Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Huoli omasta terveydestä
PostPosted: Mon Mar 07, 2016 10:02 

En tiennyt mihin ketjuun olisin jatkanut, siksi tein uuden aloituksen kokonaisuudessaan, sillä en halunnut tavallaan omalla asiallani kuormittaa muiden aloituksia.

Mun on tosi vaikea kirjoittaa, koska tämä aivosumu on niin voimallisesti päällä, ei vaan löydy sanoja ja muisti ei toimi. Paljon on ollut vaivoja, mutta niiden mieleenpalauttaminen on tosi haastavaa.
Enkä ymmärrä mistä tämä voi johtua... pelottavaakin se on, huomata olevansa "tyhmä", ei ymmärrä asioita niinkuin ennen, ei löydä sanoja ja ihmisten kanssa keskustelu on niin vaikeaa. Olen alkanut jo pelätä niitä tilanteita, käydä kaupassa kun joku tuttu naapuri onkin siinä edessä ja alkaa vaihtaa kuulumisia, kun en vaan löydä sanoja, en tiedä mitä vastata.
Ja esimerkiksi kun multa kysytään jotain, vaikka miten sun pojan harrastus tai se teidän mökin katto, niin en tiedä yhtään mistä he puhuu. Pitää oikein pinnistellä ja palauttaa mieleen, että mitä harrastaako mun poika jotain, tai että onko meillä mökki ja vuotaako sen katto.
Tiedättekö miten nololta se tuntuu, olla pihalla kuin lumiukko. :(
Mitä mulle on tapahtunut? Tai tapahtumassa?

Olen aina ollut ylepä muististani, se on ollut hyvä, ehkä liiankin, kun oon muistanut tarkkaan sanasta sanaan kaikki keskustelut tai viestit kymmenien vuosien takaa. Ja nyt mietin joka päivä, samoin kuin humalassa vietetyn illan jälkeen ihmiset kertoo, että jännittyneenä avaa puhelimen ja miettii mitä sieltä löytyy, samoin on mulla nyt, pitää tarkistaa mitä viestejä olenkaan kirjoittanut.

Olen vuosia kärsinyt univaikeuksista ja syönyt mm. stilnoctia. En joka ilta ja aina vain puolikkaan, mutta viime vuonna niitä meni pari kertaa viikossa. Nyt mietin, että ovatko ne aiheuttaneet tämän. Luin että vanhuksilla muisti ei välttämättä enää palaudu unilääkkeistä, mutta entä meillä aikuisilla? Olen 37-vuotias.

Nyt minulla on käytössä melatoniini, tryptofaani ja olen tilannut inositolia ja glysiiniä.
Valeriaanaa olen kokeillut joskus ja erilaisia väsyttäviä yrttiteejuomia, mutta valeariaanan koen pahentavan levottomia jalkojani ja yrttiteet taas lisää virtsaneritystä ja niitäkin vaikeuksia minulla on. Minulla on vähän väliä jotain paineentunnetta virtsarakolla, mikä tekee sen että vessassa on käytävä vähän väliä. Iltaisinkin käyn ehkä 6 kertaa vessassa ennen kuin voin edes rentoutua yrittämään unta.

Levottomiin jalkoihin syön Pramipexolia, nekin ovat vain pahentuneet vuosien varrella. Noin kaksi vuotta olen tarvinnut lääkitystä säännöllisesti jalkoihin. Ne tulevat iltaisin polttavan kuumiksi ja sätkivät ikvävästi pitäen hereillä. Ferritiini minulla on hyvä ja mucumaa olen tähän koittanut. E-vitamiinia laitoin nyt myös tilaukseen tältä foorumilta lukemieni vinkkien perusteella. Rutiini ja pyknogenolia olen aiemmin kokeillut huomaamatta apua.

