Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 03:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mikähän on? Borrelioosiko?
PostPosted: Tue Jan 11, 2011 03:12 

En tiedä kuinka helppoa on saada selkäydinpunktio, mutta ei se itsestäänselvyys ole. En myöskään ole varma siitä, kuinka todennäköisesti borrelioosi siinä näkyy - tiedän vain, että se joskus ei näy. Toki olisi kannaltasi melkoinen "erävoitto" jos se näkyisi - mutta jos siinä ei näy mitään, lääkärit voivat tulkita sen "lopulliseksi naulaksi" teoriasi arkkuun ja jatkossa sanoa, että borrelioosi on mahdoton. Tosin kaipa he voivat muutenkin niin sanoa.

Seroquelia 25 mg on aika pieni annos, monet ottavat jopa 300 mg päivässä. Itse en tuohon lääkkeeseen mielelläni koskisi, sillä se on paitsi helposti päiväväsymystä aiheuttava, myös usein lihottava. Mutta ei siitä varmaankaan suurta haittaakaan ole, jos kokeilet ja lopetat, jos siitä tulee sivuvaikutuksia.

Oliko tuo käsijuttu siis samaan aikaan kuin se keuhko-oireilu? En silti usko sen liittyvän sikainfluenssarokotteeseen. Lähes kaikki saivat rokotteesta jotain käsioireita, esim. itselläni käsi oli kahdeksan päivää varsin kipeä, mutta en saanut mitään muuta haittaa, vaan päinvastoin voin viikon ajan selvästi paremmin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 01:08 

Kyllä kädessä oli kipu samaan aikaan kuin se keuko-oireilu. Pian rokotuksen jälkeen sain myös käden tosi kipeäksi (lähinnä rokotuskohta) ja vähän lämpöä, kesti noin 4 päivää, mutta tuo keuhkohomma tuli noin 3 viikkoa rokotuksen jälkeen. Se alkoi niin että minulla kipeytyi vasen ranne ja sitten alkoi myös pistämään tuohon kylkeen kehkon kohdalle. Meni noin kuukausi ennen kuin vaiva tuntui menevän ohi. Crp oli noin pari viikkoa siitä pahimmasta niin vielä muistaakseni 17. ja olin silloin tosiaan raskaana ja huolissani että miten vaikuttaa sikiöön. Minulle on myös jäänyt mielestäni outo vaiva tuon jälkeen, eli aina kun olen varsinkin juonut jotain niin syvään hengittäessä vasemman kehkon (mahalaukun) kohdalla "korisee" oudosti. Ennen ei siis tuollaista oiretta ole ollut,lääkäri sanoi että mahalaukku voi olla hieman noussut raskauden takia. Mutta tuo oire on ollut synnytyksen jälkeenkin koko ajan. Mistähän sitten lie johtuu..

Olen saanut nyt ajan psykiatrille, mutta en tiedä menisinkö. Tuntuu vain että henkinen puoli on alkanut aika pahasti pettämään tämän tilanteen takia ja kun on ollut niin raskasta. En vaan haluaisi mitään psyykelääkkeitä. Eniten pelkään sitä että kun/jos menen sinne psykiatrille niin se on samassa sairaalassa kuin se neurologi. Niin entä jos ei oteta sitten enää ollenkaan vakavasti siellä neurologilla kun muutenkin on varmasti vaikeaa saada se punktio.. yksityiseen psykiatriin ei oikein nyt olisi varaa vaikka pakko kai sitäkin on miettiä.

