Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 06:48

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Virtsatietulehduksen ehkäisy
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 11:21 

Aloitin aiheesta uuden keskustelun, ettei aihe sotke toista tärkeämpää aihetta ja toisaalta ei häviä sinne. Jos vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa ja vaivaa.

Olen kärsinyt toistuvista vt-tulehduksista. Vihdoin löysin karpalon tulehduksia ehkäisemään ja se antoi hyviä tuloksia. Nyt kuitenkin MDD:n ruoka-ainepaneelituloksen takia karpalo on minulla ehdottomasti kiellettyjen listalla nyt ainakin muutamia kuukausia. Etsin korvaavia tuotteita ehkäisemään tuon inhottavan ja lisävaivoja tuovan tulehdus-antibiootti-vatsaoireet-hiiva -kierteen estämiseksi.

Luontaistuotekaupasta suositeltiin seuraavia:
* kultapiisku-uute (Solidago, kuureittain, poistaa nestettä eli pitää juoda paljon, että "huuhtelee")
* greipinsiemenvalmiste (Iocidin+, samassa tuotteessa on oliivinlehtiuutetta ja oreagnoöljyä)
* nokkonen
* tyrnimarjaöljyä suositeltiin myös, limakalvojen kunnosta huolehtimaan (näissä hinta on varsin korkea), ajaisikohan helokkiöljy tai joku pullosta otettava öljy saman asian, miksi pitää olla juuri tyrni, joka on kallein?

Onko kokemuksia tai vinkkejä antaa?

Maija jo nokkosta kommentoikin:
Maija wrote:
Nokkonen siis lievittää tulehdusta (inflammaatio), esimerkiksi sellainen mitä on autoimmuunisairauksissa, ei infektioita. Ei sillä juuri antibakteerisia ominaisuuksia pitäisi olla, siihen on ihan muut yrtit... Ilmeisesti käyttö virtsatietulehduksissa perustuu pitkälti diureettiseen vaikutukseen. En ole tähän perehtynyt, mutta en ole aivan vakuuttunut toimiiko se ja onko tämä ylipäänsä mielekäs tapa ehkäistä VT-tulehduksia. Esim. karpalohan toimii niin, että se estää bakteereja kiinnittymästä rakkoon.

Profile  

Post subject: Re: Virtsatietulehduksen ehkäisy
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 01:22 

Solidagoa olen joskus syönyt turvotuksiin,ihan hyvä kokemus.Mutta greipinsiemenöljyn kanssa saa olla varovainen,voi vahvistaa tai heikentää muita lääkkeitä.Söin puoli purkkia pari vuotta sitten ja verenpainelääke menetti tehonsa,oli pari tuskaista viikkoa ennen kuin tajusi mistä johtui.En syönyt virtsikseen,vaan muuten puhdistukseen.

Last edited by Nelly on Wed Mar 12, 2014 04:15, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 12, 2014 04:02 

Greipinsiemenuutteesta on epäilty, että sen antibakteerinen teho perustuu kokonaan siihen lisättäviin lisäaineisiin.

Oreganoöljy on erittäin tehokas antibakteerinen aine, jota olen käyttänyt tarvittaessa yli 10 vuotta ja parantanut sillä lukuisia bakteeri-infektioita, mm. hampaissa, silmissä, korvissa, poskionteloissa, keuhkoputkissa, imusolmukkeissa ja yhden virtsatietulehduksenkin. Sitä saa siis siltään Candimin-nimisenä valmisteena.

Puolukan pitäisi toimia karpalon lailla, mutta en tiedä saako sitä käyttää, jos karpalo on kielletty.

C-vitamiini voi auttaa ehkäisemään virtsatietulehduksia muuttamalla virtsan pH:ta. Mannoosia käytetään virtsatietulehdusten hoitoon, joten kai se soveltuu myös niiden ehkäisyyn.

Virtsatietulehdukset voivat johtua myös liian alhaisesta estrogeenistä, johon löytyy apteekista reseptivapaita emätinvoiteita. Tällaista syytä voi epäillä, jos on muutenkin paljon alapäävaivoja, esim. emättimen kuivuus, yhdyntäkivut, alapään kutina, tihentynyt virtsaamistarve jne. Estrogeeni vaikuttaa paitsi emättimen limakalvoihin myös virtsateihin.

