Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 05:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Happihoidot
PostPosted: Sat Apr 13, 2013 08:26 

En ole tuohon Whale.to sivustoon sen enempää perehtynyt mitä nyt löysin joskus tuon rectal insufflation aiheisen sivun jossa viitteitä alan pitkä aikaisimpaan ja tunnetuimpaan journalistiin Ed McCabeen. Hän on kiertänyt klinikoilla ympäri maailman haastatellen lääkäreitä ja keräten ensikäden tietoa monta kymmentä vuotta ja jonka kirjan Flood your body with oxygen olen pääpiirteittäin lukenut ja se on ihan asiaa lukuunottamatta turhan yli-innokasta ja lennokasta kirjoitus tapaa.

Tuossa artikkelissa, kuten McCaben kirjassakin, tosin mainitaan myös Dr.Sartori joka on hieman hämärämpi tapaus. Taitaa olla vankilassa jo.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 13, 2013 08:59 

Eikun hetkinen, ajatushäiriö tai kirjoitusvirhe tuossa nettiartikkelissa. Tarkoittamani henkilö on Hellfried Eric Sartori, mutta lienee sama kuin artikkelissä ja kirjasssa mainittu Dr. Eric Satori, vaikka r puuttuu. Menettänyt lääkäriluvat jo USA:ssa, joka sinänsä ei otsonikuvioissa vielä sano mitään epäilyttävää kun otsonilääkäreitä on siellä vainottu muutenkin ihan syyttä, mutta hänen potilaitaan on kuollut käyttäessään jotain otsonihoito kattojärjestöjen hyväksymättömiä riskaabeleita menetelmiä, kuten käsittääkseeni suoraa suonen sisäistä injektiota rintalastan alueelle tai vastaavaa. Viimemmäksi pidätetty Thaimaassa.

Mutta ei kannata tämmöisten tapausten antaa säikyttää. Tuo oli minullekin ensimmäinen keissi johon törmäsin kun ensimmäisen kerran aloin googlettaa otsoni klinikoita Aasiassa:-)

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 10:10 

Sain Polon kautta viime kesänä läheteen keuhkopolille, jossa makasin viiksissä nelisen tuntia, mitattiin valtimoverestä happi ja hiilidioksidi. Kaikki näytti normaalilta, joskin hiilidioksidi oli koko ajan vähän rajoilla. Polon teoria on, että se aamuinen kropan suhina johtuu hapettomista kudoksista, joihin epätoivoisesti laajenevat suonet yrittävät kuljettaa happea. Minusta se kuulosti loogiselta.

Sairaalakeikan jälkeen sain rikastimen kotiin, jossa sitä oli määrä käyttää öisin viiden viikon ajan, ja sitten palautuksen yhteydessä keuhkopolin lääkärin tapaaminen.

Minä vaan en hoitoon pystynyt. Ylihengitin sen neljä tuntia niin tehokkaasti, että hoidosta seurasi yli viikon kestänyt hyperventilaatio. Olin ikäänkuin viikon paniikkikohtauksessa, en kerta kaikkiaan saanut hengitystäni asettumaan. Se oli painajaismaista. Nukuin vahvoilla unilääkkeillä ja hyperventilaatio jatkui aina aamulla. Tunnelinäkö, epätodellinen olo, you name it.

Sitten epätoivoissani tutustuin ylihengittämiseen ja Buteykon teorioihin ja menetelmiin. Sain niillä hengitykseni asettumaan ja siitä lähtien olen keskittynyt hengittämään nenän kautta ja välttämään tätä absoluuttisena hyvänä pidettyä syvää hengittämistä. Löysin myös muutaman kertomuksen CFS:n oireiden lievittämisestä Buteykon harjoituksilla, mutta en uskaltanut ryhtyä niihin kun se hengitys oli niin pielessä. Tein päivittäin kevyitä harjoituksia YouTube-opasteisesti ja pikku hiljaa se rauhoittui.

Palautin sitten rikastimen vähin äänin. Luin CFS-foorumeilta lukuisia kirjoituksia siitä, millainen happihoidon pitäisi olla (joidenkin kantojen mukaan ei näitä viiksiä vaan jotain muuta). En jaksanut perehtyä niihin sen enempää.

