Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Apr 20, 2019 08:10

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Kelaatiohoito
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 02:30 

Kärsin CFS/fibromyalgia/ms-oireista 80-luvun puolivälistä asti ilman diagnoosia, tänään olen lähes täysin oireeton, jäljelle jääneet oireet esiintyvät ajoittain hyvin heikkoina ja ovat heikkenemässä kaiken aikaa.

Hoito, jolla sain tämän aikaan, on rikkikelaatio, jonka löysin aivan sattumalta kokeillessani valkosipulin vaikutusta herpesvirukseen. Herpes lähti, mutta niin lähtivät myös fm-kipuoireet, cfs, ja myöhemmin ms-oireet, vaikea depressio, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö.

Hoito:

Lopeta täydellisesti kofeiinin käyttö, ei kahvia, teetä, vihreää teetä, energiajuomia, kolajuomia, kaakaota, suklaata jne. Vähennä minimiin puriinipitoisten ruokien käyttö (kihtidieetti). Syö puolikas valkosipulia raakana kolmen vuorokauden ajan tai valmista ihon kautta annosteltava liuos murskaamalla perusteellisesti noin 40 grammaa valkosipulia 200 grammaan vettä ja sivele liuosta iholle muutamaksi minuutiksi. Toista käsittely pari-kolme kertaa vuorokaudessa muutaman päivän ajan.

Kolmen vrk:n kuluttua alkavat oireet helpottaa ja tilalle voi ilmaantua Herxheimer-reaktion oireita, kuten niskan ja hartioiden jäykkyyttä, päänsärkyä, paineentunnetta päässä jne. Puhdistumisoireet kestävät minulla noin viikon verran, jonka jälkeen pidän yleensä viikon tai parin loman oireista ennen uutta käsittelyä. Mikäli hoidon aikana esiintyy hengitysvaikeuksia, suhtaudu niihin vakavasti, sillä ne pahenevat lämmössä ja selällään maatessa. Tämä voi johtaa tukehtumiskuolemaan nukkuessa, itselläni se oli todella lähellä hoidon alussa. Bentsodiatsepiini pitäisi auttaa oireeseen, sillä se johtuu hengityslihasten spastisuudesta, jota bentsot helpottavat.

Ajatus voi kuulostaa kummalliselta, mutta olen selvillä sen toimintamekanismista, joka on täysin looginen ja lääketieteelliseltä kannalta teoreettisesti mahdollinen. Vaikutukset oireisiin ovat kuitenkin dramaattiset ja täydellinen paraneminen vaikeista ms-oireista vei alle 1½ vuotta.

Profile  

Post subject: Re: Kelaatiohoito
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 03:26 

Minua hieman epäilyttää. Miksi puriinipitoisten ruokien käyttö pitäisi vähentää minimiin? CFS:ssä (ja MS-taudissa myös) virtsahapon määrä on nimenomaan liian alhainen ja puriinipitoisia ruokia suositellaan syömään mahdollisimman paljon. Yksi omaa CFS:ääni eniten auttaneista hoidoista on inosiini, joka on nimenomaan puriinijohdannainen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 03, 2009 04:15 

Kofeiinin päivittäiskäyttö aiheuttaa ajan mittaan ilmeisesti puriini-intoleranssin. Itselläni liha, pienet kalat, kana jne. aiheuttavat voimakkaita lihas- ja nivelkipuja seuraavasta päivästä alkaen, pahimmillaan olen joutunut turvautumaan kävelykeppiin päästäkseni liikkumaan. Viimeisin vuorokauden mittainen kipukohtaus aiheutui kahdesta muna-anjovisleivästä ja kesti noin vuorokauden.

Arvelisin kipuilun voivan aiheutua virtsahapon sitoutumisesta kudoksiin poistumisen sijasta, se selittäisi alhaiset vapaat pitoisuudet labranäytteissä. Ei minullakaan kihtinäyte antanut positiivista tulosta, vaikka kivut oikeassa jalkaterässä olivat täysin selkeästi kihtikipuja, tosin ilman näkyviä merkkejä tulehduksesta, kuten punoitusta ja turvotusta. Nyt nekin ovat helpottuneet miltei olemattomiksi.

