustella sairauden olevan somaattinen? Mun kohdallani kun oireiden somaattisuudella ei ole ollut tähän asti mitään merkitystä... eräskin psykiatri esim piti aivan itsestään selvänä että nivelkipuni johtuvat ahdistuksesta.

Tk-lääkäri, joka tuon lähetteen psykiatrille kirjoitti, sanoi että CFS:ää ei voi diagnosoida jos on masennus. (Olikohan valhe vai mikä..?) Menen tuonne psykiatrille siis kai poissulkemaan masennuksen mahdollisuuden. Vähän ristiriitaista vaan kun CFS:n yhtenä oireenahan on masennus...

Omalla kohdallani ajattelen, että sairauden tausta on jossain määrin psyykkinen (PTSD; HPA-akseli sekaisin), mutta tulos on kuitenkin somaattinen sairaus.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 03:42 

Psykiatrin on aivan turha väittää CFS:n olevan psykiatrinen sairaus, kun on niin paljon todisteita siitä, ettei näin ole. Tietysti se ei tarkoita, etteikö tämä voisi niin silti väittää. Varmaan suosittelisin tulostamaan vaikka tämän tekstin: http://www.cdc.gov/od/oc/media/transcripts/t061103.htm ja huomiokynällä tms korostamaan kohdat kuten: "But the good news is that there are now over 4,000 published studies that show underlying biological abnormalities in patients with this illness. It's not an illness that people can simply imagine that they have and it's not a psychological illness. In my view, that debate, which was waged for 20 years, should now be over."

Muistuta myös, että CFS löytyy ICD-10:n kohdasta G93.3, eli neurologiset sairaudet. Sääli, etten ole pystynyt vielä toimittamaan kirjaani sinulle, mutta hyvällä tuurilla se onnistuu jo ensi viikolla, mikä on tietysti tämän käynnin suhteen liian myöhään, mutta voit joutua käymään useamman kerran. Minulle annettiin ymmärtää, että joudun käymään vain kerran eläkeasioihin liittyen, mutta selvisi, että se meinasi kolmea kertaa.

Onneksi psykiatri oli järkevä, ja tiesi, millainen sairaus CFS on (vaikka uskoikin, että minulla on "vaikean elämäni" takia myös jotain ongelmia, vaikken olekaan masentunut). Eli oikein hyvällä tuurilla psykiatri voi olla paljon järkevämpi kuin tk-lääkäri. Jos käyttäytymisterapia tulee esiin, sano suoraan, että vastustat epätieteellisiä (siis kontekstissa, ei CBT hoitona ole epätieteellinen, vain jos sillä hoidetaan fyysisiä sairauksia) huuhaahoitoja.

Täysin absurdi väite tuokin, ettei CFS:ää voi diagnosoida, jos on masennus. Näillä sairauksilla on hyvin vähän mitään yhteistä, jos ei lasketa sitä, että ne voivat esiintyä yhtä aikaa. Masennus on suht yleistä kaikissa kroonisissa sairauksissa. En myöskään tajua, miten nivelkivut johtuisivat ahdistuksesta. Esim. päänsärky ja selkäsärky voivat johtua, mutta että nivelkivut? Öh.

Tulee kyllä ihan vihaiseksi aina kun täältä saa lukea, miten törkeästi ihmisiä kohdellaan lääkäreiden taholta. Koeta aina muistaa, ettei vika ole sinussa, ei edes silloin, jos hämmennyt huonosta kohtelusta, etkä osaa argumentoida järkevästi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 05:11 

Kissa kiitoksista elää ja potilas diagnooseista ))))...........

Tuntuu olevan jonkinlainen pakko hakea hienoja kirjainyhdistelmiä ja toisarvoisia asioita, kun ei itse asiasta tiedetä mitään. Varmasti hyvä on käydä psykiatrin konsultaatiossa. Kuitenkin ammattitaitoisen psykiatrin pitäisi osata hommansa, yleensä käy niin, että sieltä tullaan "terveen paperit" kourassa ja lähete tehdään seuraavan lääkärin kiusaksi ja sitten pyöritään helposti vuositolkulla odotellen paikasta toiseen.

Minulta eräs lääkäri kysyi, että olenko masentunut, johon vastasin, että olisitko itse, jos olisit sairastanut ja viettänyt puolizombien elämää sekä hukannut elämästäsi 7 vuotta ja tuntuu, että sama jatkuu.

Meni kyllä lääkäri hiljaiseksi ja mietti sanomisiaan.

