Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Suhteesi kahviin?
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 01:57 

fedja wrote:
Ennen join kahvia kupillisen päivässä (kouluaika) ja saatoin silloin tällöin saada reaktion siitä, n. 1-3krt/vuodessa. Nykyään saan kofeiinista oireita jo 1cm:stä kupin pohjalla. Yöunet menee. Viimeksi juonut pari vuotta sitten. Tai sitten siitä, että useampana perättäisenä päivänä juo 1-2kuppia vihreätä teetä ja välillä mustaa teetä (tosi harvoin). Mustasta reaktio tulee herkemmin. Eli pulssi nousee, jos tarpeeksi paha reaktio, niin tulee kummallinen ja ulkopuolinen olo ja katsoo "filmiä" + heikottaa ja raajoissa lievää vapinaa.

Sinulla on ilmeisesti sisäsyntyinen ominaisuus, joka tekee stressihormoneja säätelevän HPA-akselin yliherkäksi kofeiinille. Ilmeisesti tuo ominaisuus on jollakin mekanismilla etenevä, koska sietokykysi on alentunut. Kofeiinin käyttö todennäköisesti kiihdyttää muutosta.

Tapasin käydä noin 10 vuotta sitten amerikkalaisilla foorumeilla, ja huomasin siellä, että hyvin moni CFS-, fibro- ja ms-potilas käyttää rajoitetusti tai ei lainkaan kofeiinia. Hyvin moni kertoo lopettaneensa, koska se ei sovi. Eräs ystäväni, jonka tunnen kansakoulusta lähtien, sairastaa ms-tautia ja hänellä on lääkekannabisresepti. Hän kertoi joutuneensa lopettamaan kokonaan kahvinjuonnin, koska tuli siitä kipeäksi. Hän kertoo nyt vointinsa parantuneen oleellisesti kannabislääkityksen vuoksi, mutta arvelen, että asiaan vaikuttaa enemmän kofeiinin poissaolo.

HPA-akseli on lihas- ja neurologisten oireiden suhteen hyvin tärkeässä asemassa, sillä solujen proteiinipumppuja ohjaavat juuri nuo tärkeät välittäjäaineet. Solujen epänormaali kemiallinen tasapaino voi aiheuttaa epänormaaleja tuntoaistimuksia. Samat välittäjäaineet vaikuttavat sensorisen informaation käsittelyyn aivoissa, aiheuttamalla solutason muutoksia reseptoritiheyksissä eri puolilla aivoja, ja erityisen voimakkaasti aivorungossa, joka on tuntohermoista tulevan informaation "jakorasia". Kun periferisestä hermostosta tulevat viesti tulkitaan väärin, kasvaa tuntohermojen lähettämistä kärpäsistä aivorungossa kipuhärkäsiä. Stressihormonit aiheuttavat haittaa koko keholle, niiden suhteen olisi hyvä olla erityisen varovainen, etenkin jos omaa synnynnäistä herkkyyttä siinä suhteessa. Kofeiinihan on neuroendokrinologisilta vaikutuksiltaan nestemäistä stressiä.

Tällaisen herkkyyden omaavat yksilöt saavat oireita kofeiinista, mutta myös moni muu tekijä voi toimia laukaisijana. Itselläni viljat, ja erityisesti puriini laukaisevat oireet nopeasti. Tämän voi tosin huomata vasta kun on ollut jonkin aikaa ilman puriineja ja syö kokeeksi vaikkapa purkillisen anjovista. Saman tapaisella konstillahan huomasin kofeiinin aiheuttavan minulle oireita. Minulla kofeiini on toiminut selkeästi tämän metabolisen oireyhtymän moottorina, ennen söin ilman oireita mitä tahansa mikä ei pure, intoleranssit ovat kehittyneet vasta vuosia säännöllisen kofeiininkäytön aloittamisen jälkeen. Kofeiinia en kestä enää teekupillisen vertaa, se laukaisee puolen vuorokauden kokovartalokipukohtauksen ja prkleellisen ahdistuksen, joten minullakin tila on etenevä.

