Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:41

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Saisinko kiireesti tietoa, pliis
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 10:58 

Aliravittu keho voi joskus "hylkiä" ruokaa. Mm. ruuansulatusentsyymit ja mahahapot voivat olla matalat, joka tekee ruokahaluttomuutta ja öklötystä myös. Ja sinkin puutos aiheuttaa mahahappojen vähyyttä ja mahahappojen vähyys taas estää sinkkiä imeytymästä... Eli tämän tapasia juttuja voi sit sattua jo muuten. http://kaisajaakkola.fi/2012/02/vatsahappotesti/

Muutamat kirjailijat, kuten Michael Eades eivät laske kasviproteiineja ollenkaan proteiinin lähteiksi, sillä niiden imeytyminen voi olla epätasaista/olematonta. Mutta toki tuo em. asia vaikuttaa kans, onko siellä entsyymeissä hönkää riittävästi imeyttämään proteiinia.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 01:15 

Uusi vuosi alkoi ja olen tehnyt uuden vuoden lupauksen: pidän itsestäni parempaa huolta :wink: , kaiken arjen työkiireiden ja erityslapsen hoidon kanssa itsestä huolehtiminen on jäänyt olemattomaksi. Huhtikuussa on viimeinen tyky -kuntoutusjakso edessä, tältä jaksolta en enää odota ihmeitä, teidän ettei kuntoni ole hyvä, mutta sen tiedon kanssa on vain elettävä. Henkinen puoli on kuitenkin vahvistunut, jotain hyvääkin!

Mitä sitten tulee tuohon pre albumiini -vajeeseen, söin reilun kuukauden proteiinituotteita, hamppuproteiinia ym. ja kävin kokeissa. Tulos: arvot edelleen samat kuin aiemmin, ei yhtään parannusta, paino kyllä nousi 3 kg!

Lääkäri totesi että tämäkin on asia jonka kanssa on elettävä, minulla ei proteiini imeydy kuten pitäisi ja sille ei voi mitään.
Joten se siitä, en enää tankaa proteiinia, yritän kuitenkin syödä mahdollisimman monipuolisesti.

B-12 vitamiinia olen "syönyt" eli imeyttänyt kielen alla yli kuukauden, muistini on omasta mielestä parantunut ja huulien "ihottuma" on kadonnut, taisi olla vitamiinin puutetta sekin.
Mietin vain pitääkö kyseistä vitamiinia käyttää joka päivä vai voiko pitää taukoja, teitääkö kukaan?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 07:28 

Totta kai proteiinin imeytymistä voi parantaa, ihan omituinen väite ettei voisi (no, 99 % lääkäreistä ei tajua ravitsemuksesta mitään). Esim. ruoansulatusentsyymejä sekä betaiinihydrokloridia lisäämään mahahapon eritystä, joka sinulla lienee liian alhainen. Aminohappo glutamiini voi auttaa. Myös probiooteista, etenkin luontaisista sellaisista (hapankaali, kefiiri, kombucha, rejuvelac jne) on monelle ollut paljon apua.

B12:n käytön tiheys riippuu yksilöllisestä tarpeesta ja siitä, mitä B12-muotoa käytetään. Adenosyylikobalamiinia voi väitetysti käyttää viikonkin välein, mutta muita suositellaan yleensä vähintään joka toinen päivä. Ongelma on se, että voi olla vaikea tietää, saako sitä tarpeeksi/riittävän usein. Suun ja huulien limakalvo-oireet ovat hyvin tyypillisiä B12-puutokselle, mutta se, että ne eivät palaa takaisin ei vielä tarkoita, että B12-vitamiinin annos on riittävä yleisesti (esim. aivoille). B12:tahan ei voi mitenkään saada liikaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 03, 2014 07:33 

Kiitos Maija jälleen kerran tiedoista, tiedän että vatsahapot ovat alhaiset, n. 10 vuotta sitten on viimeksi tehty tähystys ja otettu kokeita. Tuolloin lääkäri sanoi että vatsahapot ovat todella alhaiset, mikä kuulema oli yksi syy siihen että en todennäköisesti saa vatsasyöpää moneen vuoteen. Kyseessä oli syöpälääkäri, ja kuljin erilaisten oireiden vuoksi tuolloin tutkimukissa.

