Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:08

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Suolanesteytys
PostPosted: Wed Dec 31, 2014 09:15 

Paitsi että vinkki paljon hikoilevilta puutarhureilta. Lihaliemi. Lämmin liha- tai kasvisliemi saa olla mielestäni aika suolaistakin on silti se on todella hyvää. Kai sen voi näinkin tehdä?

Profile  

PostPosted: Fri Mar 06, 2015 07:58 

Haluan kertoa että meidän cfs lapselle kokeiluna ehdotettu suolaliuoksen juominen on toiminut hyvin. Vaikka olinkin lukenut sen hyvistä vaikutuksista niin ei sitä oikein usko ennen kun itse näkee tuloksen.
Laitamme 1 tl. karkeata merisuolaa litraan vettä, sillä suhteella se sopii meille. Lapsi juo sitä mielellään, pyytää sitä jopa itse. Viisi vuotta sitten häneltä hävisi normaali janon tunne, joten meidän vanhempien on pitänyt päivittäin, pitkin päivää, muistuttaa juomisesta, kuitenkin usein huonoin tuloksin.
Suolaliuos on nyt auttanut muutaman kerran nopeasti, kognitiivisesta rasituksesta aiheutuviin "uupumiskohtauksiin" jolloin hän muuttuu ihan veltoksi ja voimattomaksi.
Keskittymiskykyä ja vireystasoa se näyttää myös ajoittain nostavan melkein stimulantin tavoin.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 09, 2015 03:57 

Aura, mukava lukea, että lapsikin on noin hyvin nhoidoissa mukana.

Kyllä' sen huomaa jos on juonut liian vähän suolavettä. Se on ensimmäinen lääke epämääräiseen oloon jota kokeilen. Välillä tuntuu etteen saa juoitua riittävästi suolavettä, ei ole vetoa, niin lakupussi kelpaa aina.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 16, 2015 05:21 

Olen kokeillut laimeahkoa suolaliuosta. Ei se maistu minusta hyvältä ja sitten kun juo vettä niin ai että se on "makeaa" ja hyvää.

Kuinka kauan sitä suolaliuosta pitäisi juoda, että se tekee tehtävänsä? Loppuelämänsä vai jonkin aikaa?

Kesällä on mennyt aika hyvin, kun alkuvuoden infektio on viimein mennyt pois. Mutta viime öinä on alkanut olla aivan kummaa unettomuutta iltayöstä. Yleensähän minulla on sitä uettomuutta aamuöisin. Aamut ovat joskus vaikeita virkistäytyä ja saada lihakset toiminaan. Tämä päivä on ollut kokonaan tahmaista. Onkohan ukkosellakin osuutta? Aamuyöllä nukuin ehkä vähän ja aamulla puuron jälkeen. Aamulla olin ihmeen kuumainen ja hikoilevainen. Pulssi oli koholla - en ollut vielä ottanut kilpirauhaslääkettä, joten siitä se ei johtunut.

Joku aamu mittasin verenpaineen puolimakuulla, se oli jotakin 113/72. Pulssi menee toisinaan alle 60:n. Lämpö kielen alta on aamuisin n. 36,2.

Noin klo 16 tänään verenpaine istuen keskimäärin 127/74 pulssi 70. Pitkään on ollut aika tasaista liikkuessakin - siis ei tunnu pyrähtelevän pulssi, mutta tänään alkaa ehkä olle herkemmin heiluvaista.

En tiedä, että mikä nyt sitten taas on pielessä. Jotenkin olo on seisahtunut, ikään kuin suoliston liikkeetkin puuttuisivat. Melkein on huonoa oloa, kun ruoka ei mene eteenpäin. Yövalvomisien muuttuminen muuttaa koko vuorokausirytmiä. Vasen korva on hurissut melkein koko alkukesän. Tänään varsinkin. Nielemisvaikeutta on vähän ollut viime aikoina. Se johtunee siitä, että joskus jäi marjankuorta tai siementä ärsyttämään kielentyven ja kurkunkannen väliseen monttuun. Vasemmasta poskiontelosta tullee myös nieluun limaa, joka vaikeuttaa nielemistä.