Oli miten oli, ohje on selkeä, helppo kokeilla ja kivut alkavat hellittää noin kolmessa vuorokaudessa. Hoito ei ole vaarallinen jos kelaatiota ei tehdä liian voimallisesti ja vapautuvien toksiinien poistumista kehosta tehostetaan asetyylikysteiinillä (NAC) ja runsaalla veden nauttimisella, pitäen toki huolta, etteivät elimistön mineraali- ja hivenainepitoisuudet laske samalla liiaksi. Itse käytän myös maksanpuhdistajaa, E-Epaa, karnosiinia, b-monivitamiinia, kromia, magnesiumia ym. hyödyllisiä lisiä.

Kelaatiokäsittelyjen välillä on hyvä pitää taukoja kemiallisen tasapainon säilyttämiseksi, tauot sopivat muutenkin hyvin, sillä hoidon aiheuttama oireilu on aika raskasta kestää psyykkisesti. Lohtuna hoidon aikana on tosin selittämätön paranemisen tunne, joka alkaa jo ensimmäisen viikon aikana.

Kofeiiniriippuvuuden katkaisu voi aiheuttaa erittäin voimakasta ahdistuneisuutta ja masennusta, joka kesti minulla noin 4kk. Eräs toinen lopettaja pääsi kahdella kuukaudella. Vieroituksen aikana voi esiintyä myös dementiaa, joka on ohimenevää, sekä mahdollisesti myös psykoosiin viittaavia oireita.

Muistutan vielä, että olen kärsinyt näistä oireista ensimmäisen kerran jo lapsena, ja sen jälkeen 80-luvun puolivälistä alkaen. Oireet ovat aina korreloineet kofeiinin käyttööni, alkaen noin 4-5 vuotta käytön aloittamisen jälkeen ja seuraten voimakkuudeltaan kofeiinin annostuksen muuttumista. Lopetin kofeiinin käytön täydellisesti 2008 helmikuun puolivälissä ja nyt olen lähes täysin oireeton, olen saamassa elämääni takaisin sellaisena kuin se oli viimeksi alle kolmekymppisenä.

ps. Ihon kautta annosteltu valkosipuli vaikutti nopeammin fibropisteiden katoamiseen ja venytellessä kramppaamiseen, ne katosivat kolmantena käsittelypäivänä vaivattuaan minua sitä ennen yli 15 vuotta. Tunne oli autuaallinen.
Syömällä valkosipuli poistaa melko nopeasti ärtyvän suolen oireyhtymän, joka saattaa aiheutua osaksi suolistohiivan liikakasvusta, jota kofeiiniriippuvuus ruokkii. Tuore tutkimus todistaa kofeiinin parantavan hiivan elinkelpoisuutta ja pidentävän sen elinikää. Itselläni kofeiinin raju vähentäminen laukaisi systeemisen hiivatulehduksen, joka näkyi iholla savipuolena ja ihon hilseilynä mm. silmäluomista ja korvalehdistä. Greipinsiemenuute auttaa tilanteeseen, ei tosin yhtä voimakkaasti kuin valkosipuli, jonka käyttöä hiivaan rajoittaa toisaalta sen kelaatiovaikutus.

Profile  

Post subject: DMSA:n käyttö kelaatiossa
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 04:58 

Meripihkahappo sisältää myös runsaasti rikkiä, ja sitä mainitaan lääketieteessä voimakkaimmaksi kelaatioagentiksi. En tiedä, onko väitteessä perää, olen käyttänyt pelkästään valkosipulia, ja se on ainakin erittäin voimallista, etenkin kun vaikutus alkaa tuntua vasta kolmen vuorokauden viiveellä. Jos kelaatiota jatkaa liian kauan, voivat vapautuvien toksiinien aiheuttamat oireet olla todella ikäviä, joten kannattaa aloittaa varovasti.

