Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 05:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mikähän on? Borrelioosiko?
PostPosted: Fri Nov 26, 2010 11:16 

Hei, ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa ja kysyä mitä tekisin. Mulla on ollut ihan hyvä olo tuohon marraskuun alkupuolelle asti mutta nyt viimesen parin viikon ajan oon kärsinyt pahenevasta ahdistuksesta.. ahdistusajatukset tulee aaltomaisina, nyt noin 4-5 kertaa päivässä ja yleensä tuntuu vähän pahempina ennen nukahtamsista ja ne liittyy kuolemaan melkein koko ajan. Tulee jopa ahdistava olo jos lukee jostain uutisesta jonkun puukotuksen vaikka. Mulla on yliviresyys aika hyvin lähtenyt, ja nukuin jo aika hyvää ja syvempää unta mutta kaksi viikkoa sitten menin ehkä hieman turhan aikaisin nukkumaan lyrican oton jälkeen ja se ei ehkä ollut ehtinyt vaikuttaa kunnolla ja nukahdinkin mutta ajatuksia alkoi tulla pian taas siis silloin ihan tavallaisia ajatuksia.. sen jälkeen olo alkoi mennä ihmeelliseksi, viime viikko oli vielä parempi mutta nyt on ahditanut enemmän. Mitähän mun kannattais tehdä? pelottaa nuo ajatukset ja mietin että kuinka paljon ahditus voi lisääntyä. mulla on aika terveyskeskukseen 9.12 mutta en usko että ne osaa auttaa. vai pitäskö mun vaan aloittaa ahdistuslääkitys? nyt on vähän tullut vanhoja oireita takasin, korvat kipeytyy yöllä vähön ja myös tasapainohäiriöitä on.. en voi olla ajatelematta että menikö kaikki pilalle sen takia kun menin turhan aikasin nukkumaan. tietenkin myös unettomuuskin jo ahdistaa kun sitä on kestänyt niin kauan.. mulla on myöskin alaselkä kipeänä aina välillä sillä lailla oudosti ja sitten on ärtyneisyyttä ja alakuloa. oon tosiaan syönyt noin 10 viikkoa luontaistuotteita ja lisäravinteita ja niiden avulla olo koko ajan parani kunnes silloin pari viikkoa sitten alkoi aika nopeasti huononemaan, oli mulla kyllä ennen sitä ärtyneisyyttä ja kiihtymyksen yhteydessä ajatuksia että haluaa kuolla. mutta kiitos jos joku vastaa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 26, 2010 04:20 

Joillain ihmisillä Lyrica, miten sen nyt sanoisi, "fucks with their head". Yleensä kyse on enemmän masennuksesta tai mielialan vaihteluista, mutta kai se voisi ahdistustakin aiheuttaa. Inositoli ei siis auta tuohon ahdistukseen?

Jos olisin itse tuossa tilanteessa, varmaan kokeilisin lopettaa Lyrican. Tietysti jos koet, että se auttaa unettomuuteen hyvin (ja sen lopettaminen voi aiheuttaa myös ikäviä oireita)... Mutta jos ahdistus voisi johtua siitä, tuntuisi aika höhlältä alkaa lääkitä sitä jollain toisella lääkkeellä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 02:25 