Olen varma, että lisähapesta voi olla hyötyä CFS:n oireiden helpottamisessa. Ainakin se HS:n 5.5. haastattelussa esiintynyt nainen oli hankkinut kotiin oman laitteen. Minulle se vain ei sopinut, koska en osaa hengittää.

EDIT: Jos olisin kokeillut happea suoraan yöllä nukkuessani, voisi tulos olla ollut toisenlainen, koska olisin todennnäköisesti hengittänyt normaalisti. Sairaalan täytyy kuitenkin testata, sopiiko happi potilaalle ennen kuin antavat värkin kotiin.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 28, 2014 01:04 

Minulla on vaikea uniapnea ja ajoittain hypoventtilaatiota. En jaksa hengittää selällään, vaikka pääty on kohoasennossa. Välillä päivällä tulee tunne ettei jaksa hengittää, niin laitan yleensä cpap.n nokalle, sehän nostaa painetta hengitysteissä sisäänhengitettäessä. Hapetusongelmien vuoksi käytän 2-paineista konetta, jolloin hengitysteiden paine on aina vähintään +7 ja sisäänhengitettäessä +19.En muista varmasti, että oliko ne nuo arvot. Korkeampia paineita yritettiin, en jaksanut hengittää niillä, eikä maski kestänyt sitä.

Koen, että saan cpapin avulla kohennettua hapetusta päivälläkin. Mikäli on uniapneaa, niin kannattaa harkita tutkimuksiin menemistä.

Lihaskunnon heikentymisen myötä on tullut maskivuoto ongelmaksi. Nenä-suu maskit ovat liian isoja. Nenämaskin vuoto tapahtuu oikeestaan siten, että posket pullistuu ja ilma karkaa huulten välistä. En hengitä suun kautta. Keuhkopolilla ei ole resursseja kokeilla eri laitteita, että ongelma saataisiin kuntoon. Keuhkopolin cpap-lääkärit eivät ole huomioineet lihasongelmaani. Pyysin muistutuksessa etsimään paremmin perillä olevaa lääkäriä/hoitopaikkaa. Tein samalla tekstin korjauspyynnön, vielä ei ole kuulunut perästä, alkais olla kuukausi kulunut. On aika ottaa yhteyttä heihin.

Lisäys: kun Hanna kertoo hengittämisvaikeuksista, niin mninäkin hengitän tavallista nopeammin autonomisen hermoston toimintahäiriön ja rasittumisen vuoksi. Minulle on tehnyt hyvää jooga, koska siinä hengitys johtaa liikettä. Toinen syy hengityksen hidastumiselle vioi olle lihasongelmani eteneminen. Aina silloin tällöin nukahtaessa tulee tunne, että tarviiko hengittää, ei ole tarvetta tehdä mitään tai mietin, että onko sisään- vai uloshengityksen vuoro. Välillä cpapin sisäänhengitys puskee minun uloshengityksen päälle. Lihasheikkouden vuoksi hengittäminen ei ole ainoastaan automaattista, vaan osittain aktiivista. Öisin minulla on ainakin hiilidioksidiretentiota. Sille yritettiin tehdä jotain, mutta ei päästy puuta pitemmälle ja asia jätettiin sillee vaan.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Jul 02, 2014 02:14 

Tänään keuhkopolin ylilkr soitti ja pahoitteli väärinymmärrystä, dec-teksti tullaan korjaamaan. Muistutukseen saan kirjallisen vastauksen sekä saan siirron toiselle keuhkopolille. Lääkärillä ei ollut tietoa, että onko siellä uniapneaan ja sidekudostauteihin perehtynyttä keuhkolääkäriä.

Kun kysyin hoidon mahdollisesta siirrosta Tampereelle, niin hän sanoi ettei tiedä millaista vastaanottoa esim. Polo pitää Tayssissa. Miten on, onko teistä kenelläkään kokemusta/tietoa?

