Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 04:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 02:50 

M.T wrote:
Täriseekö muuten muilla lihakset, lähinnä jaloissa? Mulla on tärinä aika paha aamuisin, mutta helpottaa iltaa kohden. Varsinkin rappuset ym on hankalia silloin.

Kyllä meikäläinen ainakin tärisee jatkuvasti. En oikein tiedä onko se heikkoutta vai hermostuneisuutta, todnäk kumpaakin yhtäaikaa. Vähiten vaivaa iltaisin.

Onkos jollain muuten joskus ahdistuneisuutta ja uupumusta yhtäaikaisesti? On melko vinkeä tunne. Dr. Poesneckerin mukaan kyseessä on uniikki oire jota ei ilmene juuri missään muussa sairaudessa kuin CFS:ssä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 04:23 

Meikäläisellä se ei ainakaan oo hermostuneisuutta, mut en sit tiedä mistä se johtuu. Onko lihakset sit tosiaan joteinkin niin heikkoina? En tiedä... mutta aina iltaa kohden helpottaa. On muuten kiva yrittää meikata silmiä ku kädet tärisee... muutama kerta on tullut tökittyä silmään mascaralla...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 08:45 

Mihin sairaalaan kuulut? Mä kuulun Jorviin, jossa vuosi sitten kävin ekan kerran infektiolääkärin juttusilla, ja josta n kk sitten tuli paperikonsultaation tulos, ettei infektiota ole ja ettei ole syytä epäillä muutakaan infektiota. Tän takia en usko että ne kattoo suopeesti, jos sinne taas tulis lähete "terveestä ihmisestä".

Entäs se PCR testi, tehdäänkö se ihan "tavallisissa" labroissa vai onko se joku super extra erikoinen koe? Meinaan jos ne ei Jaanalta sitä suostunut ottamaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 10:04 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:55, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 11:27 

Mikä vatsa-ainetesti? Mykoplasma vasta-aineet vai?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 11:49 

Hehe... "vatsa"-aineet...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 12:10 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:56, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 12, 2007 02:36 

M.T wrote:
Ja mä en todellakaan istu siinä hiljaa ja ota vastaan tätä paskaa, vaan tappelen siellä kynsin hampain! No, see kuuluu muutenkin luonteeseeni... heh... kun endokrinologi tarjosi lähetettä psykologille ja ravitsemusterapeutille, pyysin sitä antamaan lähetteet tähän jotta voisin pyyhkiä perseeni niillä.

Hyvä kun olet jaksanut taistella! Itselläni oli hieman vastaava tilanne muutama vuosi sitten kun opiskelijaterveydenhuollossa lääkäri päätti, että kaikki mun oireet johtuvat kasvisruokavaliosta (kuumekin!). Jotenkin ihmeellisesti sain kuitenkin lähetteen sisätaudeille, missä jonkin verran tutkimuksia tehtiin. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, joten tottakai kun kertaalleen se jo papereissa luki niin kaikki oli ruokavalion syytä. Yksityisellä taas masennus-diagnoosia kaikki tuputtivat ja koska en tappelemallakaan saanut edistystä asiaan päätin käydä sekä ravitsemusterapeutilla että psykologilla. Molemmilta sain terveen paperit ja ravitsemusterapeutti jopa kehui erinomaista ruokavaliotani. Sen jälkeen on näistä ollut ihan turha mulle mussuttaa ja olen paljon helpommin saanutkin lähetteitä eteenpäin ja päässyt kokeisiin. Eli ehkä kannattaa harkita josko kävisit molempien luona kertaalleen keskustelemassa ja saisit ammattilaisilta lausunnon niin ehkäpä lääkäritkin sitten uskovat paremmin. Ja kannattaa muutenkin vaatia pääsyä toiselle tk-lääkärille jos omasi on noin törkeä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 12, 2007 04:39 

Olen ensi kuussa menossa Valtoselle (infektiolääkäri, yksityinen) ja toivon etten edes tarvitse tk lääkäriäni enää. Ja jos saisin jonkun diagnoosin, niin alan potilasasiamiehen kanssa veuhtomaan jokaiselle lääkärille, joka on "jättänyt mut heitteille". Tiedän, voisin jo nyt soittaa pot.asiamiehelle, mutta just nyt myös henkiset voimat on aika vähissä.

Gastroenterologi, joka aikoinaan laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille, sanoi ihan suoraan "Sulla on kyllä asiat niin hyvin ja vaikutat niin määrätietoiselta ihmiseltä, etten kyllä ihan psykologille laittaisi lähetettä". Hän oli siis kysellyt vähän "semmoisia" kysymyksiä joista sitten yritti kartoittaa henkistä tilannettani, ja tuli siis siis siihen tulokseen, että olen "OK". Mutta, muutama kuukausi myöhemmin kun sain epikriisin kotiin, siinä oli lausahdus "Ei selvää anoreksiaa". Tämä lausahdus riitti siihen, että mut heitettiin sairaalasta ulos vaikka mulla oli sinne lähete yleiskunnon heikkenemisen vuoksi, ja tän jälkeen joka ikisellä läkärikäynnillä tota on veuhdottu, ja olen jäänyt aika voimattomiksi noita jumalia vastaan.

Voisin tietenkin käydä psykologilla ja saada puhtaat paperit, mutta se on niin vastoin mun periaatteitani. En arkielämässäkään suostu panetteluun ja itseni todistelemiseen, ja en ainakaan ole velvollinen todistelemaan lääkäreille mitään! Ei sen pidä mennä niin! Lääkärille mennään koska jokin vaivaa. Tuskin kukaan tavallisesta ripulista kärsivä nielisi jakomielitaudin diagnoosia tuosta vaan! Mielestäni tämä on sairasta, enkä suostu siihen. Odotan sitä päivää, jolloin voin diagnoosin kera marssia potilasasiamiehen puheille ja saada nämä lääkärit vastuuseen tästä. Säilytän tällä hetkellä olevat ylpeyden rippeet millä hinnalla hyvänsä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 03:33 

Testataanko infektiopolilla lisämunuainen 'kunnolla'? Tarkoitan että tehtäisiin ACTH:n testi missä katsotaan onko kortisolin nousu liian alhainen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 04:26 

Ei testata. Sitä ei testata juuri missään, ei välttämättä edes endokrinologilla. Ainoa paikka jossa minulle on ko. testauksen mahdollisuutta vilautettu on Neuro.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]