Minulla on myös outoa turvotusta nivusissa, toinen nivunen on pullea kuin makkara. Olen useille lääkäreille näyttänyt sitä, mutta olen saanut vain lähetteen fysioterapiaan, jossa olen käynytkin, mutta turvotus vain on ja pysyy.
Lisäksi toinen silmänluomi on välillä lähes turvonnut umpeen. Oudolta tuntuu... Lääkärit ovat pitäneet sitä poskiontelotulehduksena, joita minulla kyllä onkin ollut kroonisesti. En kuitenkaan itse yhdistä tätä turvotusta niihin.

Munuaiskreatiini on ollut minulla vuosia vähän väliä koholla, mutta lääkärit pitävät sitä kai normaalina kuitenkin, kun välillä se on taas viiterajoissa.

Kärsin lähes kroonisesta migreenistä, särkypäiviä on siis n. 4-5 viikossa, joten olen siksikin työterveyden suurkuluttaja ja luulen, että koska siellä on kiire ja lyhyet vo-ajat niin minua pidetään joko elämäntapavalittajana, tai sitten heillä ei vaan muuten ole aikaa suuremmin paneutua ongelmiini.
Migreeniin on käytössä Käypä hoito- suosituksen mukaan Q10, B2-vit., ja muita en taas nyt muita, mutta kipuun otan Sumatripaania ja ihan buranaa.

Syksylä kärsin kovista vatsakivuista, sellaisista jotak saivat minut kaksinkerroin itkemään. Koin silloin Somacin vain pahentavan tilannetta ja sitten solgarin "suolahappo taas auttoi, työterveydestä sain vain sairauslomaa kivun iskiessä ... ja parin kk:n jälkeen kivut loppuivat.

Mitäs vielä... Ääneni on välillä tosi painuksissa, puhun niin hiljaa ettei ihmiset yleensä kuule minua ja teen todella töitä että saisin ääneni kuuluviin, mutta en saa otetta siihen... Eli todellakin tuntuu vaikealta kaikki nuo sosiaaliset tilanteet. Ensin on sanat nja ymmärrys hukassa ja sitten ääni. :(

olen myös välillä todella väsynyt ja uupunut.
olen siis parhaimmillani hyväkuntoinen ja energinen, eli olen hoikka, käyn jumpissa, juoksen, siivoan, touhuan lasten kanssa jne. Mutta sitten tulee täysi uupumus niin etten oikein itsekään ymmärrä ja vielä soimaan itseäni siitä, juoksulenkille siitä senkin laiskimus.

Mutta uupumus/väsymys on todellista. Kun ystävä pyytää kahville vaikka viikon päästä torstaina, niin mielessäni mietin, etten tiedä olenko voimissani silloin, voinko edes luvata. Silti en osaa tätä ystävälle ääneen sanoa, kun ei ole tavallaan mitään syytä, ei diagnoosia tai muuta tuntea näin.

Juoksulenkillä välillä voimani loppuvat kuin seinään, jaloista lähtee voimaa, tuntuu etten jaksa enää askeltakaan, jalat tärisevät jne. Ja välillä taas juoksen kevyetsi kuin mikä. Ja juoksulenkit alkaa aina sillä tavoin kevyesti, mutta sitten yhtäkkiä tulee se täysi voimattomuus. Ja silloin on vaikea päästä edes kotiin, olen välillä joutunut soittamaan miehen hakemaan minut.

Itse olen muuten epäillyt myös borrelioosia, meillä mökillä on paljon punkkeja ja olen todellinen punkkimagneetti. Muilla perheenjäsenillä niitä ei ole ikinä, vaikka mieskin menee pitkin peltoja mitään varomatta. itse istun jossain aurinkotuolilla ja silti mökiltä tullessa on aina punkki kiinni.

