Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:31

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kysymyksiä lisämunuaisuupumuksen kotihoidosta
PostPosted: Sat Aug 24, 2013 09:05 

Koitin etsiä jotain vanhaa topicia, jonka alle laittaa tämän, mutta tuntui tunkeilulta käyttää muiden keskusteluita, joten aloitan nyt uuden.

Olen siis kärsinyt vuosia (oikeastaan koko ikäni) stressistä. Viime talvena tuli entistä rajumpia oireita ja sainkin lopulta infoa CFS:stä ja siihen naltreksonilääkityksen. Lääkitys auttoi aluksi jonkin verran, mutta aika pian huomasin, että olen jälleen

- väsynyt
- kärttyinen
- elän brain fogissa
- en kestä valoa yhtään, joudun kokoajan olemaan silmät sirrissä
- jne jne

Tein joskus keväällä kyytablettikokeilun, ja silloin en kokenut isoa vaikutusta. Toissapäivänä luin taas lisämunuaisuupumuksesta ja tein sen uudestaan: ero oli MERKITTÄVÄ. Nyt olen ottanut to 12,5mg, pe 6,5mg+6,5mg ja tänään la 6,5mg+6,5mg kyytablettia eli hydrokortisonia ja oloni on LOISTAVA.

Kysymykset kuuluvat:

1.) Kuinka kauan uskallan jatkaa itsenäistä lääkitsemistä? En haluaisi taas lähteä lääkärille selittämään taustaani ja vinkumaan lähetteitä labroihin ja reseptejä kortisoniin, muutenkin tulee aina luulotautinen olo vastaanotolla, kun lääkärit eivät edes tiedä mistä puhun.

2.) Mistä tietää, mikä on sopiva (eli riittävä, mutta mahd. alhainen) annos kortisonia?

3.) Voiko naltreksonia syödä huoletta tässä ohella?

4.) Voiko kortisoni auttaa jostain muusta syystä? Eli voiko kyse olla muusta kuin lisämunuaisuupumuksesta, vaikka pelkkä kortisoni tuo näin selvän avun?

5.) Riittääkö pelkkä hydrokortisoni lääkkeeksi, jos kyse on lisämunuaisuupumuksesta?

Kiitos jos joku tietävä voisi auttaa!

Profile  

Post subject: Re: Kysymyksiä lisämunuaisuupumuksen kotihoidosta
PostPosted: Sat Aug 24, 2013 10:12 

Oletko Facebookissa?
Rt3 ryhmässä on _todella_ paljon tietoa ja kokemusta lisiuupumuksen hoidosta. Kannattaa loggautua sinne ehdottomasti miettimään asiaa :-) .

Profile  

PostPosted: Sun Aug 25, 2013 09:01 

Olen lopettanut FB:n käytön, enkä valitettavasti ryhmän takia haluaisi uudelleen kirjautua käyttäjäksi :(

Profile  

PostPosted: Sun Sep 01, 2013 11:46 

Kuten olen monta kertaa täälläkin kirjoittanut, en pidä termistä lisämunuaisen uupumus ja suhtaudun siihen jossain määrin skeptisesti. CFS:ään yhdistetään usein AF, mutta CFS:ssä lisämunuaisen vajaatoiminta on yleensä aivolisäkeperäistä (ja voi pahimmillaan olla henkeä uhkaavaa, kuten minulla). En ymmärrä, miksi pitää puhua AF:stä, eikä lisämunuaisen vajaatoiminnasta (johon AF tietystikin lukeutuu).

Ei ole kovin eettistä sanoa, että olisi OK "väärinkäyttää" lääkkeitä omin päin yhtään, en voi sitä missään nimessä suositella. Hydrokortisoni on kuitenkin varsin vaaratonta _kunhan annos on riittävän pieni_. Voihan sitä itsekin testata, että miten alas sitä voi laskea ja se vielä auttaa.

Tärkeää on oikea vuorokausirytmi, eli aamulla otetaan noin puolet päiväannoksesta tai enemmänkin ja loput 2-3 osassa. Joillain ihmisillä kortisolia voi erittyä iltaisin liikaakin, vaikka aamulla/päivällä erittyisi liian vähän. Heidän ei kannata sitä iltaisin ottaa. Itse taas en pysty nukkumaan ollenkaan, ellen ota kortisonia sekä illalla että nukkumaan mennessä. Otan herätessä 7-8 aikaan 7 mg ja lisäksi 2 mg noin klo 15, 22 sekä aamuyöllä kun herään vessaan yleensä 04-05 aikaan. Lisäksi tarvittaessa lisää. Tämä on ollut minulla käytössä vuosia ja tulee mitä todennäköisimmin olemaan elämäni loppuun asti (ellen ihmeen kaupalla selviä hengissä paria vuosikymmentä, jolloin kroppaa voidaan korjata nanoboteilla jne).

