Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 03:46

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kasvuhormoni, oksitosiini ja Hertoghen klinikka Brysselissä
PostPosted: Fri Mar 28, 2014 11:56 

Kävin eilen tosiaan Hertoghen klinikalla Brysselissä, josta jäi käteen kassillinen lääkkeitä, valtava pino erilaisia papereita, valtava asku ja toivoa tulevaisuudesta. Yritän tiivistää tähän jutut mitä nyt jaksan kirjoittaa - käynti oli melkein kolme tuntia joten en jaksa ihan kaikkea.

Sain siis reseptin kasvuhormoniin, jonka aloitinkin eilen. Sitä varten siis menin klinikalle, koska CFS on tuhonnut aivolisäkkeeni ja vaikka itse CFS ei juuri enää vaivaa, tuo sitäkin enemmän. Annetaan käytännössä insuliinikynällä mahaan, kynän kokoaminen oli paljon hankalampaa kuin pistäminen (mutta olen pistänyt myös B12:ta ihan oikealla ruiskulla lihakseen). Yksi ampulli maksaa noin 100 euroa ja riittää annoksesta riippuen 2 kk-10 päivää. Aloitan minimiannoksella ja nostan aina noin 10 päivän välein. Seuraavalla tai sitä seuraavalla annoksella voi huomata jo jotain, mutta voi mennä useampikin annosnosto lisää.

Järkytys oli, että verikokeideni ja muiden asioiden takia klinikka haluaisi minun vaihtavan sekä kortisonini (hydrokortisoni -> metyyliprednisoloni + fludrakortisoni), e-pillerit (samaa estrogeeniä saman verran mutta eri progesteronia + lisäksi vielä estrogeenivoide sekä progesteronia osan ajasta) ja kilpirauhaslääkkeen (T3 + T4:n tilalle Erfa eli Armour). Sinänsähän en noita kahta jälkimmäistä vastusta, mutta milloin löydän tilaisuuden, jossa voisin vaihtaa kilpirauhaslääkettä? Jos menen huonompaan kuntoon (mikä lienee väistämätöntä) olen pulassa. Muutenkin idea pelottaa, kun minulla on mennyt vuosia oppia käyttämään hydrokortisonia oikein, Medrolin puoliintumisaikahan on ihan eri luokkaa... Lisäksi pitäisi laskea DHEA:n ja melatoniinin annosta. Osa noista muutoksista johtuu siitä, että kasvuhormoni vaikuttaa käytännössä kaikkiin muihin hormoneihin (pl. ADH/desmopressiini), kortisolia tarvitaan lisää, kilpirauhashormonia ja sukupuolihormoneja taas vähemmän), eli joutunen kuitenkin annoksia säätämään, vaikka en lääkkeitä vaihtaisikaan. En ole vielä tehnyt lopullisia päätöksiä.

Kasvuhormonin puutoksen lisäksi ongelmana siis estrogeenin puutos (joka oli kyllä tiedossa), minkä takia siis pitäisi lisätä estrogeenia, vaikka kasvuhormonin käyttökin sitä jo buustaa. Lisäksi pitää syödä sinkkiä paljon enemmän (vaikka syön jo hyvin imeytyvässä muodossa), ferritiiniä pitää nostaa (sekin tiedossa, vaikka en tiennyt paljonko se tällä hetkellä on), paljon GTF-kromia, joitain aminohappoja... Melkein kaikkia olen jo syönytkin, mutta lopettanut vasteen puuttuessa tai sen loputtua. Ja D:tä pitää nostaa, mikä oli yllätys. Aikoinaan sain 125 mikrolla järkyn korkeat veriarvot (kahdessa eri labrassa) ja lakkasin ottamasta sitä joka päivä, vain 4-5 päivää viikossa. Mutta nyt kun olin viikon syömättä sitä ennen koetta, kuten käskettiin, niin en ollut edes optimaalisella tasolla, vaikka puutosta ei ollutkaan. Käskettiin ottaa ennemmin 250 mikroa päivässä. Jäi vähän mietityttämään, että tuleeko niistä kokeista oikeasti tosi paljon liian korkeat arvot siksi, että on edellisenä päivänä ottanut sitä?

Kokeissa minulla oli kaikki kupariarvot selvästi koholla, mutta lääkärin mukaan johtuu vain e-pillereistä. Tunnettu asia, että nostavat kuparia, mutta en ajatellut, että noin paljon. Nikkeli oli aavistuksen koholla, voi johtua kuulemma vesiputkista tai ruoasta, mutta ei tarvitse huolestua. Elohopea oli alle mittausrajan, tosin eihän minulla ole koskaan ollut amalgaameja enkä syö kalaa.

Oli ilahduttavaa, että lääkäri tutki minut huolella päästä varpaisiin (kirjaimellisesti). Kokeili refleksejä vaikka mistä, tutki ihoa, hiuksia, rasvakudosta, lihaksia, karvoitusta, kilpirauhasta, kieltä, silmiä... Minulla on kuulemma yliliikkuvat kädet. Aiemmin ei ole tutkittu muuten kuin imusolmukkeita ja joku on tainnut tunnustella kilpparin.

Koko lystille tuli hintaa noin 450e/labrat, 430e/käynti ja melkein tuhat euroa lääkkeisiin. Eli ei todellakaan halpaa. Seuraavan kerran menen heinäkuun alussa, silloin mennee 220 euroa käyntiin ja suunnilleen saman verran labroihin. Sitten menen kai vasta ensi vuonna seuraavan kerran(?).

