Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kylmät suihkut
PostPosted: Wed May 15, 2013 07:01 

Onko joku testannut?
http://gettingstronger.org/2010/03/cold-showers/

Profile  

Post subject: Re: Kylmät suihkut
PostPosted: Wed May 15, 2013 07:56 

Olen kokeillut pari kertaa ja palelut koko illan. Kiitos ei!

Profile  

PostPosted: Fri May 17, 2013 11:28 

Tän foorumin Jaakko kerto mulle että on hyötyny aika paljonkin noista kylmistä suihkuista. Ite oon vaan ollu skeptinen kaikelle kylmälle siitä lähtien kun kävin akupunktioissa. Mun akupunktio lääkäri käski mun nimenomaan välttää kaikkea kylmää. Esim veiskin pitäisi juoda huoneen lämpöisenä jne. Kylmät suikut ja kylmä-kuuma hoidot kuulemma vetää elimistön vaan hirveeseen shokki tilaan. Tiedä sitten.

Profile  

PostPosted: Sat May 18, 2013 12:26 

Eikös sinulla jjojo ollut kilpirauhasen vajaatoiminta? Oli kiinalaisesta lääketieteestä ja sen kuuma/kylmä-jaotteluista yms sitten mitä mieltä tahansa, kilpparivajareiset he luokittelevat "kylmiksi". Eikä kylmä kilpparivajariselle yleensä sovikaan, alkaa vain palella. Kylmä kun lisää kilpirauhashormonin tarvetta. Itselläni kylmä myös aktivoi helposti triggerpisteitä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed May 22, 2013 12:22 

Sillon kun kävin akupuntioissa, ei vielä ollut tieatoakaan mun kilppari vajiksesta niin sen perusteella ei kyllä vetänyt mitään päätöksiä. Mutta joo nykyään on rT3 ongelma.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 07:26 

Jos ei ole kuumeilu, viulu, tai tulehdus päällä, niin suosittelen kokeilemaan kylmäallasta tai avantouinti (ilman saunaa). Itse saan siitä muutaman tunnin ajaksi paremman olon. Parhaimmillaan olen käynyt 2-3 krt päivässä, säännöllinen käynti parantanut ajoittain toimintakykyäni.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 10:28 

jjojo wrote:
Mun akupunktio lääkäri

Akupunktiolääkäri on samantasoinen sana kuin astrologiastronomi, tai rikollinen poliisi, tai pyromaanipalomies. Eivät sovi yhteen. :lol:

Mutta siis tuotatuota, kylmähän auttaa moniin pehmytkudossairauksien oireisiin. Mm. fibropotilaat hyötyvät kylmästä. Erityisesti se ilmeisesti vähentää kipuja, mutta auttaa kaiketi muutenkin. Joten ei ehkä ihan tyhjästä revitty ajatus. Plus tietenkin, että osalla SEID-potilaista on nimenomaan ongelmia lämmönsäätelyn ja liikalämmön kanssa (tästä seuraa hikoilua eli suolan menetystä ja kropan jäähdytys syö "tehoja"). Tosin epäilen, että kaikilla SEID-potilailla se ei ole hyvä juttu, koska keholla on muutenkin ongelmia energiantuotannossa.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 10:43 

Akupunktio on moneen vaivaan (etenkin joihinkin kroonisen kivun muotoihin) tehoava lääketieteellinen hoitomuoto, jota käytetään mm. HYKSillä. Kannattaa tutustua asiaa koskevaan tieteelliseen kirjallisuuteen sekä myofaskiaalisten triggerpisteiden toimintamekanismeihin ennen kuin ilkkuu. Mutta tästä voi ehkä keskustella muualla kuin tässä kylmiä suihkuja käsittelevässä ketjussa.

Suurelle osalle CFS-potilaista kylmä ei tosiaan sovi, toisille kuuma, monille ei sovi kumpikaan (kuten minulle). Sen verran iso osa kärsii hoitamattomasta tai alihoidetusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, että kovin varauksetta en kylmähoitoja CFS-potilaille suosittele, vaikka pienelle osalle niistä varmasti onkin apua. Uskoisin että jokainen osaa itse arvailla oman lämmönsäätelynsä perusteella, että voisiko hyötyä kylmästä vai olisiko siitä pelkkää haittaa. Paleleehan siellä avannossa tietysti kaikkia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 11:44 

Maija wrote:
Akupunktio on moneen vaivaan (etenkin joihinkin kroonisen kivun muotoihin) tehoava lääketieteellinen hoitomuoto, jota käytetään mm. HYKSillä. Kannattaa tutustua asiaa koskevaan tieteelliseen kirjallisuuteen sekä myofaskiaalisten triggerpisteiden toimintamekanismeihin ennen kuin ilkkuu.