Minusta on aina tuntunut, että näissä oireyhtymissä on periaatteessa kyse saman asian eri asteista, tai ilmenemismuodoista yksilöllisten eroavaisuuksien vaikutuksesta. Olen itse käynyt läpi kehityskulun, joka alkoi kroonisena uupumuksena ja kehittyi noin 15 vuodessa fyysisiltä oireiltaan intermittoivan ms-taudin diagnostiset kriteerit täyttäväksi. Loppuvaiheessa pystyin kävelemään kepin avulla alle kilometrin matkoja hyvin hitaasti. Kävelykepistä pääsin eroon, oltuani siitä täysin riippuvainen yli puoli vuotta, viikko sen jälkeen kun olin lopettanut kahvinjuonnin.

Koska kaikissa on samoja, tai samankaltaisia fyysisiä oireita, ne myös aiheutuvat aivorungossa samoilla mekanismeilla. Tuntoaistimukset eivät toimi, ne voivat puuttua, vääristyä, vahvistua ja noita selittämättömiä tuntoaistimuksia voi esiintyä nopeasti eri puolilla kehoa. Ymmärrän pääpiirteittäin miten tämä mekanismi toimii kofeiinin laukaisemana, ja sitä ajatellessa olen myös koettanut nähdä muita laukaisevia tekijöitä, kuten HHV-perheen jäseniä, joita tutkin 90-luvun lopulla, suolistohiiva ja homealtistukset ja nyt viimeiseksi puriinien ja uraattien rooli. Kaikki nämä tekijät voivat aiheuttaa sopivia oireita, ja näiden lisäksi on takuulla vielä suuri joukko tuntemattomia tekijöitä ja eri tekijöiden yhteisvaikutuksia, jotka ilmenevät sitten vielä yksilöllisesti. Mitä enemmän asioista oppii, sitä vähemmän tietää tietävänsä.

Loppukevennys: Luin jostakin, että hikka olisi aivorungon atavistinen toiminto. Aivorunkommehan on peritty kaloilta, joten hikka on aivorungon yritys aukoa kiduksia. Isälläni on eräs kaloilta peritty elimellinen atavismi, hänellä on jonkin matkaa korvan alapuolella, jäänteenä kiduksista, pieni tiehyt, josta vuotaa ajoittain nestettä iholle.

Last edited by Kariluoto on Thu Oct 15, 2009 05:01, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 02:55 

Sen verran kariluoto kofeiinin nostaminen otsikoihin vaikutti, että päätin lopettaa kofeiinin käytön kokonaan ü. Vaikka en usko, että se minun varsinainen ongelma on kofeiinimyrkytys.

Juon pääasiassa vettä ja yrttiteetä muutenkin. Luin tuota Vogelin Maksa-kirjaa ja siinä mainittiin Bambu-kahvi. Siinä olevat katkeroaineet helpottavat tärkkelysten pilkkoutumista, joten se passaa erityisesti tärkkelyspitoisille aterioille. Muistin, että minulla on Bambu-kahvia kaapissa ja päätin ottaa sen käyttöön.

Quote:
Juuri nämä seikat mielessään Alfred Vogel kehitti Bambu-viljakahvinsa. Se nautitaan kahvin tapaan, ja paahdettujen ainesten aromikin muistuttaa kahvia. Toisin kuin kahvi, viljakahvi ei rasita hermostoa, ei vie yöunta eikä ärsytä vatsaa. Bambu-kahvi on pikemminkin terveysjuoma. Siinä on mm. sikuria ja tammenterhoja, joiden katkeroaineet tukevat maksan toimintaa. Sikuri on voikukan sukuinen mykerökukkaiskasvi, jonka on todettu edistävän ruoansulatusta. Lisäksi Bambussa on viikunaa, vehnää ja ohramallasta.

Ei taida passata viralliselle keliaakikolle. Itsestäni en tiedä reagoinko uutteelle. Isäni mielestä maistui ihan sota-aikaiselle kahvin korvikkeelle, eikä suostunut myöhemmin juomaan sitä. Minusta maku on ok.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 03:44 

Minulla kahvin jättäminen tapahtui olosuhteissa, joka oli niin kova opetus, etten usko, että pystyn enää koskaan juomaan mitään kahvin makuistakaan juomaa, vaikka olisin varma, että siinä ei ole kofeiinia. Himo kofeiiniin säilyi aika pitkään. Kun vaimo joi aamukahvit, himotti niin, että oli järki lähteä päästä. Noin 7 kk lopettamisen jälkeen huomasin eräänä aamuna, että vaimon aamukahvin tuoksu ei enää herättänyt mielitekoa. Mainitsin asiasta vaimolle, ja hän kertoi, että oli siirtynyt kofeiinittomaan kahviin. Kokeilin haistaa lähempää, enkä tuntenut mitään himoa siihen, se haisi minun mielestäni vastenmieliseltä.

