Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: -----------
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 09:27 

-----

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 07:58, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 10:17 

Turha edes kuunnella ihmisiä, joiden mukaan oireesi "johtuvat psyykkeestä". Mitä mieltä hän oli Aurorixin lopetuksesta?

Minulla ei ole juuri koskaan ihasvärinää, paitsi ajoittain käsissä vähän aikaa, mutta olen nähnyt joillain CFS-potilailla tosi pahaa lihasvärinää (johon liittyy myös paha lihasheikkous).

Kuuntele kroppaasi: jos et esim. voi venytellä pystyasennossa, sano tästä kurssin pitäjälle. Eiköhän hän osaa neuvoa jonkun muun liikkeen, jota voit tehdä sillä aikaa. Jos sinusta tuntuu, ettet voi osallistua ollenkaan, jättäydy suosiolla pois. Ei se ole mikään tappio tai "häviö". Olet varmaan kuitenkin oppinut paljon erilaisia liikkeitä, joita voit mahdollisuuksien mukaan tehdä kotona.

Minäkin olen nyt entistä enemmän yrittänyt perehtyä joogaan. Wii Fitin avulla olen harjoitellut jo puolisen vuotta ja lisäksi katsonut netistä opetusvideoita.

Rintalastaoireyhtymäsi lienee kostokondriitti eli Tietzen oireyhtymä?

EDIT: Nyt kun menin sanomaan, etten juuri kärsi tästä, niin vasen käsi alkoi tietysti pian sen jälkeen väristä ihan hulluna. :-P Vähän kuin elohiiri, mutta vähän epäsäännöllinen. Värinä lähtee jostain hieman kyynärtaipeen yläpuolelta.

Last edited by Maija on Wed Nov 12, 2008 10:00, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 10:55 

-----

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 07:57, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 11:06 

Minulla ainakin unettomuus tiputtaa lihaskuntoa selvästi. Esim. eilen hartiat kipeytyivät siitä, että laitoin yhden ison lautasen kaappiin, joka on kuitenkin vain silmän korkeudella (ja lautanenkin posliinia eikä mitään lyijyä). Ja yleensä kuitenkin jaksan puuhata, laitan ruokaa, tiskaan yms.

Tuskin kannattaa kokeilla Cymbaltaa tai muitakaan masennuslääkkeitä, kun siedät niitä niin huonosti. Ehkä jotain mikä ei vaikuta serotoniiniin, mutta luulen, että niistäkin olisi haittaa.

Pystyisitkö kenties lopettamaan ensin Aurorixin ja sitten Lyrican (kun siitä nyt tuntuu olevan lähinnä haittaa), jos Lyrica-väsymys tasapainottaisi Aurorixin lopettamisesta tulevaa unettomuutta? Vai?

Ei tuo sinun "lääkecocktailisi" ole vielä erityisen paha, vaikka tietysti olisi syytä yrittää saada se sellaiselle mallille, että siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Olen nähnyt joillain vakavista sairauksista kärsivillä jopa parinkymmenen lääkkeen "cocktaileja", joista lähes kaikki voisi luokitella "vahvoiksi" (esim. solumyrkkyjä tai verisoluihin vaikuttavia lääkkeitä yms). Joku CFS:ää sairastava tuttuni söi peräti noin 30 lääkettä (ei Suomessa vaan Australiassa, tosin hän oli joutunut sairaalaankin, jossa lääkevalikoima sovitettiin oikeaksi).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 16, 2008 12:32 

satupieni wrote:
Kävin myös eräällä erittäin tunnetulla psykiatrilla (sami anttilalla). Koskien masnnuslääkettäni aurorixia, niin hänen mielestään minulla on yleinen ahdistuneisuushäiriö ja oireet johtuisivat siitä. Ei usko CFS:ään. No se mielipide ei kyllä ollut yllätys...
Psykiatrilta saa väistämättä diagnoosin heidän alaltaan.. Yleisellä ahdistuneisuudella näköjään tosiaan selitetään monenlaisia oireita, myös kipuja. Se on tietysti ikävää, että tuputetaan lääkkeitä, joista ei ole apua vaan haittaa. Uudella lääkärillä, joka ei tunne taustaasi, käy helposti noin. Itse harkitsenkin kyllä tarkkaan ennen kuin menen uudelle lääkärille. Tarvitaan monta käyntiä, jotta lääkäri saa käsityksen potilaastaan. Voisiko Aurorixista päästä eroon vähentämällä annosta vähitellen hyvin hitaasti niin, että keho pysyy mukana. Lääkärit eivät yleensä osaa ohjeistaa riittävän hidasta vieroitusta, jos lääkkeeseen on kovin pahasti koukussa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]