Vaihtoehtonäkemystä edustavat lääkärit käyttävät DMSA:ta muun muassa ms-taudin hoitoon ja menetelmän tiedetään tehoavan, vaikka epäilen, että raskasmetallit eivät ehkä näyttele kovin suurta roolia kokonaisuuden kannalta. Kofeiini on yleisin stressihormonitasoja kohottava aine, ja siksi myös yleisin stressihormonipotentaation aiheuttaman oireilun aiheuttaja. Laukaisevina tekijöinä voi hyvinkin olla muitakin, kuten glutamaatti (E-621) ja muut lisäaineet, ympäristömyrkyt jne. Yksilölliset tekijät voivat laukaista tilan kaiketi jopa jostain aivan tavallisesta ruoka-aineesta, kuten esimerkiksi raffinoitu sokeri, jonka aiheuttama humala on demoversio kokaiinin ja LSD:n yhteisvaikutuksista, ainakin omien lasteni käyttäymisestä päätellen :D

Koska molemmat menetelmät toimivat samalla kemiallisella periaatteella, ne kaiketi myös kelatoivat tehokkaasti elohopeaa, jonka kelaatioon meripihkahappoa käytetään. Jokainen saa miettiä hyöty/riski-suhdetta itse tykönään jos sattuu omaamaan vääränlaisia paikkoja, itse en tällä tiedolla miettisi hetkeäkään. Koska tällaiset keskushermostoperäiset oireet mitä ilmeisimmin aiheutuvat samantapaisilla mekanismeilla, pitäisi kelaation myös tehota riippumatta mekanismin laukaisevasta tekijästä tai siitä tavasta, jolla oireet yksilökohtaisesti manifestoituvat. Jos hoito auttaa, silloin vaiva on aiheutunut todennäköisesti sisäsyntyisten, geneettisten tekijöiden ja ulkoisen, orgaanisen tekijän yhteisvaikutuksesta. Minulla tekijöinä oli tiedostamaton kofeiiniherkkyys ja rajat ylittävä käyttö, noin 5 mukillista keskiverto suodatinkahvia vuorokaudessa.

Jos sinulla on hyvät suhteet lääkäriin, tai tarpeeksi rahaa yksityispuolen käyttöön, voit todeta oireittesi aiheuttajan labrakokeilla. Verestä, virtsasta ja ulosteesta todetaan rabdomyolyysista kertovia löydöksiä, sekä ennen kelaatiota, että kelaation edetessä. Näytteistä pitäisi löytyä ainakin rauta-arvo, joka on korkea, vaikka ei ylitä rajaa, sekä protoporfyriinejä ja koproporfyriinejä. Samalla selviäisi mitä raskasmetalleja ja muuta ryönää kehoon on tarttunut elon polkuja kompuroidessa.

DMSA:ta saa netistä tilaamalla, jos haluaa käyttää sitä, tilasin sieltä itsekin purkillisen, mutta en ole käyttänyt sitä. En tosin ole viime talven jälkeen käyttänyt myöskään valkosipulikelaatiota. Otin valkosipulikuurin kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen noin kuukauden välein 10 kuukauden ajan. Joka kuurin jälkeen jaloissa tuntuneet neuropaattiset lepotilakivut laskivat selvästi jalkaa pitkin alaspäin. Nyt niitä on enää jäljellä jalkaterissä, mutta oireet ovat niin vähäiset, että en halua juuri nyt kärsia kelaatio-oireista, jotka muistuttavat hiukan pahan flunssan ja krapulan yhdistelmää.

Kelaation aikana esiintyviin oireisiin sopivat parhaiten pitkän puoliintumisajan omaavat bentsodiatsepiinit (Diapam), ja sydänoireisiin Propral, tai joku muu sopiva betasalpaaja. Jos sinulla on periaatteellista vastenmielisyyttä lääkkeitä kohtaan, unohda periaatteesi tällä kerralla, ne oireet voivat olla todella ikävät ja varmasti riskiryhmissä vaarallisiakin. Hoidon aikana ei pidä käyttää unilääkkeitä hengityslihasten spasmien vuoksi. Olin itse tukehtua useamman kerran vieroituksen alkuvaiheessa, minulla tosin oli ollut tuota spastisuutta muutenkin yli 20 vuotta, mutta herääminen tukehtumiseen oli todella jotain aivan muuta, kuten tavataan sanoa.

