Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Suolanesteytys
PostPosted: Mon Aug 25, 2014 10:18 

Hei,

Minä yritän otta tuohon selvyyttä Polon tai fysiatrin vastaanotoilla enskuussa. Fysiatri on sanonut usein, että minulle on antidiureettisen hormoonin erityshäiriö tai niskapullistuma sotkee autonomisen hermoston toimintaa.

Ennen merisuolajoumakautta join aina kivennäisvettä, vain se laannutti janoa. Makea juoma ei sopinut ollenkaan.

Tänään on ollut migreenikarapulapäivä, väsynyt ja janonen olo kuten ennenkin. Oli rankkaa kayttää auto takuuhuollossa ja viedä pakoputkihitsaukseen. Aikataulut eivät ota huomioon onko migreeniä vai ei.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Mon Sep 01, 2014 05:00 

Tänään olin OP.n vastaanotolla. Tuo muisti on niin huono, mutta jotenkin natrium-nestetasapainon heittelyyn liittyi se hurja juominen. Juon suolavettä 4l päivässä, joten nyt alkoi mineraalikortiokoidi, florinef-hoito suola- ja nestetasapainon säätelyyn.

Vastaanoton aikaan oli taas kova polte päällä, kasvot ja ylävartalo olivat tulipunaiset ja turvonneet. Siitä napsahti EDS-dg. Aina kun hehkun, niin sisareni sanoo, että olen niin hottis, ettei minun vieressä voi istua. Olen kerran ottanut kuvan, mutta olin ihan possun näköinen, ei sellaista kuvaa voinut näyttää lääkärille.

Nyt sai moni asia vastauksen ja sain apua. Hän antoi jopa uniapnea-hoidon suhteen suosituksia toisille lääkäreille.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 09:12 

Aika kummaliselta tuntuvat nuo sinun ongelmasi. Tiedätkö, että onko sinulla jotakin infektiota käynnissä? Minulla liittyvät kasvopoltteet ja runsas juominen/kuivuminen ehkä infektioihin ja antibiootteihin. Kesä on ollut parempi infektioiden suhteen, vaikkakin jokin ihme mahatauti äskettäin oli. En muista, milloin olisi ollut viimeksi sitä kamalaa kasvopoltetta.
Minulla on niin päin, että tuppaa olemaan mieluummin liikaa natriumia kuin liian vähän, joten en uskalla suolavetta juurikaan ottaa.

Joskus yöllä minulla on vaikeaa oloa, sydämen jyskytystä, korvien huminaa tms. Silloin otan vähän vettä, ja sitten myöhemmin tulee oikeasti jano. Juon aamuyöllä jonkin verran ja vesi tulee hyvin äkkiä läpi. Juominen vie usein oireita pois ja pystyn sitten nukahtamaan uudelleen.

Sinullko ei siis ole diabetes insipidusta? Minulla ei ole hypotalamista DI:tä voitu poissulkea. Miten EDS liittyy punoitukseen ja turvotukseen? Olen lukenut, että punakka iho ja hidas pulssi liittyvät parasympaattisen hermoston aktiviteettiin. Jos on punakka iho ja nopea syke, niin molemmat hermostot ovat ylikierroksilla.

Kerro sitten, että miten hoitosi sujuu.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 10:53 

EDS:ssä verisuonet ovat liian "lötköt" ja siten usein liian laajenneet. Jatalle muuten huomio, että EDS-diagnoosihan kumoaa aiemman HMS-diagnoosin, kun kyseessä on vaikeampi muoto samasta. (Olettaen siis että HMS on tässä hypermobiliteetti, eikä mikään muu saman lyhenteen omaava sairaus.)

Minulla kasvojen helottaminen liittyy alhaiseen kortisoliin, tosin helteellä sitä tulee muutenkin. Turvotus taas minulla johtuu ilmeisesti siitä, että kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttama turvotus ehti vaurioittaa verisuonia/niiden läppiä ja niinpä turvotus ei poistu kokonaan, vaikka kilpirauhashormonin nostaisi kuinka korkealle. Onneksi hevoskastanja auttaa ja auttanee muitakin, joilla nestettä pääsee verisuonista karkuun liikaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 06:36 

OP ei lainkaan puhunut DI.stä, varmaan siksi, että en ole ollut ripulilla suolavedestä, eikä runsas juominen juoksuta wc.n yöllä. Puhui siitä, että neste kertyy elimistöön vaihtelevasti ja voi sitten poistua yhtäkkiä rytinällä, niinhän se menee mulla.

