Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 18, 2017 04:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: Huoli omasta terveydestä
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 03:25 

Tuossa listassa on myös se krooninen ummetus. :wink: Eli ehkäpä kannattaa antaa mahdollisuus sille salpauslääkitykselle. :)

Ps. Sain eilen kukistettua päänsäryn vagusstimulaattorilla. Jos toimii jatkossakin, vinkkaan sinulle sen. :)

Profile  

PostPosted: Sun Mar 13, 2016 01:16 

Olen antanut mahdollisuuden salpauslääkitykselle eli aloitin sen tiistaina. Vaikutuksia odotellessa siis ja tosiaan nukkunut olen ainakin hyvin nyt viime öinä. :)

Profile  

PostPosted: Wed Mar 16, 2016 11:06 

Mä en taida voida jatkaa tota lääkitystä. Mun levottomat jalat on mennyt aivan hulluksi, ei auta enää yksi Pramipexole illassa vaan joudun ottamaan enemmän ja silti on oireet tosi pahana, nyt on jopa levottomat kädet. Ihan hirveetä ja tekee hulluksi.

Salpauslääkityksen jälkeen on selkeästi pahentunut tämä ja luinkin että antihistamiinit on juuri niitä lääkkeitä mitkä tätä oireyhtymää pahentavat.
Voi itku.
Aamulla töitä ja jalat vispaa niin ettei tästä tule mitään.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 16, 2016 11:59 

Angela, ompa harmi. Monilla "tämän kategorian" ihmisillä tosiaan on sekä levottomia jalkoja että tarvetta salpauslääkitykselle, mutta kaikille ei löydy sopivaa ratkaisua.

Minulla on ollut ainoastaan lääkkeiden aiheuttamia levottomia jalkoja, joten niiden hoidossa en osaa auttaa. Minulla auttoi silloin jalkojen suihkuttelu kylmällä ja kuumalla vedellä.

Unestan sivuilla kerrotaan seuraavasti:
Oireyhtymän taustalla on keskushermoston tiettyjen välittäjäaineiden vajaus. Erityisesti aivojen dopamiiniaineenvaihdunnan ja rauta-aineenvaihdunnan häiriöiden arvellaan liittyvän levottomat jalat -oireyhtymään. Tutkijat eivät kuitenkaan ole yksimielisiä oireyhtymän syistä. Oireilun on todettu liittyvän myös mm. munuaisten vajaatoimintaan, nivelreumaan, anemiaan, diabetekseen ja uniapneaan.

Kahvi, alkoholi ja tupakointi voivat lisätä jalkojen levottomuutta, joten näiden käytön vähentäminen tai lopettaminen voi auttaa vähentämään oireita. Mikäli oireiston aiheuttajaksi todetaan raudanpuutostila, rautalääkitys voi lievittää oireita. Tietyt lääkkeet voivat myös lisätä oireita, joten tarvittaessa lääkemuutoksilla voidaan myös vaikuttaa oireisiin. Levottomat jalat -oireita voidaan lievittää varsin hyvin aivojen dopamiinijärjestelmään vaikuttavilla lääkityksillä, kuten pramipeksolilla, ropinirolilla ja levodopalla. Myös muita lääkkeitä voidaan käyttää ongelmallisissa tilanteissa.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 17, 2016 02:18 

Kiitos Ankufi :). Toki kaikki tuo levottomiin jalkoihin liittyvä ja netistä löytyvä on minulle tuttua, niin monta vuotta olen yökaudet asiaa googlaillut ja yrittänyt selvittää syytä sekä löytää ratkaisua.

Kylmä/kuumasuihkut eivät minulla auta, joskus vuosia sitten vaivan ollessa vielä satunnaista niin sain kylmägeelistä ja kompressiosukista helpotusta ja kykenin nukahtamaan, mutta nykyään sellaiset eivät enää toimi.
Magnesiumiakin tosiaan olen suihkuttanut jalkoihin jo monta vuotta ja syönyt tablettina (sitraatti), mutten ole helpotusta vaivaan saanut.

Juon vain aamulla kupillisen kahvia ja sillä ei ole vaikutusta suuntaan tai toiseen vaivan kanssa. Ei myöskään alkoholilla. Jossain tiede.fi keskusteluissa oli jopa että jonkun lääkärin mukaan alkoholi auttaisi, mutta näin ei kohdallani ole. Vettä juon myös paljon jne.

Tällä hetkellä minulla on käytössä E-vitamiini, rutiini ja mucuma, sekä 5-HTP (luin sen vaikuttavan dopamiini tuotantoon). Hemoglobiini ja ferritiini ovat tällä hetkellä hyvät. Aiemmin ferritiinini oli hyvin alhainen ja toivoinkin että saisin sitä nostamalla ratkaisun ongelmaani, mutta ei vaikutusta vaikka rauta-arvot ovat nyt hyvät.

