Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tärkein apuväline?
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 10:47 

Tarvitsetko jotain apuvälineitä pärjätäksesi CFS:n kanssa, tai oletko muuten havainnut jonkin tavaran kullan arvoiseksi? Oma suosikkini on ehdottomasti rikkaimuri, jonka ostin Anttilasta kympillä viime kesänä. En pysty käyttämään tavallista imuria, mutta tuolla lähtevät sotkut tosi kätevästi. Tänä kesänä pöytätuuletin on osoittautunut erittäin hyödylliseksi. Moni arvostaa suihkujakkaraa, aurinkolaseja ja korvatulppia. Vahvuuksilla olevat aurinkolasit olisivat kyllä tosi jees.

Olen miettinyt, että voisi hommata jotkut reumapotilaiden "polvenlämmittimet" kun nivelkivut vaivaavat kortisonin takia, mutta taitavat olla melko kalliita. Kävisivätköhän joistain vanhoista sukista tai säärystimistä modatut putkilot...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 07:16 

Mulla lämpötyyny auttaa mainiosti CFS:ään liittyviin särkyihin.

Onko muuten muilla sellaisia särkyjä, jotka tulevat esim. kylmän ja kuuman vaihteluista keholla. Joskus sitä samaa särkyä esiintyy myös niinä iltoina, kun on käyttänyt alkoholia.

Särkylääke auttaa, mutta myös hierominen ja siis parhaana lämpötyyny :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 07:11 

Alkoholi lisää minulla ainakin särkyjä! Otan aina särkylääkkeen hyvissä ajoin, jos tiedän, että olen menossa illalla ulos.

Tärkeitä apuvälineitä ovat kaikki, jotka helpottavat vähänkin arkea. Vaikeinta on ollut myöntää itselleen, ettei jaksa enää niin paljon, kuin ennen. Tärkein apuväline minulle on ollut vihkonen, johon kirjaan ylös päivän onnistumisia, niitä pieniä arjen asioita, jotka olen jaksanut kaikesta huolimatta tehdä. Kuka muu kuin minä itse voisin kehua itseäni siitä, että jaksoin esimerkiksi imuroida tai tehdä jonkin pienen kotityön.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 11:30 

Tämän kesän ehdoton apuväline on ollut lippis.

Kärsin auringon häikäisystä tosi kovasti, ja pelkkien aurinkolasien kanssa "reunavalo" on melkein yhtä kamalaa kuin valo ilman aurinkolaseja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 10:41 

aurinkolasit on must, kun särkee silmiä aika usein, selkäsärkyyn auttaa hierominen, rannetuet töissä aika kovajuttu, kynä ja paperia: kun kirjoittaa ylös mitä pitää saada aikaiseksi kirjoitan ylös ja sit saan edes osan tehtyä siis ihan normaaliaskareistakin viivaan yli kun on tehty :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 12:46 

Kaulahuivi (+ ajoittain pipo)

Olen varmasti huvittavan näköinen käyttäessäni näitä sisälläkin ympäri vuorokauden, mutta erityisesti ilman kaulahuivia en tulisi toimeen ollenkaan. Kerran erehdyin ottamaan kaulahuivin pois yhden lääkärikäynnin ajaksi ja seurauksena oli aivan järjetön pää-, kaula- ja kasvokipu usean päivän ajaksi sekä korkea kuume. Kaksi kaulahuivia päällekäin on toki vieläkin parempi kuin yksi. "Lievä" verenkiertohäiriö minulla siis saattaa olla kaulan ja rinnan alueella, vaikka lääkäri on sitä mieltä, ettei sellaista voi olla...

Lämpötyyny

Lämpötyynyä käytän päivittäin, sillä se helpottaa oloa todella paljon erityisesti sellaisilla alueilla, joissa veri ei kierrä kunnolla. Se auttaa myös ajoittaisiin kipuihin oikein hyvin. En selviäisi ilman.

Aurinkolasit

Vähänkin kirkkaammalla/aurinkoisemmalla säällä käytän näitä sisälläkin, sillä ne todella helpottavat oloa.

