Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 06:37

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 10:45 

Noniin, kävin siis omalekurin luona tänään B lausuntoa varten. En oikeastaan pidä omalekuristani (ei suostu auttamaan millään lailla mua) mutta ajattelimpa nyt kuitenkin kysästä, jos CFS on hänelle tuttu.

Ja itse asiassa se oli hänelle tuttu! En nyt tiedä ajankohtaa, mutta hän on joskus ollut 4 vuotta Ruotsissa jossain Medicinska Undersöknings Institutet (en ole ollenkaan varma nimestä!!) tutkijana. Siellä oli käynnissä eri alojen tutkimuksia, mm aivovamman saaneet oli yksi ryhmä. Siellä siis tutkittiin parhaita kuntoutus ja lääkitysmetodeja, ja siellä oli myös ryhmä CFS:läisiä! Lääkärini ei itse tutkinut juuri sitä ryhmää, vaan hänen tietonsa perustuivat nyt kollegoiden kertomiin siellä Ruotsissa.

Kysyin siis, jos hän olisi voinut laittaa ihan henk.kohtasen lähetteen Valtoselle. Mainitsin myös, että Kela voisi antaa rahansa jollekin muulle, koska hoitaisin "kuntoutumisen" ihan omin päin jos mulla todettaisiin tää sairaus. "Mutta eikös hän ole infektiolääkäri? Miksi sinä juuri hänelle menisit?" No kerroin että hän kuulemma on perehtynyt tähän sairauteen, ja koska minulla tosiaan noita borrelia vasta-aineita silloin löytyi.

No, lääkärin mukaan siellä Ruotsissa oli tultu siihen tulokseen, ettei infektio olisikaan syy CFS:ään, vaan että syy on psyykkinen: liian paljon "ympäristön aiheuttamaa voimien loppumista ja loppuun palamista". Kuulemma hyvin monet koehenkilöistä olivat tehneet töitä hullun lailla tai jotain psyykkisesti traumaattista olisi sattunut heille ym. Siellä oltiin kai sitten tultu siihen tulokseen, että kuntoutus ei siinä mielessä ole tarpeellista potilailla, koska se etenee niin kauhean hitaasti, ja että se tärkein kuntoutuminen on LEPO. (Lue: tommosia hulluja on turha hoitaa; laiskoja vain olevat tai sitten niillä on kusta päässä)

Yritin sitten tähän väliin kertoa miltä mun päivä näyttää: toimintakykyinen n 4-5h/pv. Kerroin myös että monet oireet sopisi minuun, ja että haluaisin nyt ihan oman pääni vuoksi saada selville, että oisko tää nyt sitä. Varovasti yritin uudelleen kysästä siitä lähetteestä, että josko sen voisi suunnata ihan sille herra Valtoselle sen nojalla, että tässä oisi entinen borrelia- nykyinen CFS epäily ja Valtonen olisi oikea lääkäri tähän asiaan. "Mmmm... en... en minä usko että niin voi tehdä..." oli vastaus. Ei sitten viitsinyt ottaa selvää. Nykyisestä kunnostani ja jaksamistilanteestani hän ei ollut kiinnostunut. Yritin kyllä kertoa.

En ymmärrä tätä, että lääkäri ei reagoinut sen enempää, vaikka tunteekin sairautta jonkun verran? Vaikka ei uskoisikaan siihen, niin kai se nyt ois voinu edes jotain kommentoida? Ja eikös sen olis pitäny olla edes vähän kiinnostunut nykyisestä tilastani, kun kerran olin siellä B todistusta hakemassa?! B todistus on Kelan työkykyarviointa varten (jos siis pääsen sinne), ja eikös lausunnossa vaadita tilanteen selvitystä? Ja luulusi sen lääkärin tarttuvan tilaisuuteen säästää rahaa, kun kerran tarjouduin unohtamaan tuon työkykyarvioinnin jos vaan saisin lähetteen Valtoselle, jotta tää asia voisi ensin selvittää.

Jäi kyllä paska maku suuhun. Mutta yleensäkään tältä lääkäriltä ei irtoo mitään. Olen koittanut raivoamista, kiroilua ja itkemistä hänen vastaanotolla, ja ainoa vastaus on "Mmmm..."

