Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:03

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ville Valtonen homeesta ja sosiaaliturvasta IL:ssä
PostPosted: Fri Mar 10, 2017 03:02 

http://www.iltalehti.fi/terveys/2017031 ... 0_tr.shtml

Valtonen muuten kai ensimmäistä kertaa puhuu nyt sähköyliherkkyydestä, tämä tulee aiheuttamaan närää.

Hän suosittelee myös asetyylikysteiiniä homesairauteen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Ville Valtonen homeesta ja sosiaaliturvasta IL:ssä
PostPosted: Sat Mar 11, 2017 08:06 

Sähköyliherkkyydestä olisi ollut syytä mainita, että kännykkä polttaa korvalehteä VAIN ja AINOASTAAN, kun "sähköallergikko" luulee sen olevan päällä. :mrgreen: Outoa niputtaa ilmiselvä huuhaa homealtistuneiden oireisiin...

Profile  

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 11:58 

Pari vuotta sitten ilmestyi tutkimus, joka osoitti, että sähköyliherkkien reagointi - tai ainakin osan heistä - korreloisi ihan oikeasti sähkölle altistumisen kanssa.

Muistelen, että aiemmissa tutkimuksissa ei osattu ottaa huomioon sitä, että sähköyliherkkyydessä oireet ilmenevät usein viipeellä, eli altistuksen ja oireiden välillä on viivettä aivan kuten CFS-potilaan elimistökin reagoi viipeellä esim. rasitukseen. Kun tuota viivettä ei osattu ottaa huomioon, näytti siltä, ettei todellista korrelaatiota olisi olemassa.

Itselläni ei onneksi ole mitään sähköyliherkkyysoireita ollut koskaan. Ellei sitä sitten lasketa, että mieheni ja minun yhteinen ikivanha kännykkä alkoi kuumeta mieheni luona asuessani aina tulikuumaksi puhelujen aikana. Mies väitti, että pitelen kännyä, jotenkin väärin, koska se ei kuumennut hänellä koskaan. :roll: (Pyysin miestäni opettamaan, miten kännyä pidellään niin, että se ei kuumene, mutta hän ei osannut valitettavasti neuvoa minua asiassa. :D :D ) Myöhemmin hankin oman kännyn, enkä muista, että se olisi kuumennut ainakaan samalla tavalla lähes tulikuumaksi, vaikka sekin on muinainen malli.

P.S.
Minulla on muuten eräs läheinen ystävä, joka kärsi vuosikaudet pahasta sähköyliherkkyydestä. Hänen tilansa meni koko ajan huonommaksi ja minä olin varma, että hän on sairastunut CFS:ään ja olin hänestä erittäin huolissani. Lopulta ystäväni irtisanottiin työstään, jota rakasti tosi paljon, mutta jota hän ei olisi kyennyt oikeastaan tekemään terveytensä puolesta enää vuosiin. Ja arvatkaas mitä tapahtui? Ystäväni sähköyliherkkyys parani kertalaakista eli se oli ollut jonkinlainen stressisairaus.

Valitettavasti ystäväni on nykyisin hyvin onneton, koska ei voi hakeutua uudestaan töihin, jottei terveys romahtaisi jälleen. (Niin käy aina, vaikka hän tekisi vain puolikasta päivää.) Toisaalta hän ei kestä myöskään työttömyyttä ja siitä aiheutuvaa yksinäisyyttä. :(

Profile  

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 12:00 

Pakko vielä mainita tuosta kuumenneesta kännykästä että minä en voinut vain "kuvitella" asiaa, koska mieheni oli ihan raivona joutuessaan soittamaan minun "kuumentamallani" kännykällä. (Tai sitten me molemmat vain hallusinoimme, että känny oli kuumentunut! :D :D )

Profile  

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 08:26 

Homesairaudet on suuri syy julkisen sektorin työntekijöiden suureen masennusdiagnoosilla annettujen eläkkeiden määrään. Tämä on iso ongelma myös eettisesti, kun mt-diagnooseja joudutaan kirjoittamaan potilaille, joilla ei ole mt-ongelmia. Olen tästä ennenkin saarnannut.

Suomen kouluista jopa 80% kärsii homeongelmista. Vuosikymmenten altistus sairastuttaa opettajat ja muut koulun työntekijät. Tämä on aika karmea tilanne.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 10:20 

Minkähän tahon etuja sitten palvelee tämä Kelan ja Työterveyslaitoken linjaus, jonka mukaan kosteusvauroituneissa rakennuksissa oleskeleminen ei muka voisi sairastuttaa ketään työkyvyttömyyten asti?

Homesairaiden etuja se ei tietenkään palvele, mutta varmasti se palvelee erittäin hyvin rakennusfirmojen etuja, sillä niille tulisi kalliiksi, jos ne joutuisivat edesvastuuseen tuottamistaan terveysongelmista sekä korjaamaan myymänsä rakennukset sellaisiksi, ettei niistä aiheudu enää terveysvaaraa.