Masennus kannattaa hoitaa, jos itse kokee, että sitä on, mutta ei sillä paranneta kroonisia sairauksia, ml. mainitsemasi nivelkivut, yms.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 07:03 

Minun on ihan pakko tähään väliin sanoa että vaikka en tietenkään ole samaa mieltä em. kaltaisten psykiatrien kanssa (jpk:n ajatus olisi voinut olla omani), niin täytyy minun myöntää että tämänkaltainen sairaus, mihin ei tiedetä syytä, on kuin armeija. Täytyy tehdä mikä on pakko. On ihmisiä, joille instituutio on parempi kuin itsenäinen elo koska postmodernismin myötä elämästä on tullut eksistentiaalisella tasolla vaikeampaa. Ja minä olen jossain määrin tuollainen ihminen.

Tähän viittaa (tietämättä itsemurhan syitä kuitenkaan, pelkkä veikkaus) myös terapeutti, henkisen polun päättäväisen kulkijan Olavi Norosen itsemurha syntymäpäivänään. Luulen että hänellä olisi ollut vielä eväitä kestää tavallista olemassaoloa, muttei sen vapauden (ja sen mukana tulevan eksistentiaalisen painon) astetta minkä hän oli saavuttanut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 07:42 

Kiitoksia vastauksista. Tuo tautiluokitus on varmaan ihan hyvä kortti vilauttaa jos tulee kädenvääntö. Ja mulla on muuten juurikin tuo sama "7 vuotta elämästä hukkaan" -kortti.... ehkä vilautan senkin :D

Joo, tuo nivelkipu-juttu oli kyl ihan ufo. Silloinen tk-lääkäri oli sitä mieltä että syyt ovat psyykkiset, ja sitten vielä psykiatri samaa mieltä. Paljon myöhemmin sain sitten erään hoitajan avulla diagnoosiksi kondromalasian, joka on oikeastaan aivan itsestään selvä asia että siitä on kyse (vaikkakin syyt kondromalasian taustalla ovat epäselvät). Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, millaista hulluutta tuo psykiatria oikeasti voi olla.

Saapa nähdä millainen örkki siellä on huomenna vastassa. Toiveet on taas korkealla, jos vaikka ois joku fiksu, ja jos vaikka sais lähetteitä eteenpäin.....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 11:49 

Noniin, sain kuulla taas saarnan miten tosiaan "mieli voi tehdä jos jonkinlaisia temppuja..."

MUTTA! Toisaalta tohtori myönsi myös sen että mistäpä hän voi sen tietää mistä on kyse joten täytyy tutkia! Trallalalaaaaaa.... Saan siis lähetteen reumalääkärille!

Tää psykiatri oli myös aika avoimen oloinen tyyppi, sanoi ettei tunne kroonista väsymysoireyhtymää mutta tutustuu nyt aiheeseen. Jipidijiiii!!

7 vuoden rimpuilun ja zombailun jälkeen askel vihdoin eteenpäin. KIPPIS vaan kaikille! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 12:58 

...........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 11:23, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 01:04 

Ei kukaan järkevä lääkäri kyseenalaista diagnoosiasi masennuksen perusteella. Ei infektiopolilla, eikä Neurossa. Mutta jos sinut esimerkiksi lähetetään HYKSin neurologiselle puolelle, mikä on hyvin mahdollista, näin voi hyvinkin käydä. Tosin kaikki neurologit, joilla minä tai tuttuni ovat siellä käyneet, ovat muutenkin niin tympeitä, ylimielisiä ja "kaikkitietäviä", etten usko, että sieltä kukaan muutenkaan saa mitään apua, enintään joitain tutkimuksia (jotka kyllä vahvistavat fyysisen etiologian, mutta niitä neurologeja se ei kiinnosta).

Ja sinulla on "onneksesi" tuo IgG-puutos, jota on täysin mahdoton kenenkään kieltää. Sitä ei voi mikään psykiatrinen vaiva aiheuttaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 03:57 

satupieni wrote:
Itsellä on oma teoria tästä omasta masennuksestani... Luulen että se puhkesi lopullisesti masennuslääke kokeilulla, joilla yritettiin turhaan fyysisiä vaivoja hoitaa..
Kuulostaa tutulta. Mielestäni oma masennuslääkekokeiluni sai lopulta aikaan unihäiriön voimakkaan pahenemisen ilman mitään kestävää hyötyä missään vaiheessa. Ehkä ihan miniannoksella olisi jollain niistä saattanut olla hyviäkin vaikutuksia mutta niistähän lääkäri ei halua kuulla jos on masennusta hoitamassa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]