Jos sinulla on ollut paniikkihäiriötä, älä ryhdy kelaatioon ilman bentsoja. Paniikkihäiriö ei ole psyykkinen, vaan stressihormonien säätelyyn liittyvä toiminnallinen, orgaaninen häiriö, joka muuttuu kofeiinin käytön lopettamisen yhteydessä siten, että kohtauksiin liittynyt ahdistuneisuus jää pois ja fyysiset oireet muuttuvat samanlaisiksi kuin hypertensiivisessä kriisissä. Hypertensiivisen kriisin käypä hoito perustuu elintoimintoja tukevaan lääkitykseen bentsodiatsepiineillä ja betasalpaajalla. Tila aiheutuu kofeiinin käytön yhteydessä hajonneista lihassoluista vapautuneista porfyriineistä, jotka poistavat stressihormonien säätelymekanismilta jarrut. Tämän mekanismin aiheuttama adrenerginen myrsky oli, vanhoina hyvinä aikoina, sisäsyntyistä porfyriaa sairastavien ihmisten toinen yleinen kuolinsyy tukehtumisen ohella.

Itselläni myrkytys oli aika vakava, psyykkisten oireiden lisäksi olin ajoittain täysin kyvytön mihinkään fyysiseen toimintaan jatkuvien kipujen ja lihaskramppien vuoksi. Sängystä nousemiseen kului noin tunti. Vaimoni käänsi minut varovasti vatsalleni ja hivutti jalat sängystä lattialle. Sen jälkeen alkoi todella hidas nouseminen seisomaan vaimon avulla ja käsillä huonekaluista tukien, hiestä märkänä ja itkien.

Olen siis käynyt läpi melko pahan myrkytyksen ja liian nopean kelaation, koska olin tuon lopettamisen aikaan niin dementoitunut, että en tajunnut asiayhteyksiä, enkä osannut hoitaa itseäni mitenkään. Tältä pohjalta voin sanoa tuntevani asian, sekä käytännön kokemuksen kautta, mutta myös teoriatietojen osalta, koska dementiavaiheen hellittäessä aloin kaivella lääketiedettä, ja perehdyin satoihin tutkimuksiin sekä kofeiinista että kaikesta muusta, joka liittyy tähän toimintamekanismiin. Noin 10 kuukauden opiskelun ja analysoinnin jälkeen löysin melko lailla aukottoman ketjun tietoa, johon nämä ohjeet perustuvat. Näissä asioissa pitää aina varoittaa sen pahimman mahdollisen skenaarion varalta, ei se loppujen lopuksi vaarallista ole kun pitää järjen mukana, toisin kuin minä :D

http://www.super-smart.eu/article.pl?id ... 3god_1jVqw

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 03:53 

[quote="Kariluoto"]Hoito:

Lopeta täydellisesti kofeiinin käyttö, ei kahvia, teetä, vihreää teetä, energiajuomia, kolajuomia, kaakaota, suklaata jne. Vähennä minimiin puriinipitoisten ruokien käyttö (kihtidieetti). Syö puolikas valkosipulia raakana kolmen vuorokauden ajan tai valmista ihon kautta annosteltava liuos murskaamalla perusteellisesti noin 40 grammaa valkosipulia 200 grammaan vettä ja sivele liuosta iholle muutamaksi minuutiksi. Toista käsittely pari-kolme kertaa vuorokaudessa muutaman päivän ajan.[/quote]
Tutustutaanpa lisää tähän hommaan.
1. Pelkkä vesikö sivellään iholle vai myös murska? Koko iho vai esim. kädet ja jalat?
2. 3 vrk kuluttua mitkä oireet alkavat helpottaa? Ja mitkä pahentua (puhdistusoireetko)? Jatketaanko puhdistusoireista huolimatta valkosipuliveden sivelyä iholle?
3. Sitten ilmeisesti odotetaan puhdistusoireitten loppumista ja odotetaan 1-2vk, jolloin muutaman päivän ajan käsittely taas toistetaan?