Muistelen kuulleeni sellaista, että suuret rakennusliikkeet rahoittaisivat Kokoomusta, keskustaa ja demareita. Pitävät tällä tavalla ilmeisesti huolta siitä, että poliitiittisessa ohjauksessa toimivien Kelan, eläkeyhtiöiden ja Työterveyslaitoksen linja pysyy samana myös jatkossa.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 01:14 

Meikäläinen wrote:
Pari vuotta sitten ilmestyi tutkimus, joka osoitti, että sähköyliherkkien reagointi - tai ainakin osan heistä - korreloisi ihan oikeasti sähkölle altistumisen kanssa.

Yksittäinen huuhaatutkimus ei merkitse mitään (jos sellaista edes on olemassa) niiden lukuisten altistuskokeiden kanssa, joita on tehty. Ja huomaa, sähköallergikot nimenomaan VÄITTÄVÄT ITSE saavansa oireita HETI...mutta sitten kas kummaa, eivät saakkaan vaan ainoastaan kun luulevat altistuvansa.

Kännykkä kyllä kuumentaa korvaa. Itsekin olen huomannut sen. Kännykkä näet lämpenee käytössä ja se lämpö lämmittää korvaa ihan infrapunana. Toisaalta kännykän pitäminen korvaa vasten tarkoittaa, että korvan edessä on pinta, joka heijastaa ruumiinlämpöä takaisinpäin, joten sikälikin se lämmittää kyllä korvaa.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 01:59 

No jos olet itsekin huomannut, että kännykkä kuumentaa korvaa, niin miksi et usko, että se saattaa polttaa sähköyliherkän korvaa? Minä muistan, että oma korvani tuli lopulta aivan punaiseksi, jos jouduin puhumaan pitkään sillä "rikki menneellä" kännyllä.

Ja sitten tuosta, että sähköyliherkät kokevat, että kännykällä puhuminen pahentaa oreita välittömästi. Kysehän saattaa olla siitä, että hermostuminen pahentaa oireita, koska hermostuminen aiheuttaa stressiä, joka puolestaan pahentaa oireita. Aivan kuten stressi pahentaa myös CFS-oreita (ainakin minulla).

Se, että stressi pahentaa oireita ei kuitenkaan todista sitä, että oireet johtuisivat (yksinomaan) stressistä. Eli sähköyliherkkä on koko ajan huonossa kunnossa, ainakin tämä ystäväni oli. Ja sitten kun hän joutui puhumaan kännyyn, hän tottakai hermostuu, koska tietää, että lisäaltistus ei tee hänelle hyvää. Ja hermostuminen aiheuttaa sitten sen, että hänen oireensa pahenevat välittömästi. Jotenkin noin se voisi ehkä mennä. Tämä oli nyt tällaista ääneenajattelua, koska minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta. Vai onko??

Enhän minä voi edes tietää varmaksi, olenko sähköyliherkkä, koska vietän kaiken aikani talossa, jossa on sähköjohdot. Olen kyllä ihmetellyt sitä, että olen ollut joskus tavallista virkeämpi sähkökatkon ainana. Mutta sitten tajusin, että se saattaa johtua siitä, että täällä on niin viileää, ettei ole voinut tulla tokkuraista oloa, koska elimistöni on ollut pakko ikäänkuin hytistä koko ajan, jotta olisin pysynyt lämpimänä.

Mutta nyt rupesin miettimään sitä, että olisko minulla sittenkin epätavallisen virkeä olo silloin, kun ajan naapurini kyydissä esim. hammaslääkäriin. Paluumatkalla olenkin muistaakseni aika sippi sen lääkärikäynnin jäljiltä, vaikka eihän hammaslääkärissä tehdä paljon muuta kuin maataan aloillaan. Vai onko autoissakin magneettikenttä? Eikös autossa ole ainakin akkuja?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 08:44 

Meikäläinen wrote:
No jos olet itsekin huomannut, että kännykkä kuumentaa korvaa, niin miksi et usko, että se saattaa polttaa sähköyliherkän korvaa?

Sähkömagneettisella säteilyllä ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Kuten ei muillakaan heidän kokemillaan oireilla.

Quote:
Se, että stressi pahentaa oireita ei kuitenkaan todista sitä, että oireet johtuisivat (yksinomaan) stressistä.

Todistaa, koska muita loogisia ja osoitettuja syitä ei ole.

Quote:
Vai onko autoissakin magneettikenttä? Eikös autossa ole ainakin akkuja?

Kerro sinä jos sinulla on sähköallergia kerran, eikös sinun pitäisi sitten se aistia?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 09:09 

Olenko siis väittänyt, että minulla on sähköallergia??

En ole mielestäni ajatellut, että minulla olisi sähköallergia, koska en ole huomannut, että saisin sähköstä oireita. Toisaalta en ole myöskään tiennyt aikaisemmin, että sähköallergiaoireet tulevat jotenkin viipeellä. Tämä tarkoittaa käsittääkseni sitä, että en voi tietää varmaksi, onko minulla sähköallergia vaiko ei, jos sähköallergian oireet muistuttavat kroonisen väsymysoireyhtymän oireita tai jos ne ovat jopa identtisiä.