Niin voihan se olla ettei koskaan selviä onko mulla borrelioosia. Olen nyt saanut 3 eri lääkäriltä yhteensä 2,5 kk antibioottikuurit ja se ensimmäinen 2 viikkoa ehkä auttoikin jotain, mutta muut eivät ole ole auttaneet. Valtonenhan sanoi ettei borrelioosia voi poissulkea ja antoi kuukauden kuurin doximyciniä. Sehän taitaa olla niin että jos ei oireet häviä 2-3 kuukauden kuureista niin ei voi olla borrelioosia enää tai oireet ei voi johtua siitä, taitaa olla ainakin joidenkin lääkäreiden kanta.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 12:20 

Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että mulla on jonkinlainen ylirasitustila oli sitten borrelioosia tai ei, kun on aina välillä ahditusta ja masennustakin. :( Voikohan tällasen saada jos on cfs ja rasittaa itseään liikaa? Vai onko se aina niin päin että ylirasituksesta voi saada cfs:n? kun en jotenkin edes osannut varautua tällaseen, ajattelin vain että ehkä mun oireet pahenee mutta en osannut kuvitella että tulisi mitään tällasta. Kun en oikein tiedä mihin menisin ja mitä tekisin tän olon kanssa. Toisaalta nyt on taas ollut viikon ajan parempi olo että eiköhän tää kuitenkin tasoitu vähitellen. Todella paljon vaan harmittaa tää tilanne ja on niin helppo olla jälkiviisas.

Niin ehkä jossain vaiheessa pitäisi mennä unitutkimukseenkin jos tämä jatkuu näin hankalana. Olitko Maija siinä laajassa tutkimuksessa? Oliko siitä mielestäsi kuinka paljon apua?

Niin unohdin kokonaan kirjoittaa, että Valtonen sanoi myös että mahdollisesti voisi minulla oireet johtua myös homealtistuksesta kun sanoin että noin 12 vuotta sitten minulla oli jonkin viruksen aiheuttama "angiina" kahdeksan kertaa noin vuoden aikana ja silloin olin kolmisen vuotta homekoulussa aina muutaman tunnin viikossa. Ilmeisesti oireet voisivat tulla takaisin pitkänkin ajan kuluttua..? mutta sitä vielä mietin että jos minulla oliskin cfs niin siihenhän ei kai yleensä kuulu jatkuva tinnitus? Sain tinnituksen tosiaan asentohuimauksen jälkeen.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 01:14 

CFS:ään kuulkuu voimakkaasti heiketynyt rasituksensieto ja toisaalta ylirasitus voi yhdessä jonkin muun tekijän kanssa laukaista CFS:n.

Olin laajassa unitutkimuksessa, en osaa sanoa oliko siitä apua, kun ei minulta löydetty mitään patologiaa, todettiin vain, että nukuin hyvin vähän ja rikkonaisesti (minkä yllätys yllätys tiesin jo. Suostui se HYKSin neurologi minulle siitä hyvästä melatoniinia määräämään, mutta olisin saanut sitä toki Pololtakin.)

En osaa tuohon homeasiaan kommentoida, mutta tinnitus on CFS:ssä hyvin yleinen oire.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 04:23 

Kiitos taas vastauksesta. En tiennyt että cfs:ssä olisi tinnitusta. Minulla sitä on nyt ollut kaksi vuotta niin kuin muitakin oireita. Tuli sekin mieleen että eikö cfs:ssä voi olla jonkinlaista vuodenaikojen mukaista vaihtelua? Kun minulla oli alkuvuosi ja kevät 09 huonoa aikaa ja sitten selkeästi huonompaa sitten taas keväällä 2010? Vai tarvitseeko olla voimakasta uupumusta sen puoli vuotta yhteensä että saisi diagnoosin? Vaikka kyllä mulla taisi olla noin puoli vuotta voimakkampaa uupumusta, sitten taas puoli vuotta parempaa.. ja sitten taas huononmpaa. Musta muuten tuntui että sen sikainfluenssarokotteen jälkeen aika pian oireet taas pahentui, en tiedä siitä rokotteesta vai muutenko vain. Luin tästä sairaudesta ensimmäisen kerran aika pian sen rokotteen ottamisen jälkeen. ´

