Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 01:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hyvä artikkeli potilaan kohtelusta
PostPosted: Mon Apr 25, 2016 03:38 

Hyvä artikkeli potilaan kohtelusta:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/poti ... x4PJ_mLTIU

Quote:
Painajaismaiset vuorokaudet ovat jo kaukana takana – vaan eivät unohtuneet. Vieläkin on sielu verillä muistoista. Hullun papereilla olevia on helppo kohdella huonosti. Heitä ei tarvitse uskoa. "Ei ole pääsi kipeä. Et ole allerginen. Ei satu. Luulet vaan."

Luulosairaus on diagnooseista vaikeimpia. Ken siitä käy, saa kaiken toivon heittää. Onneksi minut neurologille lähettänyt professori oli päättäväinen ja tarmokas – selän takana kutsuin häntä rinssieverstiksi. Hän onki minut psykiatrian piiristä takaisin tavallisen lääketieteen piiriin. Jälkikäteen hän tunnusti, että oli suuri yllätys, kuinka paljon työtä se vaati.

Profile  

Post subject: Re: Hyvä artikkeli potilaan kohtelusta
PostPosted: Mon Apr 25, 2016 04:27 

Loistava artikkeli muuten yleens roskaa täynnä olevasta Potilaan Lääkärilehdestä (kolumnistien klassisimpiin väitteisiin kuuluu mm. että huumeita on ollut olemassa vuosikymmeniä).

Riittävän hyvä diagnoosi pelastaa tuolta mt-ojasta. CFS-diagnoosi ei sellainen valitettavasti ole.

(Salosellahan oli käsittääkseni vuosikymmeniä MS-diagnoosi, mutta se vaihtui myöhemmin autoimmuuniin enkefaliittiin. Sellaisissa voi olla todella paljonkin psykiatrisia oireita, psykoosikin on hyvin tyypillinen. Hankala potilas -blogiini tulossa lähiaikoina arvostelu näitä käsittelevästä kirjasta.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 05:00 

Ehkäpä olen itse saanut mt-diagnoosista huolimatta useimmiten hyvää hoitoa myös julkisella juuri siksi, että minulla on useampikin hyvä ja lääkäreille helppotajuinen, fyysisen sairauden diagnoosi olemassa.

Esimerkiksi hengenahdistusta ei minulla ole koskaan hoidettu paniikkihäiriönä tms., koska minulla on astmadiagnoosi. Ei liioin sydänoireitani, koska minulla on sydänsairauden diagnoosi.

Aika älytöntä, että jos on valmiiksi nämä lääkäreiden mielestä "oikeat" sairaudet diagnosoituna, niin silloin ei kaikkea laiteta mt-ongelmien piikkiin. Muussa tapauksessa laitetaan. Eihän tässä toteudu potilaan oikeusturva eikä tasa-arvoinen kohtelu millään tavalla.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 26, 2016 10:59 

Juuri tuon leiman takia olen välttänyt ja tulen välttämään lääkärissä käymistä, vaikka seurauksena on ollut ja voi olla uudelleen voinnin totaalinen romahtaminen. Tilanetta ei auta yhtään se, että on olemassa selkeät diagnoosit, sillä niitä tai niiden hoitoa ei ymmärretä, EDS tai kilpirauhasen vajaatoiminta, tai hyväksytä, CFS.

Otetaan vaikka em. kirjoittajan mainitsema hengenahdistus esimerkiksi. Se alkoi 20v+ epätavallisena oireena poskiontelotulehduksen vuoksi ja se on jatkunut... Siitä kun oireet ovat lisääntyneet, on ehtinyt tulla vaikka mitä kommentteja, niin että työpaikkani ja elantoni on ollut vaarassa, on ollut parempi vaieta. Vaara on ollut niin konkreettinen, että olin omista töistäni poissa puoli vuotta ja tein muita töitä. kun päänsärkyänio/migreeniä ei åidetty todellidena juttuna.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 26, 2016 01:52 

Jatta, ymmärrän hyvin näkemyksesi. Eihän minullakaan kukaan lääkäri ole koskaan uupumusta hoitanut. Eikä hoida edelleenkään.

Aika monelle mutkalle on saanut vääntyä, että hoitoa saa. On täytynyt itse osata ensin diagnosoida itsensä, sen jälkeen selvittää sopiva lääkitys ja sitten vasta mennä lääkärille valittamaan niitä "oppikirjaoireita", jotka on netistä lukenut :roll: Aivan absurdia.