Onkohan muita? Ei ainakaan tule mieleen. No, sohva ja sänky ovat aika oleellisia :lol: mutta niitä ei ehkä lasketa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 02:07 

Minä olen harkinnut pyöräkelkkaa liikkumiseen. Pyörä tuntuu niin huteralta ja vaaralliselta. Varsinkin talvella pyöräkelkka olisi hyvä, koska silloin en pyöräile. Käveleminen on minusta tylsää, aikaavievää ja rasittavaa. Pyärälläajokin oli jossakin vaiheessa raskasta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 04:03 

Tällä hetkellä tärkein on Lidlistä ostettu angorainen selänlämmitin, jonka avulla voin olla joitain minuutteja ulkona pakkasella (minulla on siis selässä tosi pahat triggerpointit ja viisi kerrosta vaatteita nollakelilläkään ei vielä tarjoa mahdollisuutta olla kauaa ulkona, ilman päiväkausia kestäviä hirveitä selkä- ja vatsakipuja). Se on siis sellainen tuubitoppimainen. Piti vielä tuon takia käydä kolmessa eri Lidlissä (poikaystävä kävi yhdessä, isä yhdessä ja yhteen pääsin itse) ja kyseinen oli viimeinen mitä kaupassa oli, mutta oli kaiken vaivan arvoista!

Olen miettinyt jonkin aikaa, että tarvitsisin kalastajanhanskat/kynsikkäät, koska minulla on nykyään Raynaud's eli sormet paleltuvat jääkalikoiksi. Tänään löytyi Asematunnelin K-kaupasta kaupanpäällisenä, kun osti neljä suklaapatukkaa (yhteensä 2e). Tuossa on "tyylikäs" teksti Nutcase. No, voipahan kääriä itseään erilaisiin putkiloihin ja palelee vähän vähemmän...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 09:38 

Viljatyyny jonka lämmitän mikrossa tosilämpimäksi ja lämmitän sillä niskaani ja selkääni. Angorasukat kun on niin kylmät ja kipeät jalat aina sekä vahvuuksilla olevat aurinkolasit kirkkaalla ilmalla.

Profile  

Post subject: Re: Tärkein apuväline?
PostPosted: Mon Mar 12, 2012 10:56 

Minä tarvitsen laitamyötäisen askelluksen ja hyytelöjalkojen vuoksi kepit tai rollon, koska ranteet ja kädet ylipäänsä ovat järjettömän kipeät, minulla on reumatuella kepit ja korkea rollo.
Lidlin angoralämmittimet, kirsikankivi lämpötyyny (olen vilja-allerginen), poimintapihdit reumakahvalla...pikkukepit hyvän päivän varalle, monovision rillit oikuttelevan vas.silmän avuksi, nilkkatuku, niskatuki, sekä älypuhelin netin käyttöä varten kun en jaksa käyttää läppäriä tai tietsikkaa.
Villasukat ovat välttämättömät!

Profile  

PostPosted: Thu May 17, 2012 01:01 

Paras ystäväni on lämpöpeittoni! :) OBH Nordican Warm and Cosy, sain mieheltäni joululahjaksi, ja en tiedä miten pärjäisin enää ilman sitä! Minulla on se ongelma että palelen varsinkin kun olen väsynyt (ja sehän kuuluu asiaan, että olen aina väsynyt). On helpompi rentoutua kunnolla kun on lämmintä ja mukavaa!

Toinen ystäväni on keittiönjakkara. Olen joskus yksin kotona lasten kanssa ja silloin on tietysti pakko tehdä heille ruokaa (kun olen yksin kotona syön esim voileipää tai pakastepizzaa tai muuta roskaa). Jakkaran avulla jaksan paremmin!

Profile  

PostPosted: Fri May 18, 2012 06:37 

Tärkeysjärjestyksessä: Korvatulpat, lämpötyyny ja -peitto, aurinkolasit, polvenlämmitin, suihkujakkara,ilmalämpöpumppu ja oma huone ja lukko ovessa. :)

Profile  

PostPosted: Fri May 18, 2012 07:22 

Minullakin on lämpöpeitto (joka tuntuu täällä olevan suosikki), mutta en sitä hirveästi käytä. Tällä hetkellä parhaita apuvälineitä ovat TENS-laite ja uusimpana ortodonttinen hammassuoja (purentakisko?), joka estää TMJ/purenta/lihas/yms-ongelmista johtuvaa hammassärkyä. Palelukohtauksiin tärkein apu löytyy kylpytakista, jonka puen vaatteiden päälle. Hierontatuoli ja sellainen suihkupäätä muistuttava hierontalaite ovat ajoittain säännöllisess käytössä.

Selänlämmitin on edelleen tärkeä kylmimpinä talvipäivinä, tosin niitä on tietysti täällä Hollannissa selvästi vähemmän.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]