Nykyään juon veden lisäksi pelkästään piparminttua. Pidän kyllä kamomillastakin, mutta saan siitä närästystä. Maailmalla pidän aina omia pusseja mukana, erehdyin lopettamisen jälkeen kaksi kertaa juomaan epähuomiossa piparmintulla maustettua mustaa teetä ja ne opettivat kovalla kouralla varovaiseksi.

Sanoisin, että sinun ongelmasi on aivojen kehitykseen liittyvä yksilöllinen piirre, joka herkistää stressihormoniesi liipasinsormea, ja jos löydät ravinnostasi kaikki sitä herkistävät ruoka-aineet ja sitä rauhoittavia ruokia ja lisäkkeitä, olet aika hyvässä tilanteessa. Toimiva vatsahan on immuunisuojan peruskivi.

Hevosten kaviokuume ja lannehalvaus aiheutuvat ravinnosta, ihminen saa oireita samantapaisilla mekanismeilla, niitä ei ole vain tutkittu tarpeeksi, eikä niistä puhuta tarpeeksi, koska sellaisesta tutkimuksesta ja tiedosta ei oikeastaan mikään teollisuudenala pääse hyötymään. Mitä enemmän tästä aiheesta tiedetään, sitä heikommalla pohjalla on globaalin teollisuuden ehdoilla pyörivä roskaruoka- ja päihdemyönteinen kulttuuri. Se, että lääketiede ei tutki asiaa tarpeeksi, eikä puhu siitä tarpeeksi painokkaasti, on mielestäni eettisesti erittäin kyseenalainen ilmiö Hippokrateen valan hengen kannalta.

Minullahan on myös keliakia, ei tosin virallinen, vaan itse diagnosoitu, hoidettu ja varmistettu. Olen juuri etsimässä gluteenittomia herkkuja ja huomasin samalla lisävaikeuden kun testasin jotain leivonnaista, joka perustui riisijauhoihin. Riisi laukaisi kokovartalokihtioireet iskias- ja polvikipuina. Keliakian kanssa en kyllä ala pelleilemään, minähän laihduin hoikasta laihaksi, huolimatta siitä miten paljon söin. Minua kammoksuttaa ajatus tuollaisista fyysisistä muutoksista kuin suolinukan tuhoutuminen.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 25, 2009 01:37 

En tiedä mihin ketjuun olisin tämän laittanut, joten käyköön nyt tämä ketju, kun tässä on puhuttu kofeiini-yliherkkyydestä. Tuleeko teille vastaavia reaktioita voimakkaista mausteista. Minä olen saanut intialaisessa ravintolassa sellaisia kohtauksia, että yhtäkkiä tulee kuuma ja hiki, sydän alkaa hakkaamaan, lievää huimausta ja sellainen epätodellinen olo. Kyseessä voi ilmeisesti olla glutamaatti.

Eilen söin porkkanakeittoa lautasellisen, johon raastin piparjuurta n.1tl. En tajunnut piparjuuren olevan voimakasta maustetta. Sitten, kun seosta maistoin, niin sinapilta se maistui ü. Yritin syödä keittoa. Jonkin aikaa meni alas, mutta sitten tuli stoppi ja sellainen olo, että vielä jos jatkan, niin tulee huonovointisuuskohtaus. Olo oli jonkin aikaa outo ja vatsassa tuntui kummalliselta. n. 15min päästä olo normalisoitui. Ruoka jäi kesken ja kokemus oli sen verran voimakas, että taitaa jäädä piparjuuri jääkaappiin.

