Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: Suolanesteytys
PostPosted: Wed Oct 28, 2015 11:56 

Onko suolapähkinät, suolasilli, lakritsi, lihaliemi myös epämiellyttäviä tapoja nauttia suolaa ja aiheuttavatko nekin virtsa erityksen lisääntymistä.

Mikäli et voi nauttia muuten suolaa, niin tiputus on yksi keino hoitaa tilannetta. Voithan sinä varata soittoajan Pololle.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 28, 2015 12:13 

Ei kyllä suolaiset herkut uppoavat! Mä kokeilen nyt tota lusikkametodia. Koen että kova juominen lisää virtsaneritystä.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 28, 2015 12:20 

Tietysti aina juominen lisää virtsaneritystä jossain määrin, mutta CFS:ssähän voi olla diabetes insipidusta myös, johon lääkkeenä desmopressiini ja siinähän menetetään ennemminkin kaliumia kuin suolaa. Paljonko sinulla on perusverenkuvassa natrium ja kalium (jos et juo suolavettä)?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 16, 2016 08:21 

Minä sain kuntoutuksessa kuivumisten vuoksi ripulijuoman ohjeen: Sekoita
3/4 teelusik. suolaa (NaCl)
1 tl leivinooodaa (NaHCO3)
4 kukkurateelusikallista sokeria
2,5 desilitraan appelsiinituoremehua ja laimenna liuos litralla vettä.
Minulla ei ole aina ollut tuoremehua, joten olen käyttänyt sen sijalla vettä. Voi olla, että hapan appelsiinimehu ja leivinooda tekisivät oikean pH:n. Nyt on viiden hedelmän Gefilus mehua, sekin sopii hyvin. Tänään olen nesteyttänyt itseäni nestepaastokokeen jälkeen sillä suolaliuoksella, jossa on osa Gefilus-mehua.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni käyttää yleensä Polon suosittelemaa suolaliuosta ja käyttääkö jatkuvasti.

Nestepaastokoe meni ihan hyvin. Olin asennoitunut siten, että en hermoile enkä odota hankaluuksia. Asiaa auttoi hyvä nukkuminen viime yönä. Laitoin labrassa tuolin eteen toisen tuolin, että voin pitää jalkoja siinä. Tukisukat oli, muuten olisi ollut hankalaa. Olin pehmeässä tuolissa puolimakuulla suurimman osan ajasta. Jouduin rötköttämään milloin missäkin asennossa väsymisen ja puutumisen estämiseksi. Minulla oli takki isossa pehmeässä kassissa, ja sitä myttyä käytin tyynynä milloin missäkin kohdassa selkää. Unohdin kaulatuen kotiin. Tuin päätä kädellä. No, niskakin oli nyt kyllä aika hyvänä.

Koska tuo 4 tuntia meni aika hyvin, niin voi olla, ettei nyt DI ilmene kuten ilmeni v. 2009. Mitään janoa ei tuntunut, koska minulla ei jano tule ajoissa. Hypoglykemian estämiseksi söin sinä aikana pari keksiä (kuiva syötävä oli luvallista). Käsittämätöntä oli, että nyt ei edes ollut suun kuivuutta (syljen puutosta) kuten oli 2009. Nyt talvella joskus öisin suu on ollut paperinkuiva.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 16, 2016 09:53 

pulla wrote:
Minä sain kuntoutuksessa kuivumisten vuoksi ripulijuoman ohjeen: Sekoita
3/4 teelusik. suolaa (NaCl)
1 tl leivinooodaa (NaHCO3)
4 kukkurateelusikallista sokeria
2,5 desilitraan appelsiinituoremehua ja laimenna liuos litralla vettä.

Tuon litkun suolapitoisuus on vain 0,3% eli käytännössä kuin ei yhtään mitään. Se "oikea" suolaliuos on 0,9%.

Quote:
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni käyttää yleensä Polon suosittelemaa suolaliuosta ja käyttääkö jatkuvasti.

