Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 10:55

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Miksen saa CFS diagnoosia?
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 05:44 

Takana kolmen vuoden putki sitkasta uupumusta sen kaikissa muodoissaan. Kahta eri sorttia, fyysistä ja selvästi kognitiivista, joka tuntuu otsalohkossa paineen tuntona, rähmäisenä olona, ajatusten takkuiluna, keskittymisvaikeutena jne. Kaikille tuttuja oireita!

Ei ole löytynyt mitään fyysistä selitystä, joten kokeiltu varmaan kymmentä psyykelääkettä ilman tulosta. Ainot, mitä ne on tehneet, ovat lisänneet halua tehdä jotain "sitten kun herään torkuilta" tai jopa pahentaneet uupumusta.
Lyrica auttoi hetken uupumukseen, mutta sehän ei ole varsinainen masennuslääke.

Jatkuvina fyysisinä oireina mainittakoon kurkkukipu, yleinen sairauden tunne, lievä lämpöily ja puutuminen.

Nyt ihmettelen, miksen saa diagnoosia? Tätä on kuitenkin jatkunut jo kolme vuotta putkeen. Kysyin neurologilta ja hän vastasi, että ei voi asettaa diagnoosia, koska jos minulla olisi krooninen väsymysoireyhtymä, niin se pitäisi olla puhdas eli ei saa olla yhtään masennusta. Ja mielestäni on normaalia, että pelkkä makaaminen masentaa.

Mutta onko siis näin, että ei saa olla yhtään masentunut saadakseen kyseisen diagnoosin? Entä vaikka jos masennuslääkkeet ja terapia eivät uupumusta auta?? Vai onko tässä ainoastaan kyse siitä, että lääkärit eivät Suomessa käsitä tätä oireyhtymää sitten lainkaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 10:59 

Minä taas toivon etten saa CFS:ää diagnoosiksi, koska pelkään että sen jälkeen kaikki oireet laitetaan CFS:n piikkiin ja voidaan missata jos sen takana/rinnalla olisikin jotain mihin voitaisiin lääke- tai omahoidolla vaikuttaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 09:32 

Ei ole totta, ettei CFS:ää voi diagnosoida, jos potilas on myös masentunut, se on ihan huuhaata. Suomessa ehkä hyvällä tuurilla 1% lääkäreistä tajuaa jotain CFS:stä. Valitettavasti hyvin harva saa diagnoosia edes ensimmäisen viiden vuoden aikana. Toisaalta diagnoosilla ei myöskään tee mitään, ellei lääkäri ymmärrä CFS:ää, koska suurin osa lääkäreistä pitää sitä joko olemattomana sairautena tai kuvittelee, ettei sitä voi hoitaa. Ja esim. Kelahan ei usko koko diagnoosin olemassaoloon.

CFS:n alkuperäisissä diagnostisissa kriteereissä oli poissulkevina tekijöinä mm. vaikea melankolinen ja psykoottinen masennus (tms) sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kyse ei ollut siitä, ettei CFS:ää voisi diagnosoida jos on mielialaongelmia vaan siitä, että nämä diagnostiset kriteerit tehtiin tutkimuskäyttöön, mikä niissä mainitaankin. Eli ei haluttu, että CFS-tutkimuksissa olisi huolimattomien lääkäreiden CFS:ksi diagnosoimia masennuspotilaita. Ko. diagnostiset kriteerit ovat tosin muutenkin todella huonot. Ja ne eivät siis poissulje "normaalia" masennusta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 02:32 

Kiitos vastauksista! :)
Onko fibromyalgia diagnoosina sitten yhtään parempi hoidon kannalta, minulla kun tulehduskipulääkkeet jostain kumman syystä kirkastavat päätä ja auttavat uupumusta?
Olen kyllästynyt etsimään apua, lääkärit eivät ole ymmärtäneet tätä väsymystä, vaikka pystyn kuvailemaan sen hyvin. Eräs lääkäri käski mennä töiden jälkeen suoraan aerobiciin, että sinne en ainakaan voi nukahtaa.
Olisi helpompi, jollei tietäisi paremmasta, mutta kun tiedän, miltä se "normaaliolotila" tuntuu ja sen takia olenkin kamppaillut sen saadakseni, kun on jatkuvasti se tunne, että kärsin turhaan, kunhan keino vain löytyisi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 10:18 

Luulen ettei fibromyalgiadiagnoosikaan ole kovin "hyvä", koska siitäkin tiedetään kovin vähän. Jos sinulla auttaa tulehduskipulääkkeet saisitko lääkärin kokeilemaan kuurimuotoista hoitoa? Minun lääkärin mukaan se voi tehota joillekin, mutta siinä on oltava tarkkana eli otettava lääkkeet kellon kanssa ettei pitoisuus laske ja jatkettava kuuria riittävän pitkään. Minulla tulehduskipulääkkeet auttaa vain lihas- ja päänsärkyihin, en ole huomannut vaikutusta väsymyksen tunteeseen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 26, 2009 07:35 

Ehkä muuten kannattaisi kokeilla myös bromelaiinia? Se on luontaistuote, joka toimii paitsi osittain tulehduskipulääkkeiden tavoin, on myös muuten anti-inflammatorinen ja parantaa verenkiertoa jne. Minulla se esim. ehkäisee liikunnan jälkeistä lihaskipua erinomaisesti (tulehduskipulääkkeet eivät). Vaikka ei tämä diagnoosiongelmaa mitenkään ratkaise.

Kyllä fibromyalgiadiagnoosi CFS-diagnoosia selvästi hyväksytympi ja paremmin tunnettu on, vaikka sitäkään esim. Kela ei taida hyväksyä. Ja fibroon liittyy yleinen oletus, että liikunta auttaa aina - toisaalta CFS:äänkin usein liikuntaa suositellaan, vaikka se voi olla jopa hengenvaarallista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 26, 2009 09:03 

Minulla on parin päivän palautuminen hieman rajummasta liikunnasta tai ei aina tarvi olla edes rajua.
Kävin keväällä uimassa joka päivä ja ihmettelin, miksi oloni aina vain huononi ja muuttui väsysemmäksi/lihakset kankeammaksi. Ajattelin aina, että kyllä ne siellä vedessä vetreytyy taas. Jouduin lopettaa, koska olin viimein niin uuvuksissa, etten päässyt sängystä ylös.

Minulla on kyllä usein liikunnan jälkeistä lihaskipua, että voisin kokeilla tuota bromelaiinia. Kiitoksia vinkistä! Olen muutenkin saannut näiltä sivuilta tosi paljon apua ja tietoa.

Minulla on tulossa reumatologin konsultaatio, hän todennäköisesti asettaa minulla diagnoosin fibromyalgia, kun on epäämääräisiä kipuja ja melko varmasti ei taaskaan löydy mitään syytä...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]