Mutta kuitenkin on näköjään niin, että minun masennusdiagnoosini ei ole koskaan vaikuttanut astma- tai allergiaoireiden , sydänoireiden, ihotautioireiden, neurologisten oireiden eikä kilpparin vajaatoiminnan hoitoon, koska niistä kaikista on ollut diagnoosi olemassa ENNEN masennusdiagnoosia. En oikein muuta syytä keksi sille, miksi minä olen hyvin, hyvin harvoin saanut huonoa hoitoa julkisella, vaikka moni masennuspotilas ei kuulemma saa hoitoa ollenkaan, vaan kaikki oireilu on muka vain masennuksen aiheuttamaa.

Silloinkin, kun olen huonoa hoitoa saanut, syy on mielestäni ollut enemmänkin siinä, että kohdalleni on sattunut huono lääkäri. En ole koskaan kuullut lääkäriltä tai hoitajalta sellaista kommenttia, että kuvittelen oireeni, koska olen masentunut. Ja olen kyllä käynyt sairaalassa eri tutkimuksissa, päivystyksessä, ensiavussa ja osastoilla kymmeniä ja kymmeniä kertoja.

Se on kyllä todella ongelmallista, että osaa potilaista kohdellaan masennusdiagnoosin takia luulosairaina. En ymmärrä ollenkaan.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 26, 2016 02:14 

Täällähän entinen postaaja Pikku Myy (sivuilla "Annan tarina") sairastaa myös CVI-tautia, vaikeaa synnynnäistä immuunipuutossairautta, joka lisää mm. syöpien riskiä. Kun hän sai CFS-diagnoosin, joka ei tietenkään kumoa CVI-diagnoosia, lääkärit alkoivat suhtautua häneen ihan eri lailla. Syöpäriskit ja muut unohdettiin kun tuli tuollainen lällärisairaus. WTF. Eli CFS-diagnoosi voi "kumota" jopa aiempia hyvin vakavia diagnooseja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 26, 2016 02:34 

Maija, tuohan on aivan pöyristyttävää :evil: MIKÄ Suomen lääkärikuntaa vaivaa? Ihan vakavissaan? En voi ymmärtää, että ihmisiä kohdellaan tuolla tavalla.

Minullekin kyllä yksityinen reumatologi sanoi, että oireiden perusteella minulla on fibro, mutta sitä diagnoosia ei kannata hänen mulle antaa, kun siitä on todennäköisesti vain haittaa mun hoidon saamisen kannalta. Määräsi kipulääkkeet jollain epämääräisellä "määrittelemätön kiputila" tms. -diagnoosilla. No, ne kivut häipyivätkin sitten salpausläkityksellä, joten ilmeisesti niiden aiheuttaja oli MCAS, vaikka kipupisteet olivat ihan tyypilliset fibropisteet. Sinänsä siis hyvä, etten fibrodiagnoosia saanut.

Silloin kyllä ihmettelin, että miten lääkäri voi sanoa, että joku tietty diagnoosi on haitaksi. Tuo kertomasi selittää hyvin hänen näkemyksensä.

Profile  

PostPosted: Sun May 01, 2016 09:50 

Tutkimus: hankalat potilaat saavat huonompaa hoitoa
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016031621277322_ul.shtml?_ga=1.77158421.1033743254.1434454140

Lääkärit tekivät 42 prosenttia enemmän virheitä hankalien potilaiden hoidossa verrattuna "tavallisiin" potilaisiin, jos tapaukset olivat lääketieteellisesti monimutkaisia.

Johtopäätelmä oli, että potilaan hankala käytös vie lääkärin huomion potilaan tutkimisesta. Lääkärin ajasta suuri osa kuluu johonkin muuhun kuin varsinaiseen diagnoosiin.

Opittavaa on myös potilailla. Saadakseen parasta mahdollista hoitoa kannattaa yrittää hillitä itsensä ja käyttäytyä yhteistyöhaluisesti.
-----------------
En voinut olla liittämättä tätä artikkelia tähän toppiin. Mehän ei olla yleensä yksinkertaisia potilaita ja saadaan niellä mitä tahansa puppua.
--------------------------
Venäjällä lääkäri on tuomittu yhdeksäksi vuodeksi vankeuteen, sillä hänen todettiin aiheuttaneen potilaansa kuolema nyrkiniskulla. ..videolla lääkäriasuinen mies työntää potilaan huoneesta ulos. Potilas palaa takaisin, jolloin mies iskee häntä nyrkillä päänseudulle. Iskun saanut jää maahan makaamaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]