[quote="Kariluoto"]
Mikäli hoidon aikana esiintyy hengitysvaikeuksia, suhtaudu niihin vakavasti, sillä ne pahenevat lämmössä ja selällään maatessa. Tämä voi johtaa tukehtumiskuolemaan nukkuessa, itselläni se oli todella lähellä hoidon alussa. Bentsodiatsepiini pitäisi auttaa oireeseen, sillä se johtuu hengityslihasten spastisuudesta, jota bentsot helpottavat.[/quote]
Onko bentsoilla suora yhteys lihasten spastisuuden vähentämiseen? Nääs minulle bentso on ainoa, joka on tuntunut helpottavan hermostoa ja kehon jäykkyysoiretta.

Miksi hengitysvaikeuksia tulee tuollaisen kuurin aikana?

Käykö puhdistuksen tukena NAC:n, karnosiinin, E-epan lisäksi monivitamiinivalmiste, ettei tarvitse erikseen ottaa kromia yms...?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 03:55 

Olisiko tästä aiheesta muuta kohtuullisen helposti pureskeltavaa tietoa netissä kuin tuo DMSA:n mainoslinkki?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 04:22 

Valkosipulisotkun voi suodattaa halutessaan, itse en suodattanut.

Kun marinaadi kuivuu iholle, sen voi pestä pois, koska vaikuttavat ainesosat imeytyvät todella nopeasti ihon läpi, maku tapaa tulla suuhun muutamassa sekunnissa herkillä henkilöillä. Itse jatkoin käsittelyä 5vrk peseytymättä välillä, koska halusin selvittää, voiko ihohaittoja tulla idioottimetodilla, ei tullut, mutta hajuhaitat olivat melkoiset.

Itse tein käsittelyn pelkästään navasta alaspäin, joka paikkaan. Vaikuttavat aineet imeytyvät mistä tahansa, mutta järkeilin, että voi olla viisasta laittaa sinne, missä kipuja eniten esiintyy. Kipujen poistumisen huomasin ensimmäiseksi selkälihaksista, ne eivät enää krampanneet venytellessä, kuten olivat tehneet yli 10 vuotta. Myös turvonneet ja kipuilevat imusomukkeet paranivat kolmen vuorokauden kuluttua. Oli outoa totutella liikkumaan siten, ettei enää tarvinnut varoa nivustaipeen imusolmukkeiden kipuja, ne kun olivat vaivanneet minua niin tasaisesti ja kauan, että olin oppinut liikkumaan niiden ehdoilla. Käsittelyn jälkeen saatoin laittaa kädet housuntaskuihin ilman, että tarvitsi varoa hipaisemasta imusolmukkeita, kyykistymisen ja istuutumisen suhteen ei myöskään enää tarvinnut noudattaa varovaisuutta, se oli todella vapauttava kokemus.

Käsittely kannattaa aloittaa varovasti, että oppii, mikä vauhti sopii omalle elimistölle. Ensimmäisen käsittelyn jälkeen voi odottaa kolmisen päivää ja ellei mitään tunnu tapahtuvan, uusia käsittely kerran tai pari, oman harkinnan mukaan.

Jos puhdistumisoireilu alkaa, ei käsittelyä kannata jatkaa, vapautuvat myrkyt rasittavat maksaa ja munuaisia, ja voivat aiheuttaa vakavia vaurioita liiallisina pitoisuuksina.

Hengitysvaikeudet perustuvat kudoksista irtoavien porfyriinien vaikutukseen, ne pahenevat kofeiinin lopettamisen jälkeen ja puhdistuksen aikana. Hengitysvaikeuksia saattaa ilmaantua puhdistuksen yhteydessä vaikka niitä ei olisi ollut muuten.

