Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:06

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: Huoli omasta terveydestä
PostPosted: Mon Apr 04, 2016 06:56 

Minulla sinkin puutos aiheuttaa jalkakipuja. Ei noin pahasti kyllä, mutta selvästi huomaa jos ei ota joko vahvaa monivitamiinia tai sinkkiä. Ranitidiini vähentänee sinkin imeytymistä. Voisi se teoriassa olla muukin ravitsemuksellinen puutos, tyyliin kalium tai magnesium, mutta kivun voimakkuus kuulostaa huolestuttavalta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 05, 2016 09:21 

Kiitos tästä tiedosta Maija. Alan ottamaan sinkkilisää, sitä kaapissani onneksi olikin.

Huolestuttavalta itsestäkin jalkojen kipu tuntuu,. nyt on taas helpompi olla, mutta eilen illalla särky ja puristuksen tunne oli tuskallisen voimakasta. Pelotti lähes alkaa nukkua, kun mietin jos saa yön aikana jonkun veritulpan.
Lisäksi kantapohjat aristavat niin että kävely on vaikeaa.

En vaan taas kehtaisi mennä työterveyteen "valittamaan", kun minulla on viime aikoina ollut niin hurjasti kaikkia oireita että huomaan, etteivät minua enää oikein tosissaan ota, vainoharhaisena kai pitävät. Inhottava tilanne.

Netin kautta luin kyllä sen ranixalin aiheuttavan verenkiertohäiriöitä, netissä siis oli pakkausseloste. En nyt sitä uskalla ottaa, katson ainakin muutaman päivän helpottaako tilanne, jos jätän lääkkeen välistä.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 05, 2016 02:56 

kokeile vaihtaa Ranixal Pepcidiin. Se on myös H2-reseptoriantagonisti mutta sen vaikuttava aine ei ole ranitidiini.

Minulla on usein kantapäät todella kipeät, kun jalat turpoavat. Kun turvotus laskee, kipu häipyy.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 05, 2016 05:57 

Angela, minulla joskus kantapäät aristavat. Olen sitä mieltä, että kantapään rasva-anturasta työntyy kantapään sivuille patteja. Purskahtaisivatkohan ne väärään paikkaan sidekudoksessa, ikään kuin tyränä. Niitä on ollut aika kauan. Lieneekö kipirauhasvajaatoiminnalla siihen syytä. Ajattelin silloin niin, kun vajaatoiminta oli eikä lääkitystä olllut vielä nostettu tarpeeksi. On niitä patteja nykyäänkin, varsinkin jos seisoo paljon.

Toinen syy kantapäiden kipeydelle on ihon pintakerroksen paksuntuminen, kovettuminen ja halkeilu.

Kinttujen painostusta minulla on ollut esim. tämän vuoden alussa, ei nyt kumma kyllä enää. Siihen auttanee tukisukkien pito, lieneekö se painostus jostakin turvotuksesta johtuvaa. Vaikka nyt istun paljon, niin ei sitä ole sillä lailla nyt kun on muulloin ollut. Tosin kaupungilla kävely aiheuttaa sitä ilman muuta. Mutta siihenkin tukisukat auttavat ainakin jonkin verran.

Minulla oli 1980-luvulla alaraajojen hirvittävät hermokivut ja palelemiset noin vuosi-puolitoista.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 05, 2016 06:09 

Tukisukat auttavat myös siinä, että verenpaine pysyy tasaisempana, minulla ainakin. Kylmemmillä ilmoilla en niitä tarvi mutta kesällä ovat aika ehdottomat. Ja jos joutuu pitkään seisoskelemaan.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 01:31 

Mä en ole ottanut nyt kahteen päivään Ranixalia ja jalat on ihan entisensä, ei kipuja siis. Katsotaan miten jatkuu.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 10:14 

Verikokeissa on selvinnyt, että minulla on kalsiumarvot koholla, jonka johdosta sain sitten lähetteen Tyksiin sisätautien polille.
Olen joutunut keräämään vuorkauden virtsaa ja ravaamaan paastoverikokeissa, kilppariarvoja on myös otettu ja kolesteroli oli hurjan korkealla. Tosin HDL oli korkea ja Triglyt matalat eli hyvät, mutta kokonaiskole oli 8.

