Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:08

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Miten diagnoosiin?
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 06:24 

Voisiko joku kertoa, miten on saanut CFS-diagnoosin? Olen aika vakuuttunut, että minulla on nimenomaan tämä juttu riesanani, mutta koskaan ei kukaan lääkäri sitä ole ehdottanut. Ja lääkäreillä tosiaan on tullut ravattua hullun lailla. Etenkin yhteydet yliliikkuviin niveliin sekä ärtyvän paksusuolen oireyhtymään saivat mut aika vakuuttuneeksi --molemmat vaivat löytyy...

Haluaisin siis tietää, mitä tutkimuksia pitää vaatia lääkäriltä, mille erikoislääkärille pitää pyytää lähetettä jne, jotta asia etenisi? Mitään hyötyä ei ole ollut kaikkien tuhannen oireen listaamisesta lääkärille. Verikokeissa on löytynyt vain lievästi koholla olevat tulehdusarvot, joille ei "tarvitse tehdä mitään"... Ja taas jään yksin ihmettelemään, mikä neuvoksi. Ei jaksais enää.

Mulla oireet on tyypiltään aaltoilevat: joskus jaksan oikeen hyvin, sitten taas en. Nousee lämpöä ja kurkku on kipeänä. Flunssat ja erityyppiset tulehdukset seuraavat toisiaan. Alkoholia en siedä lainkaan. Pahinta on keskittymisvaikeudet, "pää usvassa" -tunne, johon ei auta mikään. Suolaista ja makeeta tekee mieli. Ärtyvän paksusuolen oireiden takia oon alipainoinen, myös jotain käsittämättömiä imeytymisongelmia, joihin en ole myöskään saanut mitään apua..(paitsi perinteinen: "jos vaikka jotain kuitulisää koittaisit"...) Nivelet tuottaa ongelmia silloin kun niitä rasittaa, mikä johtuu yliliikkuvuudesta, johon taas ainoana apuna olisi lihasten vahvistaminen, mikä taas on mahdotonta niin kauan kun ei energia siihen riitä....

Oli tarkotus vaan ihan lyhyesti kysyä, mutta menikin vuodattamisen puolelle--sorry. Oon vaan aika epätoivonen, ja varsinkin nyt kurja olo kun oon taas joku kurkkutulehdus..eikä edellisestä oo kun kaks viikkoa...

Jos joku jaksais vastata, oisin tosi iloinen! Jaksamisia kaikille tähän synkkyyteen!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 07:03 

Vastaus riippuu osaltaan siitä, missä asut. Joissain päin Suomea CFS:ää hoidetaan lähinnä reumatologin luona, toisissa paikoissa lähetetään neurologille tai sisätautilääkärille ja useimmissa paikoissa ilmeisesti infektiolääkärille. Koska sinullakin näyttäisi olevan "flunssaoireinen" CFS (en nyt tietenkään ole sanomassa, että sinulla on CFS, sen voi vain lääkäri diagnosoida, mutta kyllähän nuo oireet viittaavat siihen erittäin vahvasti) infektiolääkäri vaikuttaisi hyvältä osoitteelta ja lähetteen saaminenkin pitäisi olla mahdollista. Esim. jatkuvan lämpöilyn pitäisi soittaa lääkärille hälytyskelloja. Ja onhan sekin tietysti hälyttävää, jos muuten on koko ajan kipeänä.

CFS:äähän ei voi labrakokeilla osoittaa, mutta muut sairaudet pitää aina poissulkea ensin. Eli verikokeilla pitäisi tutkia kilpirauhasen toiminta (TSH:n lisäksi myös T3V ja T4V eli varsinaiset kilpirauhashormonit). Lisäksi olisi hyvä katsoa mm. immonoglobuliinit alaluokkineen, reumatekijä sekä autoimmuunisairauksiin viittaavat tumavasta-aineet, mutta joissain tapauksissa CFS-potilaillakin voi näitä esiintyä. Keliakiakin olisi hyvä testata jos sitä ei ole vielä poissuljettu, etenkin kun mainitset imeytymisongelmat. Toki keliakia ja CFS voivat esiintyä yhtä aikaakin, mutta mahdollinen keliakia on aina tärkeä selvittää, sillä jos sitä sairastaa on hoitona elinikäinen ruokavalio. On paljon kokeita, jotka olisi syytä ottaa, mutta yleensä yleislääkärit eivät osaa juurikaan todeta mitään näiden kokeiden tuloksista, joten siksikin lähete erikoislääkärille olisi paikallaan.