Väärin, väärin. Akupunktio ei ole toimiva hoito mihinkään. Sen sijaan neulojen pisteleminen ihoon on toimivaa hoitoa mm. kivunlievityksessä...paikalla eikä määrälläkään ole merkitystä, eikä pistelijän koulutuksella.

Quote:
Suurelle osalle CFS-potilaista kylmä ei tosiaan sovi, toisille kuuma, monille ei sovi kumpikaan (kuten minulle). Sen verran iso osa kärsii hoitamattomasta tai alihoidetusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, että kovin varauksetta en kylmähoitoja CFS-potilaille suosittele, vaikka pienelle osalle niistä varmasti onkin apua. Uskoisin että jokainen osaa itse arvailla oman lämmönsäätelynsä perusteella, että voisiko hyötyä kylmästä vai olisiko siitä pelkkää haittaa. Paleleehan siellä avannossa tietysti kaikkia.

Olen käsittänyt, että SEID-potilailla on yleistä nimenomaan heikentynyt kuuman sieto, mikä puolestaan johtuu juurikin jo muuten liiasta hikoilusta ja lämmöntuotosta (mikä puolestaan voi teoriassa olla "SE", mikä ajaa SEID-potilaan kropan loppuun ja sairaus puhkeaa, mutta tämä on jo pitkälle menevää spekulaatiota). Toki jopa samaan aikaan näilläkin ihmisillä voi olla myös kovin viluista oleminen. Mutta se olennainen pointti on, että kuuma aiheuttaa SEID-oireiden pahenmista ja kylmä aiheuttaa vain viluista olemista! Tai siis näin olen ymmärtänyt. En ainakaan ole kuullut kenestäkään, kenelle kylmä aiheuttaisi uupumusta ja pahoinvointia jne. Sen sijaan kuuma nimenomaan aiheuttaa suurimmalle osalle SEID-potilaista uupumusta ja pahoinvointia.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 12, 2015 06:42 

Itse ajattelin tässä kokeilla akupunktiota. Tuo antioksidanttiklinkan lääkäri paineli minulla jotain aku/hermopisteitä ja ne tuntuivat melko kipeiltä, on kuulemma "normaalia" tässä taudissa. Kiinalaisesta lääketieteestä olen muutenkin lukenut paljon ja näyttää siltä, että länsimaalainen lääketiede on "vain" pari tuhatta vuotta jäljessä mitä tulee terveyden kokonaisvaltaiseen hoitoon.

Homeopaattisistakin valmisteista jotkut ovat saaneet apua ja itse olen sen verran avakatseinen, että olen ajatellut jotain kokeilla. Tämän Marylandin yliopiston jutun luin: https://umm.edu/health/medical/altmed/c ... e-syndrome

Kylmäsuihkujen immuunisysteemiä parantavasta vaikutuksesta olen kyllä lukenut, mutta enpä oikein tiedä omalla kohdalla. Olen ollut sen verran herkkä kylmälle, että kroppa tuntuu siitä kärsivän paljon. varsinkin talvella. Lämpimässä ja valoisena aikana voin yleensä paremmin, kunhan ei ole liian tukalaa. Omalla kohdalla ei kai ole kilppariongelmia, tosin tuo rT3 on vielä selvittämättä, Olli Polon mukaan siihen ei kannattaisi rahoja haaskata kohdallani.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 12, 2015 09:12 

Omppu wrote:
Kiinalaisesta lääketieteestä olen muutenkin lukenut paljon ja näyttää siltä, että länsimaalainen lääketiede on "vain" pari tuhatta vuotta jäljessä mitä tulee terveyden kokonaisvaltaiseen hoitoon.

Väärin. Kiinalainen lääketiede on satoja vuosia länsimaista jäljessä, koska se ei perustu "näyttöön perustuvaan hoitoon" vaan taikauskoon ja muuhun huuhaahan. Jos sinä haluat heittää romukoppaan todistustaakan, tieteellisen tutkimuksen ja ajattelun, siitä vaan, mutta se ei ole askel eteenpäin vain iso askel taaksepäin pimeään keskiaikaan.

Quote:
Homeopaattisistakin valmisteista jotkut ovat saaneet apua ja itse olen sen verran avakatseinen, että olen ajatellut jotain kokeilla.

100% potilaista, jotka ovat parantuneet tai saaneet apua SEIDiin homeopatiasta, ovat luulosairaita eivätkä todellisia SEID-potilaita. Jos saat siitä apua, sinulla ei todellakaan ole mitään SEIDia. Luulosairauteen uskomuslääkintä toki sopiikin oikein hyvin.

Quote:
Omalla kohdalla ei kai ole kilppariongelmia, tosin tuo rT3 on vielä selvittämättä, Olli Polon mukaan siihen ei kannattaisi rahoja haaskata kohdallani.