Hän kirjasi EDS.n vain taksilappuun. Kuumotus on minulla usein toistuvaa, lähes jokapäiväistä.

Olin kirjoittanut OP.lle kuvauksen voinnista ja ajankohtaisista jutuista, joten en tiedä, että mistä kaikesta tiedoista hän on päätynyt näihin johtopäätöksiin.

Olen nähnyt tätä merkintää EDS/HMS.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 03, 2014 02:41 

Kun Maija puhui lötköistä suonista, niin ne minulla on.
- suonet liikkuu/ pakenee neulaa
- kun herään ja nousen seisomaan, niin tunnen kuinka nesteet hulahtaa jalkoihin
- tänäänkin heti ylösnousun jälkeen alkoi kasvokuumoitus ja -tykytys, poskipäälihakset oikein turpoavat
- minä olin entisella Reumalla kummajainen, kun kuljin vähissä vaatteissa jalat ja käsivarret paljaana ja aina oli kuuma... talvellakin
- nykyään kuljen talvella pitkässä hameessa, jotta ei tarvitse paljastaa paljaita sääriä; tosin iho ei kestä sukkahousuja
- minä nukun aina ikkuna auki ja aina pitäisi ilman kiertää tai tukahdun seisopvan ilman tai kuumuuden takia
- sisareni ei halua istua minun vieressä sukujuhlissa tai missään, sillä minä hehkun kuumuutta

OP vastas, että laittoi sen dg,n virheellisesti, ajatusvirhe.

En vastannut eilen, mitään infektiota ei ole päällä.

Naapurilla on hirveesti omenoita, keitan niitä mehuksi ja pakastan, se antaa makua suolaveteen, mutta ei peitä suolan makua, kuten peittävät limumehutiivisteet

Profile  

PostPosted: Sun Sep 21, 2014 02:51 

Tätä suolanesteytystä ei saa varmaan aloittaa jos on verenpainetauti?

Profile  

PostPosted: Thu Sep 25, 2014 03:10 

Hei Laura,

Täällä on sinulle vastaus. Sitä voi ehkä nauttia, mutta lääkärin ohjauksessa.

http://unesta.fi/images/stories/suolaliuosresepti%20uusi%2019052014.pdf

Profile  

PostPosted: Fri Nov 21, 2014 05:52 

Sain ohjeen juoda suolaliuosta. Sitähän tulee juoda vain jos se maistuu "miellyttävältä", mutten ole oikein varma siitä mikä lasketaan miellyttäväksi :oops: Se ei maistu pahalta eikä nielemisessä ole ongelmia, mutta joudun silti "patistamaan" itseäni juomaan sitä - tekisi enemmän mieli tavallista vettä.

Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä teillä muilla, pitäisikö suolaliuoksen maistua siltä että sitä oikein tahtoisi juoda? Vai riittääkö, ettei se ole vastenmielistäkään?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 21, 2014 02:29 

Itse olen laittanut teelusikallisen litran vesipulloon, kun tuota olen nyt tehnyt jo lähemmäs puoli vuotta niin tavallinen vesi ei enää maistu niin hyvältä. Olen kokeillut, kaksi teelusikallista maistuu karmealta. :)

Vanhemmat tosin usein kysyvät, että onko tosiaan turvallista tuota suolaevettä käyttää vaikka suola on raffinoimatonta merisuolaa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 21, 2014 02:53 

Omppu wrote:
Itse olen laittanut teelusikallisen litran vesipulloon, kun tuota olen nyt tehnyt jo lähemmäs puoli vuotta niin tavallinen vesi ei enää maistu niin hyvältä. Olen kokeillut, kaksi teelusikallista maistuu karmealta. :)

Vanhemmat tosin usein kysyvät, että onko tosiaan turvallista tuota suolaevettä käyttää vaikka suola on raffinoimatonta merisuolaa.

Se on turvallista, koska neste vastaa elimistömme suolapitosuutta, liikasuola ei imeydy vaan poistuu suoliston kautta. Jos ottaa liikaa suolaa, siitä aiheutuu ripuli. Kun se on elimistön nesteen kaltaista, niin siksi ei pissitä yöllä, vaikka joisi vielä illalla.