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sat Jul 05, 2014 12:17 

Uneastassa saat hoitoa CFS:än. Taysin keuhkopolilla ei hoideta CFS:n aiheuttamia ongelmia. Rikastimia tms ei sieltä sillä diagnoosilla saa.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 06, 2014 10:08 

Jamana wrote:
Uneastassa saat hoitoa CFS:än. Taysin keuhkopolilla ei hoideta CFS:n aiheuttamia ongelmia. Rikastimia tms ei sieltä sillä diagnoosilla saa.

Minä olen Polon hoidossa Ihoakatemiassa ja jatkan siellä. En luota sen hoitoa muiden käsiin.

Hoitaako Polo uniapnea+cpap-potilaita Tayssissa vai mitä potilaita? Onko Tayssissa minkäänlaista CFS-hoitoa, kuten on HUSsissa infektiopolilla, vaikka heidän hoito ei ole minulle sopivaa. Onko HUS ainoa yliopistollinen sairaala, jossa hoidetaan CFS.a?

Profile  

PostPosted: Sat Aug 15, 2015 01:49 

Pääsin Suomessa vihdoin kokeilemaan happihoitoa 1,5 tunnin ajan. Olen harkinnut jopa happirikastimen hankkimista ilman kokeilua, mutta luettuani tutkimuksia siitä, että lisähappi pahentaisi hypoglykemiaa (joka on pääongelmani) totesin, että ehkä se ei ole minua varten.

En voi sanoa, että olisin varmasti havainnut mitään edullista toimintakyvyssä, mutta ainakaan hypoglykemiani ei pahentunut. Jännänä efektinä sen sijaan nesteturvotus lähti. Olin aamulla katsonut itseäni peilistä ja ihmetellyt, miksi olin normaalia enemmän turvonnut. Ehkä edellisen päivän lennon takia, mutta yleensä se ei enää seuraavana päivänä näy. Hapen saaminen alkoi pissattaa ihan hirveästi ja vessassa totesin kasvojeni kaventuneen selvästi.

Olisi kiva siis päästä kokeilemaan vielä uudestaan, vähän pidemmän aikaa.

Huhun mukaan muuten TAYSissa olisi kiellettyä antaa CFS-diagnooseja tai puhua CFS:stä ollenkaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Aug 15, 2015 10:19 

Itse olen saanut vihdoinkin tuo happirikastimen käyttööni ja kunhan saan käytettyä sitä niin kerron kokemuksiani.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 16, 2015 01:57 

Omppu wrote:
Itse olen saanut vihdoinkin tuo happirikastimen käyttööni ja kunhan saan käytettyä sitä niin kerron kokemuksiani.

Toivon sulle siitä apua, mitä apua minä olen saanut
- helpostusta päänsärkyyn, väsymykseen, aivosumuun...
- päiväunien tarve vähentynyt
- olen päässyt irti migreenistä
- lihakset eivät ole niin juntturassa kuin ovat aina reisussa, jolloin en saa lisähappea öisin, mutta liikun myös enemmän. Happi kyllä auttaa palautrumaan rasituksesta.
- uskon, että öinen hypoksia olisi pahempi, kuin mitä se on nykyään, happisaturaatio laskee öisin 89%.n

En osaa sanoa verensokerista muuta kuin että
- MCT-öljy on vienyt ongelmat pois
- kun reissussa ei ole happirikastin mukana, niin joudun syömään enemmän ruokaa ja välipaloja sekä näläntunne on kovempi, mutta mietin, että hoidanko väsymystä syömällä olettaen, että minulla on energiapula. Vanhoista tavoista on vaikea päästä irti. Olen väsyneempi enemmän toiminnan vuoksi, mutta myös heikompien nukkumisten vuoksi, joudun ottamaan päiväunia.

