Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 04:31

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: Huoli omasta terveydestä
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 01:59 

Voi mikä lääkärissä käynti oli tänään. Borrelioosi oli kuulemma täysin poissuljettu, koska ihottumaa ei ole. Tässä vaiheessa ei mitään syytä lähteä testaamaan, vaikka siis mulla on viime kesänäkin ollut toistuvasti useita punkkejä kiinni.

Ja kaikki vitaminiit ja lisäravinteet on vaarallisia, meille ruokaan lisätään niin paljon nykyään vitamiineja, että yliannostuksen vaara on todellinen. Tämä siihen kun kerroin syöväni omegoita aivosumuuni.

No psykologille tuli heti kättelyssä lähete.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2016 02:27 

Ei niistä lisäravinteista ja vitamiineista voi tavalliselle lääkärille puhua mitään. Aina tulee tuollainen reaktio.

Borrelioosi poissuljettu, just just. Kokeita voi teettää Saksassa, joku muu osannee neuvoa paremmin, miten ne hoituvat.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2016 02:31 

Mä luulen, että voisin terv.keskuksesta vielä kysyä pääsyä testaamaan borrelioosia.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2016 02:35 

Kannattaa toki kysyä. Jospa olisi vuorossa joku fiksu lääkäri, joka määräisi testin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2016 01:56 

Nyt on sitten salpauslääkitystä menossa toinen päivä. Mielenkiinnolla odotan tuntemuksia. Voi miten ihanaa olisikin edes virkistyä.

Olen myös Maija blogia lueskellut ja sieltä löytyy kyllä hurjan mielenkiintoista asiaa, kuten esim. histamiini-intoleranssi, mikä tuntuu oireineen sopivan kyllä pitkälti itseeni.
On vaan vaikeaa yhä kirjoittaa tai ilmaista itseäni, nytkin aloin epäillä oliko se aihe sittenkään histamiini-intoleranssi, tuntuu että pitäisi olla lunttilappu vierellä alati, kun ei muistiinsa voi yhtään luottaa.(muok. luntattu eli kirjoitusta syöttösolutaudeista tarkoitin)

Oli muuten kurja tunne, kun lääkäri ei siinäkään uskonut minua. Sanoi, että vaikutan täysin skarpilta eikä hän huomaa minussa ollenkaan mitään sellaista mistä puhun.
Hmm... toisaaltahan ihminen oppii myös helposti peittelemään oireitaan, etsimään päässään jotain oikoteitä että kykenee vastaamaan tai puhumaan edes jotenkuten.

Sitäkin mietin, että kun potilas sanoo lääkrille ettei juuri nuku tai kärsii vakavista univaikeuksista, jatkuvasta migreenistä ja kokee ettei pärjää työssään, tkee virhietä, jättää töitä tekemättä tai kesken, peläten varoitusta tai potkuja niin eikö työterv.lääkärin olisi pitänyt jotenkin miettiä siinä kohtaa työkykyä?
äh, en tiedä. Pelkoni on kuitenkin todellinen. Saamme töissä tosi paljon ns. keppiä hitaudesta, epäillään laiskaksi, ihmetellään ja tiedustellaan syytä miks työt ei suju nopeammin, joten tilanteeni tuntuu aika kurjalta. En uskalla ottaa ongelmia puheeksi esimiehenkään kanssa edellä mainituista syistä.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2016 03:22 

Salpauslääkitys nimenomaan tehoaa siihen histamiiniongelmaan :) Mulla on ollut siitä iso apu, mutta tehon huomaamiseen meni muutama viikko.

Se on myös niitä lääkityksiä ja oireiluja, joille lääkäri viittaa kintaalla :( Syöttösoluhäiriölle (MCAS) ei ole edes tautiluokituksessa omaa koodia, ei lääkärit siitä mitään tiedä.

Muistaakseni joku on niitä lääkkeitä saanut lääkäreiltä ? Onko kukaan saanut ja keneltä?