Suosittelen kyllä, jos on varaa (ei minullakaan olisi) ja kärsii hormonaalisista puutoksista tai ravitsemuksen ongelmista tai epäilee raskasmetalliongelmia. Mikään CFS-klinikka tuo ei siis ole, infektioista tutkivat käsittääkseni vain hiivaa.

Päivittelen tähän ketjuun kun osaan sanoa enemmän hoitojen tehosta.

EDIT: Tuolla käytetään siis hoitoina myös oksitosiinia ja MSH:ta, aivolisäkkeen erittämiä hormoneita nekin. Pitää kysellä niistä vielä lisää. Tosin MSH:n "käyttö" ilmeisesti on sitä, että "tilaa netistä, me neuvomme käytön", mikä oli vähän pettymys.

EDIT2: Pregnenoloni minulla oli tosi alhainen, kuten arvelin. En vain sietänyt sitä purkista edes hyvin pienellä annoksella, mihin lääkäri ei osannut kommentoida. Eräs tuttu ei sietänyt transdermaalistakaan pregnenolonia, joten en tiedä auttaisiko sekään. Mutta ehkä pitää kokeilla joskus uudestaan, kun olen saanut metabolian ja hormonit muuten parempaan kuntoon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Kasvuhormoni ja tunnelmia Hertoghen klinikalta Brysselissä
PostPosted: Fri Mar 28, 2014 12:09 

Huh, saattaa sulle tulla aikamoiset säätämiset. Toivotaan, että menee hyvin!

Profile  

PostPosted: Fri Mar 28, 2014 11:45 

Kuinka paljon teit taustatutkimusta kyseisestä herrasta ja praktiikasta? Vai oliko ajatuksena vain, että haluat lääkkeen X ja tuolta sen voi saada? Esim. http://www.professionalmuscle.com/forum ... fishy.html

En ole koskaan kuullutkaan, että D-vitamiinin mittaus vaatisi taukoa käytössä. 250:n annosmäärä kuulostaa terminaali-potilaalle mitoitetulta.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 29, 2014 12:00 

Oma lääkärini suositteli menemään tuonne, kun kyselin kasvuhormonista. Sitten selvittelin paikkaa sen verran, että vaikutti muutenkin hyvältä. Plus harkitsin siis ainakin kesäkuusta 2012 asti tätä, lähinnä tuon käsittämättömän hinnan takia. Toisaalta tuonne matkustaminen oli täältä triviaalia, en tiedä olisinko lähtenyt jos olisi pitänyt lentää johonkin tyyliin Italiaan.

Itse Hertoghelle pääsen siis kai ensi vuonna vasta, koska jonotuslista on huikea, mutta muut lääkärit siis noudattavat hänen hoito-ohjeitaan. Piti mainita vielä, että tämä minun lääkärini oli nimeltään L. Wetchoko ja hän oli tosi mukava ja iloinen nainen, mutta englannin taidot olisivat voineet olla paremmatkin. Se vähän ihmetytti. Klinikalla on kuitenkin monia lääkäreitä ja potilaita tulee Jenkeistä asti, niin mikseivät antaneet minulle sellaista, joka puhuu hyvää englantia. Onneksi lääketiedesanat ovat yleensä samat eri kielissä, mutta en suosittelisi menemään hänelle, jos ei puhu itse tosi hyvää englantia ja tunne lääketieteeseen liittyvää sanastoa. Kaikki ohjeethan, kymmeniä sivuja, tulee paperilla ja englanniksi, joka ei ole täydellistä mutta täysin ymmärrettävää.

Tuolla kasvuhormoni on siis standardilääke ja totesin, että jos se ei minua autakaan, niin eiköhän heiltä löydy jotain muuta joka auttaa. Ja tosiaan eivät ainakaan pyörittele peukaloitaan siellä.

Mainitsemani oksitosiininenäsuihke kiinnostaa etenkin sen jälkeen kun selvisi, että se ei ilmeisesti maksa juuri mitään. Luokkaa 5 euroa pullo! En tiedä kauanko se riittää, mutta silti. Ei se tätä minun pääongelmaani voi ratkaista, mutta jos tuolla hinnalla saa apua yhtään mihinkään, niin onhan se hyvä diili.

En ole minäkään kuullut, että pitäisi pitää taukoa. Mutta kun kahdessa aiemmassa mittauksessa oli reilusti viitteiden yli arvot kun otin joka päivä D:tä ja nyt oli viitteiden alapäässä kun otin 4-5 päivänä viikossa ja pidin viikon taukoa ennen koetta, niin kyllä se näyttäisi vaikuttavan... Otan D:n iltaisin, joten aiemmissa kokeissa on siis ollut noin 10 tuntia edellisestä annoksesta. Ehkä se ei olisi haitannut jos olisi ottanut edellisenä aamuna.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Apr 04, 2014 04:31 

Kuinka Maija voit ja mikä on tilanteesi nyt? Huolestuttaa, kun Sinusta ei kuulu mitään.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 04, 2014 06:36 

En ole tarkoittanut huolestuttaa ketään! Olen ihan kunnossa, tai siis olen ollut tavanomaiseen tapaan tosi voimaton ja nyt on muutaman päivän jäänyt tällä foorumilla käyminen (ja nyt yritän pikavauhtia vastata tsiljoonaan viestiin ilman, että vaikutan lyhytsanaisuudessani liian tylyltä tai jää jotain olennaista sanomatta). Sähköpostiin en jotenkin jaksaisi vastata ollenkaan. Sitä vähän arvon, onko kilppari nyt hieman liikatoiminnalla tuon kasvuhormonin takia.

