Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 11:06

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kuinka monella on jokin ja mikä diagnoosi?
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 03:04 

Hei,

Sain tänään sen borrelian tulokset-jälleen negatiivinen...se oli siis sellanen lymfosyyttitesti, joka mittaa aktiivista borrelioosia tai siis tutkii onko borrelioosi aktiivinen...eli ei ole...

No siellä lekurilla oli jo sitten itkussa pitelemistä...vaikka kai pitäis olla iloinen, että ei oo borrelioosin syytä...mutta taas siis sama juttu...en ole siis yhtään pidemmällä siinä, että mikä minulla on..

Ajattelinkin kysyä kuinka monella teistä on todettu jokin sairaus, joka aiheuttaa oireet tai kuinka monella esim. cfs?

Itse kun olen alkanut asiaa miettimään, niin uskon, että olen saanut jonkun infektion vuonna 1999 tai 2000, koska silloin alko useammin ilmentymään esim. paikkojen puutumista ja hengen ahdistusta sekä iho oli jonkin aikaa todella kuiva. Toisaalta väsymystä ja hengitystietulehduksia oli kyllä jo sitä ennenkin.

Sitten vielä sellanen kysymys, että mikä on paras testi todeta herpes-virukset ja onko otettava usea eri testi, jotta voi sulkea kaikki tyypit pois?

Esim. Mikkopopilla kai oli herpes...jos satut tän lukeen, niin mitä oreita sulla se aiheuttaa?

KIITOS taas kaikille, olen jo niin epätoivoinen ja väsynyt ja yritän silti olla iloinen äiti...koska lapsi ei tästä äidin huonosta olosta sais kärsiä.

PS: tuli myös mieleen, että liikkuvat nivelet kyllä on...sekihän oli cfs:n oireita.

KIITOS taas teille, olette ihania ihmisiä.

T: Nallekarhu + Baby

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 03:22 

CFS-diagnooseista on jo puhuttu aika monessa threadissa, esim. http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?t=427
http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?t=358

Herpesviruksia on kahdeksaa eri tyyppiä, tosin vain osa niistä on yhdistetty CFS:ään (lähinnä HHV-6, sytomegalovirus ja Epstein-Barr). Periaatteessa ne voivat jossain määrin ristireagoida keskenään (eli esim. voimakas aktiivinen CMV-infektio voi saada myös HHV-6:n näyttämään positiivista), mutta mitään yhtä testiä niiden poissulkemiseksi ei valitettavasti ole. Vasta-ainetestit ovat herpesvirusten kanssa paras vaihtoehto. Silti tulos ei valitettavasti ole yleensä kyllä/ei, vaan enemmänkin ei, ehkä tai lähes varma kyllä, riippuen vasta-aineiden määristä. Meillä käytännössä kaikillahan on herpesviruksia elimistössä, ne eivät ikinä sieltä poistu, mutta vain harvoin ne reaktivoituvat (tai ovat alusta asti kroonisia, kuten Mikkopopilla).

Kovin monelta täältä ei ole testattu infektioita ollenkaan tai vain hyvin pintapuolisesti. Minulta esim. on tutkittu HYKSin infektiopolilla vasta-aineet ~kaikkeen, parainfluenssasta myyräkuumeeseen ja kuppaan ja kaikki bakteeritestit ovat olleet negatiivisia, mutta PCR:iä ei ole otettu mistään.

Yliliikkuvat nivelet ei ole sinänsä CFS:n oire, koska sehän on synnynnäinen vaiva, mutta lisää tosiaan CFS:n riskiä.

Profile  

Post subject: Kiitos taas Maija
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 04:53 

Hei Maija,

Kiitos taas vastauksesta. Eli vaikea juttu myös nuo herpekset...en tiedä mitä tässä seuraavana tutkittuttaisin tai ehkä odottelen sen kolonoskopian, vaikka alkaa kyllä jo pikku hiljaa toivo hiipua, että senkään avulla nyt mitään löytyis.

Miten Maija sun ottamat lääkkeet, minkä diagnoosin avulla olet ne saanut vai ovatko reseptivapaita lääkkeitä?

Miten muut, yritättekö ns. itse parannella vai oletteko saanu ihan reseptilääkkeitä?

Katsonpa nuo linkit lävitse, kiitos Maija.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 04:57 

Ei ole ihan reseptivapaita lääkkeitä kortisonit ja muut (pl. Kyypakkaus). :-> CFS-diagnoosiin olen ne saanut, tosin osan lähinnä oireenmukaisesti. Kaikki nykyiset lääkkeeni olen itse valinnut.