Pitäisiköhän minun sitä suolavetta juoda vai nimenomaan pelkkää vettä? Janontunnehan minulla tulee aika myöhään. Joskus on niin, että janontunne tulee vasta sitten, kun olen hoksannut juoda jonkin verran - sitten alkaakin oikeasti janottaa. Säiden vaihtelukin muuttaa nestetasapainoani - ei kylmillä sateisilla ilmoilla tee muutenkaan mieli vettä, mutta työskennellessäni lämpimällä ilmalla puutarhassa, vesi suoranaisesti valuu nenänpäästä ja muualta. Miten elimistö pystyisi tietämään, milloin tarvitsee vettä ja milloin suolaa ja miten se osaisi säädellä niiden tasapainoa?

Last edited by pulla on Sun Jul 19, 2015 02:37, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 16, 2015 08:22 

Minä uskon, että tuolla matalapaineella on melko suuri vaikutus minuun ja lihaksiini. Eilen kun oli aurinkoista ja leutoa niin jaksoin tehdä asioita paremmin. Itseä ihmetyttää, että tuota suolavettä tekee enemmän mieli kun tavallista. Kertookohan se jostain?

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 12:17 

[quote="pulla"]

En tiedä, että mikä nyt sitten taas on pielessä. Jotenkin olo on seisahtunut, ikään kuin suoliston liikkeetkin puuttuisivat. Melkein on huonoa oloa, kun ruoka ei mene eteenpäin. Yövalvomisien muuttuminen muuttaa koko vuorokausirytmiä. Vasen korva on hurissut melkein koko alkukesän. Tänään varsinkin. Nielemisvaikeutta on vähän ollut viime aikoina. Se johtunee siitä, että joskus jäi marjankuorta tai siementä ärsyttämään kielentyven ja kielenkannen väliseen monttuun. Vasemamsta poskiontelosta tullee myös nieluun limaa, joka vaikeuttaa nielemistä. [quote]

Gastropareesi on yksi CFS.n liittyvä ongelma. Minulla todettiin se vatsalaukun tahystyksessä. Oli kävi sietämätytömäksi ja oli myös ummetusta. Pyysin lääkäriltä årimåeranit ja jo helpotti olo sekä verensokeri normalisoitui.

Mikäli haluat nopeampaa apua kuin mitä saa ajanvarauksen kautta, niin kokeile MCT-öljyä. Kun sitä ottaa aamulla niin se herättää suoliston , paras olla wc.n lähellä. Tyttäreni ottaa sitä 3 rkl aamulla, sillä on totaalinen tyhjennys aina ja jonkun verran vatsatuntemuksia. minä otan joka aterialla 10-15ml, enää vatsa ei jumita,

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 10:14 

3 rkl MCT-öljyä on tosi paljon, siinä on melkein 50 grammaa rasvaa ja yli 400 kaloria. MCT-öljy ei ehkä ihan samalla lailla imeydy kuin muut öljyt, mutta rasvaa ja kaloreita siinä on silti. Ymmärrän, että vaikea ummetus on tosi hankala ja jopa vaarallinen juttu, mutta en ole vakuuttunut onko tuokaan ihan paras ratkaisu noissa määrin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 11:21 

Tyttäreni on tuolla 3 rkl -menetelmällä pudottanut rasvaprosentin alas. MCT on kuulemma vanhan rasvan surma. Hän syö muuten äärettömän tarveellisesti, välttää hiilareita ja käy kuntosalilla. Hänelle ei mennyt yhdessä vaiheessa 40.n vaatteet päälle, niin nyt menee 36.

Itse otan aina sen mukaan, että saan suolen toimimaan. MCT on auttanut siinä ettei peräsuolen prolapsi ole jatkuvasti massaa täynnä, eikä maha ole tukossa ja kipeä tai röyhtilytä tai närästä aina. Minä otan pienempiä annoksia tarpeen mukaan useamman kertaa päivässä. Silloin otan enemmän kun vatsa ei ole toiminut. Vatsansuojalääkkeet eivät riittänet pitämään närästystä kurissa, vaan palleatyrän takia ruokasulaa pääsi ruokatorveen ja jouduin lisäksi käyttämääm gavisgonia.