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 10:56 

Itse Valtoselle et pääse mitenkään julkiselta puolelta, paitsi jos käy tuuri. Kun tosiaan infektiopolilla lääkäreitä rotatoidaan siksi, että kaikki saisivat monipuolista kokemusta eri sairauksista, kyseessähän kuitenkin on yliopistollinen sairaala ja siellä kai käyvät koko maan infektiolääkärit tutustumassa "Helsingin eksoottisiin tauteihin". Ja lähetteitä ei voi kirjoittaa suoraan tietylle lääkärille, vaan ainoastaan osastokohtaisesti. Mutta tosiaan kaikki tuolla tuntevat CFS:n ja ovat kiinnostuneita tutkimaan kaikki mahdolliset infektiot ja muut, minultakin on mitattu ties mitä parainfluenssaviruksia ja lukuisia eri bakteereita.

Hieman kyllä haiskahtaa tuo Ruotsin kokemus. Käsittääkseni CFS:n suhteen asiat ovat ihan ok kunnossa Ruotsissa, ei siellä minun käsittääkseni pitäisi olla tuollaista psykologisointimeininkiä. Mutta siinä lääkäri oli kyllä oikeassa, että lepo on paras lääke. Turhan moni lääkäri Suomessa suosittelee päinvastoin aina liikuntaa, mm. terveyskeskuksen omalääkärini, joka ei muuta CFS:stä osaakaan sanoa. Ei CFS:ää voi käsittääkseni kovin hyvin kuntouttaa, fysioterapiasta tms voi olla apua, mutta silloinkin terapeutin pitäisi tietää CFS:n tuomat rajoitukset ja tämä ei liene Suomessa realistista.

Et siis saanut lopulta B-lausuntoa? Minkä diagnoosin ajattelit, että lääkäri voisi sinulle siihen kirjoittaa? CFS:ää on ainakin ihan turha kokeilla, sitä käyttäen (+"tuntemattomasta syystä johtuva kuume" diagnostisine koodeineen) minullekin kirjoitettiin B-lausunto, jonka toimitin Kelalle liitteinä 9 sivua potilaskertomusta. Kelan mielestä en ole sairas. En ole päässyt koskaan työkykyarviointiin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 10:59 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:53, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 11:07 

Siis muahan on lähetetty sinne tänne nyt puolentoista vuoden ajan, ja kaikki kokeet ja tutkimukset näyttävät vain OK:ta, joten lääkäreille ei ole jäänyt mitään muuta käteen, kun syyttelyt syömishäiriöstä. "Myönnä anoreksia, tai tutkimukset lopetetaan" oli vaatimus. En myönnä semmosta mitä mulla ei ole, ja tutkimukset lopetettiin. Lähetteitä tää lääkäri ei tän takia suostu kirjoittamaan, vaikka pystyisikin. Tämän takia tilanteeni on niin hankala. Lekureita kai vituttaa se, etten mee kotiin parantumaan jotta en enää olis niiden riesana, ja koska en myönnä syömishäiriöta koska silloin eivät voi delegoida mua lanttumaakarille.

Niin siis sain B-lausunnon, sen takia olin siellä. Puhelimessa oltiin aikaisemmin jo sovittu, että semmonen tehdään. Voivatpahan ainakin nyt delegoida mut Kelalle! Jos Kela siis huolii.

Maija: en ollut diagnoosia hakemassa, eikä semmosta tuohon B lausuntoon tarvitakaan. Mä olin siis ajatellut asian niin, että jos voitais selvittää tää CFS mahdollisuus ENNEN kuin Kela (ehkä) tuhlaa hirveesti rahaa johonkin työkykyarviointiin! En usko jaksavani mitään kuntoutusleirejä, en itse asiassa halua mennä sinne, jos pääsen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 11:32 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:53, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 12:05 

Tuosta syömishäiriösyyttelystä: Olen vakavasti harkinnut ottaa yhteyttä potilasasiamieheen tämän takia. MUTTA miten argumentoin maallikkona lääkäriä vastaan? Kuka minua uskoisi? Minulla siis EI ole mitään syömishäiriötä. Tämä pahoinvointi tietenkin aiheuttaa jonkinasteista epäsäännöllistä syömättömyyttä ja näin ollen olen laihtunut, mutta tämä on kaikki fyysistä ja elimellistä!

Lääkärille riittä se, ettei tutkimuksissa käy mitään ilmi, olen nuori, olen nainen, ja olen laiha (ja sitten vielä laihtunut). Lääkäri pääsee musta helpoiten eroon delegoimalla mut lanttumaakarille. Lekureitten vitutusta on lisännyt vielä se, että olen ihan oman ylpeyden säilyttämisen takia, kieltäytynyt menemästä psykologille. joutuisin siis menemään psykologille saamaan "puhtaat paperit" jotta tutkimuksia jatkettaisiin. Joutuisin siis todistelemaan itseäni ja pahoinvoinnin aiheuttamaa laihtumista. Tätä vastustan vaikka kuolemaani saakka, jos on tarvis. Uskomatonta, mielestäni. Tekisi mieli haastaa nää lekurit oikeuteen kunnianloukkauksesta.