Profile  

Post subject: Cfs diagnoosista
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 05:21 

Hei Maija,

Luin tuolta tohtori Tolosen sivuilta seuraavaa:

Kroonista väsymysoireyhtymää on tutkittu mm. Lontoossa Hammersmithin yliopistosairaalassa psykiatri Basant K. Purin johdolla. Professori Puri toimii klinikan MRI-yksikön johtajana ja on tehnyt uraa uurtavaa työtä kuvaamala psykiatristen potilaiden aivoja. Kuvantamismenetelmät (funktionaalinen magneettiresonanssi eli fMRI) ja neurospektroskopia ovat paljastaneet muutoksia aivojen rakenteissa – lateraalikammioiden laajenemaa.

Onko sulle tehty tuo funktionaalinen magneettiresonanssi tai neurospektroskopia ? Mulle on tehty aivojen magneettikuvaus, mutta en tiedä onko sama asia? siinä ei mitään ilmenny.

Entä tuo karnosiini, otatko sitä? Saako sitä ilman reseptiä, se siis on eri juttu kuin karnitiini?

Mikä mulla kyllä taas sopis cfs:ään on tää huono muistisuus ja joskus tosin harvoin ihan yhtäkkiä ilmenevät todella, todella voimakkaat pääkivut, jotka ei lähe pois edes kipulääkkeillä...voi tietty olla jotain muutaki.

Kiitos taas Maija

Profile  

Post subject: Re: Kuinka monella on jokin ja mikä diagnoosi?
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 06:44 

NalleKarhu wrote:
Ajattelinkin kysyä kuinka monella teistä on todettu jokin sairaus, joka aiheuttaa oireet tai kuinka monella esim. cfs?

Itselläni oireita selittävät ainakin CFS, astma, CVI (immuunipuutos) ja PCOS (monirakkulaiset munasarjat). Tällä hetkellä ainoastaan CFS:ää ja astmaa hoidetaan.

Itse olen ottanut sellaisen lähestymistavan, etten oikeastaan edes yritä (enää) miettiä, mistä kaikki johtuu. Saattaa tosin olla, että minulla kaikki oireet (ja CFS ja astma) johtuvat immuunipuutoksesta, mutta tuon enempää en ole yrittänytkään (enää) analysoida. Virusten ja bakteerien etsiminen tuntuisi melko laajalta ja työläältä hommalta, kun niitä on niin paljon, eivätkä labratulokset anna välttämättä varmoja vastauksia. Antiviraalit ovat kalliita eivätkä tietääkseni edes kovin tehokkaita (voin olla väärässä) ja antibioottikuurit voivat olla jopa yli vuoden mittaisia, joten en ole siksikään ollut kovin innokas tietämään, mitä viruksia ja bakteereja minusta mahdollisesti löytyisi. Olen kyllä joskus ehdottanut lääkärille muutaman viruksen testaamista, mutta lääkäri piti testausta turhana, eikä minua oikeastaan enää edes kiinnostaisi tutkia niitä - mistä voi tietää, onko jokin virus tai bakteeri minussa ns. sattumalta vai oireideni syy?

En tiedä, lähestynkö asiaa jotenkin väärin - voi hyvinkin olla, että lähestyn :) Mutta esim. Maijan kirjassa on lueteltu niin monia lupaavalta vaikuttavia lääkehoitoja, jotka eivät vaadi virus- tai bakteeriaiheuttajan tuntemista, että olen päättänyt kokeilla niitä ensin. Ehkä vuosien kuluessa saadaan tietää oireideni aiheuttaja ja minut pystytään parantamaan, mutta siihen asti ajattelin jatkaa sairauden kulkuun vaikuttavien lääkkeiden (esim. pieniannoksinen naltreksoni) ja oireita lievittävien lääkkeiden voimin. Luontaistuotteistakin voi varmasti olla apua.

Jaksamista sinulle, NalleKarhu! Toivottavasti oireidesi syy saadaan selville ja vointisi paranee.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 07:04 

Ei noita testejä ole käytännössä kliinisessä käytössä. Aivojen magneettikuvaus ei ole sama asia, ja siinä on noin 50% mahdollisuudet, että CFS näkyy - riippuu tosin myös laitteen resoluutiosta (kuinka monta teslaa).

Karnosiinia olen kokeillut, ei ollut mitään apua. Se on lisäravinne, tosin yksi kalleimpia sellaisia. Karnitiini on eri asia ja sitä suosittelisin ennemmin kokeilemaan, se auttaa useimpia ja on kohtuuhintaista.