Seuraavalla kerralla, 11kk.n päästä happisaturaatioseurantaöinä aion olla osan ilman happea ja katsoa, että kuinka alas happi laskee.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 17, 2015 08:11 

Nyt tosiaan löytyy tästäkin taloudesta happirikastin. Happi auttaisi minulla varsin paljon, jos ei olisi hypoglykemiaa. Tällä erää, alhaisen verensokerin kanssa, se syventää unta, auttaa silmiin (tarkkaa fiilistä on vaikea kuvailla, mutta silmät näyttävätkin kosteammilta ja terveemmiltä), nopeuttaa lihasten palautumista, vähän parantaa fyysistä kuntoa (uimassa sen huomaa) ja poistaa nesteturvotusta. Toisaalta jos pissattaa liikaakin, se tuntuu vähenevän hapen kanssa. Myös mielialaa tuntuu vähän parantavan. Toimintakyky ei kohoa, kun ei saa verensokeria ylös. Jos saisi verensokerin pysymään kunnossa, happi myös vähentäisi unentarvetta, poistaisi väsymystä ja kirkastaisi päätä, se on yhdessä vaihessa havaittu.

Jännä sinänsä, että jos virtaus on 3 litraa minuutissa, en meinaa millään nukahtaa. Tuntuu siltä että se vaikuttaa sympaattiseen hermostoon silloin väärin. Pidän päivällä 3 l, yöllä 2 l.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 17, 2015 09:03 

Hei Maija,

Kiva, että olet saanut monenelaista apua. Tuntuu tuo hypoglykemiaoireilu tosi hankalalta riesalta. Voimia sen kanssa.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2015 10:50 

Hölmöjä kysymyksiä hypoglykemiasta:
- Eikö sokereita saa ylös nopeita tai hitaita sokereita syömällä, vai kumoaako insuliinin ylituotanto sen?
- Eikö ole olemassa mitään insuliinin toimintaa kumoavaa tai hillitsevää hormoonia tms. kikkaa, jolla insuliinin vaikutusta tai erittymistä saisi alaspäin?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2015 11:35 

Joudun välttelemään kaikenlaisia hiilareita. Minulle ei ole olemassa "hitaita hiilareita", esim. quinoan, kaurapuuron, ruisleivän tai täysjyväpastan syöminen on katastrofi. Kyse ei kuitenkaan ole vain insuliinin tuotannosta, koska minulla insuliini ei ole koskaan ollut lähellekään viitteiden ylärajaa, vaikka ei "optimaalinen" olekaan. Näyttää siltä, että verensokeria nostavat vastamekanismit eivät toimi kunnolla, esim. glukagonin eritys. (Esim. adrenaliini ei tee tälle yhtään mitään, vaikka pitäisi.)

Oma teoriani on, että ongelma alkoi alun perin siitä, kun aivolisäkehormonien puutokset, ensin kortisoli ja sitten kilpirauhashormoni ja kasvuhormoni, aiheuttivat hypoglykemiaa. Kroppa jäi tästä eräänlaiseen "matalan metabolian tilaan", eikä saanut enää tilannetta korjattua, vaikka hormonipuutokset on ollut jo pitkään korjattu. Esim. 2,5 viikkoa sitten otin ajatuksissani MSM:ää liian pian kilpirauhaslääkkeen jälkeen -> tyroksiini (ja ehkä T3) ei imeytynyt kunnolla -> iski hirvittävä hypoglykemia. Tilanne jäi alkuasetelmaa pahemmaksi tästäkin.

Byron Hyden mielestä vika voisi olla rT3:ssa, mutta Polo ja belgialainen lääkärini ovat sitä mieltä, että jos onkin, sen saa parhaiten korjattua kunhan korjaa muut kropassa pielessä olevat jutut. (Vai saako, jos hypoglykemia on pääjuttu joka on pielessä?) Pyysin lääkäriltä lähetteen rT3-testiin. Nämä ovat vähän kuin Linuxin ylläpitoa, tarvitaan A, jotta voi asentaa B, mutta A vaatii C:n joka vaatii B:n. :-P

Pololla on nyt yksi idea liittyen verensokerin nostoon, mutta virallisesti hypoglykemiaan on vain yksi lääke, diatsoksidi, joka vähentää insuliniin eritystä. Se ei ole Suomessa edes myynnissä tai on erityislupalääke, en muista. Sillä on melko paljon haittavaikutuksia, koska se on myös verenpainelääke ja mm. aiheuttaa turvotusta. Haluaisin sitä toki kokeilla, mutta kukaan lääkäreistäni ei halua sitä määrätä. Voi olla, että Polo suostuisi jos hänen toinen ideansa ei toimi. Tuota lääkettä ei oikein netistäkään saa ilman reseptiä. :-P