Itselläni ärtyvään paksusuoleen on auttanut hyvin paljon n. kuukausi sitten aloittamani maitohappobakteerikuuri. Oireet eivät ole kokonaan poissa, mutta selvästi helpottaneet. Amerikassa käyttävät IBS:n hoitoon glutamiini-aminohappoa, jota Suomessakin myydään lähinnä bodareille tarkoitettuna lisäravinteena. Glutamiinista voi muutenkin olla CFS:ssä hyötyä, mutta IBS:n hoitoon käytetään jopa 30 gramman päiväannoksia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 12:03 

Kiitos nopeasta vastauksesta. Yritän tuota infektiolääkäriä, koska tosiaan, se vaikuttaisi loogisimmalta. Asun Varsinais-Suomessa, varmaankin Tyksin hoitoihin pääsen(?) sitten tutustumaan. Lämpöilystä on sanottu tähän mennessä, että se on ihan normaalia ruumiinlämmön vaihtelua. Oisin valmis uskomaan tuon väitteen, jos ei tuohon lämpöilyyn liittyisi kasa muitakin oireita. Flunssista on sanottu, että "se nyt vaan on niin että kun yhden flunssan sairastaa niin helpommin saa taas toisen" Jepjep. ...No, toivottavasti pystyn olemaan tiukkana ja onnistun saamaan tuon lähetteen.

Ainakin perus kilppariarvot on katsottu ja ne on olleet normaalit, samoin niveloireitten takia on joku reumatesti otettu, normaali sekin. Keliakiaa epäiltiin vahvasti muutama vuosi sitten, löytyi geenitekijä ja tyypillisiä vasta-aineita, mutta tähystyksen tulos kuitenkin negatiivinen.

Imeytymishäiriön diagnosoin ihan itse (lääkäreiden mukaan minulla ei sellaisia ole), kun kävi ilmi että hemoglobiinini on alhainen hyvin rautapitoisesta ruuasta ja rautalisästä huolimatta. Nuoresta saakka minulla on myös ollut ongelmana se, että en liho vaikka söisin millä mitalla (joidenkin mielestä ei sen pitäisi olla mikään ongelma, mutta minulle todella on). Minusta on aivan itsestäänselvää että nimenomaan imeytymisessä on jotain perustavanlaatuista häikkää.

Maitohappobakteerit kuuluvat ihan päivittäiseen ruokavalioon, ilman niitä en tule lainkaan toimeen. Mainitsemasi glutamiini kuulostaa sen verran tutulta, että saattaa hyvin olla että sitäkin on tullut kokeiltua monien muiden tuotteiden ohella (täytyy tarkistaa asia) -kiitos vihjeestä joka tapauksessa! Minkälainen ruokavalio sulla muuten on? Kiinnostaisi tietää muidenkin samantyyppisesti oireilevien syömisistä, ne kun ovat itelleni jokapäiväinen pohdinnan aihe. Viljat eivät mulle sovi lainkaan, samoin maitotuotteita välttelen mahdollisuuksien mukaan. Monia muitakin asioita pitäisi vältellä, mikä ei käytännössä ole aina mahdollista. Aikamoista arpomista on ruokakaupassa käynti...