Bentsodiatsepiinit sitoutuvat GABA-reseptoreihin, joiden toimintaa kofeiini heikentää, aiheuttaen lihasjäykkyyttä ja ahdistuneisuutta. Bentsot ovat täsmälääke lihasten spastisuuteen ja ahdistuneisuuteen/paniikkihäiriöön. Bentsoista käyttökelpoisimmat ovat pitkän puoliintumisajan omaavat vaihtoehdot, alpratsolaamia en suosittele.

NAC tehostaa maksan suodatuskykyä, sitä käytetään suonensisäisesti myrkytysten hoidossa, mutta se toimii kyllä myös suun kautta nautittuna. Nuo muut lisät ovat minulla muista syistä, kromi esim. surkastuneiden lihasten kuntoonsaamiseksi, tehostamalla lihassolujen energiansaantia. Muista juoda vettä 2-3 litraa vuorokaudessa, munuaisesi kiittävät sinua.

Lisätietoja voi etsiä googlettamalla hakusanoilla, chelation, ms, sulphur, dmsa, garlic jne... Hommasta oleva tieto tosin ei ole hääviä, koska kofeiinimekanismia ei tunneta lääketieteessä, vaan kelaation tarkoituksena on ollut raskametallien, lähinnä elohopean poistaminen kudoksista.

uutta ajattelua... Jos oireilija on herkkä kofeiinille, eikä käytä sitä missään muodossa, saattaa hänellä myös olla ongelmia puriiniaineenvaihdunnassa, jolloin puriineista syntyvät uraatit varastoituvat kudoksiin aiheuttaen oireilua. Uraattikertymien poistoon voi käyttää alfalfa-ituja, niidenkin kanssa on oltava varovainen, koska ne saattavat liuottaa uraattikiteiden ohella sitoutuneita haitallisia molekyylejä. Tiedän kokemuksesta, että kihtikivut ainakin helpottavat alfalfa-iduilla jo noin 6-8 tunnin kuluessa, kun taas ohessa vapautuneiden toksiinien vaikutukset alkoivat tuntua vasta kolmen vuorokauden kuluttua itujen popsimisen aloittamisesta. Söin niitä noin ½litraa kaksi kertaa vuorokaudessa ... no, tulipahan opittua siitäkin kokemuksesta, että kannattaa aloittaa varovasti.

Muista!!! Puriinivapaa ruokavalio.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 05:04 

Juu. Eli tässä on yksi vaihtoehto kokeiluun. Kenties toimii toisilla ja toisilla ei, johtuen syystä mikä aiheuttaa oireilun.

Eikö sinulla ole ollut ruoka-aineherkkyyksiä? Alfalfan idut minulla aiheuttaa voimakkaan ihottumareaktion. Onkos ollut suolisto-ongelmia?

Oletko kariluoto aiemmin törmännyt tietoon, että fluorokinolonit saattavat vahingoittaa GABA-reseptoreita, kuten Maija tulla aiemmin kertoi?

Kävin katsomassa tuon puriinivapaan ruokavaliolistan. Suurin osa puriiniköyhästä ruoasta on mulla kiellettyjen listalla suolisto-ongelmien tai allergioiden takia, koska pahentavat niitä. Persilja oli yksi mitä voi syödä, samoin marjat (paitti ei mansikka).

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 05:18 

En missään nimessä suosittele puriinivapaata ruokavaliota kenellekään CFS:ää sairastavalle, koska CFS:ssä niistä on nimenomaan puutetta. Kariluoto ei ymmärrä CFS:n taustalla olevia fysiologisia mekanismeja. Puriinit ovat erittäin tärkeitä CFS:ssä ja niistä on usein merkittävää apua lisäravinteena (kuten inosiini). Inosiinipranobexin merkittävistä hyödyistä CFS:ssä on myös tieteellisiä tutkimuksia. On siis ihan turha edes yrittää väittää, että puriineista olisi haittaa CFS:ssä.

