Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS ja raskaus, onko kokemuksia?!
PostPosted: Wed Nov 09, 2016 08:26 

Okei, siis tärisen ja oon paniikissa. Pahin pelkoni kävi toteen, tein äsken raskaustestin ja se näytti POSITIIVISTA!! Siis oon todellaki aina halunnut lapsen, mutta nyt olen paniikissa koska minulla tosiaan on paha fibromyalgia JA CFS ja olen ollut koko syksyn taas tosi huonossa kunnossa.. Oon oon ihan paniikissa miten voin selviytyä edes raskausajasta, saati jos vauva lopulta syntyy..!! Suurin osa lääkkeistä varmaan joutuu jättää pois, ja sen kyllä tietää miten sit käy.. samoin luontaistuotteet joista ollu paljo apua, kaikki ei varmaan sovi raskausaikana.. mun on pakko kyllä saada lääkäri aika tälle päivälle et varmistaa näyttikö testi todella oikein.. Nyt jos teillä on kokemuksia, vastatkaa! Mut pliis älkää latistako mua enempää, tää raskaus on samalla suuri ihme ja vahinko, enkä tiiä mitä ajatella.. vuosia yritettiin lasta ja sitä ei tullut, 4v sitten sairastuin joten ei sen kummemmin käytetty ehkäisyä kun olin varma etten koskaan voi saada lapsia...

Profile  

Post subject: Re: CFS ja raskaus, onko kokemuksia?!
PostPosted: Thu Nov 10, 2016 04:39 

Haulla löytynee muutamia raskauskokemuksia, esim. käyttäjältä piupi.

Raskausaika ei yleensä ole mitenkään erityisen ongelmallista CFS:ssä, koska monella raskaus parantaa oloa (se voi tosin joskus myös huonontua). Mutta se lapsen kanssa pärjääminen onkin sitten tosiaan ihan eri juttu. :-/

Monella CFS:ää sairastavalla on Ehlers-Danlosin syndrooma, joka voi olla diagnosoimaton. Se lisää useiden eri raskauskomplikaatioiden riskiä ja lisäksi joskus EDS pahenee raskaudesta pysyvästi.

Lääkkeet ja luontaistuotteet ovat toki ongelmallisia myös. Jos käytät LDN:ää, se katsotaan turvalliseksi raskausaikana ja sitä onkin käytetty nimenomaan raskauden aikana esim. ehkäisemään toistuvia keskenmenoja. Mahdollista kilpirauhaslääkitystä voi ja pitääkin käyttää myös raskaana ollessa, mutta tarvittava annos yleensä kasvaa ja on hyvin tärkeää sikiön kehityksen kannalta, että annos on riittävän suuri. Monet kipulääkkeethän eivät sovi raskauden aikana tai niitä pitää välttää osan raskaudesta.

Vitamiineja ja mineraaleja voi yleensä käyttää, vaikka A-vitamiinin määrän kanssa pitää olla tarkkana. Kalaöljyhän on vain hyväksi, etenkin DHA.

Raskausaikanahan suositellaan usein käytettäväksi foolihappoa, mutta se on usein CFS-potilaille ongelmallinen tai vähintään tehoton ja sen sijaan pitäisi käyttää metyylifolaattia eli aktiivista folaattia.

Monia hyviä hoitoja voi toki käyttää, kuten happi ja suolavesi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]