kiitos vastauksesta. Ei inositoli oikein auta. Olo on huonontunut taas vähitellen, luulen että mulla on ylivireisyys uusinut, kroonistunut. Unen laatu on heikentynyt ja sitten on ollut ja on aika kamalaa ahdistusta ja ahdistavia ajatuksia. En oikeastaan tiedä mitä tekisin.. Melkein pari kuukautta oli niin hyvä olo ja nukuin koko ajan paremmin. Olen nostanut lyrican nyt 150 mg ja se kyllä auttaa aika hyvin ahdistukseen ja nukkumiseenkin ainakin vielä, vaikka valvonkin monesti aamuyöstä ja siihen kyllä vaikuttaa osittain se että vauva nukkuu vähän levottomasti aamuyöstä. Oon nyt saanut nukuttua sellaisen 5 h yöllä ja sitten joskus aamupäivästä vähän tai illasta. Hirvittää vaan ajatus siitä että mihin tää kaikki johtaa kun tuntuu että olo huononee melkein päivä päivältä. Pitäisi jaksaa hoitaa vauvaakin ja olisi niin ihana nauttiakin siitä mutta melkein koko ajan on ajatukset tässä asiassa. Vaikka varmaan tulee jo vähän henkistä puoltakin että stressaan jo nukkumisesta ym mietin asioita. Onkohan kellään mitään vinkkiä että mitä tekisin? mitä ehkä kannattais käyttää nukkumiseen? mullehan ei oikein mirtatsapiini sovi kun se pahentaa levottomia jalkoja. Mulla on 3 lääkäriä epäillyt borrelioosia lähinnä ihottuman takia ja siksi kun nuo tumavasta-aineet on koholla ja sain lähetten neurolle jos ne vaikka suostuis ottamaan selkäydinpunktion. mutta pari lääkäriä on kyllä vedonneet henkiseen puoleenkin että mulla ois mielentarveysongelmia vaikka varmaan kohta on niitäkin jos tää tilanne vaan pahenee,. :(

Profile  

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 02:36 

En ole varma mainitsinko sen jo, mutta baklofeeni voisi olla hyvä vaihtoehto, jota Polo varmasti määräisi. Se on lihasrelaksantti, mutta itse käytän sitä uneen. Se on tavallaan rauhoittava, mutta ei aiheuta tottumista kuten varsinaiset rauhoittavat.

Sitten on vielä olemassa todella "kovan luokan lääke" Xyrem, joka maksaa luokkaa 500e kuussa(!), mutta Kela korvaa ja Kelan lääkekattohan on käsittääkseni luokkaa 600e vuodessa, joten sinänsä hinta kirpaisee vain kerran. Xyrem on vähän samanlainen kuin baklofeeni, mutta nimenomaan unilääke. Sillä on kuitenkin yllättävän vähän sivuvaikutuksia, eikä yleensä aiheuta tottumista tai aamuväsymistä. En tiedä määräisikö Polo tuota, mutta hän on kuitenkin unilääkäri, joten kai?

Unta parantavia lääkkeitä on aivan hurja määrä, joista monet auttavat myös ahdistukseen. Esim. epilepsialääkkeistä pelkästään löytyy Lyrican lisäksi monia vaihtoehtoja. Ja muitakin lihasrelaksantteja on.

Miten olisi jos kokeilisit jotain rentouttavia hoitoja (jos rahaa on)? Esim. jotain hierontaa. Voi kuulostaa liian lempeän kaliiberin hoidoilta tuon tason ongelmaan, mutta selvästi unettomuuden taustalla on myös stressin ja ahdistuksen noidankehää.

Toivottavasti löydät jostain apua! Muista, että tilanne ei ole sinun vikasi, toivottavasti et esim. ajattele olevasi huono äiti tai mitään sellaista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 04:27 

Joo aika paha kierre on päässyt syntymään. Polo on tosiaan lyricaa määrännyt ja laitoin juuri tänään hänelle sähköpostia että mitä tekisi tässä tilanteessa. huomenna on terveyskekuslääkäri ja voisin tietenkin kysyä kirjoittaisiko hän baklofeeniä. tuo Xyrem on kyllä kallis. Luulisin että hierontakin voisi ehkä jotain auttaa ja se jos pääsisi ja ehtisi harrastaa kevyttä liikuntaa vaikka aina alkuillasta. Varsinaiset unilääkkeet ei varmaankaan olisi mikään ratkaisu. välillä on kyllä ollut sellainen olo että tuntee itsensä riittämättömäksi vauvan suhteen. harmittaa kun tilanne on tällainen :(

Profile  

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 07:37 

Monet käyttävät kyllä Holosynciä jo ihan senkin takia että siinä saa tunnin kunnolla levättyä, sekä keho että mieli. En ole kokenut mitään rentouttavampaa. Rentouttaa myös lihaksia hyvin, tuntuu kuinka veri kiertää niissä. Monet jopa nukahtavat sikeästi sen kanssa. Tunnin nokoset jossain välissä päivällä voi auttaa jaksamista huomattavasti. Niin ainakin itselläni. Toisaalta voi käyttää myös illalla nukkumaan mentäessä jos on vaikea nukahtaa. Itse käytän tosin Holosynciä aina iltapäivisin juuri sen iltapäivätorkun takia ja nukahdan kuitenkin useimmiten hyvin illalla.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 09, 2010 11:06 