Onko syynä se, että otan eri tavalla, niin paino ei ole ainakaan tippunut. Mikäli ottaa isomman määrän, niin se saa mahan mongertamaan, selvästi stimuloiva vaikutus.

On tällä ollut se hyöty, että paastosokeri oli tippunut +6 5,4 ja pitkäaik.sokeri oli 6. Metabolinen oireyhtymä ollut päällä/sokeri on ollut 6.ssa ainakin 2004 vuodesta lähtien.

Ehkä se täytyy jokaisen etsiä oma käyttötapa ja mitä ovat tavoitteet. Minun tavoite on/oli lievittää gastropareesin aiheuttamia ongelmia.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 12:49 

Minulla ei kuitenkaan ole tavallisessa mielessä ummetusta (on mieluumminkin ripuleita, jos häiriötä on). Ulostan joka päivä ainakin kerran.

Kävin tänään tarkistuttamassa oman verenpainemittarini. Olen taas viime öinä valvonut aika paljon, nyt enemmänkin iltayöstä, kun se ei ole ollut ongelmani aikaisemmin. Aamulla nukuin vähän pätkittäin. Kun heräsin puoli kuuden aikaan, hengitykseni oli tavallista tiheämpi ja pulssi tavallista korkeampi. Kummasti aivot jatkoivat omaa ajatuskulkuaan vaikka olin hereillä enkä johdatellut ajatustani mitenkään. En kuitenkaan muista, mikä se ajatus oli. Viimeaikoina joskus yöllä aivot ovat todella työskennelleet lujasti. En tiedä, miksi se kova aivopuuhastelu on niin tärkeätä.

Olen kyllä ollut päivisin aamukankeutta lukuunottamatta aktiivinen ja aikaansaapa. Olenkohan jotenkin ylikierroksilla?

Rupesin tänä aamuna mittaamaan verenpainetta ja pulssia puolimakuuasennossa ennen kilpirauhas- tai muiden lääkkeiden ottoa. Verenapine vaihtelee kovasti: ylin yläpaine oli 135 ja ylin alapaine 75. Alin yläpaine oli 109 ja alin alapaine (eri aikaan kuin alin yläpaine) 56. Pulssi vaihteli välillä 56 ja 86. Elimistö yrittää säädellä mutta välillä tulee ylilyöntejä, eli yläpaine nousee 106:sta 135:een ykskaks ja pulssi hyppää 59:stä 86:een.

Lämpö kielen alta klo 5.30 oli 36,1. Verensokeri 7.30 oli 5,4.

Voi olla, että aamupäivien käyntiinlähtö- ja seisomisvaikeudet johtuvat aika matalasta verenpaineesta. Ja siiihen kun otan sitten aamiaisen aikaan lisäksi verenpainelääkkeeni, niin se voi vielä pahentaa aamuvaikeuksiani, mm. seisomista. Nykyään yöllä pissareisuillanikin tuntuu, että tasapainon ylläpito on vaikeahkoa, mitä se ei ennen ole ollut.

Herää kysymys, että onko verenpaine- ja rytmilääkitykseni oikealla tasolla. Ehkä ilta-annoksen voisi jättää pois, ettei pulssi yöllä menisi liian alas. Istuessakin se usein on vain n. 55. Toinen kysymys on se, että pitäisiköhän minun käydä mittauttamassa aamukortisoli, koska se oli alkukesällä minulle aika matala 179, kun se on aina ollut vähintään 300.

Aamulämpöhän minulla on kilpirauhaslääkityksestä huolimtta nykyään alempi kuin fertiiliaikana (nykyään kielenaluslämpö 36,1-36,2, mutta vuosikymmeniä sitten, kun ei ollut kilpirauhaslääkitystä 36,3-36,4). Thyroid-annos on n. 2 kpl 60 mg:n tablettia päivässä, joskus lisään murun tai vähennän murun. Lisääminen ei ainakaan paranna tilannetta, en pysty lisäämään enää takaisin sitä, minkä verran (puoli tablettia) 2013 pudotettiin vain matalan TSH:n takia.