Huhun mukaan lääkäreiden keskuudessa olisi levitetty tietoa, että lisämunuaisen vajaatoiminta on uusi "nettivillitys" ja kaikki hydrokortisonia oma-aloitteisesti pyytävät potilaat pitää tyrmätä. :-(

LDN sopii kaikkien hormoneiden kanssa yhdessä.

Lisämunuaisen uupumukseen suositellaan ties mitä hoitoja, mm. adaptogeenisiä yrttejä, lakritsijuurta ja joitain muita lisäravinteita. Siihen saatetaan käyttää myös DHEA:ta kuten muihinkin lisämunuaisen vajaatoiminnan muotoihin. Joillain ihmisillä DHEA parantaa oloa varsin merkittävästi. Joskus lisämunuaisen vajaatoiminnassa käytetään myös fludrakortisonia, joka säätelee nestetasapainoa. Itselläni on käytössä DHEA (30 mg annoksella, 40 mg päiväannos oli jo liikaa) ja fludrakortisonia käytän tarvittaessa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 24, 2015 10:06 

En viitsinyt luoda tätä varten uutta viestiketjua niin kysyn tässä.

Miten kauan yleensä kestää, että kortisoni (hydrocortison) alkaa vaikuttamaan?
Olen nyt viikon käyttänyt ja en ole huomannut muuta kuin sivuoireet (vatsakivut, kovat ilmavaivat, turvotuksen ja naama alkoi myös kukkimaan finneistä). Lääkäri tuota määräsi kun viime testeissä oli melko alhainen aamukortisoli.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 24, 2015 10:13 

Kyllä sen yleensä huomaa ihan välittömästi. Siis parin tunnin sisällä. En ole varma voiko siinä mennä pidempäänkin.

Outoa, että sait tuollaisia oireita, ilmavaivoista en muista ennen kuulleeni. Millainen annos sinulla on? Voisikohan sinulla olla DHEA myös tosi alhainen, onko se mitattu?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 24, 2015 10:20 

Annos on 10mg aamuisin ja 5mg iltaisin. Minulla on kyllä laktoosi-intoleranssi ja tableteissa näyttää olevan laktoosia, mutta en tiedä voisiko tuosta johtua kun pystyn kuitenkin vähän maitotuotteita (suklaata jne.) käyttämään sekä vähälaktoosisia tuotteita.

DHEA:ta ei ole mitattu. Kilpirauhasarvoista TSH ja T4V olivat viimeksi molemmat viitearvojen ylärajalla, niin nyt niiden lisäksi määrättiin T3 mittaus noin kuukauden päähän + kortisolitaso.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 24, 2015 10:26 

Jos yhtään siedät laktoosia, tuskin se siitä on.

En oikein keksi muuta selitystä kuin alhainen DHEA, mutta ei sekään vatsaoireita selitä. Voi olla, että ilmavaivat johtuisivat dysbioosista, jota kortisoni pahentaa, jolloin probiootti auttaisi.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 03, 2015 03:19 

Tänään tuli yksit. vo.n endokrinologilta vo-käynti kertomus. Hän sanoi määräävänsä yl. DHEA.ta 2x25mg, mikä minulla olikin, kunnes tk-lkr alkoi hämmentää soppaa.

Viitearvo on melko laaja, 2-10 (yu)mol/l.

Nyt on ohjeet tk.ta varten.

Pitää käydä joskus ensvuonna kilpparikokeissa, näki oirekuvassa viitteitä vajaatoiminnasta.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 03, 2015 03:27 

Hormonien viitearvot ovat siinä mielessä huijausta, että lähes kaikkien hormonien kohdalla pitäisi pyrkiä sinne viitteiden ylärajaa kohti. Itse en siedä DHEA:ta kuin 25 mg, jolla pääsen hädintuskin viitteisiin, suunnilleen joka toisessa kokeessa jää allekin.

Miksi kilpirauhaskokeita ei siis tehty nyt, jos vajaatoiminnan oireita on? Miksi pitää lykätä? Olen sinulle monta kertaa sanonut, että epäilen sinulla vajaatoimintaa.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 03, 2015 03:45 

Mulla ei ole oikein rahaa mennä kuin vasta ensi vuonna. Kaiken maailman verot verottavat nyt eläkettä niin paljon.

Minulla on tiistaina soittoaika tk.lkrille, jotta testit otettais tk.ssa. Hänhän se pyysi menemään yksityiselle, kun olis oikeesti pitänyt lähettä erikoissairaanhoitoon.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 03, 2015 03:46 

Ainakin joskus Fimlabissa Tampereella sai kilpirauhaskokeet murto-osalla siitä hinnasta mitä yksityisellä yleensä maksaa.

Mutta nämä menevät jo ketjun aiheesta ohi.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 03, 2015 04:41 

Tk.ssakin voi otattaa yksityisen läheteellä korvausta vastaan, en tiedä taksaa.

DHEAS-arvo oli 6,6 (2x25mg)enenkuin lkr alkoi sorkkia lääkitystä. Viimeiksi se oli 3,7.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]