Luontaistuotekaupasta en ottaisi vastaan vinkkejä yhtään mihinkään ja minusta nuo annetut vinkit kuulostavat hölmöiltä, mutta kultapiiskusta en tiedä mitään. Turvallisia ja tehokkaita antibakteerisia yrttejä on paljon, niin en tiedä miksi pitäisi käyttää diureetteja. Mietin myös sitä, voiko diureetista olla diabeteksessä jotain ongelmia. Useimpiin turvotuksiinkin suosittelisin ennemmin verisuonia vahvistavia aineita (hevoskastanja jne) kuin diureetteja.

Tyrnissä on erilainen rasvahappokoostumus kuin helokissa. Helokissa (samoin kuin hamppuöljyssä ja mustaherukkaöljyssä) on GLA:ta, joka on enemmän iholle ja tyrnin omega-7-rasvat taas limakalvoille. Omien kokemusteni mukaan hamppuöljy sisäisesti tepsii hyvin ihon talvikuivuuteen, mutta limakalvoihin en ole havainnut siitä vaikutusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 12, 2014 04:13 

Kultapiisku on vanha munuaisvaivoihin käytetty yrtti,mutta senkin kanssa saa olla varovainen,varsinkin diabeteksessa niinkuin sanoitkin.Välillä oon ottanut varovasti sitä jos nesteet keräytyneet...hevoskastanjaa en oo kokeillut.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 12, 2014 08:24 

Kiitos vinkeistä. Greipin vaarat tulivat nyt vasta mieleen, kun Nelly siitä muistutit. Ja kolme laatikkoa tuota mokomaa jo ostin.

Mitattuna estrogeenitasoni oli pikemminkin yläkantissa kuukauden ajankohtaan suhteutettuna. Vagifemiä olen kuitenkin harvakseltaan käyttänyt ja nyt estrogeenitön Vagisan on varsin lupaavan oloinen voide.

Yhdynnän jälkeen käytetty Betadine-voide on myös nähtävästi vähentänyt aina vaanivia tulehduksia. On vain varsin sottaista käytettävää.

Puolukkaa olen kyllä vähän käyttänyt. Ainakin testissäni se oli nollilla, vaikka karpalo oli kolmella punaisella.

Mitäs ajattelette maitohappobakteereista suun kautta otettuna? Voiko olla mitään apua?

Profile  

PostPosted: Wed Mar 12, 2014 08:38 

Vatsa on rauhoittunut jonkin verran,olen vähän epäsäännöllisesti muistanut ottaa.Virtsis oireista en tiedä,ne on oikeestaan ainoita mitä mulla ei ole,kaikkee muuta löytyy... :) Kyllä jostain olen lukenut että saattaisi auttaa.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 13, 2014 12:34 

"Maitohappobakteerit" on sinänsä vähän hassu käsite, se on vähän kuin kysyisi "onko hyötyä syödä yrttejä". :-> Tai siis vaikutukset riippuvat niin paljon käytetystä bakteerikannasta ja eri vaivoihin käytetään eri kantoja. Maitohappobakteereista voi olla apua virtsatietulehdusten ehkäisyyn, mutta siihen pitää todennäköisesti olla juuri oikeat kannat enkä ole tähän puoleen perehtynyt.

Tuo puolukka voisi olla hyvä, jos se kerran testin mukaan soveltuu. Siitä ei ole tutkimusnäyttöä samalla lailla kuin karpalosta, mutta ilmeisesti se toimii myös. Ja onhan se muutenkin tosi terveellistä. Stevia soveltuu mielestäni aika hyvin marjojen/marjamehujen makeuttamiseen ja toki voi käyttää lisäksi vaikka erytritolia. Puolukkahan on jugurtissa hurjan hyvää, mutta maitopohjainen jugurtti todennäköisesti vie sen tehon, koska se tutkitusti estää esim. mustikan flavonoideja imeytymästä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 13, 2014 03:08 