Hoidot-alueella on melkein kaikista hoidoista ja oireista omat threadinsa, kannattaa tutustua. Tuo foorumin Search-toiminto on siinä hyvä apu, jos ei muuten tunnu löytyvän. Esim. muistiongelmista on oma threadi, jossa on paljon ideoita. En oikein osaa sanoa, mikä tuohon pääkipuun auttaisi. Luontaistuotteita päänsärkyyn on aika vähän, migreeniä voivat auttaa estämään Q10, lipoiinihappo, reunuspäivänkakkara (feverfew), magnesium ja riboflaviini (B2-vitamiini) isoina annoksina.

Antiviraalit ovat kyllä usein hyvin tehokkaita, mutta tosiaan hirveän kalliita, ellei sitten ongelmana ole vain Epstein-Barrin virus. Enteroviruksiinhan ei ole kunnollista antiviruslääkettä. Antibioottikuuri voi parhaimmillaan olla parantava, joten ei sitä minusta sillä perusteella kannata ajatuksena hylätä, että se voi kestää kauan. Monet luontaistuotteetkin ovat antibakteerisia ja antiviraalisia, mutta eivät välttämättä riittävästi, jotta saataisiin infektio kokonaan talttumaan.

Jos tutkimuksissa löytyy aktiivinen herpesvirusinfektio tai jokin bakteeri, niin kyllä se lähes varmasti oireisiin liittyy, eivät ne sattumalöydöksiä ole. Ongelma on toki se, että koskaan ei voi olla varma, onko jokin tietty virus tai bakteeri ainoa infektio mikä on, mutta kyllä minusta sellaiset aina kannattaa yrittää hoitaa, jos on mahdollista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 09:16 

Maija: Niinpä - tiedän kyllä ajatteluni omituisuuden :) Mutta koska viikonkin antibioottikuuri on ollut useimmiten aivan yhtä tuskaa, vuoden kestävän antibioottikuurin täytyisi olla suorastaan helvetillistä - tai jopa mahdotonta kestää. Vaikka totta kai olisin valmis kestämään lähes mitä tahansa, jos joku lupaisi minun paranevan vaikkapa sillä antibioottikuurilla. Samoin antiviraalien hinta tuskin olisi mikään este, jos tietäisin paranevani niillä. (Otsonihoito (autohemoterapia) muuten kiinnostaa minua ajatuksena oikeastaan siksi, että se voisi mahdollisesti tappaa virukset ja bakteerit, vaikkei niitä edes välttämättä löydettäisi verikokein eli se olisi jonkinlaista täsmähoitoa. Todennäköisesti autohemoterapia on myös keholle terveellisempi vaihtoehto kuin vaikkapa antibioottikuuri. Mutta tämä on tietysti puhdasta Musta tuntuu -ajattelua, sillä en ole tutustunut näihin asioihin mitenkään syvällisesti.)

Toisaalta jos oireeni olisivat alkaneet vasta (tyyliin vuosi sitten), olisin varmasti innokkaampi selvittämään viruksia ja bakteereja verikokein. Mutta koska sairastuin jo seitsemisen vuotta sitten, uskon kehossani tapahtuneen niin paljon muutoksia, että oireiden aiheuttajan etsiminen tuntuisi neulan etsimiseltä heinäsuovasta. Voin olla väärässä mielikuvineni - enkä varmasti pistäisi vastaan, jos lääkäri haluaisi ehdottomasti selvittää näitä asioita verikokein. Tähän mennessä kun noita ei ole tietääkseni katsottu juuri ollenkaan, vaikka kaikki mahdollinen muu malariasta loisiin ja HIViin onkin katsottu.

Profile  

Post subject: kiitos
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 11:52 

hei pikkumyy ja maija,
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta ja tiedoista. Olen kyllä jotenki samaa mieltä ku sinä pikkumyy..on todella vaikeata löytää syytä vaivoille ja olen itsekkin alkanut miettiin, et pitäskö vain itsehoitoa kokeilla ja toivoa et syy tulevaisuudesa löytys..toisaalta en halua antaa periksi.
Mutta täl hetkel ainaki rahat on tiukal ku oon nii paljo testauttanut. Lisäksi tullu tuhlattua pojan vaatteisiin rahaa...että huh huh.
Nyt oon jo nii väsyny et ajatus ei kulje,mut kirjoitellaan taas ja kiitokset teille.
Hyvää yötä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:16 

