Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:51

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Millaisia ovat hyvät päivät/viikot ja millaisia huonoimma
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 12:50 

Hyvät päivät ovat nykyään harvassa mutta muutamia saattaa olla peräkkäin. Hyviä viikkoja ei enää ole vaikka pari vuotta sitten niitä vielä olikin. En sitten tiedä onko tämä tällaista pahenevaa laatua vai minkä tyyppistä lienee , mutta kauhulla odotan. Hyvinä aikoina hieman huimaa ja jonkin verran särkee paikkoja , mutta sen sietää.

Huonoina aikoina huimaa niin , että tekee mieli mennä seiniä pitkin ja on aivosumua ja kipua aivan kamalasti joka puolella kehoa. Nyt viimeisin särkypaikka on ollut takaa reisilihaksen ja pakaralihaksen yhtymäkohdat. Ja särky on ollut aivan kamalaa..... Onko muilla näin omituisia paikkoja kipeinä ?? :(

Onko tietoa miten seleenin, kurkuma tai ruusujuuri vaikuttavat tautiin ???

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 01:05 

Minulla nykyään oikein hyvänä päivänä pystyn tekemään lähes mitä haluan, paitsi en tietenkään mitään fyysisesti hyvin raskasta (tyyliin aerobic). Huonona päivänä, esim. jos yöunet ovat jääneet tosi huonoiksi, en saa tehtyä oikein mitään ja vietän päivän tietokoneella (joskus myös sängyssä) yrittäen epätoivoisesti keksiä erilaisia "aivoille kevyitä" tapoja välttää tylsyyteen kuolemista, tyyliin hömppälehtien tai niiden nettisivujen lukeminen. Silloin olen myös tosi kömpelö ja kaikki tuntuu menevän pieleen, lihakset ovat heikot ja tuntuu, etten pysty ajattelemaan ollenkaan. Useimmat päivät ovat jotain tuosta välistä.

Seleeni parantaa immuunijärjestelmää ja sitä varmaan kannattaa ottaa jos vaan on varaa, mutta eri asia on, huomaako siitä mitään vaikutuksia. Eräs tuttavani kyllä sanoi huomaavansa selvän eron seleenin ja E-vitamiinin yhdistelmästä. Itse olen yrittänyt syödä parapähkinöitä säännöllisesti, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutusta.

Ruusujuuriteestä (ehkä gramma 100% ruusujuurta) huomasin ennen aina selkeän vaikutuksen, mutta nykyään en välttämättä aina. Se auttaa sekä väsymykseen ja uupumukseen ja auttaa jaksamaan vähän paremmin jos on vaikka nukkunut tosi huonosti. En ole huomannut kognitiivisten kykyjen parantuvan. Monelle ruusujuuri on tehokas masennuslääke. En ota ruusujuurta joka päivä, mikä varmaan parantaisi sen tehoa.

Kurkuma on tehokas anti-inflammatorinen aine ja toimii jossain määrin myös COX-2-estäjänä (eli särkylääkkeiden tapaan). Pari tuttua on kommentoinut, että siitä on ollut apua. Itse käyttäisin sitä muuten (täyttäisin itse tyhjiä kapseleita kurkumajauheella), mutta se vaikuttaa joidenkin reseptilääkkeiden tehoon CYP450-entsyymijärjestelmän takia, minkä takia tyydyn satunnaiseen maustekäyttöön. Kurkuman kanssa kannattaa aina ottaa mustapippuria, joka parantaa selvästi vaikuttavien aineiden imeytymistä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 26, 2008 12:26 

Minulla ei hyvistä viikoista ole kyllä tietoakaan... hyvät päivät.. no kai niitäkin on. Minulla se usein tosin menee niin, että jos hyvä päivä osuu kohdalle niin aina unohdan, että jos silloin rasitan itseäni liikaa niin se kyllä poikkeuksetta kostautuu sitten seuraavana päivänä.

Huonot päivät ovat aika samanlaisia kuin Maija tuossa kuvaili. Tällä hetkellä on aika huono päivä meneillään, kun haluaisi kyllä kirjoittaa kokemuksiaan muttei meinaa tulla oikein sanoja ulos.

Tällä hetkellä koneella istuminenkin on täyttä tuskaa, kun olen saanut epämääräisen (mutta äärettömän kovan ja tuskaisen) oikealla puolella olevan alaselkäkivun vaivakseni. Minulla jostain syystä tuntuu aina ilmaantuvan näitä epämääräisiä kiputiloja. Tämäkin on nyt kestänyt jo 5 viikkoa ja tuntuu pahenevan koko ajan. Istuminen lähinnä tuottaa ääretöntä tuskaa ja mitkään särkylääkkeet eivät tunnu auttavan (lääkärillä on kyllä tässä ravattu useaan otteeseen hakemassa aina uusia vaihtoehtoja). Kaikki kokeet ovat kuitenkin olleet normaalit, ja välilevyn pullistumakin kai säteilisi enemmänkin jalkaan (kun tämä säteilee vain lonkkaan ja reiteen). Mitään tietoa ei ole mistä tämäkin on nyt sitten tullut :( mutta tällaisia ovat ainakin huonot päivät. Ajatus ei kulje eikä jaksa lähteä ovesta ulos ollenkaan.

Kaikista rankinta minusta on kuitenkin se, kuinka muut ihmiset aina ihmettelevät, että "sinähän näytät ihan terveeltä". Eipä kukaan oikein anna armoa missään asiassa mikä pitäisi tehdä kun kerran "näyttää ihan terveeltä".

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]