Katsoin sitten wikipediasta, että piparjuurta
Quote:
raastettaessa tai muuten hienonnettaessa rikkoutuneista soluista vapautuvat entsyymit hajottavat juuren sisältämää sinigriiniä, jolloin syntyy allyyli-isotiosyanaattia eli sinappiöljyä, joka ärsyttää limakalvoja ja silmiä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Piparjuuri

Tietääkö joku tuon sinappiöljyn vaikutuksesta esim. HPA-akseliin? (En tosin ymmärrä vielä koko akselia, mutta tarkoitus olisi perehtyä siihen ajan kanssa)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 25, 2009 07:40 

Jätin glutamaatin jo vuosia sitten samoista syistä. Olen huomannut nyt, elintapojeni puhdistumisen aikana, että keholla on taipumus ilmoittaa mitä se haluaa, ja mitä ei. En pysty syömään enää lihaa sen aiheuttaman vastenmielisyyden vuoksi. Tuore liha, tai sen tuoksu paistamisen tai keittämisen aikana, hajahtavat minun nenääni virtsalta niin voimakkaasti, että vatsassa alkaa kiertämään etova olo. Elimistöni kaiketi ilmoittaa, ettei halua puriineja. Kofeiinin aiheuttama fyysinen riippuvuus tosin ylittää tuon vaistomaisen fyysisen reaktion aika mielenkiintoisella tavalla, kofeiiniton kahvi etoo, kofeiinipitoinen himottaa.

Mausteissa saattaa hyvinkin olla sellaisia, joiden sisältämät ainekset voivat aiheuttaa yhdessä yksilöllisten ominaisuuksien vuoksi ongelmia välittäjäainetasolla. En ole tutustunut niihin, koska en käytä juuri muita mausteita kuin kasvisliemikuutioita, Herbamarea ja jotain erikoisempaa suolaa. Noihin on paras tutustua yksitellen, että löytää sopimattomat. Siinä yhteydessä tosin pitäisi olla selvillä ruokavaliostaan yleensä ja järjestää se mahdollisimman neutraaliksi. Itse söin viikkotolkulla lähinnä leipää ja puuroa sekä kasviksia, kun ryhdyin selvittämään oman elimistöni vaatimuksia ruoka-aineiden suhteen. Sopimaton eines aiheutti havaittavia oireita heti, ja karsiutui kattauksestani.

HPA-akseli on todellakin terveyden endokrinologinen ydin, stressihän aiheuttaa kunnioitettavan määrän sairaksia. Luin psykosomatiikasta 70-luvulla yli 5 senttiä paksun kirjan, jossa stressiperäisistä sairauksista kerrottiin mitä niistä siihen aikaan tiedettiin, ja sille tiedolle perustuu kokonaiskuvani kofeiinin aikaansaannoksista, sehän on neuroendokrinologisesti ajateltuna aineellistunutta stressiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Str ... SI1TL01ngo

http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelu ... 994&tree=1

http://qmies.blogit.fi/ontologiset-arsy ... euttajina/

Kun minä tätä oikein ajattelen, tuntuu siltä, kuin parhaat neuvot terveyden säilyttämiseksi, sairauksien torjumiseksi ja parantamiseksi ja yleisen onnen saavuttamiseksi, löytyvät paremminkin filosofiasta kuin lääketieteestä. Olen perehtynyt jonkin verran itämaisiin filosofioihin, sekä niihin kulttuurisiin ja ajallisiin viitekehyksiin, joissa nuo filosofiat syntyivät, sekä niiden vaikutuksiin elämäntapoihin, ja sitä kautta rooliin terveyden ja sairauksien hoitamisessa.

"Gnothi seauton", tunne itsesi. Tunne kehosi, ja anna sille kaikkea mitä se tarvitsee, äläkä myrkytä sitä sellaisella, mitä se ei tarvitse.

Tunne kulttuurisen minäsi alta sisäinen minäsi, ja yritä saada ne kohtaamaan, sopeuttamalla kulttuurisen minäsi hyväksymään ja kuuntelemaan sisäistä minääsi. Näiden ristiriidat aiheuttavat stressihormonitasojen nousua sekä akuutisti, että kroonisesti, joka tuhoaa hitaasti myös kehon terveyden.

Länsimainen koululääketiede on lähinnä lääkkeitä ja lääkitsemistä käsittelevä tieteenala. Kun menet lääkärille vaivojesi kanssa, ryhtyy lääkäri miettimään, mikä lääke sopisi oireisiisi, kiinalaisessa lääketieteessä lähtökohta on selvittää mikä elämässäsi on epätasapainossa ja aiheuttaa oireet.

Kiinalaisessa lääketieteessä ajatus etenee loogisesti ja rationaalisesti, tieteellisesti. Kun poistetaan oireiden aiheuttaja, poistuvat oireetkin. Länsimaisessa lääketieteessä lähdetään tilastotieteestä. Kun jokin, mieluiten patentoitava, synteettinen yhdiste vaikuttaa tiettyihin oireisiin tietyllä osalla koehenkilöistä, katsotaan, että lääke on riittävän tehokas hoitamaan oireita. Sairautta ei yritetä parantaa poistamalla sen aiheuttaja, vaan siitä tehdään bisneskelpoinen tukahduttamalla oireita.

