Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 05:02

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Saisinko kiireesti tietoa, pliis
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 12:04 

Vau mikä tietopankki tämä Maija!
Mainitsen lääkärin yksityisviestissä Sirpa sinulle, joohan? Uskoisin, että hän ei erikseen välitä niin julkisesti nimeään mainittavan.

Toisaalta pitää muistaa, että AF kehittyy, kun kehossa on joku syy, minkä vuoksi HPA akseli on häiriintynyt (krooninen infektio on aika looginen stressitekijä vaikkapa) ja lisämunuaisten tehtäväksi jää käydä kierroksilla, jotta stamina säilyy, tietyn ajan. En vieläkään ole ihan varma, että pitäisikö sitä nimetä omaksi sairaudeksi, kun sen syyt ovat niin moninaiset, ja toisaalta AF liittyy niin moneen krooniseen sairauteen tai tilaan. Miten sen nyt ottaa?

Itseasiassa jos ollaan ihan tarkkoja, niin AF diagnoosin tein minä ihan itse ja sen jälkeen katsottiin parit labrat ja todettiin, että näin se on, varsinkin kun kaikki "kotitestit" ja oirekuva passas just eikä melkein. Sitä kallista ASI-testiä en sitten edes vaivautunut teettämään, koska sen verran selvä peli mun kohdalta. Pian 2 vuotta kortisonikorvaushoidolla on minut tuosta parantanut, mutta voi olla, että en koskaan enää ilman kortisonia voi olla, enkä aio elämäntilanteen vuoksi sitä ihan heti lähteä purkamaankaan tuota lääkitystä. Mutta jää nähtäväksi tämä. :)

Profile  

PostPosted: Thu Sep 05, 2013 09:06 

Itsekkin kokeilin tätä kyy-pakkausta joskus. Ei toiminu suuntaan tai toiseen. Kuitenkin nyt, kun olen vuoden alusta käyttänyt hydrokortisonia, niin kyllä se auttaa esim. siihen, että palautuminen on paljon nopeampaa. Ei tarvi enää viikkoa maata jonku pikku reissun takia eikä tule kuume siinä kohtaa, kun ennen olisi tullut.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 05, 2013 11:54 

Mulla sama kokemus. Tosin taisin tehdä sit niin sen kyypakkauksen kans jossain vaiheessa, et otin sitä aamulla useampana aamuna peräkkäin ja kas, se olikin hauska tunne kun "lamppu syttyi" vintillä! Ihanaa! No se riitti lääkärille perusteeksi aloittaa hc ja oon sitä nyt syönyt tosiaan jo kohta 2 vuotta. Ihan tarkotuksen mukaistahan se ei ehkä ole, mut ku elämäntilanne on se, että nyt vaan pitää pysyä käynnissä ja se siitä.

Niin toi hyvälaatunen huimaus, kannattaa Rahkon manööveri yms asiat tutkia. Joskus vajaatoimintaan/AF:ään liittyy tuota asentohuimausta, eli sitä sakkaa kertyy sinne simpukkaan. Mulla oli viime syksynä tosi vaikea asentohuimaus ja sen sai sit osaava hieroja pois, ku keikutteli mua sopivasti. Ja sit mulla ainakin se näyttäs liikatoiminnalle mennessä tulevan, on ollu hieman säätöä tuon kilpparilääkkeen kans tässä.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 08, 2013 05:59 

<Kiitos Maija ja Riimi tiedoista.
Valtavasti hyvää tietoa täällä on tarjolla :) Kunpa ehtisi vain lukea niitä ja soveltaa käytäntöön.
Nytkin on ollut niin tuhottoman kiire töissä, oli vielä parin päivän työreissu päälle :shock: Miten ihmeessä sitä jaksaa taas aloittaa viikon!

Olen pikkuhiljaa herännyt pahoinvoinnin tiimoilta huomaamaan että en voi juoda enää kahvia (mikä varmaankin on hyvä). En haista enää kahvin tuoksua, makukin on vain kitkerä. Muutamat ennen niin ihanata tuoksut (esim. sitruunainen pesuaine) saa voimaan pahoin. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?

Vielä palaan tuon kyypakkauksen käyttöön, jos nyt rohkenen vielä lähteä testaamaan sitä useampana aamua niin onko neljännes osa tabletista liikaa vai sopiva määrä?
Niin toi hyvälaatunen huimaus, kannattaa Rahkon manööveri yms asiat tutkia.
Mitä tuo Rahkon manööveri tarkoittaa?
Listaan tässä kaikkea mahdollista tietoa vastaanottoa varten :wink:

