Monilla ulkomaalaisilla CFS-saiteilla on "prosenttimittareita", joiden avulla voi määrittää oman kuntonsa. Yleensä 100 on terve ja 0 on täysin toimintakyvytön, mutta joissain mittareissa lukemat ovat toisin päin. Juurikaan konkreettista hyötyä näistä mittareista ei ole, mutta jos tuloksen kirjoittaa ylös voi omaa terveydentilaansa myöhemmin verrata aiempaan tai vaikka jonkun toisen henkilön kuntoon (mikä tietysti ei yleensä ole kovin rakentavaa).
Oletteko arvioineet koskaan kuntoanne näillä mittareilla? Itselleni se tuottaa hankaluuksia, sillä en ole fyysiseltä liikkuvuudeltani erityisen rajoitettu (paitsi juuri tällä hetkellä, kiitos kortisonivieroituksen) ja pystyn jopa harrastamaan rajoitetusti liikuntaa, mutta toisaalta kärsin aika pahasta brainfogista ja mikä tahansa keskittymistä vaativa puuha uuvuttaa minut tosi nopeasti.
Esim. tällä taulukolla
http://www.drmyhill.co.uk/article.cfm?id=6 en oikein osaa arvioida kuntoani. Periaatteessa olen kai 40 tai 50, mutta pystyn käymään ulkona about joka päivä ja mikäli sana "work" tarkoittaa ihan oikeaa työtä-työtä (mitä en usko, koska vielä 30%:ssakin on listattu "work"), niin 3-4 h päivässä on reilusti yliarvioitu ja toisaalta tuo "overall activity level" tuntuu yliarvioidulta.
Lisää taulukoita löytyy osoitteesta
http://www.ahummingbirdsguide.com/themeabilityscale.htm mutta näitäkään en oikein osaa itseeni soveltaa. Ensimmäisen taulukon lukema 50% tuntuu jotakuinkin sopivalta, mutta pystyn kyllä yleensä kävelemään paljon pidemmän matkan. Kognitiivisessa taulukossa lähin lukema olisi kai 60%, mutta sekin tuntuu yliarvioidulta, etenkin kun vertaan moniin muihin CFS:ää sairastaviin. Kolmannella mittarilla arvioisin kunnokseni n. 50%.
Suomessahan on toki virallisetkin invaliditeettiprosentit, mutta niistä en ole onnistunut löytämään paljoa tietoa. Sen tiedän, että 100% luokitukseen riittää moni muukin sairaus tai tila kuin vain halvaantuminen, esim. Crohnin taudilla voi tietääkseni saada tuon. Hieman huvittavalta (tai kenties enemmänkin ironiselta) tuntuu, että äidilleni on mielenterveysongelman takia arvioitu 100% invaliditeetti, mutta silti hän pystyy tekemään monia asioita, joita minä en ole pystynyt tekemään vuosiin - ja silti olen Kelan mielestä täysin työkykyinen.
Pitäisikö mielestänne CFS-verkon sivuille kääntää jokin ulkomaisista prosenttitaulukoista, tehdä kokonaan uusi taulukko vai unohtaa koko juttu, sillä moiset mittarit ovat vain turhan masentavia ja aiheuttavat kilpailua sairastuneiden välille ("mä oon sairaampi kuin sä!")?