Koska tilanne on saatava korjattua, hankin mainitsemiasi tuotteita ja toivon että ne pikkuhiljaa korjaa tilannetta.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 03, 2014 09:53 

Aliravitsemus aiheuttaa myös kilpirauhasarvojen alenemaa... siitä seuraa väsymys. Vaarallista määrätä tähän kilpirauhashormoneja.

Jatkuva ripulointi voi olla yksi syy. Kokemusta on.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 05, 2014 02:35 

Matalat mahahapot estävät syöpää. Hm... Jotenkin epälooginen hajatelma lääkäriltä, koska matalat mahahapot esimerkiksi lisäävät suoliston läpäisevyyttä, aiheuttavat dysbioosia, kun ruuan bakteerit eivät kuolekaan tarpeeksi helposti ja vielä epätäydellistä imeytymistäkin aiheuttavat, sillehän on syynsä, miksi se ruoka sekoitetaan ensin suolahappoon ennenkä se jatkaa matkaansa eteenpäin. Höh?

Kuten sanottua, niin proteiinitankkaukseen ei välttämättä se kasvipuolen proteiini ole se paras vaihtoehto. Entä jos luomua lihaa, luu- ja lihaliemiä kokeilet? Luuliemien (bone broth) etuna on maistuvuus ja edullisuus ja ohessa saa hyvin imeytyviä mineraaleja myöskin. Niillä tuunaa ruuan kuin ruuan gourmeeksi.
Probiooteista yks hyvin toimiva on saccharomyces boulardii. Mulla ainakin se on ollu tosi jees. Berberiini kykenee taas suoliston vaurioita paikkaamaan ja onhan sillä kattavasti muutakin terveydellistä etua.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 06, 2014 07:29 

En tiedä oliko tuo lääkärin heitto vain yritys piristää minua, koska äitini oli juuri kuollut syöpään ja itse oirehdin tuolloin paljon.

Luuliemi jo ajatuksena tuo huonon olon, ei taitaisi mennä alas. Enköhän löydä jotain muuta tuotetta joka auttaisi :wink:

Hankin "suolahappotabletit" joista kykenin syömään vain yhden, ilta oli sen jälkeen tuskainen, en uskonut miten huonossa kunnossa vatsani voi olla, nyt uskon ja tabletit jäi!

Mielelläni hankkisin jotain luontaisia tuotteita jotka auttaisi vatsan tasapainottamiseen ja edistäisi ruoka-aineiden imeytymistä, mutta esim.kefiiri olisi tehtävä itse. Minulla ei vain ole voimia tässä vaiheessa sen valmistamiseen.

Tuota berberiiniä olen jo miettinyt aiemmin, varmaankin hankin sen seuraavaksi, näihin kuitenkin menee aika lailla rahaa joka kuukausi, vähän tarkemmin täytyy katsoa mitä voi ostaa.
Kiitos hyvistä vinkeistä :)

Profile  

PostPosted: Thu Feb 06, 2014 08:28 

Kefiirissä on tosi vähän vaivaa. Minulle tuottaa useimpina päivinä vaikeuksia pukea, peseytyä, syödä jne, mutta tuota saan pidettyä yllä, siihen menee parin päivän välein pari minuuttia.

Harmi, etteivät suolahappotabletit sopineet. Otithan ne ohjeen mukaan? Ruoansulatusentsyymejä saa tosiaan kapseleina myös.