Profile  

PostPosted: Sun Sep 08, 2013 09:58 

Haju- ja makuaistin alenemaa voi ainakin liittyä sinkin puutteeseen. Sinkin puute taas aiheuttaa mahahappojen vajetta, joka vaikeuttaa ruuan sulamista ja toisaalta mahahappojen puute voi aiheuttaa sinkin puutetta. Varsinainen kierre.
Rahkon manööveri vaan googleen, niin löytyy parisen sataa artikkelia, joista ensimmäiset 4-5 on luettavia. :) Eli hyvälaatuisessa asentohuimauksessa kaarikäytäviin kertyy "sakkaa" jota sitten tietyillä liikkeillä voidaan "valutella" sieltä pois. Minulla tuo sakan tulo liittyy aina liikatoiminnalle menoon vajaatoiminnassa, kun lääkitystä on joutunut säätämään useita kertoja tässä vuosien varrella. Ja se pahoinvointi ja heilunta ja huimauksen tunne voi ihan invalidisoida ja se ei aina tule nopeasti se oireisto vaan voi tulla hyvinkin hitaasti niin, että niihin vaivoihin tottuu. Minulla mm. pimeällä autoilu oli vaikeaa, sitten tietyissä asennoissa kumarrellessa vaikkapa tuli tosi häijy puistatus ja pahoinvointi tai huimauskohtaus, joka meni ohi itsekseen aika pian. Lopulta minulla oli sellainen "kokovartaloheilunta", jonka arvasin oleavan jotain muuta kuin neurologista, sillä jalkapohjani tunsin olevan tiukasti maassa. :D Hassu ilmaisu, mutta en osaa selittää muuten. Lopulta myös pitkällään huimasi niin, että oli tunne kuin olisin keinunut hiljaa riippumatossa koko ajan. Minulle tehtiin sitten tuo kaarikäytävien putsaukseen tarkoitettu kieputus ja koko vaiva tokeni siihen. Noin vain! Ja muistan, miten tuo heilunta väsyttikin koko ajan ja se olo oli tosi huono, ruokakin teki pahaa yms. Eli niin, tuo ois loogisin vaihtoehto, on niitä pahoinvoinnin syitä toki monia muitakin.

Neljännes on 12,5mg, eli se voinee olla ihan ok, sitä pienemmäksi sitä ei oikein sitä murusta edes saa. Aamuannos on tavallisesti 10mg, jos on hc:llä noin muuten. 1mg hydrocortisonvoiteesta 1cm vastaa 1mg hc:tä, eli jos haluaa, niin siitä esim 5mg on helppo mitata. Sen vielä kun hieroo ohuille ihoalueille kuten polvitaipeisiin ja kyynärvarsiin niin se imeytyy hyvin. Jotkut käyttävät tuota voidetta testaukseen myös.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 09, 2013 08:47 

Kyllä ainakin ennen Kyypakkauksen tableteista sai selvästi pienempiä annoksia kuin 1/4, kun ne ovat aika isoja. En ole itse koskaan niin paljoa edes ottanut. Minullahan aamuannos on 7 mg. Kyypakkaustahan on tosin useita eri merkkejä kait, niissä voi olla eri kokoisia tabletteja (tai tablettikokoa voi olla muutettu, olen varmaan 2007 viimeksi ostanut).

Sinkin puutoksen lisäksi myös B12:n puutos voi aiheuttaa haju- makuaistin heikkenemistä tai muutoksia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Sep 09, 2013 08:59 

Voiko puutos aiheuttaa myös liian voimakkaan "tuoksuaistimuksen"?

Profile  

PostPosted: Tue Sep 10, 2013 09:57 

Yleensä kai hajuaistin herkistyminen liittyy tuonne naishormonipuoleen? Mutta maalaisjärjellä vastaan silti, miksei, sillä minulla on oikeasti todettu kuulonalenemaa ja silti pahassa vaiheessa AF:n aikana minulla oli vaikea hyperakusia, joka meinasi ihan oikeasti ajaa hulluksi. Ei niin pientä suhinaa tai pihinää, etteikö se rassannu hermoja. Nyt siedän ääniä paremmin, mutta vieläkin on joitakin täysin sietämättömiä ääniä olemassa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 08, 2013 08:19 

Hei, nyt selvisi syy siihen miksi olen pahoinvoiva ja uupunut. Kerroin jo aiemmin etten voi syödä joitakin (aika monia) ruokia, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, jotkin tuoksutkin sitä tekevät (esim. kahvi). Työterveyslääkäri otatti kokeita ja nyt viimein löytyi syy joka on hoidettavissa. Nimittäin prealbumiini on todella matalalla 0,15, normaalit rajat 0,24 ->. Anorektikoilla tämä arvo usein 0,1 ja alle. Siis olen aliravittu, vaikka sitä ei uskoisi, painoa on ihan riittävästi, ehkä liikaakin. En vain ole voinut syödä aikoihin ns. normaalisti.
Nyt sitten tankataan proteiinia 100 g päivävauhtia :)
Toivon että saisin osan virkeydestä ja toimintakyvystä takaisin. Niin, ja vielä yksi juttu, uniapneatutkimukset tehtiin, nyt odotan polille aikaa hoitosuunnitelmaa varten, eli sekin vaiva tähän kaaokseen lisäksi :|