NalleKarhu, toki sinun ei tarvitse välttämättä tyytyä pelkkään itsehoitoon (vaikka siitäkin voi varmasti olla apua), sillä todennäköisesti luontaistuotteet ja reseptivapaat lääkkeet eivät ole riittäviä. Ongelmaksi saattaa muodostua yhteistyökykyisen ja ennakkoluulottoman lääkärin löytäminen, mutta kun sellaisen löytää, asiat alkavat edetä todella nopeasti. Suomessa on saatavilla valtavasti erilaisia reseptilääkkeitä, joista voi olla todella paljon hyötyä. Itse olen saanut lääkkeitä omasta pyynnöstäni, kunhan olen osannut perustella asiani, eikä esim. mitään erityisiä verikokeita ole tarvittu ottaa, CFS-diagnoosi ja oireet ovat riittäneet.

Sopivista lääkäreistä vielä sen verran, että se paras mahdollinen lääkäri ei välttämättä ole neurologi tai infektiolääkäri. Totta kai neurologi olisi sinänsä oikea valinta neurologista sairautta hoitamaan, mutta ainakin minä olen tullut siihen tulokseen, että lääkärin luonteella on enemmän merkitystä kuin erikoisalalla. Itse olen saanut eniten apua keuhko- ja anestesialääkäreiltä sekä ihan tavalliselta terveyskeskuslääkäriltäkin. Yksityisellä lääkärillä olen käynyt sairastamiseni takia vain yhden ainoan kerran (ja sekin lähinnä astmaoireiden eikä CFS:n takia), joten oman kokemukseni perusteella yksityislääkäreillä käyminen ei ole mitenkään pakollista. Ja kun lääkärikäynneissä pystyy säästämään, rahaa onkin sitten enemmän lääke- ja hoitokokeiluja varten.

Jaksamista sinulle ja perheellesi!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:36 

Itsehoidosta:
Jos vain suinkin pystyy ulos menemään, niin voisi kokeilla, että kävelee ensin pikku matkan. Sitten kävelee vaikka samana päivänä kaksi kertaa pikku matkan, ja jossakin vaiheessa voi sitten pidentää matkaa. Totuttaa itsensä hyvin vähitellen liikkumaan. Uskoisin, että se tekee varmasti hyvää. Itse olen käynyt kovemman kautta. Olen tehnyt aika rankastikin pihatöitä. Huonommassa kunnossa ollessani olin aina pari päivää kipeä sen jälkeen. En tottunut siihen, vaikka yritin tehdä sitä keväästä syksyyn säännöllisesti. Olin sitten melkein aina kipeä. Kuitenkin tuntuu, että fyysinen kuntoni pysyi parempana, enkä myöhemmin reagoinut siihen enää niin voimakkaasti.

Talvella ei ole niinkään pihatöitä, kun ei voi mullassa möyriä eikä istutella mitään. Lunta voi joskus vähän lapioida tai työnnellä. Kaikilla ei ole pihaa, mutta kävellä voi. Itse kävelen talviaikaan polun, josta tulee n. 1,5 km - ei siis enempää ja se on ihanan tuntuista. Usein kävelen sen vielä toiseen kertaan. Ei tarvitse viittä tai kymmentä kilometriä rääkätä itseään, ja varsinkaan yhteen menoon, eikä punttisalille mennä. Suosittelen liikkumista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:45 

On syytä tosin huomauttaa, että liikunnan kanssa tulee olla erittäin varovainen. Se on parhaiten tunnettu CFS:ää pahentava tekijä ja on vienyt monia potilaita pyörätuoliin. Joillekin 1,5 km matka ei tunnu missään - itse kävelen sen nykyään ongelmitta - mutta toisaalta joskus olen ollut niin huonossa kunnossa, että 20 metrin käveleminen tuotti ongelmia. CFS:ssä ongelmana ei ole huono fyysinen kunto. Suurin osa sairaista ei koskaan pysty lisäämään liikunnan määrää, ellei sitten tule parempaan kuntoon lääkkeillä.