Käytin huonokuntoisena pitkään, monta kuukautta putkeen ja vointi parani selvästi jo muutamassa päivässä. Silloin jkoin 1-2 litraa päivässä sitä. Sen jälkeen lopetin käytön. Sitten olen toisinaan käyttänyt muutamia päiviä, jos vointi on ollut huonompi, esimerkiksi viime viikkojen aikana olen käyttänyt (joskaan en 1-2 litraa ehkä päivässä, enemmänkin ehkä keskimäärin 0,5-1 litraa päivässä).

Lisähuomiona, tuo vie tehokkaasti "mussuttelunhimoa" pois ja paino putoaa nopsaan ja tehokkaasti, kun vetelee tuota suolavettä.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 17, 2016 11:44 

Minä olin tehnyt lasiin suolavettä siellä kuntoutuksessa. Olin laittanut suolaa siihen suhteessa enemmän kuin tuossa neuvotussa luoksessa on. Sokeria laiton myös siihen. Ravitsesmusterapeutti sanoi, että siinä minun tekemässäni liuoksessa on aika paljon suolaa ja kehotti tekemään laimeampaa.

Minullahan on verenpainetauti ja rytmihäiriövaara, tosin niihin on vähäinen lääkitys, jolla suhtkoht pärjään, se ei vie ylämäessä heikoksi (mitä liika lääkitys tekisi). Pahanlaatuisia rytmihäiriöitä se ei estä. Eteisvärinä voi tulla minulle milloin vain, ja minulle on jo uhattu, että seuraavan kerran se jätetään loppuelämäksi päälle. Se olisi katastrofi. SVT-kohtaukset ovat pahempia kuin eteisvärinä. Tässä jonakin päivänä oli taas sellainen. Jos se ei mene kotikonstein pois, niin on mentävä äkkiä ensiapuun. Siinä tulee heti sydämen hapenpuute.

Koska minulla on natriumkin toisinaan ylärajalla ta yli ja kalsium yli viitteen, niin osmolaalisuusteni on aika korkea. Siksi vieroksun lisänatriumin ottoa. En tiedä, miten hyvin Polo tietää tämmöiset poikkeustapaukset. Ehkä ihmisten ei pitäisi suin päin aloittaa suolaveden käyttöä, jos on verenpainetauti tai elektrolyyttihäiriöitä.

Minua pelottavat poliklinikoilla ja sairaalassa tehtävät toimenpiteet, joissa tarvitaan nukutusta. Nykyään tipan laittamista on vähennetty. Yleensä pitää olla syömättä ja juomatta (esimerikksi eteisvärinän sähköisessä poistossa), joissakin tapauksissa edelleisestä illasta lähtien. Minulla on kokemusta siitä, että olen joutunut syömättä ja juomatta odottamaan klo 13:een asti nukutuksessa tehtävää pientoimenpidettä. Toimenpoiteen jälkeenkään ei sanaut heti juoda saati sitten ruokaa, jota piti kinuta ennen kotiin lähtöä. Muuten olisin voinut hypoglykemiassa pyörtyä kaupungille. Pakastimesta sain sitten nakit ja muusin. Etukäteen luvattiin pyynnöstäni, että laitetaan tippa. Mutta ei sitä sitten laitettukaan aamulla mentyäni eikä koko aikana.

Yleensä käytetään pelkkää NaCL-liuosta. Olen joskus vaatinut Ringeriä.
Kukahan lääkäri kirjoittaisi sellaisen todistuksen, että tarvitsen nesteytystä toimenpiteitä ja niiden odotusta varten? Vatsantyhjennyskin tähystyksiä varten pitäisi suorittaa tietynlaisella aineella, jos on vaarana neste-ja elektrolyyttihäirtiö.