Tilasin amerikasta tyrniöljykapseleita ja lipittelen jo aiemmin hankkimaani tyrnimehua. Ja puolukoita ruuan kanssa. Solidagon pistin tauolle, kun on ollut tätä outoa oloa muutenkin ja akuutin tulehduksen oireita ei just nyt ole.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 15, 2014 10:10 

Uskoisin että C-vitamiini on ehkä halvin ja myös tehokkain konsti ehkäistä virtsatietulehduksia samoin kuin sattumoisin emätintulehduksia; tehosta hiivaan en tiedä. Jos haluaa välttää kapseleiden popsimista, niin kaikki omalle kropalle sopiva C-vitskupitoinen kuten marjat ja tuoremehut ovat hyviä myös.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 15, 2014 10:11 

Ja tosiaan puolukat ja tyrni kuulostaa tosi hyvältä!

Profile  

PostPosted: Sun Mar 16, 2014 06:16 

Äänestätkö Tiina mehun, marjojen vai peräti tyrniöljyn puolesta? Öljystä tosiaan luvataan etuja limakalvoille muutenkin, joten ajattelin niitänkokeilla, mutta niitä odotellessa otan tuota mehua.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 16, 2014 07:03 

Muistui mieleen että apteekista saa emättimeen laitettavia maitohappo kapseleita.(Ne on tehokkaita,ainakin hiivaan)

Profile  

PostPosted: Sun Mar 16, 2014 10:28 

Jaa-a, varmaan marjoistahan sen C-vitamiinin saisi kaikkein vähiten käsitellyssä muodossa, joten sikäli varmaan marjat on hyviä, mutta ei kai sillä niin väliä. Tyrniöljy on tosiaan hyvää myös "voiteluominaisuuksiltaan", jos vaan vatsa muuten sitä kestää.

Nellyn kommenttiin: mulla maitohappobakteerit ei toimi, tai niitä pitäisi käyttää ihan koko ajan. Ruokavalio/C-vitamiini tepsivät. Ja asiaan tietty kuuluu, että lääkäreillä ei ole hajuakaan siitä, miten paljon ruokavalio vaikuttaa, tarjoavat vaan antibiootteja.

Profile  

PostPosted: Thu May 22, 2014 11:23 

Uuden tutkimuksen mukaan COX-2-esto voi auttaa ehkäisemään toistuvia virtsatietulehduksia.

http://www.dddmag.com/news/2014/05/pain ... infections

Tämä on tosin hyvin alustava tutkimus. COX-2 on siis se entsyymi, jonka estoon tulehduskipulääkkeiden teho perustuu. Ei-selektiiviset lääkkeet kuten ibuprofeeni estävät sekä COX-1:tä (mistä seuraa vatsaongelmia) että COX-2:ta, uudemmat COX-2-estäjät (koksibit) nimensä mukaisesti lähes pelkästään COX-2:ta.

En suosittelisi kellekään tulehduskipulääkkeiden käyttöä tähän tarkoitukseen, mutta kasvikunnastahan löytyy myös COX-2-estäjiä kuten kurkumiini, resveratroli, kversetiini sekä oliiviöljyn ja oliivinlehden oleokantaali. Näillä on toki monia muitakin edullisia vaikutuksia.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 14, 2014 12:56 

Tämän on ongelman minä olen selättänyt muilla tavoilla.
- minulla on herkät limakalvot ja sicca syndrooma
- käytän alapään vagifem tabletteja tavallista isommalla annoksella, auttaa, että virtsaus onnistuu ja limakalvot ovat ehjät, paremmassa kunnossa
- monien kokemusten jälkeen joudun tekemään itse alushousuni, niin käytän haarapalassa bambupuuvillaa, mistä tehdään mm. lasten vaippoja, se ei kankaana ärsytä liomakalvoja
- minua kiinnostaa goji-marja, siinä on todellinen supefoodi; laitoin jopa 2 pensasta kasvamaan viime syksynmä - nyt vain odotellaan satoa.
- goji ei ole kamalan kallis ostaa nettikaupasta, käviskö se sinulle Kide karpalon tilalle
- on niin monia konsteja joihin olen joutunut herkät limakalvot-vaivan kanssa, että osa on infektiota ehkäseviä juttuja samalla

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]