Kasvuhormonista on tullut tuolla 0.05-miniannoksellakin kyllä vaikutuksia. Uni tuntuu syvemmältä, hypoglykemia tuntuu jo helpottaneen ja lisäksi on jotain outoja tuntemuksia (parestesioita) ja vähän rannekanavaoireyhtymätyyppistä ja muuta nesteen kertymiseen viittaavaa. Ei pitäisi noin pienellä annoksella vielä tulla, mikä vähän huolettaa, mutta toisaalta selkeästi kroppa vastaa hoitoon hyvin. Annoksethan ovat yksilöllisiä ja kun hinta on mitä on, niin toki tärkeä olisi saada hyvä vaste myös mahdollisimman alhaisella annoksella...

Pistäminen sujuu nyt ihan hyvin. Huvittaa kun kysyttiin, että sattuuko se. En osaa sanoa kuin "en tiedä", koska kiinnitän huomiota vain siihen, että pistäminen menee teknisesti oikein (ja alussa siihen, ettei alkanut huimata, koska kärsin vasovagaalireaktiosta). Eli ei varmaan paljoa?

Noita lisäravinteita olen (uudelleen)aloittanut ja annoksia nostanut vinon pinon, mutta en ole niistä huomannut mitään. Ei sinänsä ihme, kun ne ovat kaikki tuttuja.

Lähipäivinä nostan kasvuhormonin annosta ja vaihdan melatoniinivalmisteen. Varmaan lähiaikoina vaihdan e-pillerin ja aloitan lisäksi estrogeenin ja progesteronin, vielä vähän mietityttää tuo.

Profile  

PostPosted: Wed May 14, 2014 02:49 

Päivitystä. Vaihdoin hydrokortisonin metyyliprednisoloniin + fludrakortisoniin jo reilu kuukausi sitten. Ei ongelmia, paitsi että Medrol-tabletit maistuvat todella kuvottavilta. Yritin aluksi olla 0,25 milligrammalla fludrakortisonia, kun kasvuhormoni vähän keräsi nestettä alkuun, mutta se ei riittänyt, vaan olen nyt käyttänyt minulle määrättyä annosta, 4 mg Medrol + 0,5 mg fludrakortisonia, joka tuntuu aika sopivalta (minulla on tapana yleensä yrittää käyttää aina alemmilla annoksilla kuin on suositeltu). Medrol-annoshan on isompi kuin käyttämäni hydrokortisoni, mutta se oli vähän alakanttiin plus kasvuhormoni nostaa tarvetta.

E-pillerit vaihdoin pari viikkoa sitten ja samalla aloitin estrogeenigeelin. Ei mitään ongelmia, vähän huonovointisuutta ja lievää päänsärkyä ekan estrogeeniannoksen jälkeen. Harmikseni en ole tosin huomannut estrogeenistä mitään (esim. libidon kasvua), muuta kuin limakalvojen ja ihon "kosteutuminen", vaikka eihän esim. vaikutusta hiustenlähtöön voi vielä huomata. Progesteronin aloitin toissailtana ja oli tosi mystinen yö, oikean progesteronin (toisin kuin e-pillereiden synteettisten progestageenien) metaboliitithan ovat psykoaktiivisia, lähinnä rauhoittavia. Rauhoittavia kyllä joo, mutta oli jopa vähän sellaista kuumehouremeininkiä, tosi vaikea selittää. (Plus pissatti ihan kauheasti.) Viime yöstä ei tullut enää ongelmia, mitä nyt vieläkin tuntuu väsyttävän. Toivottavasti kroppa tottuu tuohon kokonaan, kun pienempää annosta ei käsittääkseni ole. Aloitan varmaan näistä naishormoneista oman ketjunsa.

Kasvuhormoni on nyt annoksella 0,2 mg, aikuisten käyttöannos on yleensä 0,3-0,5 mg. Pitää kohta kysellä saanko vielä nostaa. Kyllä kunto on vähän parantunut. Lihaksissa eroa ei tunnu juuri vielä huomaavan, mutta ne vaikutuksethan tulevat hyvin hitaasti. Hypoglykemiaa on yhä aika paljon, esim. viime viikolla tuli muutamaksi päiväksi ihan kauhea hypo. Alussa kasvuhormoni tuntui auttavan siihen, mutta enää ei. Kasvuhormonillahan on kahtalaista vaikutusta verensokereihin - se voi aiheuttaa sekä diabetestä että hypoglykemiaa. Minulle määrätty kromi 2 x 500 mcg annoksella on kyllä vähän helpottanut hypoglykemiasta seuraavia ongelmia.

Kasvuhormonihan myös kosteuttaa ihoa, kuten estrogeeni ja progesteroni. Jännä sinänsä, että omasta mielestäni kasvoni näyttävät paremmilta, mutta vaikutusta ei huomaa siinä, että esim. kasvovoidetta tarvitsisi vähemmän tai kevyempi voide riittäisi, ja vartalo kuivaa minusta entisen verran. Päänahka tuntuu olevan entisellään. Mutta ei minulla mikään hormonaalinen puutos ole juuri kuivattanut ihoa, ei edes kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun se oli pahimmillaan niin kasvoissa oli yksi kuiva kohta.

Kilpirauhashormonia en ole vielä vaihtanut. Olen joutunut kyllä tiputtamaan T3-annosta 2 x 1 tabletista 1 + 0,5 tablettiin, kun kasvuhormoni parantaa sen tehoa. Minulle määrättiin sublinguaalista melatoniinia annoksella "1/4-1/2 x 0,2 mg", jonka luulen olevan virhe/typo, sehän olisi todella vähän. Pienempi annos kuin kaksi tuollaista tablettia eli 0,4 mg ei nukuta. Oraalista melatoniinia tarvitsen noin 1 mg nukahtaakseni.