Mutta työterveydestä vielä. Meinaan taas tilata sieltä ajan, mutta kun se masennusdiagnoosi tai masennuslääkkeet on aina ne mitä ensimmäisenä tarjotaan. Aina. Ja en ole masentunut, minulla on elämässä paljon hyvää, olen innoissani lasteni harratuksista, ihana ajella heitä sinne, katsoa heidän iloaan, se antaa mulle tosi paljon. Olen monesta asiasta innostunut, tai olisin jos voisin hyvin. Olen haaveillut opsikeluistakin, mutta tiedän että tässä aivosumussa siihen ei minusta olisi, kun tuntuu etten kykene edes työhoni.

Teen nykyään niin paljon virheitä töissä, ihana tavalliset asiat menevät pieleen, unohdan kirjata asioita, jään jatkuvasti itselleni kiinni siitä, että taas tehtävä oli jäänyt puolitiehen. Mielestäni se on hälyttävää! Plekään saavani varoituksen kohta. Ja kaikki on tästä aivosumusta kiinni.

Osaako kukaan sanoa mitään? :(

Ai niin, se vielä unohtui että minulla on vasomotorinen nuha eli nenä vuotaa aina ja jatkuvasti. edes postilaatikolle en voi ilman nenäliinaa lähteä, kun on heti tippa nenänpäässä. Tätä on ollut jo parisenkymmentä vuotta. Käytän nenäsumutetta, jonka nimeä en nyt (yllätys :) ) muista, mutta eipä se auta. Yksi sumute on auttanut, mutta sen sivuvaikutuksena on unettomuus ja pahensi toki heti jo ennestään vaivannutta unettomuuttani, joten en voinut jatkaa käyttöä.

Sen verran vielä, että kilpirauhasarvot ovat viitearvojen sisällä. D-vitamiinitaso on viimeksi mitattaessa ollut todella hyvä, b12 vitamiinitaso oli joskus yli viitearvojen, josta sain työterveyshoitajalta haukut, tosin lääkäri sitten pyörsi ne puheet ja sanoi asian olenvan vain hyvä. Eli kaikenlaisia arvoja on kyllä vuosien varrella mittailtu.

Ja vielä lisäys, eli valkosormisuudesta kärsin myös.

Muokkailen taas, kun oireita muistuu lisää mieleen eli ummetuksesta kärsin aina, sen kanssa saa tehdä töitä jatkuvasti.
Muuten palelen koko ajan, mutta öisin tulee hikoilupuuskia.
pahoinvointia koen myös aaltomaisesti lähes päivittäin.
Lisäksi muuten oikea lonkkani on kipuillut noin 1,5 vuotta, mutta siihenkään ei ole löytynyt lääkäriltä syytä. Pitkän istumisen jälkeen lonkkaa on vaikea saada mukaansa liikkeelle, se on kipeä ja jäykkä.

Last edited by angela on Mon Mar 07, 2016 12:41, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Huoli omasta terveydestä
PostPosted: Mon Mar 07, 2016 12:17 

Testasitko suosittelemaani salpauslääkitystä?

Tein listan oireista ja antamistasi johtolangoista, joista puhuit tekstissä. Onko tämä kattava?

Aivosumu ja ääni- sekä muistiongelmat,
uniongelmat ja vessaralli,
päänsäryt sekä migreenit,
uupumus,
levottomat jalat,
nivunen ja silmäluomi turvoksissa,
munuaisarvot heijaa,
vatsakivut,
borrelioosiepäily,
nenä vuotaa jatkuvasti,
valkosormisuus,
palelu, öisin hikipuuskia,
pahoinvointi,
kipu ja jäykkyys.

Labroista olisi hyvä olla tarkat luvut.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 12:39 

Hei, en kokeillut salpauslääkitystä, paitsi Histeciä käytän kyllä säännöllisesti, toivoen sen auttavan sekä unetuloa että vasomotoriseen nuhaan.

Muuten en oikein pystynyt keskittymään kautta ymmärtämään niitä ohjeita nyt.