Mutta, kiitos nyt vielä ja kuulemiin!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 12:57 

Minullekin yritettiin aina väittää, että lämpöily ei ole "oikeaa kuumetta". Ihan kuin kyse olisi vain numeroista, kyse on siitä että kuumeesta tulee todella epämukava olo. Onneksi infektiolääkäreille krooninen kuumeilu on suhteellisen tuttua. Lääkäreiden pitäisi aina ottaa pitkään jatkunut kuume vakavasti, sillä syynä voi olla esimerkiksi syöpä tai vaikea tulehdus.

Sinänsähän ei liene täysin varmaa, että sinulla on imeytymishäiriö, alhainen hemoglobiini ja painon nousemattomuus voivat johtua muustakin. Itse olen aina ollut hyvin hoikka, vaikka olen syönyt ajoittain aivan järjettömiä määriä ruokaa. Pidän syytä aineenvaihduntaan eikä imeytymiseen liittyvänä. Hemoglobiinin alhaisuuteen voi olla vaikka mitä syitä.

Oletko muuten kokeillut syödä rautalisän lisäksi C-vitamiinia? C-vitamiinihan tehostaa raudan imeytymistä. Minulla on nykyään hemoglobiini 147. Joskus kauan sitten kun vielä söin lihaa se oli n. 120, erona on kasvisruokavalion lisäksi se, että nykyään syön aina C-vitamiinipitoista ruokaa rautapitoisten ruokien kanssa ja muutenkin paljon C-vitamiinia.

Onko sinulta mitattu verestä B-vitamiinipitoisuuksia (ainakin B12 (kobalamiini) ja folaatti)? Jos ne ovat alhaisia, se viittaisi huonoon imeytymiseen, vaikka ainakin B12 voi ilmeisesti toisinaan näkyä normaalina, vaikka puutosta olisikin. Minulla B12 oli normaali mutta alhaisehko ja folaatti normaali. Kokeilin syödä erittäin vahvoja B-vitamiineja, mutta niistä ei ollut mitään apua.

Oma ruokavalioni on monipuolinen ja suhteellisen terveellinen kasvisruokavalio (valittu ennen CFS:ää ja IBS:ää). Viljoista ei tule ongelmia. Munia syön jonkin verran, maitotuotteita yritän välttää (vatsaa ne eivät häiritse, mutta saan niistä mm. migreeniä). Pieniä määriä voin kuitenkin syödä. Rasvaiset ruoat syötynä tyhjään vatsaan aiheuttavat minulla yleensä todella ikäviä vaivoja, mutta muuten en ole onnistunut yhdistämään eri ruokia ja IBS-oireita juuri lainkaan. Joistain raaoista vihanneksista puolestaan tulee närästystä, mitä ei tapahdu mistään muusta eikä tapahtunut ennen CFS:ää.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 07:28 

Imeytymishäiriötä olen ajatellut myös esim. sen takia, että nenän limakalvot ovat syksystä kevääseen joka vuosi rikki, vaikka miten saisi A-vitamiinia tarpeeksi... mistä lie sekin sitten johtuu.

C-vitamiinia tulee kyllä tarpeeksi juu, koska syön paljon hedelmiä ja monivitamiinivalmisteessakin on C:tä. B-vitamiinitasot on katsottu.

Ite jouduin alottamaan lihan syönnin 8v-kasvissyöjäuran jälkeen, kun piti jättää viljat, soijat ja muut pavut mahan takia pois. Lähinnä tulee kyllä syötyä kalaa, ei niinkään punaista lihaa. IBS:n lisäksi mulla on myös ajoittain tosi hankalia närästysongelmia (refluxitauti), monesti se mikä olis ok suolistolle, ei olekaan ok vatsalaukulle, joten aikamoista säätöä on syömisten kanssa.

