Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Keillä teistä on CFS-diagnoosi?
PostPosted: Tue Jan 27, 2009 10:53 

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella prosentilla tänne palstalle kirjoittelevista on diagnooitu CFS. Oireet ovat niin samankaltaisia, mutta äkkiseltään tuntuu, että aika harvalla on virallinen dg tähän tautiin. Minulla ei ainakaan ole diagnoosia, mutta todella monet oireet täsmäävät. :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 27, 2009 10:56 

Minusta täällä on oikeastaan yllättävän monellakin CFS-diagnoosi. Ja paljon on sellaisia, joille on lääkäri maininnut asiasta tai jotka ovat lääkärin kanssa asiasta puhuneet, mutta ei sinänsä ole virallista diagnoosia. Enemmänhän siitä diagnoosista on yleensä haittaa kuin hyötyä.

Itse uskon, että Suomessa on enintään parisataa diagnoosin saanutta. CFS:ää sairastavia on kuitenkin kymmeniä tuhansia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 27, 2009 11:02 

Mikä on virallinen diagnoosi? Siis mikä tekee siitä virallisen? Pitääkö siitä olla jokin paperi? Useinhan esim. vakuutusyhtiöt tarvitsevat käynnistä diagnoosin tai selityksen, miksi on käynyt lääkärillä. Riittääkö, että lääkäri on kirjoittanut diagnoosin esim. maksulappuun? Tällaisissa tapauksissa lääkäri usein vetäisee jonkun diagnoosin ehkä kevyinkin perustein.

Minulla on käyntikertatiedoissa diagnoosi, vaikka olen käynyt vain kerran ao. lääkärillä. Olen saanut kopion itselleni käyntitiedoista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 11:30 

.

Last edited by tiuku on Thu Sep 30, 2010 09:01, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 02:53 

Minulla on virallinen diagnoosi (G93.3 krooninen väsymysoireyhtymä) ja se oli myös yhtenä diagnoosina Kelalle menevässä B-lausunnossa. Diagnoosin on tehnyt infektiolääkäri.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 04:07 

Joo ihan mielenkiinnosta kyselin, ilmeisesti minulla ei sitten tuota ole. Ainakin dg B-lausunnossa viittaa edeltävään infektokierteeseen, on varmaan eri asia sitten.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 01:49 

Olettaisin, että diagnoosini on virallinen, koska reseptissä se lukee.

Piti ihan tarkistaa. Erityislupahakemuksessa lukee "Väsymysoireyhtymä F48.0".

F48.0 Neurastenia / väsymysoireyhtymä on varmaan "oikeampi" diagnoosi minulle, koska tämä ei alkanut selkeästi mistään viruksesta. Huomattavasti parempi kuin pitkään papereissa pyörinyt R53. ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 10:07 

Neurastenia ja CFS eivät vain ole lainkaan sama diagnoosi. Jossain vaiheessa jotkut täysin pihalla olevat lääkärit levittivät urbaanilegendaa, että CFS diagnosoidaan neurastenian koodilla, mutta tähän ei ole minkäänlaisia perusteita - he yksinkertaisesti keksivät sen omasta päästään.

Neurasteniahan käsitetään psykiatrisena sairautena siinä missä CFS on luokiteltu neurologiseksi sairaudeksi (eikä tämänhetkinen luokitus vaadi, että on mitään näyttöä virusinfektiosta). Neurastenian konsepti kehitettiin 1800-luvulla ja on hyvin todennäköistä, että kyseinen sairaus oli kyllä CFS (ainakin osalla potilaista), mutta silloin se tulkittiin hysterian kaltaiseksi tilaksi, kuten edelleen on asia.

Minusta kannattaisi yrittää saada tuo koodi korjatuksi. CFS-diagnoosi ei ole mitenkään erityisen hyvä juttu, mutta neurasteniadiagnoosi ei ainakaan ole parempi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 09:55 

Täytyykin seuraavalla kerralla kysyä asiasta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]