Vähän mietityttää/huolestuttaa mikä noita kalsiumarvoja nostaa niin että tuli ihan kiirelähetteet labraan ja Tyksiinkin sain ajan jo 2 viikon päästä.

Muutenkin on taas huono vaihe, väsyttää niin totaalisesti taas että jopa puhuminen on työn ja tuskan takana. Mä rakstan keskusteluja lapseni kanssa mutta eilen ihan toivoin ettei hän puhuisi tai ainakaan kysyisi mitään, kun tuntui etten kykene vastaamaan, siis miten voi jostain niin uupua... Tai no mitä sitä täällä teille taivastelen.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 11:16 

Kun luet alla olevan tekstin, niin älä pelkää pahinta. Mikäli käytät lisäravintovalmisteita, niin poista nyt d-vit pois käytöstä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00025

Liian suuri veren kalsiumpitoisuus (hyperkalsemia)

Veren kalsiumpitoisuus voi suurentua eri syistä:

Yleisin syy on lisäkilpirauhashormonin liikatuotto (primaarinen hyperparatyreoosi). Se johtuu yhden tai useamman lisäkilpirauhasen liikakasvusta, jonka aiheuttajaa ei tunneta. (Ks. «Lisäkilpirauhasen liikatoiminta (hyperparatyreoosi)»2.)
Joskus hyperkalsemian syynä on luuhun levinnyt syöpä, jolloin luusta vapautuu kalsiumia verenkiertoon.
Harvinainen hyperkalsemian syy on D-vitamiinin liikasaanti. Liiallisen D-vitamiinin määrän vuoksi ravinnon kalsium imeytyy liian tehokkaasti elimistöön. Tähän tarvitaan yli kymmenkertaisesti normaalin D-vitamiinitarpeen ylittävä annos pitkän ajan kuluessa.
Lievästi suurentunut kalsiumarvo ei aiheuta oireita. Lieväänkin hyperkalsemiaan liittyy silti osteoporoosin (ks. «Osteoporoosi (luukato)»3) vaara, jos se johtuu lisäkilpirauhashormonin liikatuotannosta. Vaikeaan hyperkalsemiaan liittyy monia oireita, esimerkiksi väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta, joskus sekavuutta, suurentunut vaara munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisen vajaatoimintaa.

Jos kalsiumarvo on huomattavasti suurentunut ja aiheuttaa oireita, sitä hoidetaan sairaalassa. Nestehoidolla ja lääkkeillä veren kalsiumpitoisuus saadaan nopeasti alenemaan.

Lopullinen hoito riippuu hyperkalsemian aiheuttajasta. Lisäkilpirauhashormonin liikatuotossa suurentunut rauhanen poistetaan leikkauksella, mikä normaalistaa tilanteen. Jos hyperkalsemia johtuu syövästä, sitä voidaan hoitaa lääkkeillä.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 11:32 

Kiitos tekstistä. Itsekin olin tuon jo lukenut ja D-vitamiinin olen lopettanut.
Noita oireita tosiaan on ja munuaisarot mulla on myös ollut koholla aiemmin useinkin, mutta niitä ei olla nyt mitattu eikä tieto niistä ole varmaankaan mennyt tuonne sisätaudeille. No saa nähdä mitä tästä seuraa ja mistä johtuu. Toivon toki ettei se syy olisi luusyöpä.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 01:34 

Kuinka paljon sinulla on kalsiumarvo tai ionisoitunut kalsium?
Minä en ole vielä 2011 vuoden jälkeen päässyt Tyksiin korkean kalkin takia. Olet onnekas! Jos sinulla on lisäkilpirauhasessa selvä kasvain, niin hoito on helppo, sen lisäkilpirauhasen poisto. Minulla on ehkä kaikkien (4:n) lisäkilpirauahasen liikatoiminta, se on vaikeampi hoitaa. Sitä ei hoideta minulla lainakaan, koska kalsium ei ole vaarallisen korkealla eikä oiretteni uskota johtuvan kalkista.

