Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Homeopatiaa kukaan kokeillut?
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 08:25 

Eli onko kukaan käynyt homeopaatin vastaanotolla tämän cfs:n takia ja onko saatu apuja? Minä ajattelin koittaa. En halua olla lopunelämää sairas, vaikka ldn mua nyt auttaakin, mutta eihän se paranna, ja liikuntaa, mun rakasta harrastustani ja elämäni iloa, en uskalla enää paljoa harrastaa.

Profile  

Post subject: Re: Homeopatiaa kukaan kokeillut?
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 10:31 

Homeopatian periaatteet ovat luonnonlakien vastaisia ja homeopatia perustuu vain ja ainoastaan lumevaikutukseen. Homeopatian tarjoaminen ihmisille pitäisi olla rikos (petos). Homeopatian käyttö CFS:ään on vain hölmöä, koska tähän sairauteen on kymmeniä tehokkaita hoitoja muitakin vain LDN - kirjassani on yli sata lääkettä, lisäksi päälle kymmeniä luontaistuotteita, moni saa apua ruokavalioista jne.

Älä tuhlaa rahojasi veteen ja sokeriin! Kokeile ennemmin vaikkapa karnitiinia, lipoiinihappoa, B12-vitamiinia ja gluteenitonta ruokavaliota, jos et näitä vielä ole kokeillut. Jos erityisesti haluat jotain vaihtoehtohoitoa kokeilla, niin akupunktiolla on oikeita fysiologisia vaikutuksia (ja jotkut CFS:ää sairastavat ovat siitä saaneet apua), toisin kuin homeopatialla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 30, 2013 11:49 

Homeopaatit käsittääkseni yleensä käyttävät muitakin hoitoja kuin perinteistä homeopatiaa ja osaavat antaa ainakin joskus hyviä vinkkejä miten yleensä edetä vaikeassa terveystilanteessa.

Siinäkään ei välttämättä ole mitään pahaa, että osaa hyödyntää lumevaikutusta tehokkaasti, siihen lääkäritkin pyrkivät. Tietysti homeopaattien suhteen on sama ongelma kuin lääkäreiden kanssa eli mistä löytää hyvä asiantuntija.

Siitä olen samaa mieltä, että homeopatiaan liittyy väitteitä, jotka eivät nykytieteen valossa näytä voivan pitää paikkansa.

En itse käy homeopaatilla mutta en välttämättä anna homeopaatti-nimikkeen käytön estää esim jollekin hyvälle lääkärille menoa

Profile  

PostPosted: Tue Jul 30, 2013 03:16 

No enpä ihan usko tuohon lumevaikutukseen, sillä olen käyttänyt homeopaattisia valmisteita mun kehitysvammaiselle pikkutytölle kurkunpääntulehduksiin hyvällä menestyksellä. Eli on vältetty muutamat sairaalakeikat ihan homeopatian avulla.

No, minä olen ajan varannut homeopaatille syyskuulle. Kerron sitten kuulumisiani kun olen parantunut :).

Ja totta, homeopaatit osaavat neuvoa ja käyttävät muitakin keinoja kuin vain ne homeopaattiset valmisteet.

En ole suinkaan hölmö, vaan ihan korkeasti koulutettu ihminen - eli rahakaan ei ole este :).

Profile  

PostPosted: Thu Aug 01, 2013 03:52 

Masennuslääkkeen teho on 82% plaseboa ja käyttäjistä 100% idiootteja?

Kaverini joka helsingissä käy homeopaatilla on valinnut itselleen klassisen homeopaatin siitä syystä, että se ottaa mukaan myös perintötekijät ja historia kaivetaan alusta asti.

Mulla teksi kyllä kans mieli lähteä samalle homeopaatille. Nimeä en ole koskaan kysynyt. Jos jotakin kiinnostaa, niin selvitän sen.

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 09:58 

En tyrmäisi homeopatiaa aivan huuhaaksi vaikka se hieman järjenvastaista onkin. Olen kuullut sanottavan, että konsentraatiot ovat niin pieniä, ettei viidessä sokerirakeessa välttämättä ole molekyyliäkään vaikuttavaa ainetta.