Raudasta, sinkistä yms en ole huomannut mitään, vaikka nehän tietysti sekoittuvat muihin vaikutuksiin. Mutta sinkkiä olen kokeillut aiemmin ilman havaittavia vaikutuksia. Samoin esim. glutamiinia ja karnitiinia, joita nyt taas lääkärin määräyksestä käytän (karnitiinihan auttoi minulla paljon vuosien ajan, mutta lakkasi toimimasta kolme vuotta sitten).

Unohdin muuten aikoinaan vastata tuohon linkkiin, minkä jokuvaan nosti esiin. Minun käynnissäni ei ollut mitään epäilyttävää tai rahastuksen oloista. Kirkkaat värithän siellä on, mutta itsekin pukeudun hyvin värikkäästi, niin en pidä sitä outona vaan ainoastaan miellyttävänä. Labrat olivat tosi edulliset, käynnin hinta minusta ihan kohtuullinen 3 h käynnistä (juuri katsoin niin Suomessa Dextrassa erikoislääkärin käynti enintään 20 minuuttia maksaa 65 euroa + 14 euroa toimistomaksu, WTF) eikä minulle yritetty kaupitella yhtään mitään.

Lääkkeet hain lähiapteekista ja minulle olisi kirjoitettu lisäravinteita, joista osa olisi haettu lähiapteekista ja osa tilattu paikasta X, mutta kun sanoin, että tilaan mieluummin halvalla netistä, sanottiin että OK, tee sitten niin. Seuraavat labrat kesäkuun puolivälissä ja käynti heinäkuun alussa, ensi maaliskuussa menen itse Hertoghelle ja luulen, että siinä välissä pitää käydä kerran, joka käyntiä ennen aina labrat noin 200 euroa.

Jopas tuli kirjoitettua romaani, mutta en jaksa koko ajan käydä tekemässä lyhyitä päivityksiä, kun menisi niin, että "X varmaan auttaa". "X ei sittenkään auta." "No, ehkä X auttaa kuitenkin." :-P

Profile  

PostPosted: Sat Jul 05, 2014 12:18 

Kävin lääkärillä torstaina. Käynnin ja edeltävien juttujen satoa:

- Naishormonien kanssa meni ihan plörinäksi, siitä Lääkkeet-alueen hormoniketjussa. Joudun laskemaan estradiolin annosta selvästi, vaikka se oli yhä labroissa alhainen. Progesteroni auttoi alussa selvästi, mutta vaikutus on enää vähäinen.

- IGF-1 oli noussut varsin vähän. Sain luvan nostaa kasvuhormonin 0,2 -> 0,3 mg ja myöhemmin ehkä 0,4 mg. Sain uuden kasvuhormonikynän (edellinen poistuu markkinoilta), joka toivottavasti ei vuoda yhtä paljoa.

- Sain reseptin oksitosiininenäsuihkeeseen, mutta yllättäen sitä ei ollut apteekissa (se on heidän vakkariapteekkinsa, joten heillä on esim. kasvuhormonia hyllytavarana...). Periaatteessa EU-lakien mukaan reseptin pitäisi kai käydä hollantilaisessa apteekissani, mutta en ole vakuuttunut, että se käy. Jos en saa täältä, toivottavasti osaavat sanoa postiapteekin.

- Sain hiustenlähtöön lihakseen pistettävää biotiinia ja Bepanthenia (dekspantenoli). (Belgian farmakopea on aika metka.) Apteekissa tosin taisivat tyriä tai reseptikin saattoi olla epäselvä: sain vain 21G:n neuloja jotka ovat tosi paksuja ja hyvä kun menevät ihosta läpi... B12:een aikoinaan minulla oli 21G:t liuoksen imemiseen ampullista ja sitten vaihdettiin 27G, joka ei tunnu missään. Noita on 2 x 6 + 2 x 6, mutta ruiskuja on vain 20.

- Ehdotettiin tilaamaan MSH:tä. En usko että tilaan.

- Haluttiin että nostaisin tyroksiinia 100 -> 150 mcg. En ole varma haluanko.

- Insuliini laski kromilla noin 30 %. Nyt 9.7, viitteiden yläraja 22, heidän toivomuksensa on max 9. Eli melkein optimaalisessa ollaan. Hypoglykemia ei ole helpottanut samaan malliin, eli insuliiniherkkyys on parantunut, mikä tietysti on hyvä juttu.

- Ferritiiniarvo nousi Twinlabin pureskeltavalla rautabisglysinaatilla (3 x 100 x 18 mg) vain kaksi pistettä. Aiemmin olen saanut nostettua ferritiiniä rautabisglysinaatilla, eli tuo mokoma tuote taitaa vain olla susi, pitää vaihtaa.

- SHBG puolittui ja on nyt viitteiden sisällä. Syynä e-pillerin vaihto?

- Pitäisi kuulemma syödä rasvaliukoisia antioksidantteja ja "maksaa puhdistavia" aineita. Ongelma: en siedä mitään rasvaliukoisista antioksidanteista mitä suositeltiin (E-vitamiini, resveratroli yms) enkä maarianohdaketta. Asetyylikysteiiniä siedän ja se pitänee aloittaa uudestaan, tosin en 23andMen perusteella ole vakuuttunut, että se on hyvä idea. Kaapeissa minulla on mm. schisandraa ja SOD:tä, pitää kysyä onko niistä apua. Uusi ihana löytöni desmodium on sekin antioksidantti ja auttaa maksajuttuihin, en tiedä onko oikealla tavalla (aloitin sen vasta labrojen jälkeen).

