Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:33

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kohdun poisto (itseltä tai suvussa)
PostPosted: Sat Sep 30, 2006 06:33 

Onko teiltä tai keneltäkään sukulaiseltanne poistettu kohtua? Erään CDC:n tekemän tutkimuksen mukaan kohdunpoisto lisää riskiä sairastua CFS:ään. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että itse poisto olisi riskitekijä, vaan että samanlaiset tekijät johtavat kohdunpoistoon ja CFS:ään.

Mietin tätä juttua, koska äidiltäni ja mummiltani on poistettu kohtu myoomien (hyvänlaatuisten kasvainten) takia. Kysyin eräältä CFS:ää sairastavalta ystävältäni (joka on tänne CFS-verkkoonkin rekisteröitynyt, mutta ei ole paljoa postaillut), onko hänen keltään sukulaiseltaan poistettu kohtua. Hän luetteli varmaankin viisi eri sukulaista, joiden kohtu oli poistettu - myoomien takia. Hirveän harvinaisiahan myoomat eivät ole, mutta silti mietityttää.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 30, 2006 09:24 

Ei ole poistettu kohtua minulta eikä tietääkseni keneltäkään sukulaiseltanikaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, äitini on kuitenkin jossain vaiheessa ollut leikkauksessa myoomien takia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 04:33 

Ei ole poistettu minulta eikä äidiltäni. Hyvä kysymys, pitääpä udella sukulaisilta :)

17.11.2006 Kysytty on, ei ole ollut kenelläkään.

Last edited by Greeneye on Fri Nov 10, 2006 11:25, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 08:24 

Ei ole minultakaan eikä tietääkseni sukulaisiltanikaan poistettu. Enkä ole kuullut, että myoomiakaan olisi ollut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 03:33 

Voi liittyä aiheeseen

Minun (ei siis toistaiseksi vielä dignosoitia CFS:ssää mutta epäillys) omituiset uupumus sairasteluoireeni alkoivat diagnosoidusta sisäsynnytintulehduksesta.
Mitään taudinaihettajaa ei koskaan löydetty. Lääkäri selitti syyksi kehon omat bakteerit.
Sen jälkeen sain ensimmäisen diagnosoidun masennuksen ja siitä lähtien olen kärsinyt selittämättömistä alavatsa ja -virtsatieoireista. Oireet on selitetty masennusoireiksi. Nyt nämä oireet ovat onneksi taka-alalla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 11:20 

Ei ole poistettu, enkä tiedä lähisuvustakaan ketään jolta olisi poistettu.

Tosin meidän suvussa ei näistä asioista paljon puhella... :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 03:23 

Tämäpä oli mielenkiintoinen tieto!

Äitini äidiltä ja siskolta on poistettu kohtu kystien takia. Äidilläni sen sijaan on diagnosoitu endometrioosi. Lopetin e-pillerit viime vuoden maaliskuussa, minkä jälkeen olen kärsinyt endometrioosityyppisistä vaivoista ja tänä talvena yhä lisääntyvistä CFS-oireista...

Heitänpä tähän threadiin lisäksi sellaisen kysymyksen, että oletteko te naispuoliset CFS-siskot kärsineet kivuliaista kuukautisista? Itselläni kivuliaisuus vaivasi eniten 13-14-vuotiaana, mutta rauhoittui lopulta lukioiässä e-pillerien myötä. Kuten ylempänä totesin, ongelma palasi takaisin sittemmin... Itse CFS:n ensimmäiset oireet osaan yhdistää ala-asteikään ja useimmiten olen huomannut, että nämä pirulliset taudin oireet ovat pahentuneet kuukautiskierron tietyssä vaiheessa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 04:00 

Itselläni ei koskaan ole ollut mitään merkittäviä "naistenvaivoja". Tosin olen syönyt e-pillereitä suurimman osan ajasta jonka olen CFS:ää sairastanut ja niistä ei ole mielestäni tullut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Kuukautisten ensimmäisenä päivänä saan hieman herkemmin migreenin (joka tuli kuvaan CFS:n myötä) ja pahoinvointi lisääntyy usein, mutta muuten ei kummempia oireita.

Tätä on muuten tutkittukin ja osoittautui, että CFS:ää sairastavilla oli ennen sairastumistaan vähemmän PMS:ää kuin muilla (!) mutta enemmän joitain muita kuukautisvaivoja, muistaakseni myös kipuja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 08:07 

Ei "naistenvaivoja" täälläkään. Ei pms:ää eikä edes hiivatulehdusta - ainakaan toistaiseksi. Luomuna kuukautiskivut olivat käsittääkseni ihan normaalit (= burana auttoi) ja rintojen aristusta vähän ennen kuukautisten alkua, mutta eipä oikein muuta. Paitsi hormoniakne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 28, 2009 01:12 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:49, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 28, 2009 02:38 

Minullakaan ei ole poistettu kohtua, mutta äidiltäni on poistettu kohdusta hyvänlaatuisia kasvaimia. Ennen e-pillereitä kuukautiskipuja enemmän nyt paripäivää ennen menkojen alkamista. Migreeniä myös ennen menkkoja. Tosin e-pillerit aiheuttivat minulle migreeniä ja siirryin ehkäisylaastariin (EVRA) joka sopii paremmin migreeni potilaille.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 28, 2009 04:30 

Endometrioosi ja myomat aiheuttivat lapsettomuuden. Ei ole kohtua poistettu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 11:52 

Suurelta osalta suvun naisista on poistettu kohtu, myös mm. äidiltäni ja tädiltäni.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 10:34 

Minun äitini on menossa leikkaukseen, muista sukulaisista en tiedä (ei kovin yleinen kahvikeskusteluaihe..). Minulla kuukautiskipuja on harvoin mutta silloin kun niitä on niin ovat aika kamalat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 30, 2009 01:50 

Multa on poistettu kohtu suuren myooman takia, samoin äidiltä ja siskolta. Kuukautiset tuli sitä ennen tiheeseen, kesti pitkään ja oli tosi runsaat.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]