Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Väsynyt olemaan väsynyt
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 02:13 

Joo, varmaan tuttua kaikille.
Mulla on nyt CFS epäily, tosin sairastan autoimmuuni thyreodiitin aiheuttamaa vajaatoimintaa myös. Kilpirauhasarvot ovat vähän huonontuneet ja nyt taas thyroxiinia lisätään. Kävin edokrinologilla jonka hoidossa nyt olen. Hänen mielestään väsymys johtuisi kilpparista edelleen. Yritetään saada arvot hyviksi, lähelle liikatoimintaa.
Viikonlopun olin pirteämpi ja nyt taas ihan pohjalla. Tuntuu, ettei tätä jaksa. En jaksa liikkua, edes laahustaa pihalla. Inhoan aurinkoa, tuntuu, etten jaksa senkään vertaa.
Kurkkua puristaa... odotan syksyä ja pimeää olo on silloin parempi.
Aina ennen inhosin kun tuli syksy, niin se mieli muuttuu :wink:
Vaikeaa, kun ei tiedä mistä tämä kaikki johtuu. Jotenkin helpottaisi jos tietäisi varmaksi sairauden syyn. Ärsyttävintä on kun jotkut sanoo et, musta sä näytät ihan hyvältä. :evil:
Jotenkin haluaisin uskoa et vika on kilpparissa ja aina tulee pieni toivonkipinä, kun annostusta nostetaan et nyt kaikki muuttuu, mut sit vaan mitään ei tapahdukaan ja taas putoaa maanpinnalle joka kerta kovempaa.... ja entistä väsyneempänä.
Mistä te löydätte voimaa jaksaa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 02:29 

Yritän keskittyä siihen, mitä vielä pystyn tekemään, enemmän kuin siihen mitä en pysty. Melkoinen klisee, enkä olisi joskus uskonut, että sitä vielä toistan, mutta niin se tuntuu menevän. Vuosia kyllä meni niin, että en halunnut hyväksyä asiaa ja vieläkin joskus iskee kieltäminen peliin. Ihminen on tosi hyvä valehtelemaan itselleen, vaikka pidemmän päälle siitä on yleensä vain haittaa.

Vaikka sinulla olisikin CFS tuon kilpirauhasongelman lisäksi, ei toivo ole silti menetetty. Minä ainakin olen kokonaisuutena tyytyväinen elämääni, vaikka olenkin kipeä. Ja olen saanut paljon apua erilaisista hoidoista, vaikka vielä muutama vuosi sitten ajattelin, ettei CFS:ää voi juuri mitenkään hoitaa. Jotkut tällä foorumilla ovat tulleet hoitojen avulla jopa melkein terveiksi (kuten Jaana). Ei CFS ole mikään lopullisesti menetetty tapaus, kuten vaikka pitkälle edennyt syöpä. Elämä jatkuu.

Terveyden menetys on kova pala, mutta siitä voi päästä yli samalla lailla kuin vaikkapa epäonnistuneesta ihmissuhteesta (vaikka menetetty terveys onkin "krooninen riesa") tai ainakin sen kanssa voi oppia elämään, vaikka alussa tuntuu, että kaikki on mennyt ja elämä täysin pilalla. Eikä se tunne kokonaan välttämättä katoa. Kyllä minulla on usein päiviä, jolloin vituttaa aivan sietämättömän paljon, päiviä jolloin pelottaa ja päiviä jolloin olen kateellinen (ja katkerakin) jotakuinkin kaikille ihmisille. Useimpina päivinä olen kuitenkin suht onnellinen, vaikken sitä olisi aikaisemmin uskonutkaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]