Niin alun perin sain näitä oireita kun oli ollut paljon stressiä viimeisen puolen vuoden aikana, joten se oli laukaiseva tekijä mutta varmaan sitten on ollut jotain muutakin. Sellainen kysymys vielä että voiko cfs:ään liittyä nuo p-anca vasta-aineiden koholla olo ? Nehän on mulla ollu koholla ainakin kesästä 09 ja ne on nyt neljä kertaa mitattu.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 05:20 

Tuo kuusi kuukauttahan on suhteellisen merkityksetön luku, joka koskee CFS:n diagnoosia (ei itse sairautta) ja jota on kritisoitu paljon. Monellahan sairaus alkaa hyvin äkisti, ja silloinhan sen sairauden alkamispäivä on tiedossa: se milloin oireet alkoivat, eikä esimerkiksi kuusi kuukautta myöhemmin. Ne CFS:n diagnostiset kriteerithän tehtiin alunperin tutkimuskäyttöä varten. Uskoisin, että voit tuolla sairaudenkuvalla saada diagnoosin, jos lääkäri muuten CFS:n tuntee.

CFS-verkossa on aika paljon porukkaa, joiden oireet menevät todella vahvasti kausittain. Ehkä siihen vaikuttaa se, että Suomessa on niin mieletön vuodenaikojen vaihtelu. Virallisestihan CFS:ssä ei ole alatyyppejä, mutta tätä "aaltoilevaa" voisi mielestäni pitää yhtenä.

Usein on hirveän vaikea tietää, mikä tekijä on pahentanut tai helpottanut oireita, varsinkin jos niissä on hurjaa kausittaista vaihtelua. Toki se voi olla sikainfluenssarokotekin, mutta niin kauan kuin oireet eivät selvästi pahentuneet ihan pari päivää rokotuksen jälkeen, on vaikea tietää varmasti.
Itse olen monta kertaa (hyvin monta!) kuvitellut keksineeni jonkun yhteyden sään/ruoan/rokotteen/tms ja oireiden pahenemisen/helpottamisen välillä, ja useimmiten kyseessä näyttäisikin olleen pelkkä sattuma. Tosi turhauttavaa.

CFS:ään ei kai yleensä liity koholla oleva ANCA, mutta koholla olevia ANA-vasta-aineita on kai noin 10 prosentilla, joten voisi varmaan tuokin olla. CFS ei ole sinänsä autoimmuunisairaus, mutta ilmeisesti joissain tapauksissa siinä voi kuitenkin olla autoimmuunikomponenttia. Pikaisen googlettamisen perusteella borrelioosi voisi joskus nostaa ANCAa?

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 09:35 

Oireeni eivät muistaakseni pahentuneet pari päivää rokotuksen jälkeen vaan kyllä siihen taisi kulua noin kuukausi, vähän ylikin että ei se pahentuminen sitten välttämättä johtunut rokotteesta ja oireet paheni vähitellen ei muutamassa päivässä. Niin jostain muistaakseni luin että vuodenaikojen mukaista vaihtelua saattaa olla. Minulla oireet alkoi kyllä aika äkisti, noin 2 kk:den kuluessa tuli kaikki oireet, tosin muutma jäi pian pois mutta sitten tuli muutama lisääkin.

Silloin kun kävin Pololla muistaakseni muistin mainita noin puolet oireista, en ollut ehtinyt/saanut aikaiseksi vauvan takia kirjoittaa oikein mitään oirelistaa, oli vielä kaiken lisäksi sellainen tilanne ettei minulla silloin tuntunu ne oireet lainkaan, kun ilmeisesti serotoniinitasot oli romahtaneet liiallisen rasittamisen seurauksena ja ajattelin että nyt ne oireet on vain johonkin kadonnu. Polohan silloin sanoi että väsymysoireyhtymän piirteitä löytyy. Tosiaan kun aloin syömään niitä lisäravinteita ja luontaistuotteita niin olo koheni vähitellen siinä mielessä että sain paremmin ja paremmin nukuttua. Silloin kun taas alkoi unen laatu huononemaan niin aivot ehti mennä jotenkin ylikierroksille kun menin nukkumaan liian aikaisin ennen kuin lyrica vaikutti siis. Silloin jo parina yönä korvat kipeytyi taas ja oli enemmän tasapainohäiriöitä kuin nyt. En osaa kuitenkaan sanoa oliko aivosumua taas mutta nythän sitä ei ole vain vähän tasapainohäiriöitä, vähän korvakipuja yön jälkeen ja tinnitusta. Nyt ei tosiaan nukuta lainkaan eikä ole kyllä uupunutkaan olo että nyt sitten mietin etten ehkä saisikaan sitä diagnoosia kun enää ole uupunut vaan on sellainen liiankin "kevyt" olo vai kannattaisikohan Pololta kuitenkin kysyä asiaa?