MUTTA olen saanut siitä itse avun, samoin lapseni. Pojan pitkään kestänyt vuoteenkasteluongelma hoitui viidellä sokerirakeella. Nelivuotias ei tiennyt, miksi ne rakeet söi, mutta siihen se ongelma loppui. Vaikeaa kuvitella, että olisin jotenkin kovin muuttuneessa tilassa ollut itse vaikuttaakseni lapseen, jolle vain annoin ne rakeet. Korvatulehdukset ja räkätaudit hoidin myös homeopatialla eikä yhtään antibioottikuuria syöty. No, voi olla että ei olisi muutenkaan tullut syödyksi, sitähän ei voi tietää.

Minua viehättää homeopatiassa huolellinen perehtyminen ihmistyyppiin. Jokaisen temperamentti vaikuttaa siihen, miten sairastaa ja mikä auttaa. Kaikki käydään läpi, mitä vaatteita käyttää, missä asennossa nukkuu jne. Ja kun opin lasteni tyypit, löysin niille myös oikeat hoidot eri vaivoihin. Itseni takia en juurikaan käynyt, mutta sain siinä ohessa uniongelmiini oikean tuotteen ja se kyllä auttoi.

Itse olen käynyt lääkäri-homeopaatilla, se hyödyntää ikäänkuin molempien hyviä puolia. Ihan "oikeitakin" lääkkeitä on sieltä saatu. Tukihoitona se voi olla ihan paikallaan. Omalla lääkäri-homeopaatillani on itsellään krooninen sairaus, jonka oireita helpottaa homeopatialla. Hänen nimensä löytyy myös pääsivun lääkärilistasta (Riitta Lahtonen). CFS-oireiden aikaan en ole hänellä käynyt, koska lääkäribudjetti menee nyt endokrinologiin ja Poloon ja lääkkeisiin. Täten siis priorisoin minäkin! :D

Mites Jossulle kävi? Tuosta postauksesta on jo tovi, olisi kiva kuulla.

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 10:39 

Homeopatia perustuu pelkkään lumevaikutukseen. Siitä ei ole minkäänlaista epäilystä, vaan se on fakta. Lumevaikutus toimii myös vauvoilla, lapsilla ja eläimillä. Itse asiassa lumevaikutus on lapsilla jopa vahvempi kuin aikuisilla. Lapset, kuten aikuisetkin, voivat saada apua jopa lääkkeestä jonka he tietävät olevan plaseboa. Kannattaa perehtyä asiaan enemmän ennen kuin antaa rahojaan huijareille.

Lasten korvatulehdus ja "räkätauti" paranevat 97-99 prosentissa tapauksista ilman antibiootteja. Homeopatian teho perustuu osittain myös tähän: hoidetaan sairauksia, jotka paranevat ilman hoitoa.

Oma vahva mielipiteeni on, että homeopatiaa käyttävien lääkäreiden pitäisi menettää lääkärinoikeutensa. Sokeri ja vesi eivät ole lääkkeitä, paitsi diabeettiseen hypoglykemiaan ja dehydraatioon.

Mielestäni homeopatian myyjät pitäisi asettaa myös rikosoikeudelliseen vastuuseen, sillä kyseessä on Suomen lain mukaan selvä petos.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 12:30 

Öh, miten lumevaikutusta voidaan tutkia eläimillä? "Hei Musti, tässä on sulle lääke, nyt paranet?"

Lume tai ei, jos paranee, niin miksi se on huijausta? Eikö tärkeintä ole toipua kuin että "toipuu oikein"?

Sori, tämä on aika iso filosofinen kysymys, ei tarvitse ottaa kantaa... :)

Miksi muuten Riitta Lahtosen nimi on tuolla listoilla, kun sinun asenteesi on näin jyrkkä? Hän on homeopaatti mitä suurimmassa määrin, joskin hyvin monialainen.

EDIT: Ja kuten sanoin, poikani ei todellakaan tiennyt mitä suuhunsa laittoi ja miksi. Mihin se lume siinä perustui? Jossakin vaiheessa muistan myös lukeneeni tutkimustuloksen, jonka mukaan "vedellä on muisti".