Joka tapauksessa ihan absurdia väittää, ettei esimerkiksi hamppuproteiini olisi erittäin hyvälaatuista ja hyvin sulavaa/imeytyvää proteiinia. Joillekin paleopuolen ihmisille on vain tullut pakkomielle näihin kuolleisiin eläimiin...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 08, 2014 07:25 

Googlasin kefiirin ohjetta netistä ja ohjeissa puhutaan maitosienestä, mistähän sitä saisi hankittua? Sitä tietoa en löytänyt. Voiko kefiiriä tehdä laktoosittomasta maidosta? En ole 10 vuotteen käyttänyt maitoa lainkaan, toki laktoositonta voisin juoda, mutta mieluummin juon vettä :)

Otin suolahappotabun ohjeen mukaan, se ei vain sopinut lainkaan. Minulla oli vuosia sitten ns. vatsakatarri, söin paljon vatsaa "suojaavia" lääkkeitä. Enää en ole niitä tarvinnut, mutta tuli mieleeni että ilmiesesti vatsa ei ole toipunut entiselleen kun ei kestänyt suolahappoa lainkaan.

Itse käytän mielelläni luontaisia tuotteita, siksi hamppuproteiinia oli miellyttävä käytää ja uskon että se toimii joillakin, itselläni on kuitenkin imeytymisongelma toistaiseksi, siksi en proteiinia nyt tankkaa.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 08, 2014 08:47 

Kefiiriä on kahdenlaista, maitokefiiriä ja vesikefiiriä. Maitokefiiriä voi tehdä ainakin tavallisesta maidosta ja esim. soijamaidosta, oletettavasti myös laktoosittomasta lehmänmaidosta. Vesikefiiri tehdään sokeriveteen, kookosveteen tai mehuun, bakteerikäsittelyn jälkeen sokeria ei ole juuri jäljellä (tai siis riippuu kauanko sen antaa käydä).

Kumpaankin tulee oma "aloituskantansa", joka on yleensä kidemäisiä bakteeri/hiivakiteitä. Niitä saanee parhaiten pyytämällä joltakulta - itse en viitsi oikein lähettää ulkomailta, muuten voisin kyllä. Nettikaupoistakin voi saa. Vesikefiiriä voi tehdä avaamalla probioottikapselia aloituskannaksi, jos niissä on oikeita kantoja (muistaakseni Lactobacillus paracasei on se olennaisin). Tosin oman kokemuksenii mukaan tuo probioottikapselikefiirikanta menee ajan myötä (siis jos jatkaa siitä vanhasta kefiiristä) liian hiivaiseksi, kiteillä se pysyy samanlaisena.

Maitokefiirin voinee aloittaa myös kaupan kefiiristä, vaikka 1 rkl valmista kefiiriä pariin lasiin maitoa. Probioottikapseli + maito taas ei tee kefiiriä vaan jugurttia (jos on oikeat kannat, jotka taas ovat eri kuin kefiirillä), mikä sekin on toki probioottipommi kun sen antaa fermentoitua riittävän kauan. Kefiiri onnistuu hyvin vajaan 20 asteen huoneenlämmössäkin, jugurtti ei välttämättä onnistu talvella ellei pidä patterin vieressä tms.

Ei tietysti kannata proteiinia erityisesti tankata, jos tuntuu, ettei siitä ole mitään hyötyä. Mutta ruoansulatusentsyymivalmiste voisi siinä auttaa. Kefiirissä ja muissa hapatetuissa tuotteissa on paljon entsyymejä, mutta en ole kyllä ihan varma, onko niissä proteaaseja eli proteiinia sulattavia entsyymejä (näin mutulla voisi veikata, että maitokefiirissä on ja vesikefiirissä ei, koska mihin ne bakteerit sitä tarvitsisivat, jos ne eivät tarvitse proteiinia?).