- Viime käynnillä toivottiin, että söisin gheetä (kirkastettua voita) ja harmiteltiin kun en syö punaista lihaa. Nyt todettiin punasolujen rasva-arvoista, etten saisi syödä tyydyttynyttä rasvaa. Heh. Onneksi en noudattanut ohjeita... Pitää lisätä omega-3:a, lisään hamppuöljyä ja pellavansiemenöljyä ja aloitan vege-EPA:n.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 25, 2014 12:43 

Päivityksiä, ei kovin kannustavia:

- Puolella estrogeeniannoksella ei ole ollut enää mitään ongelmia, mutta estrogeenin puutosoireita on tullut takaisin, joten en tiedä onko siitä juuri hyötyäkään...

- Progesteronin teho vaihtelee: välillä sitä vielä on, välillä ei huomaa oikein mitään.

- Kasvuhormoniannos on ollut nyt reilusti yli kuukauden 0,3 mg. Aluksi annosnosto tuntui auttavan selvästi, mutta nyt pari viikkoa sitten minulle tuli perinteinen (pysyvä?) äkillinen stressihuononeminen, eikä verensokeri pysy ylhäällä millään (=en jaksa tehdä oikein mitään), vaikka ottaisi varmasti tarpeeksi kortisonia ja kilpirauhashormonia. En tiedä mikä mättää. Huononemisen aikaan en ollut aloittanut tai lopettanut mitään mömmöjä, vaihtanut annoksia tai edes vaihtanut merkkiä tai aloittanut mitään uutta purkkia.

- Ainoa selvä etu on se, että uni on yhä parempaa, lopetin Sophora flavescensinkin. Ja selluliitti tuntuu vähentyneen, mutta se nyt ei ole ihan se, mitä lähdin hakemaan.

- Biotiini- ja dekspantenolipistokset eivät ainakaan vielä ole auttaneet hiustenlähtöön, vaikutus tuntuu melkein päinvastaiselta, jos jotain. Hiusten kasvu ei juurikasvun perusteella näytä myöskään nopeutuneen. Kokeilen nyt myös oraalista biotiinia, mutta ei se ole koskaan ennenkään auttanut...

- Oksitosiinia en ole saanut vieläkään.

- Minulla on nyt nostoa varten tyroksiinitabletteja 100 + 25 mcg (täällä olisi kyllä 125 mcg tablettejakin, plus 112,5 ja 137,5), mutta en ole vielä nostanut annosta.

- Antioksidanteista, omegoista jne en ole huomannut mitään apua, vaikka eiväthän ne välttämättä tunnukaan havaittavasti. Kokeilen kohta uudestaan MSM:ää vuosien (7 tai 8?) tauon jälkeen, nyt maksan takia.

Vituttaa kun akuutti stressi (jota monet ihmiset tykkävät aiheuttaa minulle tahallaan) tuntuu nykyään paskovan kaikkien hoitojen tehon pysyvästi. Niin monta kertaa jo käynyt sama. Tuntuu siltä, että miksi turhaan edes yritän, kun aina kun olo kohenee, joku sabotoi ja sitten ollaan lähtöpisteessä tai vielä alempana, pahimmillaan tulee vielä uusia pysyviä oireitakin. Ja vituttaa, kun en ymmärrä miksi kroppa toimii näin. Miten voi yhtäkkiä pamahtaa päälle paha hypoglykemia ilman mitään selkeää syytä, kun kaikkien hormoneiden pitäisi olla kohdillaan ja insuliinit olivat viimeksi viitteissä?

Profile  

PostPosted: Tue Aug 26, 2014 05:27 

No voihan, on sulla hankalaa. Paha, jos verensokeri ei pysy riittävänä. Syötkö kunnolla? Onko sitten vain stressillä noin suuri vaikutus?

Mistä unen paraneminen sinulla johtui, kasvuhormonistako? Minulla uni meni aika huonoksi viimeaikoina, mutta kun lisäsin murun kilpirauhashormonia (Thyroid) niin se parani heti, niin pienestä murusta. Kummia nuo sairaudet, kun minulla oli uneliaisuutta, rytmihäiriöitä ja heikotuskohtauksia, en tiennyt miksi. Sitten tulikin vatsaoireita, ripuleita silloin tällöin, ja ihan appelsiinimehun keltaista ulostetta.- Oli siis vissiin mahatauti. Nyt se on mennyt pois.

Hiustenlähtöä minulla on nyt toinen kesä. Nyt on hyvää se, että olen saanut Thyroidin viimevuotisen pudotuksen aiheuttaman 5 ylimääräistä kiloa kokonaan pois. Kummallista, että nimenomaan nyt matalilla kilpirauhasarvoilla paino putosi lopulta entiseen. Huomaan nyt, kuten olen ennenkin huomannut, että kilpirauhashormonin nostaminen aiheuttaa nesteen pysymistä elimistössä. Se on jotenkin nurinkurista. Tosin ripulitaudin vuoksi meinasi paino mennä lisääkin alaspäin.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 26, 2014 06:40 

Syön varsin vähähiilihydraattisesti 6-7 kertaa päivässä. Muuten en pysyisi edes tajuissani. Mutta tällä hetkellä sekään ei riitä. Kuten minulla pahenemiset, tuokin alkoi yllättäen. Hypoglykemia voi kyllä minulla pahentua ja sitten taas helpottaa "normaalipahaksi", mutta pelkään, että nyt ei käykään niin, onhan siinä ollut pysyviäkin pahenemisia. Stressin aiheuttama paheneminen tai uudet oireet ovat käytännössä aina pysyviä, mutta paha hypoglykemia itsessäänkin voi sotkea verensokerit pariksikin viikoksi, vähän samalla lailla kuin diabeetikoilla käy. Mutta nyt mielestäni ei ollut sitä pahaa hypoglykemiaa.