En ole perehtynyt kiinalaiseen lääketieteeseen tuota periaatteellista lähtökohtaa tarkemmin, lääkevalikoima on ainakin minun hermostolleni liian vahvaa jo pelkkänä ajatuksena. Olen kuitenkin soveltanut tuota kiinalaista periaatteellista lähestymistapaa oireitteni suhteen ja pääsemässä niistä ilmeisesti lähes täydellisesti eroon.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 12:13 

Saan jo lievemmistä kofeiinituotteista, kuten cappuchinosta hermostollisia oireita, kuten kokovartalovapinaa ja sydämen tykyttelyä ja heikotusta, joten en juo, enkä ole koskaan juonut kahvia. Teetä sen sijaan ja kokista voi juoda muutaman kupillisen päivässä.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 12:32 

wainen wrote:
Saan jo lievemmistä kofeiinituotteista, kuten cappuchinosta hermostollisia oireita, kuten kokovartalovapinaa ja sydämen tykyttelyä ja heikotusta, joten en juo, enkä ole koskaan juonut kahvia. Teetä sen sijaan ja kokista voi juoda muutaman kupillisen päivässä.

Jos saat alle sadan milligramman kofeiinimäärästä tuollaisia oireita, ovat stressihormonisi todella herkät ja tuo pieni annos, jonka saat teestä ja kokiksesta, saattaa aiheuttaa sinulle oireita hitaasti, tiedostamattomalla tasolla. Jos sinulla on jonkinlaisia hermostoperäisiä oireita, kehoittaisin todella vakavasti sinua luopumaan täydellisesti kaikesta kofeiinista.

Kofeiinihan on myrkky, jota kasvit erittävät suojaksi tuholaisilta. Ihminenkin käyttää kofeiinia torjunta-aineena, se tuhoaa tehokkaasti hyönteisten hermoston. Kofeiinin aineenvaihduntatuote, teobromiini, jota löytyy suklaastakin, on taas tappavaa myrkkyä koirille.

Kun tarkemmin ajattelee, taitaa olla niin, että kun otetaan huomioon kaikki kerranaisvaikutukset, kolme yhteiskunnan hyväksymää, riippuvuutta aiheuttavaa huumetta tappavat suunnilleen saman verran ihmisiä vuosittain. Kofeiini tuskin tappaa montakaan ihmistä akuutin myrkytyksen muodossa, mutta riippuvuuden yhteydessä syntyvä masennus saattaa ajaa satoja ihmisiä vuodessa itsemurhaan. Itsemurhia on noin 1000 vuodessa, 80 prosentissa todettu masennus liittyy kuvaan, ja kofeiinin tiedetään aiheuttavan vaikeaa masennusta kroonisen myrkytyksen yhteydessä. Eri arvioiden perusteella jopa 50-75% masennustapauksista saattaa aiheutua kofeinismista eli se saattaa olla aiheuttaja noin 400-600 tapauksessa vuosittain. Kofeiini on myös porttihuume, jonka vaikutukset psyykeen pitkäaikaiskäytössä altistavat nikotiini-, alkoholi- ja huumausaineriippuvuudelle, ja koska se on aivokemian kannalta yhtä kuin krooninen psyykkinen stressi, se aiheuttaa myös kaikkia stressiperäisiä sairauksia.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 25, 2010 08:26 