Valtonen juuri epäili sen anca:n perusteella borrelioosia mahdolliseksi ja sitten pari ihotautilääkäriä on epäillyt tuon ihottuman(kin) takia. Tuo morpheaihottuma lisääntyi samaan aikaan kun minulla tuli noita uupumus- ja muita oireita. Joskus yksi yleislääkäri mietti tuon anca:n pohjalta sle:tä mutta ei mun oireet taida siihen sopia kun ei ole pitkään aikaan ollut kuumettakaan eikä perhosihottumaa ole ollut. Vaskuliittiikin suljettiin pois verikokein. Cfs:ssä ei kai yleensä ole morpheaa tyypillisenä? Toisaalta kai tuo anca:n koholla olo voisi johtua vain tuosta ihottumastakin.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 01:37 

Piti rekisteröityä uudestaan kun en enää päässyt jostain syystä kirjautumaan vanhalla tunnuksellani eli olen ketjun aloittaja. Päätin taas kysyä että mitähän tekisin tällä kertaa selkäni kanssa kun siinä on aktiivinen triggerpiste (pisteitä) (tullut lapsen kantamisesta). Sen takia leveä selkälihas vasemmalla on kipeytynyt (puutuukin). kipu säilee myös vasempaan käsivarteen. Minulla on tietynlainen ruokavalio kesken toimimattomien serotoniinitasojen takia, mutta se ei auta nyt tarpeeksi koska selkä on kipeä eikä veri kierrä kunnolla päässä.

Tällä sivustolla oli juttua triggerpisteistä, minulle on naprapaatti sanonut että on triggerpisteitä, varsinainen pahin on (luultavasti)leveän selkälihaksen kiinnityskohdassa suunnilleen lavan seudulla kuitenkin. Olen käynyt naprapaatilla 8 kertaa, hierojalla pari kertaa ja jäsenkorjaajalla pari kertaa mutta vaiva tulee aina takaisin ja on vähitellen pahentunut, nyt on ollut pari viikkoa taas huonompi. Mietin vain että mitä tekisin. Olen käynyt salilla nyt säännöllisemmin, minua on nevottu tekemään joka kerta 100 toistoa vaakasoutulaitteella ilman painoja. Aluksi tuntuu että auttoi, nyt enää ole varma. Päänsärkyä on ollut enemmän, samoin huimausta, muutenkin olo on ihmeellinen.. Voisiko nuo oireet johtua vaan siitä että liikunta alkaa auttaa tuohon selkään? Vai pitäisiköhn lopettaa, mietin vain että uskallanko jatkaa koska en halua ainakaan enää yhtään pahemmäksi tuota selkää. Ensi viikolla menen kai osteopaatille kun hän meinasi että jos olisi ryhdissä tai asennossa/nostoasennoissa jotain korjausvaraa?? Tällainen ongelma tällä kertaa. :(

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 04:26 

Salilla käynti on todennäköisesti hyvin huono idea. Triggerpisteet yleensä vain pahenevat, jos yrittää harjoittaa lihaksia, joissa niitä on. Yrittäisin varmaan lämpimän suihkun alla venytellä, se on minulle toiminut vastaavissa tilanteissa usein parhaiten. TENS-laitteesta voisi olla iso apu. Tennispallolla hieromista voi myös kokeilla. Kannatko siis lasta edelleen tai teetkö jotain muuta, joka ergonomisesti pahentaa tuota vaivaa?