Tämä siis loppui siihen, että sisätauti-diabeteslääkäri kirjoitti papereihini diagnoosin parisen viikkoa sitten. Diagnoosin jossa ei ole mitään perää, ja joka nyt tulee leimaamaan mut lopun elämääni.

Sanoi minua tyypilliseksi anorektikoksi. On se kumma, jos ilo siitä että olen nyt muutaman viikon aikana saanut aika hyvin syötyä koska pahoinvointia on ollut vain aamuisin, tekee minusta anorektikon. Lääkärit uskovat tällä hetkellä niin kovasti omiin sanoihinsa, että niiden mielestä varmaan tuo herne aivoissakin kuuluu anoreksiaan! Ei sitä ainakaan tutkita, pyynnöistäni huolimatta. Joku MRI otetaan vain kesällä.

Tämän takia haluaisin jotenkin odottaa siihen asti, että mulla olisi jokin diagnoosi, ennen kuin menen potilasasiamiehen puheille. Jotenkin tuntuu siltä, ettei kukaan muuten oikein reagoisi. Mulla on myös ollu avomies mukana vastaanotolla, ja hänkin oli aivan shokissa tän viimeisen lääkärikäynnin jälkeen. Otin avokin mukaan, koska en halunnut joutua puolustautumaan yksin. Potilaan ei koskaan tarvitsisi tuntea tarvetta puolustautua.

Lääkäreille ei siis kokeista huolimatta ole jäänyt mitään käteen, ja kukaan niistä ei ole edes maininnut CFS:n mahdollisuuta. Miksiköhän? Tänäänkin kun otin asian puheeksi, lääkäriä näytti naurattavan pikkasen "taasko tää hypokondrikko aloittaa..."... Oli ilmeistä, että hän ajatteli niin.

Mulla on tän rumban jälkeen hermot ihan loppu. Ja olenkin muuten ihan loppu. Uupunut. Fyysisesti. Otan vastaan minkä epämääräisen diagnoosin tahansa, jotta tätä ei tarvitsisi miettiä sen enempää ja jotta syyttely loppuisi. Mutta semmosta sairautta jota mulla ei ole, sitä en myönnä.

Onko jotain mitä kuitenkin voisin tehdä nyt? Siis ton potilasasiamiehen kannalta?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 01:03 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:54, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 03:33 

Mites sitten ku tässä on monta lääkäriä kyseessä? Ei varmaan näytä hyvältä, jos monta lääkäriä epäilee anoreksiaa ja potilas ei myönnä? Nää lääkärit on aina lukenut toistensa paperit, jotka minä tyhmänä olen toimittanut heille, jotta olisivat tilanteen tasalla. Kuvittelin saavani parempaa hoitoa, mutta mites kävikään. Kun ei muusta ole tietoa niin turvaudutaan edellisen lääkärin sepostukseen.

Tänään on tosi huono päivä. Ja eilen olin ihan loistokunnossa! Nyt on päänsärkyä ja kaikki paikat vähän jäykkinä: tuntuu siltä et oisin just heränny, ja nousin aamulla puoli kymmeneltä. Kuvitelkaa: pitelin eilen vastasyntynyttä pienokaista (3kg) sylissä, ja tänään käsivarren lihakset on maitohapoilla. Näköjään noi lihakset on päässy tosi huonoon kuntoon. Mutta minkäs teet? Hirvittää valmiiksi kun parin tunnin päästä pitäs raahautua kouluun...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 03:35 

Miten muuten oli tuon mykoplasman tunnistamisessa, oliko sille jotain koetta olemassa? Vai oliko se just se ongelma, ettei ole koetta? Labrasivuilta löysin kyllä mykoplasman, joka aiheuttaa keuhkokuumetta. Onko sama pöpö? Sitä varten oli kyllä koe olemassa...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 05:43 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:54, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:56 

Kiitos linkistä ja KIITOS tsempityksistä!Kunhan vain jaksan, niin alan kyllä setvimään tuota. Anoppini on myös ollut mukana kerran, Jorvin endokrinologilla, ja hänelläkin jäi suu auki kun se näki miten mua kohdellaan.