Profile  

PostPosted: Sat Nov 09, 2013 04:11 

Selittikö lääkäri, miksi prealbumiini oli matala? Onko sinulla ruoka-aineallergioita? Minulla on joskus mitattu albumiini. Ihmettelin sitä, että miksihän se oli juuri alarajalla. En ole pahoinvoiva, mutta infektioita on melkein jatkuvasti.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 09, 2013 07:24 

Lääkäri totesi syyksi niukan ruokavalioni, olenhan syönyt viimeiset pari vuotta tosi huonosti ns. normaalia ruokaa. Mieluummin aina salaattia, hedelmiä, vihanneksia ja pari kertaa viikossa kalaa tai kanaa. Eli ruokavaliossa ei ole ollut juurikaan proteiinia, jota ilman elimistö ei toimi kunnolla. Vastustuskyky katoaa, muistaakseni hän puhui myös maksan ja munuaisen toiminna häiriirtymisestä.
Ruoka-aine allergioita ei minulla ole, onneksi.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 09, 2013 09:16 

NO siis ainakin 100g imeytyvää proteiinia/vrk. Useaan annokseen jaettuna. Riippuu vähän paljonko sun painosi on, että paljonko tarttet. Yks laskuoppi on n.1g/lihaspainokilo/vrk, mutta toisaalta kun se on hankala mitata se lihasmassa, niin sitten sen verran ainakin/vrk. Mielellään enemmänkin jos vain menee. Kituuttamalla saa kroppansa kyllä niin surkeaan kuntoon, tiedän kun olen harrastanut valitettavasti itsekin samaa. Ja lihavuushan on aliravitsemustila. Ei se kerro mitään hyvinvoinnista vaan hiventen, vitamiinien ja jopa makroravinteiden vajauksesta. Kaisa Jaakkolan blogissa on hyvää tietoa, voi hyvinkin mennä tosiaan reverseT3-dominanssin puolelle vointi, jos ei syö tarpeeksi hyvin.
Multa ei oo tota prealbumiinia koskaan katottu, aihetta ois ollu. Itseasiassa kun ylipainoisena olen valittanut lääkärille täysin olematonta ruokahaluani, niin he ovat lähinnä onnitelleet, että nythän on helppo laihduttaa! Niin mutta kun en ole minikaloreillakaan laihtunut yhtään. No syyn tiedän nyt ja parantelen tekemääni tuhoa.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 10, 2013 04:32 

Lääkärini mukaan tässä vaiheessa proteiinin päivätarve on 1,5 x kg, eli aika korkeat annokset. Kuukauden päästä on seuraavat kokeet, siihen mennessä on arvojen noustava.

Minulle tämä oli aikamoinen herätys, en tosiaankaan ole syönyt moneen vuoteen kunnolla, ei yksinkertaisesti ruoka mene alas, ei ole nälkä, aivan kuten sinullakin.
Tämä pakkosyöttö käy kyllä työstä, nälkä ei ole mutta syötävä on.
Tiedän toki ettei tämä ole ainoa syy väsymiseen ja uupumukseen, yksi tekijä muiden joukossa.
Syön vitamiineja ja hivenaineita pillereinä joka päivä, mikä niistä sitte imeytyy ja mikä ei, sitä en tiedä. Enkä toisaalta tiedä onko niistä mitään hyötyä :| P

Profile  

PostPosted: Tue Nov 12, 2013 07:37 

Jos ruokavaliosi on ollut tuollainen, sinulla on varmaan puutosta aika monestakin aineesta, vaikka imeytymishäiriöitä ei olisikaan. Esimerkiksi rautaa ja B12-vitamiinia ei voi oikein "tankata" monivitamiineista tai vastaavista (eikä niissä olevasta foolihaposta ole lähes puolelle ihmisistä hyötyä, mahdollisesti kyllä haittaa). B12 on erittäin tärkeä aine, kannattaa ostaa sublinguaalista metyylikobalamiinia ja imeyttää se hitaasti suussa, se on paras tapa saada se imeytymään ja myös toimimaan, eikä vain lillimään veriarvoissa. Metyylikobalamiinin kanssa kannattaa käyttää metyylifolaattia.

Toivottavasti olosi lähtee nyt paranemaan. Toivottavasti käytät mahdollisimman hyviä proteiininlähteitä, esimerkiksi hamppuproteiini on erittäin ravitsevaa ja sisältää mm. paljon mineraaleja sekä välttämättömiä rasvahappoja, joista sinulla lienee puutosta (omega-3-lisä on varmaan hyvä joka tapauksessa ja sitähän suositellaan nimenomaan aliravitsemustiloissa).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 13, 2013 05:57 

Iso kiitos sinulle Maija hyvistä tiedoista. Tilasin heti kyseiset tuotteet luontaistuotekaupasta (eko). En edes tiennyt hamppuproteiinista mitään!

Tiedän olevani nyt tosipaikan edessä :? Onneksi osa oireista ja ongelmista on hoidettavissa, uskon että tilanteeni paranee vähitellen.

Syöminen on vain tosi vaikeaa, kun ei ruoka maistu niin ei maistu. Joskus ruokailu oli ilo ja nautinto, nyt se on pakkopullaa :|

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]