Häiriöt voivat minulla aiheuttaa sen, että nukutuksista toipuminen on monesti ollut hidasta. Sappileikkauksen jälkeen jouduin vapinan vuoksi jäämään toiseksi yöksi sairaalaan. Oli myös yöllä todella vaikeaa oloa, jota minulla on joskus kotonakin ihan muutenkin. Kardioversion takia tehdyn pienen nukutuksen jälkeen saattaa olla pari päivää levoton olo. Viimeksi en tahtonut pysyä tolpillani ja palelin kaamalsti, kun veivät minut syömään. Ennen kardioversiota tehdään verikoeita. Niissä on minusta selvästi nähtävissä kuivumistila ja korkea natrium ja puanasoluja liikaa verivolyymin pienuuden vuoksi. Tuommoinenhan edesauttaa aivoinfarktin syntymistä. Sille altistaa nimenomaan jo pelkkä sähköisku eteisvärinän aikana, saati sitten lisäksi paha kuivumistila. Sähköisen kardioversion suorittamisen käytännössä olisi paljon muutettavaa! Viisi kertaa on minulle tehty sähköinen kardioversio. Miten kestän niitä enää. Sanotaan, että niissä voi syntyä mikroinfarkteja, vaikkei suurempia tulisikaan. Ne voivat olla minulla aivoeräisten sairauksieni syynä.

Tässä syitä, miksi pelkään suolaliuosta. Suolaa käytämme aika vähän ruuissa. Joskus minulla on huulissa tuntunut pitkään suola, kun on ollut suolaista ruokaa.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 09:06 

Diana Driscoll hyökkää kirjassaan suolahoitoa vastaan. Hänen teoriansa mukaan esimerkiksi korkean aivopaineen korjaamisella voidaan välttää suolaveden juomisen aiheuttamat pysyvät haitat.

Mitä olette mieltä?

Ps. Jälleen sama juttu, että ken haluaa tekstin itselleen, tallentakaa ajoissa. :)

Attachments:
salt.jpg
salt.jpg [ 209.91 KiB | Viewed 10491 times ]
 Profile  

PostPosted: Sun Jan 08, 2017 02:17 

Aikaisemmassa elämässäni kävin maratoneilla ja varsinkin kuumana aikana pidin suolatabletteja aina mukana, myös lenkeillä. Ohjeeksi olin saanut, että jos suolatabletti (apteekissa myytävä NaCl) maistuu makealle, on suolavajetta.

Nyt olen sekoittanut aamuisin juoman, jossa on suolaa ja se maistuu hyvälle, ei ollenkaan suolaiselle. Pitäisiköhän nuo suola-arvot tutkituttaa ja mitä arvoja kannattaisi otattaa?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 11:11 

Pitäisikö suolaista juoda, vaikka veren ja virtsan suola-arvot ovat ohjearvojen sisllä?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 11:19 

Mihin tuo suolaveden juomisen pitäisi auttaa?

Minulla on verenpaine ainakin ihan hyvä ja veriarvot kohdallaan. Juon noin kaksi litraa päivässä pelkkää aktiivihiilisuodatettua vettä eikä aina ole edes jano mutta juon kuitenkin, jotta verenpaine pysyisi hyvänä. Kokeilin lisätä vuorisuolaa veteen Olli Polon ohjeen mukaan ja join sitä viikon verran kokeeksi. Ehkäpä seurasin vääriä asioita mutta en ainakaan silloin huomanut mitään parannusta olooni.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 12:59 

http://www.unesta.fi/images/UnestanSuola.pdf

Unestan ohjeen mukaan mahdollisten turvotusten ja/tai nestevajauksen vuoksi. Ei tarvi juoda jossei tunnu tarpeelliselta tms.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 15, 2017 10:14 

Nyt seuraa ehkä tyhmä kysymys. Mitataanko noi teelusikalliset ihan lusikalla vai oikealla mitalla? Aika eri määrät nimittäin tulee.

Ja toinen kysymys. Vaikka verenpaineen kanssa ei olisi mitään ongelmia, onko suolavesi silti hyödyllistä? Jaloissa ei ole mitään näkyvää turvotusta, painavaa tunnetta kylläkin iltaa kohti jos on ollut paljon jalkeilla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours [ DST ]