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 12:46 

Lumevaikutus eläimillä, kuten pienillä lapsillakin, perustuu suggestioon, ei varsinaiseen tietoon tai tietoiseen käsitykseen. Siitä on tehty joitain kymmeniä tutkimuksia, mutta valitettavasti kaikki parhaat katsausartikkelit ovat maksumuurin takana. Kannattaa tutustua Wikipediasta myös Clever Hans -hevoseen, jos ilmiö ei ole tuttu. https://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans Tämä hevonen osasi "laskea", mutta kyse oli suggestion - alitajuisen suggestion! - voimasta. Tässä yksi artikkeli lumevaikutuksesta koirilla: http://thebark.com/content/dogs-and-placebo-effect

Plasebon oikeutus on kysymys, jota on koululääketieteen piireissä mietitty paljon (vaihtoehtolääketieteessä harvemmin, kun "kyllähän ne hoidot toimivat oikeasti" :-P). Minusta plasebon käyttö on periaatteessa oikeutettua tilanteissa, joissa siitä kerrotaan ihmiselle (kuten joissain tutkimuksissa on tehty ja se on silti toiminut) ja jos ei ole tarjolla parempaa hoitoa. Useimpiin sairauksiin kuitenkin on - CFS ei ole läheskään ainoa sairaus, josta monet lääkärit sanovat, että "ei tähän ole mitään hoitoa", vaikka oikeasti on. Muissa tilanteissa se on eettisesti hyvin ongelmallista, vaikka joissain tilanteissa kenties hyväksyttävää.

Olen itse käyttänyt "lumehoitoa" tai ainakin luullut käyttäneeni. Kun olin ala-asteella, kaverini kertoi, että hän hoitaa matkapahoinvointia/merisairautta nielemällä kokonaisen mustapippurin ja se toimii tosi hyvin. Järkeilin, että kyseessä oli luultavasti lumevaikutus, mutta että kokeilemisesta tuskin olisi haittaa. En voinut käyttää matkapahoinvointilääkkeitä, koska ne väsyttivät minua liikaa. Vaihtoehto siis oli lumelääke tai ei hoitoa (inkivääri olisi voinut toimia, mutta en silloin vielä tiennyt siitä). Mustapippuri auttoikin ja tulkitsin sen lumevaikutukseksi. Myöhemmin minulle selvisi, että mustapippurin piperiinillä on hyvin pieninäkin määrinä fysiologisia vaikutuksia, vaikka tutkimuksia pahoinvointiin ei olekaan. Auttoiko se minua vai oliko se lumevaikutus? En tiedä. Sillä ei ole väliä, koska kenelläkään ei ollut asiassa kaupallisia intressejä.

Minusta ei ole oikein kaupitella ihmisille lumehoitoa ilman, että sen sanotaan olevan lumehoitoa. Niin lääkärit kuin homeopatiafirmatkin tekevät voittoa myymällä sokeria ja vettä "lääkkeinä" (usein ihmisille, joilla on vähän rahaa). Jos äiti antaa pienelle lapselle Muumi-pastillin ja sanoo, että se on yskänlääke, tämä ei ole mielestäni väärin - mutta on myös ihmisiä, joiden mielestä tämäkin on valehtelua (kuten se on) ja siten väärin.

Tiedän kyllä Riitta Lahtosesta, mietin pitkään otanko hänet mukaan listalle. En hänelle itse menisi. Listalla on myös useita muita lääkäreitä, joille en itse koskaan menisi. Mutta listahan ei ole minun henkilökohtaisia suosituksiani vaan lääkäreitä, joilta ihmiset ovat täällä kokeneet saaneensa apua (lääketieteellisistä hoidoista).

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 06:14 

Mun lapseni neljännen asteen virtsan takaisinvirtaus parani homeopaattisella rakennehoidolla. Melkoinen lumevaikutus!

(tuo on siis leikattava vaiva. Ei parane itsekseen)

Profile  

PostPosted: Fri May 16, 2014 06:28 

Jep, lumevaikutus voi joskus saada aikaan uskomattomia lopputuloksia. Tunnetuimpana Mr. Wright, joka parani syövästä lumelääkkeellä. Kun selvisi, että hoito olikin plaseboa, hoito lakkasi toimimasta ja hän kuoli. Tässä hyvä artikkeli aiheesta: http://www.nytimes.com/1998/10/13/scien ... brain.html

Puhumattakaan tietysti spontaaneista parantumisista, joita sattuu joskus parantumattomiltakin vaikuttavissa sairauksissa, kuten syövät. Luen juuri mielenkiintoista kirjaa aiheesta, mutta se on hyvin paksu, enkä ole vielä päässyt puoleen väliin asti. Minulla oli muutaman kuukauden ikäisenä vaiva, josta sanottiin, että se ei voi parantua ilman leikkaushoitoa. Leikkausaika oli käsittääkseni jo varattu. Näin se vaiva kuitenkin vain parani, ilman mitään hoitoa.