Jaaha, työterveyshoitaja soittaa minulle kohta. Kyllä jännittää miten hän suhtautuu.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 03:35 

angels: suosittelen myös salpauslääkitystä. Tämä siis tarkoittaa ainakin seuraavia:

Ranixal 150 mg + Histec/Heinix 10 mg. (Huom! Ei Somacia, se vain pahentaa asiaa! Jos Ranixal ei sovi, myös Pepcid käy salpauslääkkeeksi).

Salpauslääkityksessa annostus on tavallisesti Ranixal 2 tablettia päivässä ja Histec/Heinix 4 tablettia päivässä.

Turvotusoireesi voi olla esim. dermografismia tai urtikariaa, jonka tutkimisen pitäisi onnistua ihotautien poliklinikalla.

Turvotusta voi olla - niin hullulta kuin se kuulostaakin - myös aivojen ympärillä, mikä aiheuttaa aivosumua.

Tuo vaihteleva oireisto pistäisi epäilemään esim. dermografismia tai kroonista urtikariaa tai jopa HAE-tautia, jolla on tyypillistä kohtauksittain tuleva, toispuoleinen turvotus. Myös mahakivut sopivat siihen. Niitä kyllä esiintyy myös dermogafismissa.

Uniongelmatkin sopivat tähän kuvioon, koska ne voivat johtua histamiinista. Histamiini aiheuttaa mm. dermografismia ja urtikariaa, ja salpauslääkitys estää elimistössä liiallisen histamiinin toimintaa.

Tuolla salpauslääkityksellä pitäisi tulla tuloksia muutamassa viikossa. Jos siitä ei ole mitään apua, voisi kokeilla pyytää traneksaamihappoa, sitä määrätään mm. runsaisiin kuukautisiin.

Salpauslääkitys ei toimi pienillä annosmäärillä vaan tuo mainitsemani määrä on yleensä minimi, jolla se toimii.

Minulla salpauslääkitys on tuonut suuren avun, ja oireeni ovat juuri tuollaisia vaihtelevia turvotuksia ja jaksamattomuuspäiviä kuten sinullakin. Lisänä unettomuus, väsymys ja aivosumu.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 04:16 

Kiitos vastauksesta Potilas.

Tuo HAE-tauti sopisi oirekuvaltaan kyllä joillain tavoin, tosin mun nivuset on olleet turvoksissa 1,5 vuotta kun ymmärsin, että tuossa turvotukset häviää ja tulee taas.

Urtikaria tai dermografismi eivät sitten taas kuulostaneet yhtään minulta, kun niiden oirekuvaa lueskelin erinäisistä lähteistä.

Hmm... jotenkin vain haluaisin tietää mistä on kyse, ennen kuin lähden vaikka tuota salpauslääkitystä kokeilemaan. Se kuulosti kyllä lupaavalta, mutta taas jäi osa ymmärtämättä enkä osaa edes kysyä että mikä.

Olen muuten ajatellut, että minulla on histamiini-intoleranssin oireita, kun varsinkin viiniä juotuani saan pahat nuhan oireet. Olen tukkoinen ja tuntuu todella siltä, että olisin tulossa kipeäksi.

Kversetiiniä muuten joskus kokeilin vasomotoriseen nuhaani, mutten huomannut vaikutuksia.
Tuota Histeciä mietin, että miten uskaltaisin ottaa sitä työpäivän aikana, sillä se väsyttää todella, muutenkin kun tuntuu vaikealta jaksaa työpäiviä. olen kerran ottanut työpäivän aikana Zyrticin ja kaduin sitä loppupäivän, silmät eivät meinanneet pysyä auki, joten se oli aivan hirvittää koettaa selvitä asiakastilnateista.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 04:29 

Antihistamiinit voivat väsyttää. Esim. Clarityn yleensä ei väsytä, kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.

Salpauslääkitys estää nimenomaan liiallisen histamiinin aiheuttamia oireita elimistössä. Jos olet jo epäillyt itselläsi histamiini-intoleranssia, kannataa todella kokeilla salpauslääkitystä.

