Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 05:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS ja ELAPD
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 10:34 

Minulla on CFS:ssään liittyen asiaa hetken pohdittuani selkeä ELAPD.
(epäpätevien lääkäreiden antamat paskadiagnoosit -syndrooma)
Kävin läpi lääkärissäkäyntini 31 vuoden aikana(joita on paaljon)
Totesin diagnoosien tarkkuuden olevan jotain alle 25 prosentin luokkaa. Lääkehoitojen tehon olevan lähes olematon lukuunottamatta antibiootteja ja sivuvaikutusten melkoisia. Lääkäreiden tietämyksen sairauksista tai ylipäätänsä mistään olevan todella vaihteleva. Monilla putkiaivoisilla lääkäreillä on myös selkeä näkemys yhden diagnoosin riittävyydestä. Ikäänkuin että se alkaisi olla jo vähän liikaa pyydetty että saisi lisätutkimuksia jatkuviin oireisiinsa, jos on jo yksi tauti löytynyt niin sitten kaikki selittyy sillä. Lisäksi monesti terveyskeskuksessakäynnit ovat olleet ns. oire kerrallaan keskusteluja, joissa minulle on kerrottu että jos on lisää oireita niin jokaista yksittäistä oiretta kohden minun olisi varattava uusi aika. Pullonkauloina toimivat yleislääkärit pihtailevat lähetteitä..
Viime aikoina kyllä olen hoidattanut itseäni yksityisellä..

Ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa pidetään näköjään terveyden optimointina, jota julkisella ei ainakaan harrasteta. Niukkoja tutkimuksia perustellaan talouden näkökulmasta vaikkakin esim omallani kohdalla lähes kymmenen vuoden työkyvyttömyyteni on tullut maksamaan suomen valtiolle enemmän kuin mitkään maailman laboratoriotestit.. mielelläni olisin nähnyt tämän rahasumman menevän vaikka syöpäsairaiden lasten hyväksi, mutta ei.
Mitenköhän paljon perusteettomat(lue hoidettaviin sairauksiin väärin diagnoosein annetut) eläkkeet ja sairaslomat syövät kansantaloutta. Ja kuinka paljon inhimillistä kärsimystä pitkäaikaissairaat joutuvat turhaan kestämään.

Harmittavinta on se että tämä asia ei varmastikaan tule muuttumaan. Julkisen varttidiagnoosit ja kelan järjetön byrokratia aiheuttaa sen että koko systeemi kusee jatkossakin pahasti. Siis onhan suomessa nyt ihan ok terveydenhuolto verrattuna joihinkin kehitysmaihin, sitä ei ole kieltäminen.
No joo, tulipahan taas vuodatettua.. rupesi vaan taas ärtymään hermo.. ehkä se on positiivista.. joku aika sitten olin vielä sen verran vihanneksen tasolla etten edes jaksanut raivostua mistään.

Profile  

Post subject: Re: CFS ja ELAPD
PostPosted: Sun Jan 30, 2011 12:30 

Kyllä tiedän tunteen!!!!

LAskin muuten äsken, että olen käynyt 1 1/2 vuoden aikana:

- Terveyskeskuslääkäri (joista 3/4 eri lääkäri) noin 20 kertaa
- Julkinen ihotautilääkäri 2 kertaa
- Julkinen infektiolääkäri 4 kertaa
- Yksityinen sisätautilääkäri 1 kerta
- Yksityinen funktionaalinen lääkäri 1 kerta
- Yksityinen gynekologi 1 kerta
- Yksityinen akupunktiolääkäri 6 kertaa

- Psykiatrinen sairaanhoitaja 5 kertaa (lääkärin "pakosta")
- Valohoito 5 kertaa (haittaa)

- Laboratorionäytteet ja kuvaukset (nämäkin suurin osa vasta viimeisen 1/2 vuoden aikana)

Ei varmaan ole edes kaikki lääkärit tuossa, mutta nuo lääkärit ovat olleet lähes tulkoon vuoden sisällä (lukuunottamatta infektiolääkäriä). JOs 1 1/2 vuotta sitten olisi minut otettu tosissaan eikä syytetty psykosomaattiseksi, niin olisi säästetty aika paljon kustannuksia!!! Ainoa vaan, että kukaa näistä lääkäreistä ei uskonut minua eikä suostunut laittamaan jatkotutkimuksiin. Vihdoin kun vaihdoin julkista lääkäriäni vuoden sairastettuani ja käskin jatkotutkimuksiin, niin asiat alkoivat rullaaman, tosin en tiedä onko mitään enää tällä hetkellä tehtävissä, mutta 1 1/2 vuotta sitten varmasti olisi ollut!!!!