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 04:43 

Kiitos vastauksesta Maija. Niin arvelinkin ettei kannata käydä enää salilla. En vain ymmärrä miksi sekä salilla hklö joka teki mulle ohjelman ja naprapaatti molemmat suositteli liikkumista ja että vaiva lähtee kun viitsii itse liikkua..? Mistähän sitä tens laitetta saisi tilattua? Menen varmaankin sille osteopaatille ja kysyn ohjeita itsehoitoonkin.. Lapsi on nyt puoltoistavuotias. Ei varsinaisesti tarvitse kantaa enää mutta nostella kuitenkin monta krtaa pvässä.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 04:57 

Olen itse diagnosoinut itselleni todennäköisen borrelioosin MSAS-analyysin avulla. Siinä näkyi borrelia, ricketsia ja mycoplasma-bakteereja sekä esim. Epstein Barr-virus. MSAS-laitehan ei ole hyväksytty lääketieteellisesti jotta diagnoosia voisi tehdä, mutta oireeni kuitenkin täsmäävät hyvin krooniseen borrelioosiin ja pidän todennäköisenä että MSAS-laite voi olla oikeassa. Se on antanut muuten loogisia vastauksia, vaikka en uskokaan että se välttämättä on aina 100% oikeassa. Tätä ei ymmärtääkseni voi mitenkään todistaa, eli borrelioosia on todella vaikea diagnosoida lääketieteellisesti? Mitä muita testejä olisi olemassa, tietääkö joku? Borrelia-vasta-ainekoe oli ensimmäisellä kerralla negatiivinen. Borreliadiagnoosista saattaisi olla apua avustajan hakemiseen... mutta sairaseläkettä Lymen-taudin diagnoosilla ei kai saa?
En nyt sitten tiedä että lähdenkö tätä selvittämään enemmän vai en, joitakin verikokeita olen ottamasa kyllä, mutta en usko hirveästi niihin vasta-ainetesteihin.

Tietääkö joku hyvän borrelialääkärin?

Minun CFS-oireiluuni liittyvät siis sekä bakteerit, virus (virukset?), hiiva ja homeet, ei siis pelkästään yhtä "pahista".

Edit: Turun alueella näyttäisi olevan infektiolääkäri Jarmo Oksi ainakin jonkin sortin asiantuntija...

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 06:05 

Borrelioosiin on monia erilaisia vasta-ainetestejä sekä PCR, joka etsii itse borrelian DNA:ta. Jos useamman testin tekee ja sairaus on useita vuosia ollut, kyllä se _yleensä_ (joskaan ei aina) jossain niistä näkyy. PCR:n etuna on se, ettei siihen käsittääkseni voi ristireagoida. Vasta-ainetestien positiivisia tuloksia syytetään joskus ristireagoinnista (eli jokin muu infektio näkyy borrelioosina), esim. Ville Valtonen on sanonut ystäväni borrealia-arvoista, jotka vuosi vuodelta nousevat, mutta mitkään antibiootit, mukaan lukien suonensisäiset, eivät ole parantaneet tai pahentaneet oloa suuntaan tai toiseen.

Suomen borrelioosiyhdistyksen foorumilta voi kysellä lisää.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 08:59 

Ami: vaikuttaa mielenkiintoiselta tuo MSAS laite. Millasia oireita sulla on enimmäkseen tällä hetkellä? Oon ite huomannut et korvat ainakin välillä kipeytyy kun saa normaalimmin nukuttua niin yön aikana. Kävin toukukuussa sielä neurologilla,ainakaan vielä ei otettu selkäydinn. Sain lähetteen silmälääkärille kun näköhermot on kalpeat,ei vissiin kuitenkaan vält tarkoita mitään. Kuinkahan sellanen kipukoukku, oiskohan selkään apua? Niin unohdin sain neurologilta sitten diagnoosin krooninen väsymysoireyhtymä (?)