Olen kyllä epäillyt tuota refluxitautia, josko siitä kuitenkaan on kysymys.. tää CFS:hän voi myöskin ilmeisesti oireilla epämääräisinä sydäntuntemuksina ja hengenahdistuksena... Sekava juttu kaikenkaikkiaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 07, 2006 11:14 

Päivitän tässä tätä omaa vuodatustani.. Kävin kurkkutulehduksen takia lääkärissä ja pyysin samalla lähetettä eteenpäin, huonolla menestyksellä. Tuli mieleen, josko terveyskeskuslääkäreillä on joku sakotussysteemi - jokaisesta kirjoitetusta lähetteestä Sakkoja ja Rangaistuksia, Häpeää ja Moitteita. Paitsi tietenkin lähetteet psykiatrille! Niistä Palkkioita, Ylistystä, Mainetta ja Kunniaa!! Oli nimittäin oikein mukava ja empaattinen otus tämä lääkäri, ja ymmärsi kyllä että "jotain tarttis tehdä"...mutta ei sitten kuitenkaan.

Ei taas tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.

Better luck next time?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 03:36 

Hei Rebel,

Päätin morjestaa, kun olen täältä Varsinais- Suomesta päin myöskin. Että samoilla alueilla taidetaan käydä taistelua, heh.. Siis olen ollut Tyksissä neurologian puolella ja nyt olen ilmeisesti menossa sisätautipuolelle. Koko syksy on mennyt siellä rampatessa ja mieli alkaa kyllä olla aika maassa. kun mitään ei löydy, eikä mihinkään saa apua! Tosi kannustavia olivat esim. neurologian puolella, mutta siihen se apu sitten jääkin!

Aika paljon kaikenlaisia kokeita on tehty, esim. viimeisin oli neurologin lumbaalipunktio (selkäydinnäyte. kaikkihan tätä pelkää, mutta ei tuntunut yhtään). Halusin siihen mennä, koska jos pienikin mahdollisuus olisi ollut että siitä olisi jotain selvinnyt. Ja tietenkin verikokeita useaan otteeseen (pitäis selvittää, että mitä kaikkea on otettu). Olin myös neuropsykologin tutkimuksissa noiden muistiongelmien takia.

Mutta terveyskeskuslääkäri itselleni laittoi lähetteen, kun kerroin, että tilanne oli jatkunut pitkään ja kuinka invalidisoivaa tämän sairauden kanssa on elää. Pakkohan sieltä on löytyä lääkäri, joka ymmärtää tilanteen ja ottaa vakavasti. (Tuskin on mikään pikkuseikka, että nuoret ihmiset ovat esim. työkyvyttömiä sairautensa takia).

Tällä hetkellä minulle väläytellään mahdollisuutta väsymysoireyhtymästä, joten saa nähdä mitä sieltä sisätautipuolelta selviää. Pitäisi olla tyytyväinen, että olen pääsemässä jatkotutkimuksiin, suorastaan kiitollinen, mutta jotenkin ei vaan jaksaisi alkaa koko juttua uudestaan ja uudestaan!

Noh kai tää tästä, välillä on tällaisia alakulon hetkiä.

Tsemppiä myöskin sulle ja muille.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 04:45 

Varsinais-suomesta olen minä myös ja tällä hetkellä on kaikki tutkimukset seis. Sisätautilääkärillä Turun kaupunginsairaalassa kävin aikani kunnes hänkin kyllästyi kun kaikki arvoni ovat "normaalit" ja oireeni ovat niin "epämääräiset". Kysyin muuten häneltä onko Turun alueella ketään väsymysoireyhtymästä ymmärtävää lääkäriä niin ei kuulemma ollut hänen tiedossaan että olisi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 12:44 

Tämä teksti sopisi varmaan paremmin lääkäriavautumisiin mutta jatkan nyt tähän mihin olen aiemminkin kirjoittanut.

Tuli sitten muutettua Turkuun. Kävin heti lääkärillä toiveikkaana pyytämässä lähetettä ja sain osakseni ehkä v-mäisintä kohtelua ikinä. "Pysy pois nettipalstoilta ja lääkärikirjojen parista" oli kommentti heti kärkeen sanottuani että toivoisin cfs:n ja mykoplasman tutkimuksia. Kun yritin puolustautua, niin asiaan ei saanut takertua "että jää aikaa muuhunkin". "Tutkimuksessa ei mitään poikkeavaa löytynyt, kuten varmaan arvasitkin" --lääkärin sanoin.. Ainoastaa pulssi oli epänormaalin korkea --meinasin ratketa liitoksistani kun lääkäri kysyi "Oletko hermostunut?" GODDAMN!!!!
Lopulta "sovittiin" että lääkäri tilaa vanhoja papereitani ja soittelee sitten-- soittoaika kahden viikon päähän.