Unta on parantanut eniten kasvuhormoni. Progesteroni tuntui alkuun vaikuttavan myös ja siitä tuli nimenomaan sellainen, että heräsi virkeänä ja jotenkin "hyvinvoivana". Nykyään herää ihan kuolleena, progesteronin kanssakin, tosin hypoglykemiahan tekee sitä. Minulla kilpirauhashormonista ei ole koskaan ollut havaittavaa vaikutusta uneen, enkä estrogeenistakaan huomannut yhtään mitään vaikutusta, kortisoli sen sijaan on erittäin tärkeä. Nyt kun syön hydrokortisonin sijaan metyyliprednisolonia ja fludrakortisonia, yötasojen pitäisi olla hieman aiempaa korkeammat.

Eilen huomasin, että kun katsoo kulmakarvojen reunoja, ne ovat minusta melko harvat, ehkä harventuneetkin, eli viittaisivat vajaatoimintaan. Lääkäreiden mielestä veriarvonikin voisivat olla paremmat, sekä T3 että T4, mutta en siedä isompaa annosta, tulee liian kuuma. Sykkeen ja ruuminlämmön mukaan nyt ollaan hyvällä annoksella. Nyt menee 100 mcg T4 + 1,5 x 25 mg T3, mutta kun progesteronivaihe päättyy, kasvatan varmaan 1,75 tablettiin. Suomessa oli niin kuuma, että söin vain 1 tabletin T3:a enkä silti ollut lähellekään vajailla. Tosin pitäisi sitä T4:ääkin nostaa.

Kyllähän se on aika tunnettua, että sekä liikatoiminta että vajaatoiminta nesteturvottavat. Minulla kasvojen pulleus tuntuu vaihtelevan päivästä toiseen, ei tunnu tulevan selkeästi mistään tietystä (päivän aika, kuukauden aika, lämpötila jne).

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 07:01 

Huom. postauksessa alhaalla yleisiä hormoniaiheisia juttuja, jos tuntuu liian pitkältä lukea omia kokemuksiani.

Kävin eilen Belgiassa taas lääkärillä. Ei tullut mitään uusia hoitoja, suositeltiin nostamaan tyroksiinia vielä 125 -> 150 mcg (nostin 125:een muutama viikko sitten, en huomannut siitä juuri mitään) ja saan nostaa kasvuhormonin 0,35 -> 0,4 mg. Suositteli kokeilemaan nostaa myös metyyliprednisolonia 4 milligrammasta. Aiemmin tällä viikolla sain käyttööni vihdoin sen oksitosiininenäsuihkeen, johon sain reseptin jo heinäkuussa, mutta Belgiasta sitä ei yhtäkkiä enää saanutkaan. Onneksi täältä sai ja oksitosiinihan ei ole kallistakaan, 6 e maksaa tuo pullo ja siihen tuli päälle jokin mystinen 6 e lisämaksu, en tiedä tuleeko jatkossa.

Oksitosiini tuntuu jonkin verran auttaneen uupumukseen ja libidoon, vähän verensokeriongelmiinkin ja etenkin vähentävästi ruokahaluun. Henkisesti sillä ei tunnu olevan kovin ihmeellistä vaikutusta, ei toki tarvitsekaan. Saa nähdä, kauanko se toimii.

Ferritiini on yhä alhainen, lääkäri ei usko että raudan imeytymisessä on vikaa, mutta ihmetteli kun sinkki minulla on nyt korkeahko (saa ollakin) ja yleisin syy alhaiseen ferritiiniin, joka ei johdu raudan puutteesta, on sinkin puute, jolloin ferritiiniproteiinia ei muodostu normaalisti. Mutta sitä nyt ensi labroissa selvitellään.

CRP oli vähän laskenut, silti selvästi koholla. Homokysteiini on jotenkin saatu normalisoitumaan, 3 -> 6. IgE oli alhaisin mitä minulla on mitattu, olikohan 60. Etenkin jälkimmäiseen epäilen syyksi MSM:ää. Lääkärin mielestä MSM on tosi hyvä inflammaatioon. Subjektiivisesti en huomaa siitä mitään. CRP:n laskun syyksi epäilen lähinnä EPA:aa ja DHA:ta, jotka jouduin kokeiden jälkeen lopettamaan.

Valittelin, että kun en sietänyt taaskaan yhtä E-vitamiinivalmistetta mitä kokeilin, eikä monivitamiinin tuplaaminen (normiannokselle) riittänyt E-vitamiinin nostamiseen (se oli EPA:n ja DHA:n myötä vain laskenut), että kokeilenko kuivaa E-vitamiinia, jos se vaikka sopisi. Hänestä kannattaa kokeilla.

Paino ei ollut pudonnut, mutta pari kiloa läskiä oli lähtenyt ja lihasta tullut tilalle, eli toki positiivinen muutos (itse sitä ei huomaa). Refleksini olivat aivan ylivilkkaat, lääkäri ihmetteli, että miten minulla voi olla fysiologisesti paha magnesiumin puutos, kun labroissa oli hyvät magnesiumit punasoluissa, sanoin että olen koko päivän hikoillut (Brysselissä oli tosi kuuma) ja ravannut vessassa.