Paitsi suuresta D-vitamiiniptoisuudesta lievästi kohonnut kalsium voi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta. Pahanalaatuinen kasvain on hyvin harvinainen. Jos myös lisäkilpirauhashormoni (PTH) on koholla, niin silloin on ilman muuta lisäkilpirauasen liikatoiminta syynä. Jos saat leikkauksen, niin se on hyvä hoito.

Lue
parathyroid.com

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 01:50 

Mulla on myös parathormoni arvo koholla. Mä en osaa sanoa paljonko nuo arvot on koholla, kun en näe niitä omakannasta. Mutta voi kumpa toivon, että jotain apua nyt saisi kun ensi viikolla sisätaudeille menen.

Jännä muuten kun luin jostain keskustelupalstalta näistä arvoista niin ihmisillä oli juuri samoja oireita kuin mulla on ollut, siis näillä kohonneilla arvoilla. Toivompa nyt että hoidetaan, jotta sais apua.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 02:26 

Pulla, onpa muuten outoa mikset sä ole päässyt tyksiin?
Mulla tuli tosiaan ihan se kiirelähete ja siksi vähän pelästyinkin, varsinkin kun työterv.lääkäri ei selittänyt mitään. Sanoi vaan soittaessaan että heti huomenna jo päivytyksellisesti uudelleen labraan, että ei voi viivytellä.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 02:36 

Sinulla voi tilanne olla paljon pahempi kuin minulla, jos kerta pikaisesti on lähetetty. Kalkki voi olla vaarallisen korkealla. Sinulla on munuaisarvo koholla, liika kalkki voi aiheuttaa munuaisiin vikaa ja munuaiskiviä.

Kukaan lääkäri ei ole lähettänyt Tyksiin. Olen käynyt asian takia Helsingissä kuvauksessa ja Tampereella konsultaatiossa. Oireita on paljon, mutta niiden ei katsota aiheutuvan tuosta asiasta.

Olisi kiva tietää kenellä lääkärillä käyt Tyksissä. Voitko kertoa sitten yksityisviestillä. Voit olla nyt huoleti, homma on "hoidossa".

Jännä, luin sinun aikaisemmasta tekstistäsi, että sinulla oli elohiiri. Minulla on ollut nyt elohiiri ajoittain vasemman silmän alla usean viikon ajan, eikä koskaan ennen kuin lapsuudessa.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 02:52 

Joo, voin kertoa lääkärin nimen kunhan olen sinne saakka päässyt, ensi viikolla siis aika. :)

Profile  

PostPosted: Tue May 10, 2016 12:30 

Kumpa muuten sitten tosiaan pääsisin leikkaukseen, mä oon niin loppu. Ei tästä töissä olemisesta tule mitään, ensinnäkin olen nukahtaa tähän pöytäni ääreen koko ajan ja sitten tämä aivosumu, ajatusten totaalinen takkuilu. En kykene hoitamaan työtäni, minulta asiakas kysyi tänään aivan tavallista asiaa, vielä sellaista mitä itse olen omalla lapsellani hoitanut eli vastaus olisi pitänyt päässäni olla sekä ammatillisesti että oman kokemukseni pohjalta, mutta ei, en saanut mitään ajatusta ulos/kiinni eli laitoin asiakaan eteenpäin seuraavalle. Ihan järkyttävää, en voi hoitaa työtäni näin, en selviydy siitä.

Mutta mitä voin tehdä? Sairauslomaa en tästä syystä saa, virkavapaata ei ole varaa ottaa mutta en myöskään työtäni voi kunnolla hoitaa. Olen äärimmäisen hidas enkä saa asioita tehtyä kun aivot ei toimi.

työterveyslääkäri kysyi minulta että millä luokalla lapseni ovat ja mitä koulua käyvät ja koska niihin osasin vastata, niin ongelmia muistissa/ajatustoiminnoissani ei kuulemma ole.

Tulee itku. Mä en jaksa tätä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]