Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Aug 21, 2018 06:26

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Väsymyksen luonteesta?
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 05:28 

Tässä yritän selvittää onko minulla cfs. En ole pystynyt harrastamaan liikuntaa neljään vuoteen, koska kroppani ei 'ota' sitä yksinkertaisesti vastaan ja palautuminen kestää tolkuttoman pitkään. Pienenkin hengästymisen jälkeen seuraava päivä menee todella ylirasittuneessa tilassa. Rasitustuntemus tulee siis pääasiassa vasta parin tunnin päästä kuormituksesta ja seuraavana päivänä. Kevyen rasituksen(lähinnä kävely) yhteydessä huomaan että rasitus kasaantuu useampien päivien aikana jos en ole levännyt. Lihakset eivät siis minulla väsy rasituksessa enkä edes hengästy, olo on siis enemmän uupunut tai ylirasittunut.

Muita oireita minulla ei ole. Ilman liikuntaa olen täysin ok. Omaan urheilutaustan ja taudin alkaminen liittyy selvästi ylikuntotilaan. Kaikki yleiset sairaudet on rajattu pois kokein. Krooninen ylikuntotilakin pitäisi näkyä hormooniarvoissa, jotka minulla ok.
Onnko teillä vastaavanlaista?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 10:14 

Sinänsä tuollainen väsymys/uupumus kuulostaa nimenomaan CFS:ltä. CFS:ssä huono olo voi alkaa heti liikunnan jälkeen tai vasta jopa yli 24h myöhemmin, yleensä enemmänkin myöhässä kuin heti. Itselläni esim. saattoi käydä niin, että kun harrastin liikuntaa illalla, alkoi tulla tosi uupunut olo vasta seuraavana päivänä 16-18 aikaan (enää en juuri liikuntaa harrasta kun jalat eivät kestä yhtään mitään). En tiedä ylikunnosta/ylitreenauksesta juuri mitään, joten en osaa sanoa, pitäisikö sen näkyä joissain testeissä (CPK?).

CFS:ään liittyy kuitenkin aina muitakin oireita. Sinulla ei siis ole minkäänlaisia vaivoja (esim. päänsärkyä, lihassärkyjä, imusolmukkeiden turvotusta, keskittymisvaikeuksia, sydänoireita tai unihäiriöitä) ellet harrasta liikuntaa? Kuinka pitkiä taukoja olet pitänyt ennen uutta "kokeilua"? Ovatko lääkärit osanneet sanoa mitään vaivaasi?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 11:55 

Lääkärit eivät ole tosiaan löytäneet mitään poikkeavaa mistään arvoista, paljon on tutkittu. Sairauteni alkoi flunssanoireilla, kurkkukivulla ym. niin kuin cfs usein alkaa. Tätä edelsi siis kova urheiluharjoittelu ja mahdollisesti ylikuntotila. Flunssanoireet jäivät 'päälle' aika pitkäksi aikaa, mutta lähtivät sitten pois, ainoastaan pieni lämpöily jäi ja tietysti uupumus liikunnan jälkeen. Tätä kesti noin puolitoista vuotta jonka jälkeen kaikki oireet häipyivät. Liikunnasta tuli taas hyvä olo ja kunto kehittyi. Pääsin harjoittelemaan. Kaksi vuotta normaalia elämää, kun huomasin että palautumisajat harjoituksista selvästi pitenivät. Lopetin urheilun jonka jälkeen kesti noin viikon kaksi kun todellinen väsymys tuli esiin. Pelkästään imurointi sai minut huilaamaan monta tuntia. Aamulla oli nenä tukossa muutamia kuukausia. Akuuttivaihe kesti noin puolitoista vuotta jonka jälkeen oireet helpottuivat, mutta nyt ei ole kahteen ja puoleen vuoteen juurikaan kehitystä tapahtunut. Minulla ei tosiaan muita oireita kuin tuo liikunnan jälkeinen uupumus. Ei päänsärkyjä, imusolmukejuttuja tai nivelkipuja ei edes rasituksen jälkeen. Saunaa siedän hyvin samoin kuin alkoholia, psyykkisestäkään stressistä ei haittaa.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että joku cfs:n laji tämä on. Niin samanlaista on tuo liikunnan jälkeinen uupumus. Mitään muutakaan selitystä ei taida olla. En ole hengästynyt tai hikoillut rasituksesta nyt neljään vuoteen. Pienen kävelylenkin pystyn tekemään päivittäin, mutta siinä kaikki. Urheilusta en edes haavaile ja jos tervehdyn en uskalla sitä tehdä. Kiitoksia vastauksesta. Olisi kiva tietää onko minuntyyppisiäni mietoja versioita muitakin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 11:22 