Levottomat jalat on kyllä hulluksi tekevä vaiva, ei ihme että ihmisiä kidutetaan pitämällä herellä, sitähän omat jalatkin tekevät. Joka kerta kun meinaat nukahtaa, niin jalkoja on pakko liikutella, kuin ihon sisällä menisi komppanja muurahaisia tai jalkoja sähkötettäisiin. Sama ongelma on kun yritän nukkua päiväunia. Voin vaikka kuinka rauhassa lukea, mutta kun ummistaisin silmäni ja antaisin itselleni luvan nukahtaa niin jalat villiintyvät. Outoa, oikeesti. Mikä ihme sen saa aikaan? Juuri nukahtamiseen se liittyy... Koska voin maata sängyssä juurikin lukemassa, katsomassa iPadilta ohjelmaa tai mitä vaan, mutta kun meinaan nukahtaa tai päätän alkaa nukkua, niin jalat aktivoituvat heti.
Olen kokeillut myös kylmiä kylpyjä, uimahallin kylma-allasta, jopa avantoa mutta siitä jalat "hermostuvat" täysin.

Se tekee oikeasti hulluksi, välillä yöllä miettii leikkavansa jalkansa irti. Tekisi mitä tahansa, että saisi sen loppumaan. Joten se, että salpauslääkitys nyt pahentaan oireitani niin en usko voivani jatkaa sitä. Tulen hulluksi jalkojeni kanssa.

Yleensä kuukautiskierto määrittelee jonkin verran levottomia jalkojani ja tässä kohtaa kiertoa on muutama yö kun selviän ilman lääkettä, joten yhdostän kyllä oireiden hurjan pahenemisen (jopa käsiin) nyt noihin antihistamiineihin.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 18, 2016 05:57 

5-HTP lisää serotoniinia, ei dopamiinia. Serotoniinin lisääntynyt määrä saattaa jopa vähentää dopaminergistä toimintaa aivoissa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Mar 19, 2016 12:06 

Mielestäni Unestan sivuilta löytyvä selitys levottomista jaloista on turhan tieteellinen; Polokin selittää sen asian eri tavalla vastaanotollaan. Siispä: levottomat jalat on ainakin CFS:ssä yleinen oire, taustalla ajatus että kroppa pumppaa sillä tavalla verta ääreisosiin, joissa verenkierto eli hapensaanti muuten heikkenisi kriittiselle tasolle. Koska sympaattinen aktiivisuus joka tapauksessa heikkenee iltaa kohti, mm. CFS:ää sympaattisen hermoston säätelemät elintoiminnot heikkenevät liikaa, ja levottomat jalat kompensoivat verenkierron heikkenemistä.

En ole lukenut koko ketjua ja mahdollisia suosituksia, mutta runsaan veden lipittämisen sijaan kannattaa kokeilla suolavettä. Lisäksi adrenaliinipistokset ja magnesium voivat auttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 11:58 

Päätin aloittaa nyt uudelleen salpauslääkityksen ihan oman oloni vuoksi. Aika ongelallista tosiaan tämä nukkuminen, kun lopetin salpauslääkityksen niin en nukkunut ollenkaan. Joten pienempi paha lienee sitten lääkityksen jatkaminen ja tupla-annos lääkettä levottomiin jalkoihin.

Onko salpauslääkitystä tarkoitus muuten jatkaa loputtomiin vai kuuriluontoisesti tms.?

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 12:30 

angela, salpauslääkitystä kannattaa syödä niin kauan, kun tarvitsee sitä. Tuo nukkuminen voi olla ihan hyvä mittari.

Katson samalla, kun etsin itselle tietoa, että tuleeko hyviä vinkkejä levottomiin jalkoihin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 12:33 

Kiitos vastauksesta. Huomasin muutenkin, että pää oli selkeämpi ja olo virkeämpi lääkityksen kanssa ja siksi tosiaan päädyin aloittamaan sen uudelleen.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 01:10 

Salpauslääkitystä tosiaan käytetään niin pitkään kuin on tarvetta, kuten Ankufi sanoi.

Mitään estettä ei ole käyttää lääkitystä myökään pysyvästi, jos huomaa tarpeen olevan pysyvä.

Noita samoja antihistamiineja (ja Ranixalia) määrätään tuolla annoksella joihinkin kroonisiin ihosairauksiin, joissa on syöttösolutausta (eli ne sairauden ovat käytännössä MCAS:n ilmentymiä). Noissa lääkitys on usein pysyvä.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 01:48 

Onko tietoa lääkäristä joka osaa tehdä HAE diagnoosin? Myös 3 tyyppi.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 02:25 

Mikähän tässä nyt voi olla? Mun jalat on ihan hurjan kipeät koko ajan pahenevasti. Valtavaa paineen ja puristuksen tunnetta varsinkin alaraajoissa, tuntuu ihan tuskaiselta olo koko ajan.
Mietin mikä tätä voisi aiheuttaa? Voisiko se olla jokin näistä lsalpausääkkeistä tai siitä pramipexolesta mitä käytän levottomiin jalkoihin. vai olisiko jonkun vitamiinin puute?

Olen kuitenkin ihan liikkunut ja lenkkeillytkin, venytellyt jne. Mutta tunne ei helpota. Tukisukat auttaa hetkellisesti.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 02:32 

Ranixal voisi tosiaan aiheuttaa haittavaikutuksena verenkiertohäiriöitä. Siltä tämä nyt tuntuu jaloissa. Todella hurja tunne.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 05:57 

Angela, ainakaan Ranixalin pakkausselosteessa ei mainittu haittavaikutuksena verenkiertohäiriöitä. Driscollin mukaan valmiste supistaa verisuonia, joka yleensä tekee hyvää niille, joilla on löysät verisuonet.

Oletko huomannut, että kuuman suihkun jälkeen olisit voimaton tai esimerkiksi helteellä?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]