Profile  

PostPosted: Tue Oct 04, 2011 12:43 

Moi Crystal,

Sori, että olen kai unohtanut vastata sinulle...ei ollut tahallista, mutta unohtunut kiireessä. Nyt kun foorumia selailin, niin huomasin, että olit minulle vastannut.

Minä en valitettavasti enää muista mitä lääkettä borrelioosiin sain....sain kuitenkin monta kuuria peräkkäin ja se oli kamalaa, koska olin kuurin aikana todella ärtynyt ja tuntui, että se ei ikinä lopu. Uskon, että kuuri kesti ainakin kuukauden tai pidempään. Tapauksesta on jo aikaa, että en valitettavasti muista enää tarkalleen.

Jos olisin silloin tiennyt kuinka vakava borrelioosi on, olisin laittanut lääkkeiden nimet talteen. Saisin ne kyllä tietty selville, jos otan yhteyttä lääkäriin,....mutta koska kukaan ei ole noteeranut borrelioosia mitenkään. Koska minulla ei kuulemma ole riittävästi vasta-aineita....en ole tutkinut asiaa tarkemmin.
Kyllä, minulla on myös arven tapaisia ihomuutoksia käsissä. Muutokset näyttävät ihan arvilta, mutta eivät kuitenkaan ole arpia.
Toivottavasti vastasin nyt siis kaikkiin kysymyksiisi.

Tiedätkö Maija tai joku muu, pitääkö seuraava paikkansa....minun jostain lukemani mukaan kyllä ja nyt yksi tuttava kertoi saman (kärsii itse borrelioosin vuoksi monista ongelmista) eli:
borrelioosia ei voi ns. hävittää elimistöstä ja se voi aktivoitua uudelleen milloin tahansa. Tuttavani mukaan näin on, vaikka olisikin saanut lääkkeet borrelioosiin.

Tiedättekö, pitääkö tämä paikkansa?

Terveisin:

nalleKarhu

Profile  

PostPosted: Tue Oct 04, 2011 01:16 

Minusta tuo on vähän kyseenalainen väite, varsinkin kun sitä ei voi falsifioida (eli on käytännössä mahdotonta osoittaa, ettei elimistössä ole yhtään borreliaspirokeettaa, niin kuin ei voi osoittaa, ettei maailmankaikkeudessa ole yhtään vaaleanpunaista yksisarvista). Suurin osa borrelioosin sairastaneista parantuu kokonaan ja pysyvästi, eikä minusta ole syytä epäillä, että heidän elimistössään vielä olisi borreliaa.

Osalla sairaus jää krooniseksi (josta tosin kiistellään, johtuvatko useimmat tapaukset kroonisesta infektiosta vai infektion jälkitilasta, esim. autoimmuunisairaudesta), mutta ei se mielestäni tarkoita, etteikö borreliaa olisi jotenkin mahdollista saada elimistöstä pois. Eri lääkärit käyttävät hyvin erilaisia hoitokeinoja - jotkut useita eri antibiootteja vuorotellen, jotkut antibioottien ja lukuisten eri yrttien yhdistelmää, toiset yhdistävät antibiootteihin esim. malarialääkkeitä tavoitteena tuhota borrelian kystamuodot, joihin antibiootit eivät tepsi.

Ongelmahan on toki, että jos on koskaan sairastanut borrelioosin, mistä voi tietää, ovatko myöhemmät oireet borrelioosia vai eivät? On yhtä huono idea leimata kaikki oireet borrelioosin aiheuttamaksi kuin sanoa, että ne eivät voi mitenkään johtua borrelioosista, kuten esim. suurin osa jenkkilääkäreistä väittää. Jos oireet ovat CFS-tyyppisiä, kannattaa mielestäni olettaa, että ne johtuvat borrelioosista.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]