Tämä on outo väite Pololta. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta on poissuljettava ennen kuin SEID-diagnoosin voi potilaalle antaa ja se tarkoittaa myös T3-hormonien määritystä, koska ilman niitä ei de facto voi sulkea pois kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 12, 2015 11:13 

Minä olen siis jo ehtinyt sen verran paljon tuhlata rahaa noihin tutkimuksiini, mukaanlukien kilpparin eikä hän nähnyt edes T3V-arvoissa mitään. Tuon rT3:n selvittäminen maksaa kai jotain parisataa MDD:n kautta, kuulosti melko suurelta summalta. Itse kun tässä vielä lisämunuaisen vajaatoimintaa pyrin selvittämään ja sekin maksoi lähemmäs kaksisataa.

Vaikka länkkäreillä ei ole kovin paljoa kiinalaisesta lääketieteestä (vaan olettamuksia) niin on melko ylimielistä mennä leimaamaan sitä vain huuhaaksi. Homeopatiasta en ole muodostanut mielipidettä, mutta tiedän, että moni luokittelee sen huuhaaksi ja voihan se sitä ollakin. Silti jotkut ihmiset ovat siitä saaneet apua allergioihin ym. Jos edes vähän auttaa oireisiin niin onhan se kokeilun arvoista kun ei tämä perinteinen lääketiede näytä toimivan tässä tapauksessa! En nyt halua asiasta väitellä, mutta itse olen ainakin valmis kokeilemaan kaikki vaihtoehdot ennenkuin lähden kokeilemaan 9mm Buranaa.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 13, 2015 12:06 

Omppu wrote:
Vaikka länkkäreillä ei ole kovin paljoa kiinalaisesta lääketieteestä (vaan olettamuksia) niin on melko ylimielistä mennä leimaamaan sitä vain huuhaaksi.

Kyse ei ole mielipideasiasta, vaan faktasta. Ota selvää, miten huuhaa määritellään ja kiinalainen lääketiede täyttää sen kriteerit, joten se on siis huuhaata.

Quote:
Homeopatiasta en ole muodostanut mielipidettä, mutta tiedän, että moni luokittelee sen huuhaaksi ja voihan se sitä ollakin.

Tämäkään ei ole mikään mielipideasia, vaan tosiasia, kuten yllä. Homeopatia on huuhaata täysin riippumatta siitä, mitä sinä, minä tai kukaan muukaan tai vaikka kaikki maailman ihmiset "ovat siitä mieltä".

Quote:
Silti jotkut ihmiset ovat siitä saaneet apua allergioihin ym.

Plasebo auttaa aika hyvin kaikkeen. Homeopatian "ansioksi" ei plasebovaikutusta voi laskea, vaan se on plasebovaikutuksen ansiota, että se tepsii homeopatiassakin.

Quote:
Jos edes vähän auttaa oireisiin niin onhan se kokeilun arvoista kun ei tämä perinteinen lääketiede näytä toimivan tässä tapauksessa! En nyt halua asiasta väitellä, mutta itse olen ainakin valmis kokeilemaan kaikki vaihtoehdot ennenkuin lähden kokeilemaan 9mm Buranaa.

Perinteinen lääketiede on juuri tuottamassa mm. rituksimabi-hoitoja, jotka ilmeisesti tepsivät melkoisen hyvinkin (jopa 2/3 tullut oireettomiksi, osa ilmeisesti kokonaan parantunutkin). Naltreksonistakin voi olla hyötyä. Suolavesi auttaa. jne. Kyllä ne ovat kaikki sen perinteisen lääketieteen saannoksia, eivätkä huuhaata.

Jos oikeat hoidot eivät tehoa, niin mitä järkeä on tuhlata rahoja huuhaahan? Ennemmin käyttää ne rahat johonkin elämänlaatua kohottavaan juttuun sitten, se sentään kohottaa elämänlaatua, toisin kuin huuhaa, joka vain kuluttaa ne rahat.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 13, 2015 12:17 

Ite mieluusti kokeilen melkein mitä vaan haittavaikutuksettomia hoitovaihtoehtoja, jos hoitokokemusten perusteella vaikuttaa siltä, että ne joillakin toimii. Mulle on ihan yks lysti, onko niille tieteellistä näyttöä vai ei. Tiede ei ole eikä tuu koskaan olemankaan valmis.

Ei se vie aina niin paljon rahaakaan. Esimerkiks akupunkturisti teki osan hoidoista mulle ilmaiseksi ja osan puoleen hintaan, koska tiesi, että oon työkyvytön ja halusi, että käytän rahani mieluummin kunnon ruokaan. Monilla energiahoitajilla on 100 % rahat takaisin -takuu, jos hoito ei tuota tulosta. Kahden kuukauden kuuri kolmea eri homeopaattista rohtoa maksoi noin 10 euroa eli ei mikään mieletön investointi sekään.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 13, 2015 04:42 

No jos haluat noita sivuvaikutuksettomia kokeilla niin ravintolisissä ja vitamiineissa on sellaisia.

Mikset kokeilisi sellaisia joista on näyttöä toimivuudesta?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]