Hiukan ennen kuin tuo kaksi viikkoa oli kulunut, minun piti käydä uudestaan lääkärillä akuuttiajalla poskiontelotulehdusepäilyn vuoksi. Silloin sain kuulla että "hyvä kun tulit, nimittäin osaan niiden vanhojen tietojen tilauksista tarvitaan myös potilaan allekirjoitus".... (miksei ollut aikaisemmin voinut kertoa...)

Loppujen lopuksi sain odottaa puhelua yli kuukauden, ja kun hän lopulta suvaitsi soittaa, oli päätös tietenkin se että hän ei minulle mitään lähetteitä kirjoita -paitsi mielenterveystoimistoon. Kinastelun jälkeen lopulta suostui siihen, että hän omalla vastaanotollaan voi tutkia fibromyalgian mahdollisuuden. Minä taas en sitä eukkoa enää mielelläni näkisi lainkaan. CFS:n diagnosoinnista hän painotti hyvin voimakkaasti, että sitähän EI sitten voi diagnosoida jos on masennus. Sitä hän ei ollut missään vaiheessa kysynyt, oliko minulla masennusta vai ei. Toisin sanoen taas kerran kävi niin että lääkäri päätti että potilas on hullu, joten häntä ei tarvitse tutkia. Tuosta fibromyalgian mahdollisesta diagnosoinnista en nyt vielä tiedä mitä ajatella.

Soitin myös potilasasiamiehelle, joka kuulosti täysin elämään kyllästyneeltä ja maailman kiireisimmältä ihmiseltä. Vastasi mekaanisesti ja nopeasti pariin kysymykseen. Hän ei kuulemma voi puuttua lääkärin päätöksiin. Omalääkäriä saa joskus vaihdettua -siitä päättää tk:n vastaava lääkäri. Jotain hän puhui myös potilasvakuutuskeskuksesta, mutta jäi hämäräksi.

Näin täällä. Tilanne on nyt aika surkea, koska epäilen että minulla on nyt keuhkoputkentulehdus vuorostaan ja pitäisi mennä akuuttiajalle taas, mutta en tosiaan haluaisi enää joutua olemaan missään tekemisissä tuon omalääkärin kanssa. Tekstissä ei tietysti äänensävyt ja eleet välity, mutta ne tuonkin ihmisen käytöksessä on ollut kaikista pahinta. Aivan kammottava nainen!

Sain sentään netin vihdoin toimimaan, niin pääsen taas haalimaan itselleni lisää oireita ja sairauksia täältä kaikenmaailman palstoilta...

Aion vielä kokeilla viimeisenä oljenkortena tuota vastaavan lääkärin kanssa puhumista. Sitten ei taida auttaa muu kuin lähteä tuhlaamaan työmarkkinatukea yksityislääkäreiden vastaanotoille.

edit: Unohdin mainita, että tämä lääkäri myös painotti että cfs:n hoitona on sitten KÄYTTÄYTYMISTERAPIAA. Ou jeah.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 09:25 

Rebel wrote:
edit: Unohdin mainita, että tämä lääkäri myös painotti että cfs:n hoitona on sitten KÄYTTÄYTYMISTERAPIAA. Ou jeah.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta CFSn yhteydessä kognitiivinen terapia ei tarkoita, että olisi masentunut tms. Elämäntilanne muodostuu vain niin vaikeaksi, että saattaa olla hyvä saada apua sen jäsentämiseen ja eri asioihin suhtautumisessa. Eri asia onko Suomessa terapeutteja, jotka tuntevat CFSn. Tietääkö joku ?
Eipä tee mieli harkita muuttoa, kun lukee kokemuksiasi. Tulee jo mieleen, että haluavat varmistaa, että masennut ja siirtävät sitten mt toimiston asiakkaaksi.
Olisiko tuo fibro kuitenkin tie eteenpäin ? Eikös se ole usein CFSn kanssa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 11:35 

