Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 02:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Sairauden vaikutus elämän ja tulevaisuuden aatoksiin?
PostPosted: Sun Jul 25, 2010 07:54 

Minulla on tänä vuonna ollut niin paljon kaikenlaisia oireita, että vääjäämättä ajatukseni kiitävät joskus päätepisteisiin.

Toivoisin eläväni yhdeksänkymppiseksi. Ideoita ja kutsumusta olisi hurjan paljon tekemisiin. Nyt on menossa aika vaativa henkinen työ, mutta sairastelu viivyttää sitä. Monta kertaa olen ollut vähällä lopettaa sen kesken.

Sairauksien vyyhti tuntuu niin vaikealta selvittää, että jaksankohan sitä tehdä. Lääkäreiltä ei siihen saa paljon apua ja kaikki maksaa hirveästi. Vaatimattomasti ja terveellä elämäntavalla eläen pieni eläkkeeni riittää joihinkin yksityislääkäritutkimuksiin. Mutta voimat niiden suunnitteluun ja ohjaamiseen eivät oikein meinaa riittää. Nykyään pitää itse huolehtia, että saa hoitoa, muuten ei kuukausiin tapahdu mitään muuta kuin vain terveyden peruuttamatonta vaurioitumista.

Olen vähitellen kypsynyt ajatukseen, että en välttämättä eläisikään pitkään. Se linja on sivuraide vahvassa suunnitemien linjassa. Tai niitä sivuraiteita on useita. Sydän on huonossa kunnossa, samoin keuhkot ja suoli, ja on lukuisia muita kremppoja. Olen tullut tänä vuonna aika nopeasti tähän etappiin, joten on pakko ajatella, että en olekaan niin terve/vahva kuin olen luullut. Kumma kyllä tämä havainto ei pelota paljon. Harmitellut olen sitä, mutta nyt on ilmassa luopumista. Olisivatko ne suunnitelmani kuitenkaan niin tärkeitä suorittaa?

Eniten minua huolestutta oman rakkaani kohtalo, jos minä lähtisin. Sellaista surua en tahtoisi mitenkään hänelle aiheuttaa. Suren sitä jo valmiiksi. Mutta enhän minä sitä aiheuttaisi, vaan sairaus.

Toivon, että vahva linjani jatkuisi ja edes jonkinlainen toimintakyky säilyisi. Ehkä jotain suunnitelmia voisin sitten toteuttaa. Monista sairauksistani huolimatta en onneksi ole nyt kauhean väsynyt, mutta toimintani on rajoittunutta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]