Hiustenlähtöhän minulla on vain pahentunut, mutta siihen ei osannut neuvoa (kun en siedä enempää estrogeenia) kuin jotain hiusvitamiinipillereitä ja olen kaikki sellaiset jo kokeillut.

Lääkäri oli tuttuun tapaan tunnin myöhässä ja sinä aikana ehdin vastaanottohuoneessa lueskella Thierry Hertoghen hormoniopasta. Ehdin sivulle 80 tms. Erityisesti siinä keskityttiin hormonien yhteisvaikutuksiin, mikä buustaa tai demppaa mitäkin ja minkä puutos aiheuttaa, että toinen ei sovi. Haluaisin kirjan kyllä itsellenikin, vaikka en kaikesta olekaan samaa mieltä, mutta se maksaa 110 euroa...

Kirja on aika lista/laatikkomainen, tässä on jotain asioita mitä jäi mieleen. Kirjassa puhutaan myös esim. kalsitoniinista ja pregnenolonista, mutta en päässyt niin pitkälle. Jos muistan vielä jotain tärkeää, niin editoin tähän postaukseen.

- Hormonien määrät pitäisivät olla kaikilla nuoren tasolla (hänhän on anti-aginglääkäri). Esim. postmenopausaalisen naisen estradiolin viitearvojen ylärajakin olisi nuorella vakava puutos. Ovat kuitenkin yksilöllisiä, mikä toiselle on liian vähän voi toiselle olla liikaa.

- Lomalla monien eri hormonien (mm. kortisoni, kilpirauhashormonit, kasvuhormoni, melatoniini) annosta voi joutua pienentämään, kun stressiä on vähemmän. Stressitilanteessa melkein kaikkia suurennetaan.

- Pienet säännölliset ateriat ovat hyväksi useimmille hormonaalisille puutoksille, etenkin kortisoli, sillä ne nostavat hormonien määrää. Toisaalta sokeri/hiilarit eivät ole näille hyväksi. Minipaasto muutaman päivän välein on toisaalta metabolisesti myös eduksi.

- Runsaskuituinen ruokavalio (etenkin viljojen liukenematon kuitu) vähentää hormonien määrää sitomalla niitä ruoansulatuskanavasta [enterohepaattinen kierto]. Enpä ole tullut ajatelleeksi, mutta tutkitusti enterohepaattisen kierron kautta voidaan ruoansulatuskanavasta poistaa esim. liikaa kilpirauhashormonia.

- Kasvuhormonia erittyy miehillä lähinnä vain yöllä ja pari pulssia päivällä, naisilla on normaalisti koko ajan mitattavissa veressä vähän kasvuhormonia.

- Kasvuhormonivalmisteissa on aika isoja eroja, esim. säilyvyydessä.

- Kasvuhormonin puutos saattaa lisätä Alzheimerin ja Parkinsonin riskiä.

- Kasvuhormonin puutos voi aiheuttaa sen, ettei liha maistu, koska elimistö on niin katabolisessa tilassa.

- Kasvuhormonin puutos aiheuttaa järjetöntä unentarvetta ja ihminen on ihan hajalla, jos ei saa nukkua tarpeeksi (todellakin oma kokemukseni). Se aiheuttaa myös kylmän sietokyvyn heikkenemistä (sama).

- Kasvuhormoni voidaan aloittaa myös niin, että aluksi annetaan enemmän, sitten vähennetään ja jossain vaiheessa taas lisätään pysyvälle tasolle. Kirjassa oli kaksi eri "ohjelmaa" tähän, mutta en ihan tajunnut, että miksi näin tehdään ja missä olosuhteissa.

EDIT: lisätty: - Kasvuhormonin puutoksen mittaamiseen paras koe on luotettavassa labrassa (kaikki eivät ole) tehty IGF-1 ja IGFBP3 (kuljettajaproteiini). Stimulaatiokokeet ovat epäluotettavia ja niistä on hyötyä lähinnä, jos yrittää saada joltain taholta korvausta hoidosta. Myös vuorokausivirtsan kasvuhormoni on ihan hyödyllinen.

- Endogeeninen insuliini (insuliiniresistenssi) demppaa kasvuhormonia, mutta eksogeeninen (pistetty) voi oikein käytettynä buustata sitä. (Lääkärin reseptivalikoima-Excelistä löytyy myös Lantus-insuliini, olen tosin olettanut sen olevan vain potilaina oleville ykköstyypin diabeetikoille.)

- Kirja luettelee monet tutut aminohapot kasvuhormonin buustaukseen, ainakin arginiini, ornitiini, tryptofaani ja glysiini, mutta toteaa glutamiinin selvästi tehokkaimmaksi, a ja o auttavat kuulemma lähinnä nuoria, urheilullisia ihmisiä.

- Normaalisti paras hoito lisämunuaisen vajaatoimintaan on hydrokortisoni, mutta jos on inflammaatiota voidaan käyttää prednisonia, jos on myös korkea verenpaine, turvotustaipumusta tai lihavuutta, niin metyyliprednisolonia (kuten minulla) ja jos on hirsutismia, voidaan käyttää jopa deksametasonia.

- Fysiologinen maksimihydrokortisoniannos on naisilla 40 mg ja miehillä jopa 60 mg. Siis jos oma eritys on täysin 0. Yleensä sanotaan, että fysiologinen annos on 15-30 mg.

- Joskus lievässä lisämunuaisen vajaatoiminnassa varovainen kilpirauhashormonin aloittaminen voi jopa "herättää" ne, mutta yleensähän tämä on kontraindisoitu.