Nyt on samanlaista nielemisvaikeutta kuin Mycoplasman aikana oli. Nielu tuntuu turpealta ja muruja tuntuu jäävän kielen takaosan ja kurkunkannen väliseen monttuun. Lieneekö kielirisa ta joku imusolmuke turvonnut... Minullahan oli mystinen oikean korvanalusimusolmukkeen kipuilukin juhannusviikolla. Silloin ei ollut nielemisvaikeutta.

Tämä on tätä monisairaan/monioireisen vaihtelevaa elämää. Juhannuksen jälkeen olikin aika mukavaa oloa melkein tänne asti. Lieneekö sateisilla ja viileämmillä säillä nyt merkitystä. Risitiriita on siinä, että liian vähästä nukkumisesta huolimatta olen kuitenkin päivisin aktiivinen tai ainakin pystyn pakottamaan itseni olemaan tehokas. Mitään tekemättä (edes sanaristikkoa) en kerta kaikkiaan osaa olla. Onkohan minulla jotakin liikaa aivokuormitusta?

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 05:51 

Matala kortisoli, kuten sinullakin tuon kokeen mukaan oli, vetää helposti ylikierroksille.

Verenpainelääkityksen annos niin suurena, että alkaa huipata, ei kuulosta hyvältä...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 17, 2015 09:31 

Täytyy varmaan mennä mittauttamaan se kortisoli uudelleen, niin näkee, että onko se pitempiaikaisesti alhaalla. Nuorempana työssä ollessa minä en koskaan pitänyt lomaa. Tein pitkiä päiviä enkä väsynyt. Olisiko silloin jo ollut kortisolissa häikkää.

Matalia verenpaineita oli muutamia vuosia sitten, ja nyt niitä on alkanut taas olla, samoin kuin matalaa pulssia. Onkohan se nesteytyksen vähyydestä? Minun pitäisi seurata joskus, että onko korvahurina nimenomaan matalan verenpaineen aikana.

Minulla on nykyään aika pieni Tenoblock-annos. Joskus ennen muinoin se oli jopa 100 mg (ja tilapäisesti olisi saanut ottaa vähän lisääkin, max-annos on yleensä 100 mg), nyt on päivässä vain n. 45 mg (25+20). Se 20 mg:n ilta-annos jäi siltä ajalta, kun oli niitä pitkiä eteisvärinöitä ja yöllä saattoi olla ongelmia pulssin kanssa. verenpainetilanne on kyllä tullut paremmaksi vanhempana. Mutta kyllä tänään siellä terveydenhoitajalla mittarin tarkistuksessa paine oli reilun tunnin päästä 25 milligramman Tenoblock-aamuannoksen jälkeen n. 170/96 kahdella mittarilla mitattuna, joten osaa se paine noustakin, tiukan paikan tullen vaikka 260/140:een, näin on todettu (v. 2010)!

Eri beetasalpaajien milligrammamäärät eivät vastaa toisiaan. Joten niitä ei voi suoraan verrata toisiinsa.

Eteisvärinää ja SVT-kohtauksia minä pelkään, ja sen vuoksikin jonkin verran täytyy blokata painetta ja pulssia.

Katsotaan nyt, että pystynkö ensi yönä nukkumaan enemmän. Vielä ei nukuta.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 05, 2015 09:14 

Olen yrittänyt suolavettä ottaa, mutta huonoin tuloksin. On jojoamista nesteen kertymisen ja nesteen poistumisen kanssa. Yöllä saattaa pissalla juoksujen takia pudota paino paljonkin. Olen huomannut, että jos syö kaalikeittoa, niin se pissattaa paljon. Mikähän aine siinä lienee nestettä poistava?