Profile  

Post subject: Re: Pahoinvointi
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 03:31 

Kasvipuolen proteiineissa ei liene itsessään niin vikaa vaan ne ohessa tulevat haitta-aineet (myös teollisen valmistuksen lisäaineet ja kasvinsuojeluaineet vielä oma lisänsä) on se pulma. Tai valmistuksen hankaluus. Natto ja muut soijafermentithän ovat kaiketi ihan ok evästä.
Mä onnistuin tappamaan kefiirin x kertaa. Jokohan sen sais pidettyä hengissä. Kombutsa kiinnostais kans. Toistaiseksi pysyn ihan sienistä pakurissa.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 07, 2014 05:15 

Minusta vesikefiiriä ei saa hengiltä oikein millään, maitokefiiristä en tiedä.

"Kasviproteiineista" on tuossa mielessä vähän hankala puhua yhtenä pakettina. Esim. hamppu ei tarvitse juuri mitään torjunta-aineita yms ja yleensä hamppuproteiinit ovat luomua. Ne ovat myös varsin vähän prosessoituja. Soijaproteiini taas on paljon prosessoidumpaa. En ole perehtynyt muihin kasvikunnan proteiineihin niin hyvin. Lupiinista tiedän, että se ei juuri torjunta-aineita tarvitse, prosessoinnista taas en tiedä mitään. Ruskeariisiproteiini on usein raw, joten tuskin sekään on mikään prosessoinnin multihuipentuma, muista kemikaaleista en tiedä.

Soijaproteiini on tosiaan proteiininlähteenä parhaimmillaan tempehinä. Nattoa on aika vaikea syödä niin paljoa, että siitä saisi merkittäviä määriä proteiinia. Itse sain siitä migreenin, ilmeisesti tyramiini tms, vaikka pystyn muita fermentoituja ja kypsytettyjä juttuja syömään ongelmitta. Se on kai vain niin "ylifermentoitua".

Profile  

PostPosted: Mon Jul 07, 2014 07:18 

Polo oli puhunut sisarelleni siitä, että vatsa ei ole aamulla "hereillä", vaan tulee ottaa eväät mukaan ja syädä sitten kun mahalle sopii. Hänellä oli vatsakipuja tsm. nuorena.

Mulla on ollut aina aamuisin etova ja täyttävä olo etten ole pysrynyt syömään kunnolla. Tänään se oli ohi 11 aikaan ja söin silloin. Aiemmin pystyin syömään vasta 14 aikaan ensimmäisen kerran. Nyt tiedän ainakin seurata aamun huonoa olo toisella silmällä.

Huimausta minä hoidan sillä, että juon illalla aina ½litraa suolavettä, ettei matala verenpainen, syst. 100-105/ vaivaa aamusta. Joatain syystä matala verenpaine huimautta ja oksetettuttaa aamulla, muttei loppupäivästä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Mon Aug 03, 2015 08:41 

Mitäs Sirpalle nyt kuuluu?

Minulla on taas albumiini hiukan alle viitteen. Olihan minulla keväällä aika kauan etomista, en tiedä mikä sen syynä oli. Kortisoli oli ainakin laskenut.

Luin tuolta juttua proteiinin puutteesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/5946508/ ... teen-vaara

Täytyisi varmaan ruveta tankkaamaan proteiinia. Lähden tästä paistamaan pari kananmunaa.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 04, 2015 05:10 

Kiitos Pulla, Sirpa porskuttaa syvissä vesissä :? Pinnalle pyritään vähän huonolla menestyksellä.

Olen käynyt yhden minulle suositetun funkkarin vastaanotolla, hänen vinkistä olen teettänyt suolistokokeita, joista saan huomenna selkokieliset vastaukset.

Töissä yritän pysyä, aivosumu on aika-ajoin voimakas, olotila muutenkin huono ja väsynyt, 13 tunnin yöunilla tässä mennään :oops:

Palaan asiaan kun saan tietää tulokset, jos sieltä löytyisi jokin "korjattavissa" oleva "vika"..

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]