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2016 03:59 

Minulla on lääkärin määräämä salpauslääkitys; saan reseptillä hieman halvemmalla lääkkeet. Lisäksi minulla on Montelukast, joka on täysin reseptilääke sekä Camucin, jonka otin itse mukaan settiin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2016 05:22 

Minulla on kanssa salpauslääkitys ja ihan lääkäriltä mutta yksityispuolelta.
Noista asioista voi puhua julkisella mutta sama kuin puhuisi yksinään kotona seinän kanssa.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 10, 2016 12:43 

Joo, mä ymmärsin, että salpauslääkitys on juuri siihen histamiiniongelmaan, tässä on taas vaan tämä mun ulosanti... Saisi lääkäri tulla lukemaan näitä mun tekstejä niin ei enää epäilisi tyhmyyttäni. :oops: :D

Olisin voinut kuvitella, että salpauslääkitys olisi edes jollain tavallan vaikuttanut vasomotoriseen nuhaani, muttei ainakaan vielä. Puoli pakettia nenäliinoja mennyt taas tänään. On sekin outoa, mikä saa nenän erittämään tauotta, aina ja koko ajan. :(

Profile  

PostPosted: Thu Mar 10, 2016 07:41 

Harmi kun ei nuha ole helpottanut. Voi olla, että sillä ei ole syöttösolujen kanssa sitten juurikaan tekemistä. Toivottavasti muista lääkkeistä alkaa näkyä vaikutuksia vähitellen.

Itse jätin myös alkoholin kokonaan pois, koska oikein mikään alkoholijuoma ei tuntunut sopivan "histamiinipotilaalle". Samoin olen alkanut vältellä runsaasti väri- ja säilöntäaineita sisältäviä tuotteita, koska esim. hedelmäkarkit ja limut aiheuttavat mulla oireita.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 11, 2016 12:50 

Tässä on oireita, johon salpauslääkitys voi auttaa.

Attachments:
histamine-effects.jpg
histamine-effects.jpg [ 89.27 KiB | Viewed 2106 times ]
 Profile  

PostPosted: Fri Mar 11, 2016 09:58 

Kiitos Ankufi listasta. Siinä kyllä vaan harva kohta osui kohdalle.

Mulla on ensi viikolla verikokeita ja mietin voiko/kannattaako tätä lääkitystä jatkaa vai voiko se vaikuttaa verikokeiden tuloksiin? Käsittääkseni ihan perus verenkuvaa sekä kilppariarvot, munuais- ja maksakokeita, sekä B12-vitamiinia tutkitaan.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 11, 2016 01:31 

Ei pitäisi lääkityksen noihin arvoihin vaikuttaa. Labrahoitajalta olen saanut sellaisen neuvon, että lääkkeet otetaan aamulla aina vasta verkokeiden jälkeen. Ennen kokeita ei muuta nautita kuin pelkkää vettä.

Muuten ei pitäisi siis vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 11, 2016 04:24 

Angela, sinun oirelistaa vertasin kuvaan ja kyllä minusta aika monessa kohtaa on ruksi:

Aivosumu (x) ja ääni- sekä muistiongelmat,
uniongelmat (x) ja vessaralli,
päänsäryt (x) sekä migreenit (x),
uupumus (x),
levottomat jalat,
nivunen ja silmäluomi (x) turvoksissa,
munuaisarvot heijaa,
vatsakivut (x),
borrelioosiepäily,
nenä vuotaa jatkuvasti (x),
valkosormisuus,
palelu, öisin hikipuuskia,
pahoinvointi (x),
kipu ja jäykkyys (x).

Profile  

PostPosted: Sat Mar 12, 2016 12:55 

Ankufi, mä joten keskityin liiaksi tohon ripuliin, itse kun olen ummessa aina. :)

Nyt olen nukkunut tosi hyvin, nukahtanut siis sänkyyn mennessä, mikä on kyllä asia josta osaa olla kiitollinen. Ihanaa!
Pää on sumussa silti edelleen. Eilen kassalla en osannut antaa 95 senttiä myyjälle, laskin ja laskin ja anooin 65 senttiä, sitten annoin 20 senttiä vielä lisäksi ja voitte kuvitella miten nolona olin. Olin sentään ihan lukion matematiikasta (tosin lyhyestä) suoriutunut ongelmitta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]