Tänä aamuna, kun alaraajat olivat hoikemmat, olikin jäänyt lakanan ryppjen jäljet. Kokeilin painaa sormella nilkoista - ja nyt jäi kuoppa. Vähän ristiriitaista. Mielestäni minulla ei ole ollut kuoppaturvotusta aiemmin. Miten turvotusta voi olla sen jälkeen, kun nestettä on lähtenyt paljon pois?

Eilen ja tänä aamuna on maistunut suola huulissa, ilmeisesti eritän liikaa suolaa huulien kautta pois. Tällaista on ollut ennenkin. Kun maistelin ihoa huulten ulkopuolelta, se ei ollut suolainen, joten en ehkä ole yöllä hikoillut. Onkohan vähäisen suolaveden suola kertynyt elimistööni?

Nivelet ovat menneet nesteen menetyksen(?) vuoksi huonoon kutonon. Vasen jalkaterä on kipeytynyt. Siinä on fysioterapeutin mukaan jokin jalkapöydän pikkuluu hakauksessa toisten luiden kanssa. Se ei liikkunut muihin nähden, kun taas muiden luiden nivelet ovat hänen mukaansa löysät.

Lonkka on kipeytynyt, ranteita ja peukaloniveliä juilii välillä, vasen olkavarsi on välillä särkevä. Tuntuu, että koko ryhti lysähtää kasaan. Pelkään kävelykyvyn menetystä vähitellen, koska tuo vasen jalka oireilee enenevästi.

Koska minulla on joskus liikaa suolaa (Na ylärajalla tai yli), niin suolanesteytys ei ehkä sovi minulle. Toisaalta hypernatremia voi johtua erityisesti veden eikä suolan menetyksestä. Minulla oli viime syksynä kihtityyppistä oireilua isovarpaiden tyvinivelissä. Nyt sitä on taas. Kai sinne kertyy kalsiumsuoloja, kun kalsium on koholla ja kuivuminen ehkä edesauttaa kiteytymistä.

On harmi, että lievää (toisaalta lievää ei ole olemassakaan) lisäkilpirauhasen liikatoimintaa ei hoideta Suomessa. Sitä hoidetaan vasta, kun on tullut jo pahat haitat, esimerkiksi munuaiskivet tai osteoporoosi. Sehän vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteenkin haitallisesti.

Olisiko tämä minun oireiluni CFS:sää itseään, joka nyt alkaa taas palailemaan? Tai borrelioosia, joka minulla voi saksalaitulosten mukaan olla. Borreliathan hakeutuvat mm. kollageeniin (esim. rustoon, jossa ei ole verisuonia). Vai onko kilpirauhashormonilääkitys pielessä tai se ei tehoa.

Kollageenia pitäisi voida parantaa. Glukosamiinia minulla on, mutta en muista aina sitä ottaa. C-vitamiini lienee tärkeä. Olen luottanut marjojen ja hedelmien syöntiin nyt kesällä. Vai pitäisikö minun ottaa myös C-vitamiinipillereitä?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2015 12:13 

Olen yrittänyt juoda suolavettä mutta ei mene. Ei edes mieto, on yksinkertaisesti liian kauhean makuista. Koska verenpaine on turhan alhainen eikä nouse edes lääkkeillä, olen kuitenkin vakuuttunut lisäsuolan tarpeellisuudesta.

Olenkin ottanut suolaa seuraavalla metodilla: puoli teelusikallista irtonaista merisuolaa kielen takaosaan ja runsaalla vedellä alas huuhdottuna. Ei ole pahaa, ei juuri edes maistu ja kohtuu helppo ottaa. Juon nykyisin todella paljon.

Minä verran ihan pelkkää suolaa kannattaisi ottaa päivittäin? Teelusikallinen? Kaksi? Mistä tietää milloin annos on sopiva?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2015 05:21 

Kun luet unestan ohjeen, niin siitä saat kaikki vastaukset

http://www.unesta.fi/images/stories/suolaliousresepti_vrillinen_3.3.2015.pdf

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2015 08:42 

Paitsi että suolanesteen juominen ei tunnu mitenkään päin miellyttävältä. Ja minulla kaikki juominen lisää virtsaneritystä, koska ennen kävin kolmesti päivässä pissalla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]