Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 10:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Diagnoosin tekeminen
PostPosted: Tue Jun 24, 2008 10:59 

Alla on Maijan kirjoittama lainaus diagnoosin tekemisestä. Onko teillä, joilla CFS on diagnosoitu, diagnoosin tekeminen tehty noilla kriteereillä ja onko luotellut mahd. muut sairaudet pystytty sulkemaan pois ennen sitä?

Diagnoosipaikoiksi on mainittu mm.
-Meilahden infektiopolilla, lääkäri Ville Valtonen
-Yksityinen lääkäriasema, Olli Polo

Onkohan kukaan saanut diagnoosia Tampereella tai Pirkanmaalla? Millähän yksityisellä lääkäriasemalla Olli Pololla on vastaanotto, en löytänyt googlella? Itseä kiinnostaisi saada diagnoosi lopultakin, oireista puuttuu oikeastaan vain kurkkukipu ja imusolmukkeiden arkuus. Syksyllä 2007 yritin saada sitä fibromyalgiasta reumatologi Merja Pertovaaralta, mutta hänen mukaansa mulla oli vain 10 kipupistettä vaaditusta 11/17.

Quote:
Kroonista väsymysoireyhtymää ei vielä voi todeta laboratorio- tai muilla kokeilla. CDC (Yhdysvaltain kansanterveyslaitos) päätti kroonisen väsymysoireyhtymän diagnostisista kriteereistä vuonna 1988, ja niitä uudistettiin 1994. Kriteerien mukaan diagnoosiin vaaditaan voimakkuudeltaan invalidisoiva uupumuksen tunne, jota ei voi selittää muilla tekijöillä, joka kestää vähintään kuuden kuukauden ajan ja joka ei lievity levossa. Lisäksi vaaditaan vähintään neljä seuraavista oireista:

* lyhytkestoisen muistin ja keskittymiskyvyn heikentyminen
* lihaskivut
* nivelkivut
* uni ei helpota uupumusta
* uudenlaiset tai -tyyppiset päänsäryt
* kurkkukipu
* imusolmukkeiden arkuus
* rasituksen jälkeinen huonovointisuus/uupumus, joka kestää yli vuorokauden

Kriteereitä on kuitenkin arvosteltu monestakin syystä. Osa listatuista oireista on harvinaisempia kuin monet muut väsymysoireyhtymään olennaisesti liittyvät oireet. Niissä annetaan myös ymmärtää, että sairauteen liittyvä uupumus ei lainkaan lievity lepäämäällä, vaikka lepääminen on tärkeä tapa hallita kroonisen väsymysoireyhtymän oireita.

Diagnoosia tehtäessä on tärkeää sulkea pois muut sairaudet, jotka voivat aiheuttaa samankaltaisia oireita, kuten narkolepsia, diabetes, MS-tauti, AIDS, borrelioosi, leukemia, lymfoomat, systeeminen lupus erythematosus ja kilpirauhasen vajaatoiminta.

Profile  

Post subject: Re: Diagnoosin tekeminen
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 08:08 

Jukka wrote:
Syksyllä 2007 yritin saada sitä fibromyalgiasta reumatologi Merja Pertovaaralta, mutta hänen mukaansa mulla oli vain 10 kipupistettä vaaditusta 11/17.

Fibromyalgiassa ei nykyään välttämättä vaadita 11 kipupistettä. Lääkäri saa käyttää harkintaa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet diagnoosin 9 kipupisteellä. Fibrohan ei sulje CFS pois. Monella täyttyy molempien kriteerit.

Eikös Polo toimi Tampereella julkisella puolella ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 09:51 

Kyllä, Polo on TAYSin unipolilla töissä (tai vielä ainakin jossain vaiheessa oli) ja Helsingissä nykyään Ihoakatemiassa. Olen samaa mieltä siinä (ja niin ovat fibromyalgia-asiantuntijatkin), että on ihan älytöntä olla diagnosoimatta fibromyalgiaa, jos yksi vaadituista kipupisteistä puuttuu. Kipupisteiden määrä ja herkkyyskin voi vaihdella päiväkohtaisesti. Mutta tosiaan on ihan mahdollista sairastaa molempia. Fibromyalgiadiagnoosi ei ole ihan niin "roskapaperia" Suomessa kuin CFS-diagnoosi, mutta ei silläkään käsittääkseni sairaslomaa saa jos tarvitsee, eläkettä ei ainakaan. Jos vielä epäilyttää, onko sinulla CFS, kannattaa lukea Oireet-sivu osiosta Sairaus, sillä siellä on mm. uudemmat ja paljon tarkemmat diagnostiset kriteerit, vaikka niitä ei ole virallisesti hyväksyttykään.

Joitain noista luetelluista sairauksistahan on käytännössä aika vaikea 100% varmuudella sulkea pois, esim. borrelioosi. Eikä siitäkään olla ihan yhtä mieltä, onko krooninen borrelioosi/borrelioosin jälkitila sama kuin CFS, jos kriteerit täyttyvät. Poissuljettavat sairaukset riippuvat ihan oireista. Esim. joillain CFS-oireet voivat muistuttaa keliakian oireita ja toisilla taas voidaan epäillä vaikka myastenia gravista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 09:42 

Eri ihmisillähän on eri paksuinen iho, voi olla rasvaa tai nestettä paljon. Silloin eivät kipupisteet tunnu. Mulla ei ainakaan aikaisempina vuosina ole missään nimessä ollut fibroa, koska ei ollut kipeitä pisteitä. Nyt kilpirauhaslääkitryksellä alan epäillä, että ihoni tai lihakseni ei vain tuntenut mitään, koska ihossa oli paljon limaa tai nestettä. Se on appelsiinimainen ns. "selluliittia". Hierojankaan käsittely ei paljon tuntunut. Iho meni kylmäksi esim. pakaroista talvella, koska veri ei oikein kiertänyt. Nyt häipyy vähitellen nestettä pois. En tiedä olisiko kipupisteitä nyt. Lihasongelmia on.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 29, 2008 03:12 

Minun diagnoosini tehtiin näiden OYS:n luettelemien kriteerien perusteella ja niissä oli vielä muutama lisäkohta tuohon aloitusviestin listaan:

Quote:
Diagnostiset kriteerit: (CDC:n mukaan = the Centers for Disease Control and Prevention)

A. Kliinisesti todettu selittämätön, jatkuva tai uusiutuva väsymys

·äkillinen alku
·ei liity meneillä olevaan rasitukseen
·levosta ei apua
·merkittävä vaikutus ammatilliseen, koulutukselliseen, sosiaaliseen ja henkilökohtaiseen aktiviteettiin

Minun kohdallani ainakin lääkärit tuntuivat pitävän merkittävänä tuota, että sairaudella oli merkittävä vaikutus normaaliin arkielämään (työkyvyn lisäksi esim. harrastuksiin ja normaaleihin arkiaskareisiin). Nämä kaikki alkukohdat täyttyivät minulla ja lisäksi 5 B-kohdan kriteereistä. (Imusolmukkeiden turvoksissa olon olen huomannut vasta myöhemmin, en tiedä onko sitä ensimmäisinä vuosina ollutkaan.)

Minulla muuten kriteerit täyttäväksi lihaskivuksi tulkittiin poikkeavan kovat/pitkäkestoiset rasituksen jälkeiset palautumiskivut, vaikkei muuta kipua olekaan ollut. Ja ennen näiden kriteerien tarkastelua tosiaan tehtiin kaikenlaisia verikokeita, joilla suljettiin pois erilaisia muita tauteja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 06, 2008 08:50 

.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]