Salpauslääkityksen idea on siis estää liiallista histamiinia tekemästä tuhojaan elimistössä. Histamiini aiheuttaa mm. turvotuksia, mahakipuja, suolisto-oireita, hengenahdistusta, unettomutta, aivosumua, ihon punoitusta ja kuumotusta esim. alkoholin nauttimisen jälkeen, ihottumaa, väsymystä, kurkun turvottelua ja ärsytystä joka voi aiheuttaa mm. äänen käheytymistä yms. Kaikilla ei ole kaikkia oireita.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 04:38 

Okei, kiitos ja nyt vihdoin ymmärsin. :D

Juu, kuulostaa siltä että salpauslääkityksestä voisi minulle olla apua.

löytyykö muuten jostain tarkat annostukset tuohon salpauslääkitykseen?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 04:53 

No omat ohjeeni olen saanut lääkäriltä, joten mun kohdalla nuo määrät ovat tarkat. Sitä en sitten tiedä, voiko niitä soveltaa kaikkiin. Erilaiset tutkimukset, nettisivut ja blogit, joihin olen törmännyt, ovat yleensä suositelleet tuota samaa määrää (joissain Ranixalin määrä on ollut suurempi, 3 x 150 mg/pv)

Salpauslääkityksestähän on ketju täällä: viewtopic.php?f=13&t=1906
mutta ei sielläkään ihan tarkkoja annostuksia ole.

Lisäksi voi käyttää Glinor-nenäsumutetta ja reseptillä saatavia Montelukast-tabletteja.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 04:57 

Kiitos Potilas kärsivällisyydestä. Sähän olit kirjoittanut jo näköjään annosohjeet ja mä vaan niitä kyselen. :oops:

Mitenköhän muut lisäravinteet/vitamiinit sopii tämän kanssa? Osaatko sellaiseen ottaa kantaa? Mä kun viimein ajattelin sitä metyylifolaattia tänään luontaistuotekaupasta etsiä...

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 05:40 

Salpaajalääkitystä tukevia yrttejä ja lisäravinteita on vaikka kuinka paljon, onneksi. Osalla niistä on tehty kliinisiä, lääketieteellisiä kokeita, joko eläinkokeita tai potilaskokeita.

Tällaisia kokeita on tehty ainakin seuraavista:
-Mehiläisen siitepöly
-Feverfew (suomeksi muistaakseni reunuspietaryrtti).
-Kversetiini
-Maitohappobakteerit
Itse käytän noita kaikkia. Tilaan Swansonin tuotteita HealthMonthly.uk-verkkokaupasta tai isompia eriä SwansonEurope-verkkokaupasta. Mehiläisen siitepölyä ostan Ruohonjuuresta (heillä on myös verkkokauppa).

Muita yrttejä ja lisäravinteita, jotka blokkaavat ongelmallisia soluja ovat esimerkiksi:
-lakritsinjuuri
-rosmariini
-boswellia serrata
-nokkonen
-kamomilla
-piparminttu

Lisäksi syön itse C- ja D-vitamiineja ja rautalisää yleisen hyvinvoinnin vuoksi :)

Muokkaus: Väsyttämätön antihistamiini on myös Telfast.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 06:18 

Tuo Ranixal näyttää sisältävän hydrochloridia niinkuin se mun Solgarin tuotekin, josta sain avun vatsakipuihini ja jota yhä olen aamuisin ottanut. Solgarissa on 325mg betaine hydrochloridia.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 06:30 

Mites tuon siitepölyn nauttiminen jos on siitepölyille allerginen :D Niinpä että yhtä ainetta kerrallaan kannattaa siiten kokeilla.

Vasta-aineet kannattaa tutkituttaa jos valkosormisuus vaivaa.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2016 06:50 

angela: sittenhän aine on sinulle jo tuttu ja hyväksi havaittu :) Toki Ranixalissa varsinainen vaikuttava aine on ranitidiini.