Minulla liikunnan jälkeen on usein seuraavana päivänä jo heti aamusta kuumetta. Poikkeuksena tästä on kesäaika, jolloin pystyn liikkumaan lähes normaalisti ilman jälkiseuraamuksia. Nyt syksyllä/talvella taas on kuume noussut jo pelkän siivoamisen seurauksena.

Lisäksi lihaskivut jäävät "päälle" epätavallisen pitkäksi aikaa treenin jälkeen ja ne tuntuvat voimakkaammilta kuin niiden pitäisi tuntua. Mitään varsinaisesti lihaksia rasittavaa en ole nyt tehnytkään pitkiin aikoihin (vahingosta viisastuneena), mutta esim. sillon kun viimeksi kokeilin jumppailla kotona, olivat lihakset sen jälkeen neljä päivää kipeinä :shock: . Ja kyseessä sellainen jumppa joka ei edes tehdessä tuntunut missään (2-3 kilon käsipainoilla yksi sarja/max 6-10 toistoa/lihas) ja josta ei missään nimessä olisi pitänyt tulla minkäänlaisia tuntemuksia edes yhdeksi päiväksi. :roll:

Työmatkat, n. kilometrin suuntaansa, olen kuitenkin onneksi pystynyt kulkemaan ilman että se nostaisi kuumetta tai muuten väsyttäisi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 11:27 

Joo, 2-3 kiloa on kyllä aivan liikaa CFS:ää sairastavalle, ellei sairaus ole hyvin lievä (eikä se tunnu olevan jos olo pahenee moneksi päiväksi). Yleensä suositellaan 500 gramman painoja (itse olen käyttänyt vedellä täytettyjä hillopurkkeja tai puolen litran vesipulloja moniin harjoituksiin). Usein suositus on pari minuuttia harjoitusta, pari minuuttia lepoa. Tuollaisilla määrillä pystyisitkin ehkä harjoittelemaan ilman jälkiseuraamuksia. Itse yritän aina venytellä mahdollisimman paljon, vaikkei muuta jaksaisi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 11:46 

Auttaako lepo cfs potilasta ylipäätään? Itselläni kroppa ottaa vastaan paljon paremmin rasitusta useamman päivän ajan,jos olen ennen sitä huilannut esim. viikon verran.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 12:16 

Kyllä, lepo ja uni on parasta mitä voi itselleen suoda jos on CFS, vaikka diagnostiset kriteerit sanovatkin, että "väsymys, johon levosta/unesta ei ole apua" - itse käsitän tämän tarkoittavan sitä, että apua ei ole yhtä paljon kuin normaalille ihmiselle olisi. Tietysti kannattaa yrittää vähän säilyttää aktiviteetteja, eli kävelee 10 minuuttia tai 20 minuuttia jos vaan mitenkään jaksaa, venyttelee jne. Mutta lepoa kannattaa harrastaa paljon ja CFS:ää sairastavalla se tuntuu osittain menevän "pankkiin" eri tavalla kuin muilla ihmisillä.

Makuuasennossa oleminen muutenkin yleensä auttaa, esim. kaikki mahdolliset jutut (esim. tv:n katselu, lukeminen, puheluiden soittaminen) kannattaa tehdä sängyssä jos voi (ja joidenkin on pakkokin näin tehdä). Istuminenkin on toki parempi kuin seisominen, mm. kotitöissä tai suihkussa käydessä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 05:06 

Olen ajatellut ensi kesänä yrittää taas ihan säännöllistä liikuntaa. Kunto on tietysti jo ehtinyt laskea tosi paljon (kun ei nyt niin hyvä ollut alunperinkään), mutta jos sitä saisi kesän aikana edes vähän nostettua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]