Nyt otin toisena iltana peräkkäin sen 150 mg ja nukuin kai ihan ok, mutta unen laatu on vain niin surkea tuon ylivireisyyden takia, pää on ihan kummallinen. Ja en enää äsken nukahtanut kun tuossa välillä ajoin autolla ja valvoin jotain 3h. on aika paha tää ongelma nyt kun ei oikein haluais unilääkkeitäkään käyttää kun pitäs joskus ajaa autollakin aamusin vaikka nyt tuntuu että ei kohta oo muuta mahdollisuutta. :( Voisihan tuota Holosyncia kokeilla, oletko Ami kauan sitä käyttänyt?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 10, 2010 12:54 

Aloitin 2,5 vuotta sitten. Siinä ensimmäisellä tasolla on palautusoikeus. Jos ei tykkää voi lähettää takaisin.

Edit: Eli sen ensimmäisen tason, Awakening Prologue, voi lähettää takaisin vaikka olisi kuunnellut sen kokonaan valmiiksi, eli noin 4 kuukautta jos joka päivä kuuntelee. Ainakin tällaiset säännöt oli silloin kun itse tilasin sen.

Last edited by Ami on Sat Dec 11, 2010 12:31, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 10, 2010 11:55 

Joo, no tilasinkin jo sen demon. Siinähän oli jotain eri osa-alueita niissä ohjelmissa, eroon ahdistuksesta oli myös. Sain eilen lääkäristä vain mielialalääkkeet ja melatoniinia. En ainakaan vielä ajatellut aloittaa mielialalääkettä, jos vain jotenkin voisi välttää sen. Yritän jotenkin muuten hallita tätä ahdistusta. Viime yö oli kyllä jotenkin parempi, otin melatoniinia lisäksi ja tänään ei ainakaan vielä ole ollut ahdistusta juurikaan. Lyricaa menee iltasin se 150 mg, enkä siitä kyllä haluaisi ainakaan nostaa. Oliko se niin että lyrica lisäisi syvän unen määrää, vaikka eikö se joillaikin voi aiheuttaa unettomuuttakin? Tuli vain sellainen mieleen että synnytyksen jälkeen hormonit peitti oikestaan kaikki mun oireet paitsi aivosumun, niin voiko niin olla jos on esim. krooninen väsymysoireyhtymä joka on tullut stressin takia? vai viittaisiko se ennemmin johonkin autoimmuuniin tai muuhun vastaavaan? olikohan tyhmä kysymys..

Profile  

PostPosted: Fri Dec 10, 2010 05:22 

Jos ymmärsin kysymyksesi oikein, niin luulisi, että olo pahenee synnytyksen jälkeen? Kun keho ollut niin kovilla.. Mutta en tiedä...

Itselläni on stressi ja sairastelut laukaissut tämän cfs:n.. Uskomatonta, mutta totta.. Harmittaa kyllä tosi paljon, kun sillon alkuvaiheessa olin saanut 3 hsv1-infektiota silmäluomiin ja samalla kaikki asiat "romahtivat" päälle ja minä romahdin. Sitten nämä kaikki asiat oliva liikaa elimistölleni ja en palautunut, koska rasitin itseäni vaan entistä enemmän jne. Harmittaa, kun en tiennyt tästä sairaudesta mitään ja lääkärit vaan väittivät, että mikään ei ole vialla :( Paitsi tietysti perus-"masennus". Vähän hypin asiasta toiseen, mutta tuttavani on päälle 30-vuotias lääkäri ja hän sanoi, että suurin osa lääkäristä ajattelee, että cfs on "roskakoritermi", jos ei mitään löydy ja hänkään ei tiedä cfs:stä mitään. Kuulemma lääkiksessä joskus pikaisesti mainittu "cfs".

