Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 04:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: D-vitamiini ym.
PostPosted: Sun May 04, 2014 09:13 

Seuraavassa jutussa puhutaan D-vitamiinilisän käytöstä kroonisten infektioiden yhteydessä:

From the Townsend Letter
January 2009
Reversing Bacteria-Induced Vitamin D Receptor Dysfunction to Treat Chronic Disease: Why Vitamin D Supplementation Can Be Immunosuppressive, Potentially Leading to Pathogen Increase
by J.C. Waterhouse, PhD

Jutussa ajatellaan, että matala D-vitamiiniarvo (25(OH)-D) on usein kroonisen sairauden (infektion tai autoimmuunisairauden) seuraus eikä syy. PTH (lisäkilpirauhashormoni) ja 1,25-D-vitamiini voivat olla korkeat 25(OH)-D-vitamiinin ollessa matala.

Bakteerit voivat tukkia D-vitamiinin reseptoreita (sitoutumispaikkoja solussa) ja alentaa D-vitamiinitasoa ja näin huonontaa synnynnäistä immuunipuolustusta. Bakteerit voivat edelleen lisääntyä ja aiheuttaa kroonista infektiota ja tulehdusta. PTH:n nousukin voi olla lisäkilpirauhasten bakteeri-infektion seuraus.

D-vitamiinin esiasteen runsas käyttö voi edelleen huonontaa immuunipuolustusta, siksi sitä ei suositella kroonisten tautien yhteydessä. Aluksi D-vitamiinilla näyttää olevan hyviä vaikutuksia immuunisuppression vähentäessä bakteerikuolemaa ja siihen liittyviä patologisia kudosreaktioita. Pitemmän päälle D-vitamiinin runsas käyttö voi kuitenkin koitua haitalliseksi.

Esitetyssä koonisen infektion hoitoprotokollassa D-vitamiinireseptorin lisääminen ja matala-annoksisten antibioottiyhdistelmien käyttö pulsseina lisäävät tulehdusaineita ja pahentavat oireita (aiheuttavat Herxheimerin reaktioita), mutta pitemmän päälle tapahtuu paranemista D-vitamiinireseptorien aktivoitumisen vaikutuksesta.
.....

Matala D-vitamiinitaso (25(OH)-D) veressä voi tavallisimmin johtua liian vähäisestä saannista. Silloin voi myös lisäkilpirauhashormoni PTH nousta, kuten se voi nousta liian pienen kalsiumtason johdosta.

Minulla on ollut 1,25-D ylärajalla ja on kroonisia infektioita jatkuvasti. D-vitamiinia käytän 50 mikrogrammaa/vrk, en siis hirveää määrää. Taso seerumissa on ollut n. 70 nmol/l. Antibiootteja olen saanut viime aikoina aika monta kuuria nielurisa- ja poskiontelotulehduksiin. Minulla on mahdollisesti borrelioosi, diagnoosi ei ole vielä varma.

Nyt olen taas antibioottitauolla viimeisellä kuurilla tapahtuneen oireiden pahentumisen vuoksi (mahdollisesti "herxiä"). Herxejä sanotaan esiintyvän erityisesti borrelioosin tehokkaissa hoidoissa. Ne voivat joillakin olla hyvinkin vaikeita, siksi kuureja täytyy välillä tauottaa.

Ihan kuin jotakin paranemista olisi nyt tapahtumassa. Joku päivä oikein ihmettelin, kun tunsin voivani osan päivää harvinaisen hyvin.

Profile  

Post subject: Re: D-vitamiini ym.
PostPosted: Mon May 05, 2014 10:34 

Marshallin protokollastahan on tuolla Teoriat-alueella keskusteltu jo 2007 alkaen. Sepihän sitä kokeili ja hyvin epäonnistunein seurauksin.