Ja mä en todellakaan istu siinä hiljaa ja ota vastaan tätä paskaa, vaan tappelen siellä kynsin hampain! No, see kuuluu muutenkin luonteeseeni... heh... kun endokrinologi tarjosi lähetettä psykologille ja ravitsemusterapeutille, pyysin sitä antamaan lähetteet tähän jotta voisin pyyhkiä perseeni niillä. Sen jälkeen pyysin lähettettä, jolla oikeasti tekisin jotain (esim Meikkuun "paremmille lääkäreille"), mutta sitä sit ei irronnut.

Tää viimeinen sisätautilääkäri oli todella törkeä. Kysyin, miten sitten suu pannaan, jos tosiaan tuun sieltä syömisvammaisten klinikalta "terveen paperit" kädessäni? "Niin ei VOI käydä, et VOI saada terveitä papereita!". miten se kehtaa?! Ja jälkeen se selittää, ettei anoreksia ole psykologinen sairaus. (?!?!) En tiedä mistä se jätkä saa informaatiota... No, lähetettä ei ole vielä tullut (en tiedä jos tulee) mutta jos/kun se tulee, pyyhin sillä ensin perseeni ja lähetän sen sitten takas. Saapahan joku toinen "oikeasti" sairas paikkani siellä.

Nyt vaan odotan sitä Valtosen aikaa. Kunpa se nyt osais auttaa mua! Osaahan se, Maija?

Siitä PCR testistä, onko sitä Suomessa olemassa? Missä niitä tehdään? Sori nyt jos kyselen tyhmiä, mutta kun en tunne tätä sairautta ollenkaan ennestään...

Täriseekö muuten muilla lihakset, lähinnä jaloissa? Mulla on tärinä aika paha aamuisin, mutta helpottaa iltaa kohden. Varsinkin rappuset ym on hankalia silloin.

Ja vielä Valtosesta: miten mun kannattaa siellä "käyttäytyä"? Meinaan siis, että tähänastiset lääkärit ovat heti leimanneet hulluksi, jos ollenkaan olen kehdannut ehdotella omia kokeita tms. Kun se nyt kysyy, että "miksi olet täällä?", niin mitä vastaan? Millä lailla ehdotan tätä vaivaa, ilman et se leimaa mut hypokondrikoksi?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 12:10 

Nuo infektiolääkärit eivät tosiaan ole mitään masennuksen ehdottelijoita. Kun itse menin Valtoselle, sanoin kai aika suoraan että uskon, että minulla on krooninen väsymysoireyhtymä. Kuvailin oireeni, näytin jotain vanhoja labroja ja EKG:tä. Valtonen ei kysellyt mitään masennukseen viittaavaakaan vaan esim. "onko sinulla ollut pahoja infektioita elämässäsi?" (kirjoitti senkin ylös, että olin pienenä korvatulehduskierteessä kuten aika monet, vaikkei mitään putkia jouduttu laittamaankaan) ja "onko suvussasi reumatauteja tai muita sairauksia?". Puolen tunnin käynti kesti 40 min ja sain lähetteen infektiopolille, ilmeisesti jo silloin alustavana diagnoosina "krooninen väsymysoireyhtymä, febris nas cum, s.p. myocarditis" (tms), tuo toinen on se "tuntemattomasta" syystä johtuva kuume ja toinen on ilmeisesti epäilty myokardiitti eli sydänlihastulehdus).

Eli Valtosta ei tarvitse pelätä. Niitä syömishäiriödiagnoosin mainitsevia papereita tuskin kannattaa esitellä, mutta jos itselläsi on mitään labratuloksia jne niin ne ja se magneettikuva kannattaa ehdottomasti näyttää. Jos muuten haluat nopeammin sen ajan, voithan yrittää soittaa sinne jossain vaiheessa uudestaan ja kysellä peruutusaikoja. Itse sain aikoinaan ajan seuraavalle päivälle (!) kun kyseessä oli peruutusaika.

P.S. Kun tämä threadi on kasvanut näin järjettömän pitkäksi eikä ole enää aikoihin käsitellyt pahoinvointia, ehkä voisi aloittaa uuden threadin, onhan täällä foorumilla paljon muitakin käyttäjiä. Tai jos ei haittaa niin saatan muuttaa threadin otsikkoa (esim. "Pahoinvointi, mykoplasma jne") tai mahdollisesti jakaa sitä osiin (tämä onnistuu ylläpitäjän työkaluilla). Joten älä hätäänny jos viestiketjua ei enää vanhalla nimellä löydy tai siitä on "kadonnut" viestejä, ne ovat vaan toisella nimellä tällä samalla alueella sitten. Mutta toki voit itsekin aloittaa uuden ketjun.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 12:35 

Juu muuta vain!! Ehkä jollekin muulle olisi hyötyä tän lukemisesta (en kyllä tiedä mitä, mutta...).