Ja sana "puusilmä" kuvailee mielestäni suurinta osaa lääkäreistä. Taidan ryhtyä valelääkäriksi ;)

Profile  

PostPosted: Sun Jan 30, 2011 05:29 

Tiedän. Minulla on n. 5 vuotta mennyt. Julkiselta puolelta ei pääse mihinkään erikoislääkäreille. Yksityisellä puolella olen yrittänyt itse selvittää, ja rahaa on palanut rutkasti. Eivät lääkärit sielläkään kovin helposti paneudu asiaan. Nyt ehkä alkaa tapahtua, yksityislääkärin kautta ehkä pääsen monenlaisiin julkisen puolen poliklinikan tutkimuksiin. Alkaa selvitä, mitä on vialla.

Nykyään tahtoo olla sitä, että kuin kuuroille korville puhuisi oireista tai ainakaan mitään muuta ei tapahdu kuin että oireet kirjataan tietokantaan. Ehkä pari verikoetta otetaan. Kokonaisuutta ei katso kukaan.

Apua potilas tulee lääkäriltä hakemaan. Jos ei sitä saa vaikka monta kertaa hakee, niin kyllä potilas siinä turhautuu.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 30, 2011 05:38 

Janski wrote:
- Yksityinen funktionaalinen lääkäri 1 kerta

Sen takia en juurikaan käy lääkäreillä... Ei siitä ole paljon hyötyä minusta. Kelan takia täytyy toki käydä.

Mutta mitä mieltä siis olit funktionaalisesta lääkäristä? Mitä hän sanoi? Itse kävin antamassa hiusnäytteen hivenaineanalyysiä varten viime viikolla. Halusin nähdä miten paljon raskasmetalleja minulla on. Vastaukset tulevat muutaman viikon päästä ja silloin on funktionaaliselle lääkärille aika tulkitsemista varten.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 11:29 

Mielestäni funktionaalinen lääkäri on ollut "paras" lääkäri tähän mennessä. Siinä mielessä, että hän uskoi minua ja oli todella empaattinen. Muuten keskityttiin kilpirauhasjuttuihin kun kävin hänellä (lähes vuosi sitten) ja se kr- diagnoosi oli kuitenkin väärä. Määräsi minulle tiettyjä vitamiineja ja määräsi muutaman verikokeen vitamiineista, mutta minulla ei ollut rahaa käydä kokeissa. Toisaalta vitamiinit olivat aika lailla samoja, mitä itsekin olisin osannut yhdistää hoitooni, joten enemmän sain lääkäriltä myötätuntoa kuin oikeaa apua :)

Lisäys: En minäkään olisi jaksanut käydä noilla kaikilla erikoislääkäreillä, mutta hain vuoden uskottavuutta tilanteeseeni, kun väitettiin että mitään ei ole (tosin minullahan on hyper ige ja hyper eosinofilia, tämäkin ollut jo vuosi sitten, mutta lääkäri ei ole maininnut mitään asiasta!).

Suututtaa kun sairaslomaa annettaan yleensä kuukausi kerrallaan, enhän mä mitään sairaspäivärahaa voi sillon hakea. Tosin aika sama, kun ei sitä muutenkaan näytä heruvan...

Profile  

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 01:03 

Janski wrote:
Suututtaa kun sairaslomaa annettaan yleensä kuukausi kerrallaan, enhän mä mitään sairaspäivärahaa voi sillon hakea. Tosin aika sama, kun ei sitä muutenkaan näytä heruvan...

Toi on kyllä törkeetä! Kun tiedetään miten huonossa kunnossa olet. :( Toivottavasti asiat järjestyy jotenkin. Mä yritän pitää psykiatrini ihan vaan psyykkisessä diagnoosissa, ettei heittele mua edes takaisin neurologille sun muille, kun ei siitä mitään hyötyä ole kuitenkaan, kun haluan hoitaa itseäni kuitenkin pääsääntöisesti vaihtoehtoisin menetelmin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]