- Joillain kortisoni voi dempata niin paljon aldosteronia, tai fludrakortisoni dempata kortisolia, että voi tulla "hirveitä" sivuvaikutuksia, jos ei käytä molempia kortisoneja.

- Kortisolin puutoksen oireet voivat johtua monesta eri syystä, mm. inflammaatio, alhainen verensokeri ja adrenaliinin lisääntyminen, jotkut johtuvat useasta eri syystä. Kortisolin puutoksen sanottiin aiheuttavan mm. dramaattisuutta (esim. sanojen käytössä), marttyyrimaisuutta ja tunnetta elämän epäreiluudesta. Lisäksi se yhdistettiin paranoiaan ja autismiin.

- Melatoniini ja estrogeeni buustaavat kasvuhormonia. Melatoniini buustaa myös T4->T3-konversiota, joka voi viedä jotkut jopa liikatoiminnalle.

- Melatoniini olisi hyvä ottaa sublinguaalisesti, muuten imeytyminen vaihtelee liikaa. Pitkävaikutteiset melatoniinit ovat yleensä huono idea, aiheuttavat aamutokkuraa.

- Naisilla ei yleensä pitäisi käyttää yli 30 mg DHEA:ta, en muista miesten maksimia.

- DHEA ei auta juurikaan 30-50 prosenttia niistä, joilla on DHEA-puutos, ei varmasti tiedetä miksi.

- DHEA:n sijaan voidaan käyttää myös androsteenidionia(?), vain hyvinvarustetuista lääkkeitä valmistavista apteekeista. En muista selitettiinkö kunnolla mitä eroja tai miksi näin tehtäisiin.

- Testosteroni toimii naisilla osittain samaan tapaan kuin progesteroni.

- Luotettavin koe kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosiin on vuorokausivirtsan T3 (tämän saa kai tehtyä vain Belgiassa). Turhin koe (muistaakseni) on vapaa T4. Esim. TSH sijoittuu välimaastoon. Kilpirauhasvasta-aineiden viitearvot ovat ihan turhan lepsut.

- Pelkkä tyroksiinihoito on huono - miksi käyttää sellaista kun ei ole näyttöä siitä, että se olisi parempi kuin T3 + T4. Pelkkä T3 on parempi kuin pelkkä T4, mutta suosii ylivoimaisesti eläinperäistä. T3:n hyväksi puoleksi näkee myös tasaisemman, paremman imeytymisen. Ei kannata kilpirauhashormonien ottamista illalla, mistä olen eri mieltä.

- T3-kilpirauhashormonia voi lisätä vähän juuri ennen tärkeää puhetta, tenttiä tms, niin on skarpimpi ja nokkelampi.

Profile  

Post subject: Re: Kasvuhormoni, oksitosiini ja Hertoghen klinikka Brysselissä
PostPosted: Sun Oct 12, 2014 12:24 

Paljon tietoa olet pistänyt ylös. Ehkä oma tilanteesikin alkaa selkiintyä. Ei noita kylläkään tavallien ihminen voi muistaa. Eikä moniakaan kokeita voi saada täällä.

Minulta ei esimerkiksi ole koskaan mitattu estradiolia. Tavallista on että kokeita täytyy lääkäreiltä pyytää. Eivät esimerkiksi kilpirauhaskokeitakaan lääkärit muista, edes hoitavat lääkärit otattaa. Labralappuja joutuu aina pyytämään! Vrt Turun sanominen äskettäinen uutinen! Yksityisellä kolme kilpirauhaskoetta (TSH, T4V ja T3V), jos kaikki kolme taäytyy ottaa, maksaa yli 150 €! Terkkarista kokeita ei saa edes kirjallisesti pyytämällä, näin olen kokenut. Enpä sen tähden käykään terveyskeskuksessa. Mm. tässä on syitä, miksi kilpirauhashoidon seuranta jää tekemättä.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 12:52 

Jos on siinä kunnossa, että voi matkustaa (esim. Onnibusilla, tai asuu jo Pirkanmaalla, kilpirauhaskokeet saa muutaman euron hintaan täältä: http://www.fimlab.fi/

Estradiolia ei tosiaan Suomessa juuri mitata, vaikka yhä useampi lääkäri mittaa testosteronia... Uskon että tosi monella CFS-naisella on puutos. Satupieni sai muistaakseni gyneltä diagnoosin puutoksesta, mutta hänelle estrogeenilisä ei sopinut.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 01:23 

Niin, kyllähän täälläkin Tykslabrassa voi otattaa yksityislääkärin lähetteellä halvemmalla... Kuinkahan kauan antavat ottaa? Aikasemmin se oli vähän puskaradiotietoa, mutta luulen, että nyt monet lääkäritkin kertovat potilaille tästä mahdollisuudesta.
Nyt siellä on pantu kaikki tutkimukset ajanvaraukselle. Siitä seuraa se, että jos on aamulla aikaisin otettavia kokeita, niin niihin pääsee vasta viikon odotuksen jälkeen. Ennen tätä muutosta, jos jaksoi tulla jonottamaan heti labran avauduttua, niin sai kokeen minä päivänä vain.
Minä otatan joskus yksityislabrassa kokeet ilman lähetettä. Silloin säästän yksityislääkärillä käyntimaksun, joka on usieta kymppejä. T4V:n ja T3V:n otattamisesta yksityislabrassa lähetteen kanssa saa vain 4-5 euroa takaisin kummastakin. Huom. Tykslabraan täytyy aina olla lähete.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]