Salpauslääkitystä voi käyttää aika monissa sairauksissa, koska monet taudit limittyvät jollain tavalla histamiinijärjestelmään (myös aiemmin epäilemäsi HAE on histamiinijärjestelmään limittyvä tauti, vaikka siinä on toki syntymekanismina geenivirhe).

Suomessa tähän lääkitykseen aletaan vasta heräillä ja moni vanha jäärä haraa kyllä vastaan, vaikka näyttöä avusta on paljon :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2016 12:17 

Minulla on vasomotoriseen tukkoisuuteen Avamys -suihke, joka yleensä auttaa, joskus ei. Sitä on käsketty käyttää jatkuvasti vaikkei oireita olisikaan, sen pitäisi kuulema ehkäistä poskiontelotulehduksiakin. Pahempina aikoina teen ennen nukkumaanmenoa nenähuuhtelun ennen suihkeen ottoa, joskus käytän kuorsausteippiä ja tarvittaessa otan myös Duactin. Minulla nenän tukkoisuus ihan selvästi vaikeuttaa nukahtamista. Vuotamiseen sen sijaan on lapsesta asti niin tottunut, ettei kävisi lielen vieressäkään lähteä ulos ilman että on vähintään neljä nessua taskussa.

Käypä siitä lonkkakivusta (OMT-)fysioterapeutilla. Minulla on myös sitkeä lihas(kalvo)kipu lonkassa, jonka päälle lääkärit ei ymmärtäneet mitään, mutta fysioterapeutti hoksasi melkein heti missä on vika ja antoi jumppaohjeita. Ja jumppaohjeiden lisäksi se tärkein: ei pidä istua paikoillaan puolta tuntia pisempään!

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2016 09:18 

Hei Mira ja kiitos vastauksesta. Olen lukenut että Avamys olisi vasomotoriseen hyvä, mutta jostain syystä en ole sitä pyynnöstäni huolimatta saanut. Olen siis kahdelta eri lääkäriltä pyytänyt reseptiä, mutta he ovat kirjoittaneet Dymistaa (nyt muistan sen käytössä olevan suihkeni nimen) josta taas ei apua ole. En oikein ymmärrä miksi ei saa edes kokeiluun pyytämäänsä lääkettä/suihketta.

Käytin myös aiemmin ns. sarvikuonoa, mutta nykyään en pysty. En osaa selittää, mutta tuntuu että vesi menee jonnekin otsaonteloihin saakka, tuntuu kuin hukkuisin, tulee lähes pakokauhu siitä tunteesta. Kuulostaa varmaan oudolta. Käytin nenähuuhtelkannua tosiaan monta vuotta ja tämä reaktio tuli ihan yhtäkkiä.
Duact taas nostaa "hiukseni pystyyn", tykyttää sydäntä ja tekee niin levottamaksi, etten sitä pysty käyttämään. Sitkeästi olen silti kokeillut noin kerran pari kuukaudessa, mutta aina olo on yhtä huono.
Tukkoisuutta minulla ei normaalisti ole, ainoastaan kirkasta tippaa nenästä tauotta.

Olen käynyt kyllä OMT-fysioterapeutilla, omakustanteisesti 5 kertaa joulun tienoilla, mutten saanut apua, joten en sitten enää jatkanut. Ei ole oikeastaan sitten mahdollisuutta laittaa rahaa sellaiseen, mistä en koe saavani apua. Turvotus on ja pysyy.

Huh, olipa kurja viime yö. Kokeilin kortisonia ja melatoniinia unensaantiin, mutta siitäpä levottomat jalkani innostuivat ja niiden vispaaminen oli aivan hurjaa, toinen käteni alkoi oireilla samoin. Ei auttanut edes pramipexole. Tuli sitten valvottua lähes koko yö ja nyt töissä. En kestäisi tätä nukkumattomuutta yhtään, tulee niin toivoton olo. Väsyneenä ja valvoneena ei jaksa töitä ja sitten kodin arkirumbaa, ei vaan jaksa :cry:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]