Profile  

PostPosted: Sun Dec 12, 2010 07:23 

Kiitos vastauksesta Janski. Mä luulen kanssa että kaiken taustalla on vain stressi, jos ei mulla sitten ole sitä borrelioosia. Ja harmittaa myös että on tullut näin rasitettua itseään. Ensin synnytyksen jälkeen en huomioinut tarpeeksi omaa väsymistä ja sitten nyt huomioin liikaakin ja menin turhan aikasin nukkumaan kun lyricahan vaikuttaa vasta 2 h oton jälkeen. Niin kaikki sitten meni pilalle ja nyt ei ees juuri väsytä ja aivot käy hetken ylikierroksilla jo sen jälkeen jos aamulla käyn keittiössä lämmittämässä maitopullon niin on kyllä unen laatu heikko.. Mutta toivotaan että tilanne jossain vaiheessa paranee. Niin kyllä varmaan synnytys ja raskaus voi vaikuttaa olotilaan aika tavalla. Tarkoitin sitä että voiko cfs:n oireet peittyä hormonitoiminnan alle vai viittaisiko se johonkin immunologiseen ennemmin? JOs oletetaan että minulla olisi cfs stressin takia puhjenneena, vai voisiko siinä olla vaikuttamassa esim borrelioosi.. Kun minulla oireet peittyivät melkein täysin hormonitoiminnan alle ja sekin hämäsi.. Meinasin huomenna soittaa neuvolaan kun mulla on jo jonkin aikaa muutamana päivänä ollut itsetuhoisia ajatuksia, johtuu kai tuosta unen laadusta tai ennemminkin ylivireydestä.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 12, 2010 10:48 

Voimia sinulle Crystal!

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 11:51, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 06, 2011 08:20 

Kiitos kannustuksesta helen. Olen saanut lähetteen sairaalaan psykiatrille ja saan ajan varmaankin tässä parin viikon kuluessa noin. Olo on ollut aika vaihteleva, sekin on tuntunut vaikuttavan että jos on nukkunut huonosti on aika masentunut olo melkeinpä koko päivän. Itsetuhoiset ajatukset on ne jotka mua häiritsee eniten. Oon miettinyt että ehkä oon jotenkin ylirasittunut. Mulla jäi ihan ensimmäisestä viestistä tänne foorumille niin aika paljon oireita pois kun murehdin vain sitä ylivireisyysongelmaa. Mutta tosiaan aluksi oli asentohuimauksen ja muun epämääräisen huimauksen lisäksi alkoholi-intoleranssia melkein puoli vuotta, sitten aloin taas kestämään alkoholia vähän paremmin. Sitten oli aivosumua ja epätodellista oloa, epätodellinen olo jäi aika pian pois mutta aivosumu ja jonkinasteiset muistiongelmat jatkuivat. Jonkin aikaa oli myös ääniyliherkkyyttä. Myöskin oireet pahenivat kevyemmänkin liikunnan jälkeen noin 1-2 päiväksi. Lihakset olivat myös oudon voimattomat ja en huonoina päivinä jaksanut seistä viittä minuuttia pidempään. Joskus oli myös outoa heikotusta, pahoinvointia melkein. Melkein kaikki muut oireet helpottivat kesällä 09 paitsi tinnitus, aivosumu ja tasapainohäiriöt, kestin taas enemmän liikuntaakin. Tulin sitten tosiaan elokuussa raskaaksi ja syksy meni aika hyvin, tosin jossain vaiheessa alkoi olla taas selkeämmin heitehuimausta. Otin marraskuussa sikainfluenssarokotteen. Sen jälkeen noin 3 viikon päästä sain oudon kehkotulehduksen (?) Ainakin crp oli noin 50 ja hengittäminen pisti vasemmalle kehkon kohdalle, kävelystakin tuli hieman hengenahdistusta. muistaakseni joku fidi arvo oli myös ihan vähän koholla, mutta mitään kehkoveritulppaa ei diagnosoitu kun ei kehkokuvassa oikein mitään näkynyt ja mitään muita oireita ei ollut. Vaiva meni noin kuukaudessa ohi. mutta se reaktio olikin varmaan vain rokotteesta. Tammikuussa oireet taas paheni mutta olo ei ollut yhtä huono kuin vuosi sitten. Keväällä juuri ennen synnytystä oli kai aika hyvä olo vaikka ei läheskään oireeton. En käydessäni Polollakaan muistanut kaikkia oireita edes luetella ja hän päätyi jonkinlaiseen väsymysoireyhtymätyyppinen sairaus/vaiva. Nyt tosiaan on se tilanne että sekä ahditus/masennus vaivaa jonkin verran ja sitten ei nukuta yhtään, joskus vähän väsyttää. saan nukuttua kyllä melatoniinilla ja lyricalla 150 mg noin 6-8 h että se on onneksi ihan hyvä. Vaikka olo muuten onkin outo, ei jälkeäkään aivosumusta, joskus on vähän tasapainohäiriöitä. Päivällä on tosi vaikea nukahtaa. Öisin uni on sellaista oudon kevyttä vaikka unen laatu sinänsä on kai ihan ok. Nyt sitten mietin että mitähän siellä psykiatrilla kun luulisin etten höydy masennuslääkeistä? Tietenkin menen sinne lähinnä että saisin puhua näistä kaikista asioista ja tästä olosta. Pitisiköhän minun vielä laittaa Pololle s-postia että voisiko minulla olla cfs ja sen takia olen ylirasittunut`? Vai mitähän teen?