Hankala potilas vai hankala sairaus -blogissani käsittelen noseboa eli negatiivista plaseboa. http://www.hankalapotilas.net/2012/07/i ... nosebosta/ Homeopatiallakin itsemurha voisi siis onnistua, jos luulee sen olevan tehokasta.

Yksilötasolla anekdootit tuntuvat toki voimakkailta todisteilta. Ne eivät silti muuta sitä tosiasiaa, että homeopatia on a) luonnonlakien vastaista b) se on myös kliinisissä tutkimuksissa osoitettu tehottomaksi.

Profile  

PostPosted: Wed May 21, 2014 11:36 

Väitän sinnikkäästi lukeneeni tutkimuksen, jossa homeopatia todettiin toimivaksi. Vaan kun en muista siitä enää mitään. Se perustui tähän "veden muisti" -hypoteesiin, joka on homeopatian pohjalla. Että niistä molekyyleistä jää jälki vaikka niitä ei löydykään.

En tuosta linkkaamastasi koiratekstistä kyllä löytänyt muuta kuin että on havaittu ihmisen kosketuksen auttavan, en varsinaisesti mitään siitä mitä itse ymmärrän lumevaikutuksena, että uskot syöväsi jotain mitä et syökään, ja keho toimii sen mukaan.

Minulla on nosebosta kokemus: Olin kliinisessä unitutkimuksessa 2006, testattava lääke oli Ramelteoni. Verrokkiryhmissä plasebo ja tsopikloni (esim. Imovane). Ilmoitin heti alkuunsa, että jos joudun tsopikloni-ryhmään, jätän tutkimuksen kesken, koska olen siitä ihan soosissa ja jos nukun neljä viikkoa sen voimin, en nuku enää ikinä ilman. Annoskin tuntui varsin isolta siihen verrattuna, mihin itse olin tottunut.

Noh, kun varsinainen lääketutkimus alkoi, nukuin tosi huonosti. Päättelin joutuneeni placeboryhmään. Nukuin huonosti kaikki tutkimusyöt ja yöt niiden väleillä. Valvoin tunteja ennen kuin sain unta. Ja tutkimuksen jälkeen sain kuulla olleeni (rummun päristystä) tsopikloniryhmässä!!! Olin siis uneton melko vahvasti lääkittynä, koska luulin syöväni plaseboa!

Suurin toiveeni on, että saisin purkin vahvoja kolmiolääkkeitä, joissa ei olisi mitään vaikuttavaa ainetta. Nukkuisin kuin tukki…

Mutta vielä aiheeseen: lapseni yökastelu siis loppui viiteen sokeripilleriin, jota tungin sen suuhun sanomatta sanaakaan kesken sen leikkien. En ihan ymmärrä miten se lumevaikutus siinä toimisi? Sillä ei ollut aavistustakaan, mitä ne karkit olivat, ei edes että ovat lääkettä. Saati mihin vaivaan.

Minulle on aika sama, mikä kehon parantavat voimat aktivoi. Esim. omat homeopaatilla käyntini lasten kanssa: Väsynyt äiti, pienet lapset. Joku kuuntelee, kehuu, tukee, auttaa. Koko perhe voi paremmin. Oli ne sitten ne sokeripillerit tai se keskustelu, ihassama. Oli hintansa väärti! Tässä on perinteisellä lääketieteellä paljon opittavaa. Turhia toiveita ei pidä nostattaa, mutta tsemppiä ei saa tappaa ikinä.

Ja taas mentiin aiheen ohi, lujaa… Sorry

Profile  

PostPosted: Wed May 21, 2014 11:03 

Homeopatia käsitteenä ei käsittääkseni ole aina niin selvä, esim. joitakin yrttivalmisteita kutsutaan homeopaattisiksi, vaikka ne eivät sitä ole. Homeopatiaan liittyy juuri väitteet esim. veden "muistista", eli jos vesiastiassa on ollut vaikka yksi lääkemolekyyli, niin vesimolekyylit muistavat sen ja parantavat sammallai. Jokainen voi itse arvioida tämän uskottavuutta...

Lumevaikutuksella taasen on niin valtava vaikutus mm. lääketieteen tutkimuksissa, että sitä ei tahdo uskoa. Esim. huomattava osa potilaista paranee pelkällä plasebollakin, joten monien lääkkeiden (kuten LDN:n) todellista vaikuttavuutta voi olla hyvin vaikea näyttää toteen!