Saisin asian selville luultavasti vain muuttamalla asumaan telttaan tai vastaavaan joksikin aikaa. :D

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 09:33 

Tästä sähköyliherkkyydestä taidettiin vääntää kättä jo yhdessä ketjussa toisella alueella.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 10:17 

Eikös se ole ihan se ja sama, mitä tutkimukset sanoo jos kerran joku kokee olonsa huononevan jossakin olosuhteissa niin silloin hän kokee olonsa huononevan niissä olosuhteissa. Ja hän on omalta kohdaltaan ihan oikeassa. Jos joku muu taas ei koe oloaan huonommaksi jossakin samoissa olosuhteissa kuin äsken mainittu ensimmäinen henkilö niin sitten hän ei koe oloaan huonommaksi. Hänkin on oikeassa.

Ikäväksi asian tekee vaan se, että aikuista ihmistä ei uskota oireinensa....vähän niin kuin CFS:n kanssakin, joka tosin on virallinen diagnoosi. Tai niin kuin minulla suolistolääkäri laittoi syöttösoluaktivaatio-oireet mielikuvituksen tuotteeksi ja psyykkisiksi oireiksi eikä uskonut minua, että oireet ovat todellisia eivätkä johdu psykiatrisista syistä vain, koska hän ei ollut saanut todistettavaa lääketieteellistä materiaalia silmiensä eteen. MCAS:kaan ei ole todellinen useimpien lääkäreiden silmissä, koska sillä ei ole virallista hyväksyttyä diagnoosikriteeristöä. Toisin sanoen...huuhaata. Mutta minäkin olen oikeassa kun väitän, että minulla on niitä MCAS oireita vaikkei niitä pystyttäisikään millään mittaamaan.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 15, 2017 08:14 

Stressiessi wrote:
Eikös se ole ihan se ja sama, mitä tutkimukset sanoo jos kerran joku kokee olonsa huononevan jossakin olosuhteissa niin silloin hän kokee olonsa huononevan niissä olosuhteissa. Ja hän on omalta kohdaltaan ihan oikeassa. Jos joku muu taas ei koe oloaan huonommaksi jossakin samoissa olosuhteissa kuin äsken mainittu ensimmäinen henkilö niin sitten hän ei koe oloaan huonommaksi. Hänkin on oikeassa.

Samalla logiikalla harhoissaan olevaa skitsofreenikkoa ei pidä lääkitä harhoistaan pois, koska "hänkin on oikeassa omine kokemuksineen"?

Quote:
Ikäväksi asian tekee vaan se, että aikuista ihmistä ei uskota oireinensa....vähän niin kuin CFS:n kanssakin, joka tosin on virallinen diagnoosi. Tai niin kuin minulla suolistolääkäri laittoi syöttösoluaktivaatio-oireet mielikuvituksen tuotteeksi ja psyykkisiksi oireiksi eikä uskonut minua, että oireet ovat todellisia eivätkä johdu psykiatrisista syistä vain, koska hän ei ollut saanut todistettavaa lääketieteellistä materiaalia silmiensä eteen.

Siitä, että lääkärit eivät tiedä oikeasta sairauksista riittävästi, ei voi johtaa, että mikä tahansa on oikea sairaus.

Quote:
MCAS:kaan ei ole todellinen useimpien lääkäreiden silmissä, koska sillä ei ole virallista hyväksyttyä diagnoosikriteeristöä. Toisin sanoen...huuhaata. Mutta minäkin olen oikeassa kun väitän, että minulla on niitä MCAS oireita vaikkei niitä pystyttäisikään millään mittaamaan.

Altistuskoe pätenee tuohonkin. Sokkoaltistuskoe nimenomaan.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 31, 2017 01:05 

Ihmiset ovat lopulta sähkömagneettisia olentoja joten mistä sitä tietää, että millä tavalla erilaiset sähkömagneettiset kentät vaikuttavat herkempiin ihmisiin. Kun tutkimustuloksia ei ole vielä tarpeeksi niin tiedemaailma tekee sen mitä se yleensä tekee eli määrittelee huuhaaksi asiat joista sillä ei ole vielä täyttä ymmärrystä.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 31, 2017 11:17 

Omppu wrote:
Ihmiset ovat lopulta sähkömagneettisia olentoja joten mistä sitä tietää, että millä tavalla erilaiset sähkömagneettiset kentät vaikuttavat herkempiin ihmisiin. Kun tutkimustuloksia ei ole vielä tarpeeksi niin tiedemaailma tekee sen mitä se yleensä tekee eli määrittelee huuhaaksi asiat joista sillä ei ole vielä täyttä ymmärrystä.

No sehän on tutkimuksin selvitettävissä. Ja on selvitetty. Ja altistuskokeet osoittavat kiistattomasti, että sähköyliherkät reagoivat VAIN, kun he LUULEVAT sähkökentän olevan päällä. Ts. sähköyliherkkyys on puhdasta luulosairautta. On todella harmillista, että sähköyliherkkyyden kaltainen luulosairaus rinnastetaan esimerkiksi CFS/ME/SEID:iin, se tekee todella paljon hallaa meille.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]