Magneettikuvaa mulla ei olekaan... saanko sen jostain soittamalla? Ja labrat mulla on, kaikki. Ne voin ottaa mukaan. Mua vain pelottaa se, että jos se kysyy miksi mua on tutkittu niin paljon ja miksi tutkimukset on lopetettu jne, niin mitä vastaan? Varmaan pelkään Valtosta ihan turhaan, kertomasi perusteella hän vaikuttaa todella empaattiselta ihmiseltä, mutta kun olen tuota huonoa kohtelua saanut osakseni niin paljon... Tosin, mulla on ollut muutama todella ihanakin lääkäri, jolle olen välittänyt aina kiitokseni.

Osaatko siitä PCR testistä kertoa enemmän? Mitä sulta siis otettiin siiten kun alettiin poissulkea sairauksia kohdallasi?

Mulla on jo poissuljettu endokriiniset kasvaimet CgA kokeella, diabetes, feokromosytooma, Addison, Cushings, HIV, hepatiitit, suolistosairaudet ym ym on jo poissuljettu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 12:46 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:55, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 12:50 

Osaan kertoa jotain teknistä tietoa PCR:stä, mutta en tosiaan tiedä käytännön puolesta, Jaana varmaan tietää siitä enemmän.

Käsittääkseni potilastiedot saa aina soittamalla. En usko, että Valtonen ihmettelee yhtään sitä, että tutkimukset on keskeytetty. Yleensä tällaisissa tapauksissa tutkimukset aina keskeytyvät liian aikaisin, kun lääkärit kyllästyvät siihen, kun eivät osaa sanoa mikä on vikana.

En osaa sanoa onko Valtonen niin empaattinen ihminen. En missään nimessä sanoisi epäempaattiseksikaan, mutta hän on nimenomaan erittäin ammattitaitoinen, eli kyselee olennaisia kysymyksiä eikä ala vouhottaa turhia tai syytellä potilasta. HYKSillä en saanut huonoa kohtelua kertaakaan. Yksi lääkäri taisi kysyä, haluaisinko mennä juttelemaan jollekin psykologille tms, mutta hänkään ei missään mielessä epäillyt, että sairauteni olisi jossain määrin "pään sisällä". Sanoin, että en usko siihen olevan tarvetta ja se oli ihan ok.

Minulta on otettu aimo liuta verikokeita. Ensi käynnillä Vanhanen sanoi epäilevänsä minulla useampaakin geenivirhettä. Ne testattiin, ainakin HLA-B27-kudostyyppi, joka usein liittyy esim. selkärankareumaan. Lisäksi mitattiin immunoglobuliinit alaluokkineen (ja minulla oli reilusti korkealla IgG4, vähän korkealla IgE sekä alhainen IgG3, josta lääkärit sanoivat että "se voi olla vaikka flunssaa", vaikka Googlen perusteella tuo viittaisi lähinnä pitkäaikaiseen infektioon, esim. AIDSissa on usein nuo), kylmähemagglutiinit, kaikki mahdolliset verisolulaskennat, keliakia, lukuisat eri bakteerit ja virukset, foolihappo, B12-vitamiini, tumavasta-aineet ja muut autoimmuunisairauksiin viittaavat tekijät, seerumin proteiinifraktiot, laktaatti, maksa- ja munuaisarvot, glukoosiarvot, kilpirauhasarvot jne. Virtsasta otettiin muutamia kokeita, mutta ehkä vain siksi kun valitin rakkovaivoja. Osa noista kokeista on otettu jopa viidesti. Lisäksi EKG, sydämen ja vatsan ultraäänet sekä thorax eli keuhkoröntgen. Magneettiin olen menossa helmikuussa, mutta tämä oli neurologien lähete neuropsykologisen tulosten testin pohjalta (ja siihen testiin lähetettiin infektiopolilta). Eli perusteellista kyllä on. Enimmillään otettu 25 purkkia verta kerralla.

Ainoa on että kunnon kortisoliarvoja ei ole otettu kertaakaan. Kun 2002 verikokeessa kortisolia oli reilusti, on todettu että mikään Addison ei selvästikään ole kyseessä. Tuolla Neurossa haluaisivat siksi tehdä mahdollisesti omilla tutkimusrahoillaan minulle vuorokausikortisolimittauksen, mutta sitä ei voine tehdä vielä pitkään aikaan, sillä pitkä kortisonihoitoni vaikuttaa tuloksiin vielä kuukausia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]