Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:37

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kilpirauhasen vajaatoiminnasta
PostPosted: Thu Jul 02, 2009 07:37 

http://www.apu.fi/hyva_olo/article160897-1.html
Tuossa jutussa on lääkäri maininnut TSH:n liian korkeaksi. Jotkut käyttävät suositeltua ylärajaa 2,5, ja lääkityllä TSH saa mennä hyvinkin alas.

Profile  

Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminnasta
PostPosted: Mon Jun 20, 2016 01:45 

Maija, oliko niin, että kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan ei pitäisi käyttää liikaa jodia? löytyykö jokin hyvä lähde tästä?

Profile  

PostPosted: Mon Jun 20, 2016 03:25 

Ei kenenkään pitäisi käyttää liikaa jodia. Siitä ei ole yksimielisyyttä, mikä on liikaa, jos on vajaatoiminta, liikatoiminta tai ei kumpaakaan. En osaa sanoa, mikä tässä olisi paras lähde. Suuri osa ihmisistä saa jodia liian vähän, mutta vaihtoehtolääkäreiden jodikuurit voivat olla annokseltaan vaarallisenkin suuria.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 22, 2016 11:46 

Japanilaiset saavat ruuasta jodia monikymmenkertaisen määrän suomalaisiin verrattuna eikä siitä ole heille mitään haittaa. Japanilaisten jodinsaanti on noin 10-12 mg päivässä. Meillä suositus taitaa olla 150 mikrogrammaa.

Merilevä on erittäin hyvä jodin lähde. Se on myös hyvää, terveellistä ja halpaa. Jodia saa hiukan myös nokkosesta.

Itse käytän merilevää päivittäin, minulla on vajaatoiminta, eikä päivittäinen merilevän popsiminen ole muuttanut kilppariarvojani suuntaan eikä toiseen.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 22, 2016 11:59 

Noita japanilaisten saantimääräarvioita on jossain kritisoitu, etteivät oikeasti olisi aivan noin suuria. Joka tapauksessa paljon enemmän kuin länsimaissa. Joskus taisin lukea, että Japanissa olisi länsimaita hieman enemmän kilpirauhasen liikatoimintaa mutta vähemmän vajaatoimintaa. Syitä toki voi olla muitakin.

Itse käytän melko säännöllisesti merileviä ja spirulinaa. Aikoinaan kun jostain syystä päädyin kokeilemaan joditippoja sain kyllä niistä haittavaikutuksia jo muutaan milligramman annoksella, mm. vatsa meni pahasti ripulille. En tiedä olisiko sama tapahtunut jos olisin syönyt saman määrän jodia vaikkapa kelpinä. En ole kokeillut.

Periaatteessa liialla jodilla voi ilmeisesti olla erilainen vaikutus kilpirauhasen vajaatoimintaan riippuen siitä, onko se autoimmuunia vai ei, autoimmuunitulehduksessa se olisi huonompi kuin muista syistä johtuvassa. Yleensähän länsimaissa kilpirauhasen vajaatoiminta on lähes aina autoimmuunia. Toisaalta CFS-potilailla lienee hieman enemmän ei-autoimmuunia vajaatoimintaa, joka tulee siitä, että kroppa ei vain "toimi kunnolla".

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 22, 2016 05:07 

Ilmeisesti autoimmuunissa tosiaan tilanne on erilainen. Minun vajaatoimintani johtuu radiojodihoidosta ja se on itse asiassa alkanut vuosien myötä vähitellen korjaantua.

Apteekin joditipoista ei ole kokemusta.

Merilevää on helppo käyttää esim. salaatteihin ja smoothieen. Miso-keittossa tietenkin se on mainiota.

Oma suosikkini on merileväsipsit, joita saa ainakin Helsingin aasialaisista kaupoista ja käsittääkseni niitä voi myös tilata postitse.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 22, 2016 05:46 

Olen itte tuota jodinestettä nauttinut ja en kyllä ole huomannut mitään vaikutusta.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 23, 2016 07:07 

Olen pikkasen ihmeissäni mutta joo. Kävin Antioksidanttiklinikalla K.R luona ja hän päätteli pelkästään homokysteiinistä ettei minulla ole kilpparin vajausta.
Olin ottanu B-12 vitamiini piikin juuri kaksi päivää ennen verikokeita. Lääkäri sanoi ettei vaikuta niin paljoa homokysteiinin. Eikö se ole juuri sen vastavaikuttaja.
Arvo oli alhainen 4. Onko totta ettei B-vitamiini piikki voisi vaikuttaa?
Voiko kortisolin puute tehdä samat oireet kuin kilpirauhasen vajaatoiminta? Tai estrogeenidominanssi? Tai aivolisäkkeen vajaatoiminta?
Olen pikkasen ihmeissäni. Lääkäri ei minusta saanut tarpeeksi tietoa oireistani että yhdestä arvosta vaan tekee tuon päätelmän.
Olen kyllä väsynyt tähän ettei saa apua. Jos tiedätte jonkun kilpirauhaseen erikoistuneen lääkärin joka kuuntelee oireet ja katsoo labrat pidemmältä ajalta niin olisin kiitollinen.

En sitten tiedä miten tuolla infektiopolilla ja julkisella endolla vajisoireita hoidetaan/otetaan tosissaan?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 23, 2016 10:39 

Nyt mennään kyllä yhä kauemmas ja kauemmas ketjun aiheesta, tai siis alueen, joka on "Artikkelit muista aiheista"... No, siirtelen näitä tarvittaessa myöhemmin.

Raij'lla on tosiaan hieman erikoisia käsityksiä joistain jutuista. Homokysteiinistä ei todellakaan voi päätellä, onko ihmisellä kilpirauhasen vajaatoiminta. Sitä laskee ja nostaa useita eri juttuja. Esim. minulla oli joskus liian alhainen homokysteiini. Siihen auttoi (ilmeisesti) MSM, en keksi mikä muukaan olisi sitä nostanut.

En osaa sanoa, voiko B12-piikki tuossa ajassa vaikuttaa merkittävästi homokysteiiniin, mutta sillä ei ole sinänsä väliä, koska homokysteiini ei kerro kilpirauhasen tilaa.

Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminnassa on aika selkeästi omat oireensa, toki joitain oireita on samoja kuin noissa muissa kuten väsymys, mutta palelut, ihon kuivumiset sun muut eivät.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2016 08:36 

Olen niitä piikkejä käyttänyt nyt pitkään enkä yhtä pistosta. Varmaan vuoden ainakin.
Iho kuivuu ja palentaa jalkoja niin että sattuu.
Jos joku tietää noita kilpparilääkäreitä jotka vielä uskaltaa määrätä eläinperäisiä niin laittakaa miulla viestiä. En jaksas mihinkään ulkomaille lähteä kuitenkaan. Vaikka lähden jos pn pakko.
Sori en tajunnut aihealuetta :(

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]