CFS-potilaille ei yleensä anneta kognitiivista terapiaa masennuksen takia, vaan siksi, että kuvitellaan potilailla olevan huonoja, sairautta ylläpitäviä ajatusmalleja, esimerkiksi potilas "pelkää" liikuntaa "ilman mitään syytä". Näistä yritetään sitten terapialla päästä eroon. Ihan tosissaan monet kuvittelevat, että kun potilas pääsee näistä ajatuksista eroon, sairaus paranee.

Ongelmahan on se, että tämä on täysin harhainen käsitys CFS:stä. Toki näin voi joidenkin potilaiden kohdalla olla, samoin kuin varmaan myös joillain syöpä- tai MS-potilailla, mutta yleensä tällaisia ajatusmalleja ei ole, päinvastoin. Olen huomannut tällä foorumilla, että en tosiaankaan ole ainoa, joka yrittää tehdä liikaa, ihan vaan sinnikkyyttään. Ja tällöin yksi hyödyllisimpiä asioita on opetella tekemään vähemmän asioita ja tyytymään siihen, ettei aina voi tehdä kaikkea mitä haluaisi, mitä pitäisi tai mitä muiden mielestä pitäisi.

Tämän voi opetella itse, tai siihen voisi auttaa terapeutin apu, jos terapeutti tajuaisi, että potilas yrittää tehdä liikaa, eikä liian vähän. Mutta jos potilaalla ei ole tietoa ja käytännön kokemusta CFS-potilaista, hänen on todennäköisesti liian vaikea tätä ymmärtää, koska useimmissa sairauksissa ongelma on tosiaan enemmänkin päinvastainen. Olen törmännyt pariin mt-ammattilaiseen, jotka ovat CFS:ää jonkin verran tunteneet, mutta kumpikaan ei hoida potilaita (vaan ainoasaan tutkii).

Vielä Rebelille, aika paska juttu kaikenkaikkiaan. On aivan käsittämätöntä, että tuollaista kohtelua voi vieläkin saada! Just_me on kuitenkin saanut Turussa julkisella ihan ok hoitoa, ei nyt kovin tehokkaita tuloksia, mutta on kuitenkin tutkittu ja jotain hoitoja ehdotettu. Jos saisit vaihdettua omalääkäriä, ehkä voisit päästä tuonne neurologian puolelle (tai sisätautipuolelle). Kohta voit varmaan viedä painetun version kirjastani lääkärille, tosin kuvauksesi perusteella hän varmaankin nauraa sille ja laittaa sen paperisilppuriin.

Jos minä olisin masentunut niin syynä olisi todnäk 1) Kela 2) HYKSin neurologinen poliklinikka 3) Sossu (nimim. 18. päivä enkä ole vieläkään saanut tämän kuun toimeentulotukia ja tästä syystä vuokrakin on maksamatta), mihinkään puhelinnumeroon ei vastata. Psykiatri jolla kävin työkykyarvioinnissa ja menen vielä kaksi kertaa, oli sitä mieltä, että minulla on jotain psykiatrisia ongelmia jotka vaikuttavat työkykyisyyteen, ei siksi että minulla on CFS (josta hän jotain tiesikin), vaan koska minulla on ollut niin "rankka elämä".