Minun cfs oireet alkoi noin 2kk sitten vappuna. join viinaa ja kahvia kaksi päivää putkeen pe-la samalla pelaten jalkapalloa molempina päivinä. sunnuntaina otin vielä krapulaani pari mukillista kahvia. Ennen tätä kohtalokasta vappua en ole elämässäni kovin montaa kertaa kahvia maistanut. Sitten tein vielä sen virheen että en tuon jälkeen juonut kolmeen päivään vettä tarpeeksi, koska oli niin paha olo. neljäntenä päivänä tajusin juoda, ja seuraavana päivänä olikin lähes normaali olo. läksin lenkille, illalla olin TYKSissä. kaikki tutkimukset otettiin, mutta mitään hälyttävää ei löytynyt, vaikka olin omasta mielestäni kuolemassa. siitä lähtien olen oireillut. ensin oli hiukan helpompaa, pystyin vielä kävelemään pieniä matkoja. Nyt olen todella huonossa jamassa. pystyn liikkuumaan enää vessan keittiön ja sängyn välillä. Ja ennen vappua olin siis huippukunnossa. Pelottaa niin perkeleesti, mutta sitä pelkoa pitäisi vissiin nyt yrittää hallita ettei stressihormoonit syö minua elävältä. Olen ollut aina melko taipuvainen stressiin. Onko olemassa lääkkeitä joilla tuota stressiä voisi vähentää? masennuslääkkeitä en vielä haluaisi ruveta käyttämään, kun kyse on stressistä enemmänkin.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 25, 2010 08:42 

"Stressihormoneitahan" on kaksi pääasiallista, adrenaliini (akuuttiin stressiin) ja kortisoli (sekä akuuttiin että krooniseen stressiin). Useimmilla CFS-potilaillahan ongelma on se, ettei kortisolia erity tarpeeksi (ja siitä muuten tulee aivan mielettömän stressaantunut olo).

Paras tapa vähentää stressiä ovat erilaiset elämäntapamuutokset, jooga, meditaatio, hengitysharjoitukset jne. Ravintolisistä erilaiset adaptogeenit parantavat elimistön stressinsietokykyä. Hyviä adaptogeenejä ovat esimerkiksi Siperian ginseng eli eleuthero sekä ashwagandha. L-teaniinista voi olla apua, se on eräänlainen mieto rauhoittava, joka ei väsytä. Se voi myös parantaa kognitiivista suorituskykyä ja immuunijärjestelmän toimintaa. Stressi voi lisätä joidenkin ravintoaineiden kuten magnesiumin tarvetta. Magnesiumissahan on hyvin tärkeää käyttää hyvin imeytyvää valmistetta, ei niitä perusoksideja.

Adrenaliinin vaikutusta voi vähentää alfa- ja beetasalpaajilla, mutta molemmilla on omat huonot puolensa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 27, 2010 11:23 

Tästä kofeiiniasiasta on puhuttu paljonkin. Ja kyllähän se riippuvuutta aiheuttaakin. Taisi olla viidentenä riippuvuuksia aiheuttavien aineiden listalla. Heti kokaiinin, heroiinin ja muiden vekkuleiden jälkeen.

Minä juon kahvia. Ja vielä pannukahvia. En mitenkään hillittömiä määriä mutta jokusen kupillisen päivässä. Olen joutunut aikanaan olemaan kuukausia ilman kahvia mutta se ei aiheuttanut minulle parantavia tai pahentavia oireita. Toisin sanoen voin tasan yhtä huonosti ilman kofeiiniakin.

Olen myös toisinaan vain päättänyt pitää tauon kahvinjuonnissa. Vaikkapa kun ruoansulatusjärjestelmä on ihan ruvella (tai ainakin tuntuu siltä) ja aina sanotaan, että kahvi on pahasta. En saa sen enempää vierotusoireita kuin että se vaikuttaisi kipuihin mitenkään lieventävästikään.

Lienen siis joku mutaatio. :) En addiktoidu kofeiiniin. En tosin ole koskaan myöskään polttanut enkä juurikaan käyttänyt viinaa nuoruuden kokeilujen jälkeen. Alkoholista tulen hetkessä niin pahoinvoivaksi, että sitä oksutulvaa voi verrata Niagaraan. Puhutaan siis puolesta lasillisesta viiniä esim.

En tiedä. Jos tuntee, että kahvi ei sovi, niin ilman muuta se on parasta jättää pois. Niinkuin kaikki muukin, mikä ei ole hyväksi. En sen sijaan itse jaksa lähteä sille tielle, että syynäisin suurennuslasilla kaiken mitä mikäkin sisältää, koska tunnen, että silloin jää elämä elämättä. Ihan varmasti nykyinen maailma on täynnä aineita, joita ihmisen ei pitäisi suin surminkaan sisäänsä kiskoa. Tuntuu vain, että jos niitä kaikkia alkaa metsästää, niin järki menee. Löydän nyt yhden - huomenna olen taas kipeä. Mistä siis löydän seuraavan? Ehkä jonain päivänä voin vähän paremmin mutta - entäs henkinen hyvinvointi?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]