Itse pidän hyvin todennäköisenä, että ainakin osa CFS:ää sairastavista voisi parantua kokonaan sairauden alkuvaiheessa riittävällä levolla ja välttämällä rasitusta. Käytännössä tämä on tietenkin vaikeaa - etenkin jos on pieniä lapsia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:53 

Pulla: Todella hieno juttu, että liikkuminen on auttanut sinua :) Varmasti, jos voimia riittää, venyttely ja kävely ynnä muu kevyehkö liikunta on hyvästä (ja miksei rankempikin, jos se ei uuvuta). Mutta omien kokemuksien perusteella sanoisin, että lepäämisen opettelu olisi paljon oleellisempaa kuin liikunnan harrastaminen. Luulin todella pitkään (= vuosikausia), että liikunta jotenkin auttoi minua ylläpitämään terveyttä, mutta olin todella väärässä - olisin varmasti paremmassa kunnossa, jos olisin tajunnut heti alussa levätä. Toisaalta hyvästä kunnosta on ollut varmasti hyötyäkin, mutta on vaikea sanoa, ovatko hyödyt ylittäneet haitat. Vuosiin liikunta ei tuottanut minkäänlaista positiivista vaikutusta olotilaan, päinvastoin. Ok, sydän ja keuhkot olivat sydänultraäänen yms. mukaan aivan fantastisessa kunnossa (lääkäri ei ollut kuulemma koskaan nähnyt niin hyväkuntoisia keuhkoja ja sydäntä) ja rasitustestinkin mukaan olin aivan mahtavassa kunnossa, mutta koska olo oli järkyttävä, en tiedä miten tästä hyvästä kunnosta hyödyin... Ja minähän olen vieläpä ollut tavattoman onnekas, kun en typeryydestäni huolimatta saanut itseäni esim. täysin puhe- ja liikuntakyvyttömäksi - jollekin toiselle olisi voinut käydä paljon huonommin.

Nykyään, kun voin lääkkeiden ansiosta paremmin, käveleminen tuntuu oikein mukavalta ja käynkin säännöllisesti kävelemässä. Vielä muutama kuukausi sitten tällainen kevytkin liikunta olisi aiheuttanut todella pahat jälkioireet, jotka olisivat todellakin tehneet selväksi sen, ettei liikunta ollut silloin hyvästä. Kehonsa kuunteleminen lienee siis paikallaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 11:04 

Ookoo, tuota noin, olen ollut sen verran "tokkurassa" lähiaikoina ettei ole oikein ajatuksella voinut kirjoitella, eikä tilanne nytkään kovin hyvä ole.

Maija tuossa jo tavallaan onkin vastannut kysymyksiisi, minulla on todettu tosiaan HHV-6 A:n ja B:n primaari infektio. Sinällään olen erikoinen tapaus että harvoin löydetään samanaikainen HHV-6 A ja B.

Tuo B tosiaan aiheuttaa yleensä vauvarokon ja A:n osuus kai on aika tuntematon. Lähteiden mukaan aikuisiällä sairastettu HHV-6 infektiohan yleensä päättyy joko hengenlähtöön, tai sitten neurologiseen jälkisairauteen.

Herpesviruksista tuo HHV-6 on kaikista neurotrooppisin ja kyllähän se on alusta alkaen nähty, jos on jaksanut katsella (ahhahhahaha).

Oireita mm. Kongitiivinen uupumus (olematon keskittymiskyky, tukkoinen ajatustyö), erilaisia silmänoireita (esim.valopisteitä vasemman silmän vakiovieraana jo satoja päiviä) jne. Tuolla minun "Mistä apua" topikissa kai niitä on tarkemminkin listattu.

Oireet hyvin pitkälle samankaltaisia kuin MS- taudissa, kokeiden perusteella autoimmuunisairauteen viittaavia löydöksiä minulla ei ole.

Minun mielipiteeni erilaisiin kokeisiin ja virusten ja bakteerien testaukseen on ehdoton kyllä. Kaikkea ei pidä lähteä testaamaan mutta minun mielestäni jos epäilyksenä on mm. MS-tauti / CFS niin ehdottomasti HHV-6 on testattava. Koska se on molempiin vahvasti yhdistetty. Ellei sen osalta mitään poikkeavaa niin sitten muita vahvasti CFS:ään yhdistettyjä viruksia / bakteereja etsimään.

Epstein- barr, mykoplasma, noita on ainakin ollut suomalaisillakin cfs-sairailla, mutta tutkimuksia oirekuvan mukaan.

Ja mitä itsehoitoon tulee, luontaistuotteetkin ovat kalliita ja niihinkin saa pikapikaa menemään sen rahan mitä muutaman viruksen / bakteerin tutkintaan, joka voi jollain meillä avata koko paketin ja hyvässä lykyssä keino terveyteenkin on olemassa.

Että todella hyvällä suodatuksella ja tarkalla arvioinnilla näitä minunkin sepustuksia sitten luette. :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 11:23 

.

Last edited by tiuku on Thu Sep 30, 2010 09:28, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]