Olen monenlaista kokeillut, mm. kromi, CLA ja beeta-alaniini alkuun auttoivat verensokeriin mutta sitten vaikutus hävisi, kuten minulla käy kaikella. Myös esim. progesteroni, oksitosiini ja testosteroni alkuun helpottivat hypoglykemiaa, mikä on vähän mystistä. Monen suosima MCT-öljy ei tee mitään. Olen kokeillut käytännössä kaikki lisäravinteet mistä edes jossain joku yksittäinen ihminen tai lähde mainitsee, että voi auttaa hypoglykemiaan, tai joista omat biokemiaan perustuvat johtopäätökseni ovat antaneet tällaista ymmärtää (kuten NAD ja pyruvaatti), useimmista ei ole ollut mitään apua. Jonkin hienon päätelmän kautta kokeilemani desmodium, joka vaikuttaa tiettyihin kaliumkanaviin tms, auttoi kyllä, sen kuukauden. Minulla kuukausi on tyypillisin hoitojen vaikutusten kestoaika.

Nyt menee kyllä tästä happiaiheesta ohitse...

Profile  

PostPosted: Tue Dec 01, 2015 11:30 

1,5 viikkoa sitten alkoi, hyvin yhtäkkiä, paljon parempi kausi, josta olen Vapaassa keskustelussa jo kirjoittanutkin. Alussa oli jopa kaksi lähes tervettä päivää peräkkäin, sen jälkeen useimmat päivät ovat olleet joko kokonaan ihan jees tai sitten normaaleja, mutta muutama tosi hyvä tunti.

Tällaista ei ole koskaan käynyt ennen. Outoa on ollut myös se, että tähän on liittynyt kuumuuskohtauksia. Useasta hyvästä hoidosta minulle on tullut kuumuudentunnetta, mutta ei koskaan ilman hoitoja. Olen yhdistänyt sen immuunijärjestelmän käynnistymiseen, kun yksikin hoito oli viruslääke/immunostimulantti, mutta voisiko kyseessä kuitenkin sittenkin olla sympaattinen hermosto. Gastropareesioireet (tai sellaisiksi itsediagnosoimani) ovat myös pahentuneet - mutta vain päivinä jotka ovat olleet alusta asti hyviä. Se liittynee sympaattiseen hermostoon.

Mitään muuta selitystä en ole tälle keksinyt kuin happi. Kausi tosin alkoi vasta kolme viikkoa hapen aloittamisen jälkeen. CFS-verkkolaiset ovat tuntuneet olevan sitä mieltä, että hapen vaikutukset tulevat esiin pian. Eräs Twitter-tuttuni kuitenkin jo laitetta hankkiessani sanoi, että hänen tyttärellään edut tulivat vasta pari kuukauttakin myöhässä.

Testosteronista tuli osittain samantapainen vaikutus: melkein kaksi kuukautta hoidon aloittamisen jälkeen tuli yhtäkkiä tosi hyvä päivä, ja sitten niitä tuli yhä useammin ja useammin kunnes olikin koko ajan hyvä päivä (kuukauden). Eikä niin kuin luulisi, että olo vähitellen kohenee. Tosin testosteronin kanssa on ihan tunnettua se, että voi mennä jopa 2 kk että hoito auttaa.

Millä mekanismilla happi sitten auttaisi? No, ehkä se kytkee päälle sitä sympaattista aktiivisuutta, jonka hypoglykemia on sammuttanut.

No, pitää katsoa mitä Polo sanoo. Joka tapauksessa en usko, että vaikutukset kestävät, kun eivät ne millään muullakaan ole kestäneet (paitsi LDN), mutta jo nyt tästä on ollut merkittävää hyötyä. Ensimmäisenä kahtena päivänä sain aikaan saman verran kuin yleensä ehkä kuukaudessa. Ja rästihommiahan minulla riittää parituhatta tuntia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]