On eri sairaustilanteita missä voi tai ei voi käyttää suolaa. Kun ajatellaan Pohjois-karjala projektia, niin niillä ihmisillä oli sydän ja verenpaineongelmia, silloin pitää välttää liikaa suolaa. Kun ajatellaan meitä, niin me OP.n sanoja lainaten kustaan ittemme kuivaksi. Meidän pitää saadaa luonnollista suolaa, jotta verisuonten ja kudosten välillä ei ole isoja väkevyyseroja tai muuten poistuu kudoksista liikaa nesteitä. Mikä voi ilmetää mm. matalana verenpaineena. Suolaneste on kohottanut minun 102/ paineen 116/, mikä on näkynyt voinnissa. Olen päässyt huimauksesta ja se on auttanut päänsärkyyn. Lähtökohtana on sairaus ja mitä se aihuettaa ja miten sitä voidaan hoitaa, siksi meidän on saatava suolaa.

Me hikoilemme tavallista enemmän, kuumuusaallot, siksikin suolan tarve on lisääntynyt, sillä suolaa poistuu hikoillessa. Kyse ei ole pelkästään natriumista, vaan myös muista aidon suolan ainesosista.

Minä laitan suolaveteen hieman lähinnä sokeritonta trooppiset hedelmät mehutiivistettä ja sitä juo vaikka hyvin vuoksi, vaikka päivällä pitää käskeä juomaan, mutta illalla juon janon vuoksi. OP on pyytänyt minua juomaan 2l päivässä. Olen kokeillut mm. vadelmaa, omenaa, appelsiinia, niin niistä ei tule suolan kanssa kivaa juotavaa. Sekamehua en ole kokeillut, mutta siitä en tykännyt sooda stream juomana. Tällä hetkellä olen kyllästynyt kivennäisvesijuomiin.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 10:16 

"Kun ajatellaan meitä, niin me OP.n sanoja lainaten kustaan ittemme kuivaksi."

Joo, mutta osalla meistä, kenties varsin isollakin osalla, on diabetes insipidus, jossa elimistö ei hukkaa niinkään suolaa ja vettä vaan enemmänkin kaliumia ja vettä. Siihen hoitona on desmopressiini ja tarvittaessa kaliumlisä.

Minulle suolavesi ei maistu ikinä epäsuolaiselta vaan ainoastaan epämiellyttävältä. Ihmekö tuo, kun minulla aldosteroni on aivolisäkeperäisen lisämunuaisen vajaatoiminnan takia jopa koholla (tarvitsen kuitenkin 1/2 tabletin verran päivässä fludrakortisonia tai sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla, mutta suolalla en pysty tuota korvaamaan).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 10:03 

Suolaiset ruoat edelleen ovat minusta epämiellyttäviä. Minulla ei ole kalium ollut viitteen alle muuta kuin yhden kerran 1990-luvulla presis alarajalla. Natrium on ollut yli viitteen joskus. Punasoluja on joskus ollut lukumäärisesti yli viitteen, mikä kielii kuivumistilasta. Kuivuminen on minusta ainakin kerran aiheuttanut minulle eteisvärinän. Siiten kun ollaan eteisvärinän takia ensiavussa rytminkääntöä odottamassa, niin siellä pidetään aamusta pitkälel iltapäivään paastolla ja juomatta, mikä pahentaa tilannetta. Myös muiden toimenpiteiden yhteydessä voidaan pitää janossa ja nälässä edellisestä illasta seuraavaan iltapäivään. Tippaa ei heru, vaikka on luvattu!

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 07:57 

Maija wrote:

Joo, mutta osalla meistä, kenties varsin isollakin osalla, on diabetes insipidus, jossa elimistö ei hukkaa niinkään suolaa ja vettä vaan enemmänkin kaliumia ja vettä. Siihen hoitona on desmopressiini ja tarvittaessa kaliumlisä.

Minä odotrtelemkin, että milloin Polo ehtii ottaa kantaa tuohon asiaan, että onko mulla diabetes insipidus.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 31, 2014 09:03 

Itsekin kokeilin suolavettä mutta ei se kyllä hyvää ollut. Pitäisikö silti juoda sitä? Suolaisesta ruuasta tykkään ja joskus napsin merisuolakiteitä sellainenaan kun tekee mieli. Onko väliä nautiiko suolan ja veden samassa paketissa vai erikseen?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]