Profile  

PostPosted: Fri Jan 07, 2011 11:02 

Aika hankala tilanne. Minua vähän huolestuttaa tuo psykiatrijuttu. Toisaalta hyvä, että sellaisen pääset tapaamaan, mutta varmaan tulkitsee kaikki oireesi psykiatrisiksi.

En usko, että tuo "keuhkotulehduksesi" on voinut mitenkään johtua sikainfluenssarokotteesta. Jotkut autoimmuunireaktiot voivat kai tulla melko hitaasti, mutta muut rokotusreaktiot tulevat yleensä erittäin pian, tunneissa tai enintään päivissä. Se ei myöskään kuulosta rokotereaktiolta.

Olisi varmaan hyvä, jos pääsisit johonkin neurologisiin tutkimuksiin, esim. tavallinen neurologinen tutkimus (lääkäri tutkii tasapainoa, näköä, motoriikkaa) ja EEG (aivosähkökäyrä), jos et vielä ole ollut. Jos niissä näkyisi jotain häikkää, mikä on hyvin mahdollista, niin et ainakaan leimautuisi puhtaasti psykiatriseksi potilaaksi.

Polo varmaan mielellään lähettäisi sinut unitutkimukseen. Yksityisellä se kyllä tietysti maksaa... Sain joskus laajan unitutkimuksen HYKSillä kun manguin, että Polon mielestä sellainen pitäsi tehdä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 11, 2011 02:12 

En vielä ole käynyt neurologisissa tutkimuksissa. Pääsen kesäkuuhun mennessä neurologiselle. Se on varmaankin sitten eri mitä ne siellä suostuu tekemään mutta varmaankin ainakin neurologiset testit. Se lähete meni sitä varten että tehtäisiin selkäydinpunktio, mutta en tiedä suostuuko ne sitä tekemään. Osaatko Maija sanoa onko siihen oikeus jos vaan pyytää? Vai voiko ne katsoa sen turhaksi vaikka itse haluaisi sen. En kyllä mielelläni siihen menisi mutta kai se pitäisi.. Kun epäilen kuitenkin välillä sitä borrelioosia, on mun oireet taas niin kummallisia. En oo vielä oikein päättänyt että mitä tekisin sen psykitriasian kanssa. Viimeksi sain lääkäristä Seroquelia 25mg kun sanoin että mulla on outoja ajatuksia ja on muitakin kummallisia (henkisiä??) oireita.. Oon jo pelännyt että onko mulla nyt sitten skitsofrenian alkuoireita. En oikein vielä uskaltaisi aloittaa tuota lääkettä.

Niin unohdin kirjoittaa että siksi epäilin rokotereaktiota kun mulla oli vasen käsikin jotenkin oudon kipeä, en parina yönä pystynyt nukkumaan kuin se käsi tietyssä asennossa. Käsi oli eniten kyynärpään kohdalta jotenkin outo/kipeä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]