Mitä tulee lapsen parantumiseen sokeripaloilla, niin yksi selitys voi olla, että lapsi joka tapauksessa antaa sokeripaloille jonkin merkityksen, kerrottiinpa sitä hänelle tai ei. Samoin lapsi aistii ja tulkitsee ympäristönsä asenteita; esim. pelkkä lisääntynyt huolenpito voi auttaa paranemaan.

Profile  

PostPosted: Wed May 21, 2014 11:37 

Jos vedellä olisi muisti, se muistaisi aika hiton paljon asioita aina dinosaurusten ajasta asti ja vielä sitäkin ennen.

On tosiaan julkaistu "tieteellisiä artikkeleita", joissa yritetään kvanttifysiikalla jne selittää homeopatiaa. Ne eivät kuitenkaan ole mitään oikeaa fysiikkaa - jos tunnette fysiikan opiskelijoita, voitte viedä tällaisen artikkelin heille luettavaksi ja ehkä he jaksavat rautalangasta vääntää, mikä niissä on huuhaata.

Keski-Euroopassa (ja jonkin verran Jenkeissäkin) tosiaan myydään paljon "homeopaattisia" valmisteita, jotka todellisuudessa sisältävät vaikuttavia aineita. Esim. Jenkeissä näin tehdään siksi, että homeopaattisia tuotteita eivät koske jotkut FDA:n säännöt, toisin kuin ravintolisiä. Eräs "homeopaattinen" nenäsuihke mm. aiheutti ihmisille pysyviä makuaistin puutoksia, koska se sisälsi ihan oikeaa sinkkiä. Joku "homeopaattinen" valmiste pikkulasten hampaidenpuhkeamiskipuihin osoittautui vaaralliseksi, kun se ei ollutkaan homeopaattista.

Minua huvittaa aina, kun apteekkimme homeopatiahyllyssä myydään mm. kondomeja ja raskaustestejä. Hyllyjä kun on kiinteä määrä ja ilmeisesti homeopatia ei tällä alueella myy, niin muita tuotteita on otettu myyntiin enemmän. (Tietenkään homeopatialla ei pitäisi olla mitään tekemistä apteekissa.)

Suomessa käsittääkseni homeopatiana myydään lähinnä oikeasti pelkkää vettä ja sokeria sisältäviä tuotteita. Vai onko sinulla tiina toisenlaista tietoa?

Profile  

PostPosted: Thu May 22, 2014 11:17 

Googlailin eilen haulla "homeopathy clinical evidence" ja löysin scholarista muutaman artikkelin (siis kun katsoin muut julkaisut kuin Br J Homeopathy), joissa oli saatu tuloksia esim. lasten ripulin hoidossa (parantuminen homeopatialla 3.3 päivää, plasebolla 4,jotain). Aika monta meta-analyysia löytyy. Kaikilla saman tyylinen tulos: liian pienet aineistot, liian vähän toistoja, jotta tulokset olisivat luotettavia. Ei taida löytyä maksajia näille tutkimuksille.

Mitä omaan lapseeni tulee, sekä minä että mieheni suhtauduimme tähän vuoteenkastelun parantumiseen sokerihelmillä äärimmäisellä skeptisyydellä (sain ne helmet ilmaiseksi) eli ihan vähän vaikeaa on ajatella, että olisin ollut kovasti toisenlainen. Tosin sen verran hihhuli olen, että tiedän mikä muutos ihmisen omalla energialla voi olla ympäristöön vaikka sitä muutosta ei itse tiedostaisikaan. Siinä mielessä allekirjoitan kyllä tuon Tiinan lausuman mutta lisään siihen, että aika harmittomasti kuitenkin parani pojan ikävä ongelma!

Ne pillerit, joita itse olen Suomessa ostanut, tulevat Saksasta.

Maija, sait minulta lämpimän ajatuksen eilen, kun kävin eräässä hyvässä luontaistuotekaupassa hankkimassa setin uusia lisäravinteita (karnitiini, Q10, sinkki, magnesium, B12, folaatti) ja täti tiskin takana yritti tyrkyttää tämän sadan euron setin päälle vielä jotakin homeopaattista litkua, joka "energisoi". Siinä menee kyllä minullakin raja!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]