Esimerkiksi autoimmuunisairauksissa löytyy kymmeniä tutkimuksia, joiden perusteella D-vitamiinilisästä on apua, yhdessäkään siitä ei ole ollut haittaa. (Kävin läpi kaikki tutkimukset aiheesta autoimmuunikirjaani varten.) Matalat D-vitamiinitasot autoimmuunisairauksissa näyttävät lisäävän myös syöpäriskiä. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22835660 Eräät tutkijat olivat sitä mieltä, että autoimmuunisairauksissa pitää käyttää D-vitamiinia niin paljon, että ei saada pelkästään D-vitamiinitasoja ylös, vaan myös parathormoni (joka näissä sairauksissa laskee nihkeästi) alas. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22019806

Jotkut ovat sitä mieltä, että jos D-vitamiinia käyttää lisäravinteena, mutta liian vähän, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. (Immuunijärjestelmä "yrittää tehdä jotain, mutta paukut eivät riitä", tms.) Tästä en ole löytänyt näyttöä, mutta ei kai se mahdotonta ole.

Olen itse nyt vakuuttunut siitä, että D-vitamiinimittaukset voivat antaa harhaanjohtavia tuloksia, ellei vitamiinista pidä vähän aikaa taukoa. Sinänsä loogista, mutta en ole nähnyt missään kehotettavan tähän. Itse sain aiemmin huikean korkeita tuloksia 125 mcg päiväannoksella, kahdessa eri labrassa, ja laskin annosta 4-5 kapseliin viikossa (sama tuote). Nyt arvostetussa labrassa kun olin viikon syömättä D:tä (missä ajassa sen ei pitäisi vielä laskea) en ollut edes optimaalisissa tasoissa ja käskettiin tuplata annos.

Toivottavasti vointisi kohenisi nyt vihdoin, on kyllä melkoista arpomista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon May 05, 2014 12:48 

Omalla kohdalla d lisästä oli alkuun hyötyä, mutta sairastuin silti todella helposti flunssaan, korvatulehduksiin ym.
Tulin jo lähes 2 vuotta sitten lukeneeksi mp protokollasta, mutten uskonut siinä olevan mitään järkeä jo Trevor Marshallin mielestäni perusteettoman suhtautumisen moniin muihin protokolliihin, lisäksi viimevuosina on runsaasti ollut esillä nimenomaan d vitamiini hyödyistä myös autoimmuunisairuaksiin ja virusinfektioiden ehkäisyssä,
kuitenkin yhdessä vaiheesa tarkastelin artikkeleita uudestaan ja ajattelin kuitenkin kokeilla jättää d vitamiinin pois kokeilumielessä, mainitakseni itsellä tietyt oireet joita d vitamiinin suuriannoksinen käyttö piti kurissa palasivat alkuperäisestä voimakkaampana takaisin.

Teetin viimekuussa kokeet d-25 ja 1.25 kalsitrioli, tuloksena D vitamiini lievä puutos mutta kalsitrioli hyvin koholla.
Uskon että on olemassa joukko jolla d vitamiinin käyttö toimii immuunisupressiivisesti, nykyään jos itse otan d lisää yli 100 mikrogrammaa saan siitä hyvin steroidimaisia oireita, ylipirteisyyyttä, keskittymiskyvyttömyyttä unettomuutta, neurologisia oireita jne. Sarkoidoosissa on ennestään tuttua kohonnut 1.25d pitoisuus, mutta marshall protocol.com mukaan sitä nähdään myös kroonisessa borrelioosissa ja ainakin osalla cfs potilaista.

Olmesartaania käytetään hoitomuodossa joka kuudes tunti laskemaan kohonnutta 1.25 d pitoisuutta.

Ainiin kuulemma suurin osa laboratorioista eivät jäädytä 1.25d näytettä kuin vasta 3 vuorokauden kuluttua jos sitä ei ennen ehditä analysoida, luotettavan testituloksen saamiseksi näyte olisi jäädytettävä heti, ettei tule virheellisiä matalia arvoja, itsellä ei ollut tietoa miten huslabissa toimitaan mutta sillä ei nyt ole omalla kohdalla väliä kun arvo oli kuitenkin kohonnut. http://mpkb.org/home/tests/125d

Profile  

PostPosted: Tue May 23, 2017 10:05 

Minulla D 1,25 on nyt 8 (kun viite on 42-211). Se on tullut ropisten alas oltuaan 2015 viitteen keskitasolla ja 2014 reippaasti yli. Nyt taas kohonnut ACE voisi viitata sarkoidoosiin, ACE oli koholla vuosina 2011-2012. Nivelet ovat nyt hieman parempana, kun aikaisemmin keväällä ne ja jänteet oireilivat enemmän.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]