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 12:54 

Rebel, tuttua on. Sisätautilääkärillä kävin kans just taas Tyksissä ja hän sanoi että "mulla on liikaa aikaa ajatella näitä asioita". Ja tietysti klassinen "eikö nää sun oireet vois johtua masennuksesta?" Menin sillä asenteella kyllä sinne lääkäriin etten välitä vaikka se mitä sanoisi, istuin vaan siinä ilme värähtämättä tuli mitä tuli. No laittoi se lähetteet infektiolääkärille (borrelioosi epäily) ja neurologille (kivut) kuitenkin sentään.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 12:56 

Infektiotautipuolella minua ei ainakaan mitenkään hoidettu. Jonkin verran otettiin testejä, ja joitain poikkeavuuksiakin niissä oli. Mutta viime viikolla minulle kerrottiin, että he eivät hoida tätä sairautta mitenkään (ilmeisesti joitain kokeellisia hoitojuttuja voi olla, mainitsi esim. kortisonin).

Riippuu varmaan tietenkin kuinka huonossa kunnossa henkilö on. Enkä itse osannut ehdottaa mitään lääkekokeilua (olen toistaiseksi yrittänyt pärjätä ilman).

Mutta ystävällisiä on kyllä oltu, heh..(eipä paljon varmaan auta) Mutta siis sain omalta terveyskeskuslääkäriltä lähetteen (ei turku) ja sen perusteella alkoivat tutkimukset viime syyskuussa ensin neurologisella ja sitten infektiopuolella. Nyt siis kevät ja paljon tutkittu, eivät voi tehdä mitään ja hyvää elämänjatkoa!

Terveyskeskuslääkärini siis antoi minulle tuon tyroksiinireseptin, jota olen taas alkanut kokeilemaan pienellä tabletilla.

no seuraavaksi yritän päästä ruoka-aine allergiatestaukseen.

Mutta sellaista. Koittakaahan jaksaa..

Last edited by just me on Wed Apr 18, 2007 02:51, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 01:06 

Riippuu varmaan lääkäristä noi asiattomat kommentit. Oli mullekin yks vanhempi naislääkäri, että "saatko sinä iloa mistään asioista ja onko sinulla ystäviä?" Mä en ollut yhtään varautunut tämän tyyppiseen kysymykseen ja koska on tätä brainfogia niin töllötin vaan sitten toista!

Kyllä hänkin sitten määräsi joitain testejä, kun päästiin tästä hetkestä ohi.

Jälkeenpäin tulee sitten mieleen mitä olisi voinut siinä hetkessä kommentoida takaisin..

Mutta siis muuten olivat lääkärit asiallisia..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 04:01 

Kiitti teille kommenteista. Vertaistuki on iloinen asia.

Se käyttäytymisterapia -kommentti tolta lääkäriltä oli tarkotettu vaan saamaan mut hiljaseks. Sama meininki fibromyalgia -jutun kanssa --siinäkin kohtaa painotti että hoitona käytetään sit psyykelääkkeitä. Se on päättäny että mä olen hullu joka ei usko olevansa hullu, ja kuvittelee voivansa hätyyttää mut tollasilla kommenteilla pois häiriköimästä.

Jos mulla toi fibromyalgia on, niin tiettyhän se pitäis diagnosoida. Pelkään vaan että sit jos/kun se diagnoosi on, niin sitten selitetään kaikki sillä ja jää kaikki maholliset mykoplasmat ja muut tutkimatta. Cfs -tutkimus ois ihan ehdottoman hyvä mulle koska siinä sais samalla selvyyden niistä muista mahdollisista oireiden aiheuttajista.

Eli siis Turussa kannattais yrittää mieluummin päästä neurologille kuin infektiolääkärille? Sit vissiin kannattais painottaa muisti- ja keskittymisongelmia lähetteen anelussa... mitäköhän muuta? kognitiiviset ongelmat kun helposti katotaan johtuvaks just esim masennuksesta... Jännää sinänsä, että kaikesta tästä paskasta huolimatta mä tosiaan EN siltikään ole masentunut! Mutta milläs sen sit todistais...

En oo viel uskaltanu ottaa yhteyttä siihen vastaavaan lääkäriin, tuntuu että pitää valmistautua siihenki puheluun tosi hyvin ensiks.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]