Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 04:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Esittelyä
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 01:12 

Hep. Olen 27-vuotias mies, ollut nyt väsyneenä 10kk. Homma alkoi parin viikon välein uusivasta flunssasta, josta viimeisen loputtua ja hengitystieoireiden parannuttua muu olo jäi uupuneeksi ja sumeaksi. Liudan kokeita ja lääkäreitä jälkeen sain CFS-lätkän otsaani ja kehoituksen siitä, että kevyttä kunnonkohotusta voi ja kannattaisi harrastaa - tyyliin asteittain pitempiä kävelyitä. Tiedän myös, että tämän foorumin käyttäjäksi olen varmasti onnekas: pystyn pyörittämään arkea, olen onnistunut tämän syksyn roikkumaan mukana opiskeluissa, vaikkakin homma on varsin tuskaista ja tehotonta tässä kunnossa. Toistaiseksi olen pärjännyt tuommoisella ~10h/vko työmäärällä johon juuri pystyy venymään. Aiemmin olin varsin aktiivinen liikunnallisesti ja muutenkin, nyt toki kaikki liikunta ja muutkin harrastukset ovat jääneet.

Tuosta liikuntapuolesta pitäisi kyllä lukea lisää, että mikä kannattaa ja mikä ei. Tietenkään mihinkään vähänkään rankempaan en pysty ryhtymään, kroppa kertoo siitä välittömästi. Mutta kuuntelen mielelläni mahdollisia hyviä liikuntakokemuksia. Itsekin hitusen verran skeptisesti suhtaudun tuohon ajatukseen kunnonkohottamisesta tai tarkemmin siitä, että CFS:ssä kunto olisi erityisen huono: kävin syksyllä rasituskokeessa (poljetaan kuntopyörää & mitataan sydämen&keuhkojen toimintaa) ja olin normaalin rajoissa.

Jaksamista kaikille ja kiitos foorumin olemassaolosta.

Profile  

Post subject: Re: Esittelyä
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 05:32 

Hyviä liikuntakokemuksia CFS:ään liittyen on todella harvassa, huonoja sitäkin enemmän. Minä ja ilmeisesti muutama muukin foorumilla on havainnut, että anaerobinen rasitus (painojen nostelu yms lihaskuntoharjoittelu, mikäli sellaiseen ylipäätään pystyy) ei pahenna oireita läheskään niin paljon kuin aerobinen rasitus (esim. lenkkeily) Moni CFS:ää sairastava ei tietysti pysty säännölliseen liikuntaan / liikuntaan ollenkaan.
Yksilölliset erot ovat kuitenkin varmasti suuria. Suosittelen, että lähdet varovasti kokeilemaan fyysisen sietokykysi rajoja ja opit tuntemaan miten kehosi ottaa erilaista rasitusta vastaan, ja miten nopeasti se pystyy siitä palautumaan.

Itse olen monesti epätoivoisesti yrittänyt kasvattaa / pitää lihaskuntoa yllä harjoittelemalla väkisin, ilman mitään positiivisia tuloksia. Vaikka teen edelleen punttisaliharjoituksia keskimäärin kerran viikossa (ja joudun sen takia usein lepäämään ne jäljellä jäävät kuusi päivää) niin lepo kasvattaa voimavaroja eniten. Usein sanotaan, että liikunta pitää virkeänä, mutta CFS:ssä asia on päin vastoin. Jos haluan nostaa omaa vireystilaani, niin totaalinen lepo on ainoa mahdollinen keino, joskaan sekään ei aina toimi. (no sen lisäksi stimulantit tietysti)
Kerran kuntosalilla ollessani eräs kaveri virkkoi, että "on se mukavaa käydä kuntosalilla päivän päätteeksi, kun treenaamisesta jää niin mukava olo, sitä on kuin uusi mies!" Itse olin että "Täh? Olen käynyt nyt neljä kertaa oksentamassa, heikottaa, jalat eivät kanna, motoriikka tökkii, ja olo on jotain krapulan, aivotärähdyksen ja ruokamyrkytyksen väliltä. Kuin uusi mies...vanhentunut kuusikymmentä vuotta."

Profile  

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 03:16 

Kiitos vastauksesta, pitänee varovasti koittaa. Ennen sairastumista harrastin mm. astangajoogaa - se on aivan liian raskasta tähän olotilaan, mutta jotain hyvin kevyttä lihaskuntoa voisin harkita. Välillä haaveilen jonkun kevyemmän joogamuodon kokeilemisesta. Mutta että pitäisi tiettyyn aikaan olla tietyssä paikassa ja fyysisesti kykenevä, on tosiasiassa aivan liikaa tähän olotilaan, vaikka se hyvänä päivänä tuntuisikin järkeenkäyvältä idealta.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 04:44 

Nasu wrote:
Mutta että pitäisi tiettyyn aikaan olla tietyssä paikassa ja fyysisesti kykenevä, on tosiasiassa aivan liikaa tähän olotilaan, vaikka se hyvänä päivänä tuntuisikin järkeenkäyvältä idealta.

Joo, hyvät (tai erityisen huonot) päivät eivät noudata itsellänikään mitään kalenteriaikataulua. Parempi valita liikuntansa vasta sellaisena päivänä, kun kokee siihen pystyvänsä. Fyysinen ja kognitiivinen kapasiteetti saattavat elää aikamoista vuoristorataa ilman mitään näkyvää logiikkaa, eikä "parempia päiviä" voi valita etukäteen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]