Alfalfan ituja en myöskään suosittelisi yhtään kenellekään (vaikka niitä usein "terveysruokana" pidetäänkin), koska niissä on aminohappoa nimeltä L-kanavaniini, joka voi olla immuunijärjestelmälle haitaksi (aiheuttaa autoimmuniteettia). Voi olla, ettei tämä vaikutus päde ihmisiin, mutta miksi turhaan ottaa riskiä, koska alfalfan idut tuskin muodostavat tärkeää osaa kenenkään ruokavaliossa. Muut idut ovat turvallisia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 05:19 

Minulla ei ole normaalisti ollut mitään ruoka-aineherkkyyksiä, kihti ja keliakia kehittyivät sellaisena kautena, jona käytin kofeiinin lisäksi myös olutta runsaasti, sekä tietysti puriinipitoisia ruokia. Suolisto-ongelmia on ollut sen jälkeen, kun kofeiinin myrkytysoireet ilmaantuivat.

Minua ei ole kiinnostanut sen kummemmin fluorokinolonit, koska minulle ei ole niitä tyrkytetty, mielialalääkkeisiin sen sijaan olen perehtynyt, niitä minulle yritettiin pakottaa arvauskeskuksessa uhkausten ja nimittelyn ryydittämänä.

Kehottaisin kyllä kokeilemaan kelaatiohoitoa kaikilla mausteilla, se ei maksa juuri mitään, eikä ole vahingollinen, kunhan pidetään järki mukana, ja se voi todella poistaa oireet hyvin nopeasti ja täydellisesti. Itse olisin kipeimpinä kausina ollut valmis kokeilemaan vaikka ylivuotisia jäniksenpapanoita jos olisin arvellut niiden auttavan.

Tämän puriininäkökohdan kokeileminen ei maksa mitään ja käy nopeasti. Olen perehtynyt lääketieteeseen näiden oireiden tiimoilta 70-luvun puolivälistä alkaen, koska suvussani on herkkyyttä tällaisille oireille. Olen lukenut aiheesta tuhansia ja tuhansia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita, enkä saamani tiedon jälkeen ole enää luottanut lääketieteeseen kovinkaan vahvasti, yli puolet tutkimuksesta on pelkkää humpuukia, jossa käytetään erilaisia tieteellisen metodin väärennystekniikoita halutun tuloksen saamiseksi.

Lopputulema kuitenkin on, että olen omien tutkimusteni ja kokeilujeni ansiosta tänään lähes täydellisesti toipunut oireista, jotka veivät minut työkyvyttömyyseläkkeelle parhaassa työiässä ja tekivät elämästäni maanpäällistä helvettiä yli 20 vuodeksi.

Jos teillä on tieteellinen maailmankatsomus, kokeilkaa itse sen sijaan, että teoretisoitte ilman varsinaista tietoa asiasta.

Last edited by Kariluoto on Tue Oct 06, 2009 05:29, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 05:24 

Maija wrote:
Minua hieman epäilyttää. Miksi puriinipitoisten ruokien käyttö pitäisi vähentää minimiin? CFS:ssä (ja MS-taudissa myös) virtsahapon määrä on nimenomaan liian alhainen ja puriinipitoisia ruokia suositellaan syömään mahdollisimman paljon. Yksi omaa CFS:ääni eniten auttaneista hoidoista on inosiini, joka on nimenomaan puriinijohdannainen.

Näkyykö tuo siinä, että virtsa CFS:sää sairastavilla on emäksisempää kuin verrokeilla? Onko ero niin merkittävä, että olisi nähtävissä ph-paperilla?

Eikö täällä palstalla toimi tuo lainaus?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 05:30 

En osaa sanoa, onko CFS:ää sairastavien virtsan pH:ssa eroa muiden virtsaan verrattuna. Tästä ei löydy ihme kyllä mitään tutkimusta PubMedistä haulla "chronic fatigue syndrome" urine pH. Itse joskus mittailin virtsani pH:ta pH-paperilla kun yritin selvittää rakkovaivojeni syytä, mutta en nyt muista millaisia tuloksia sain, paitsi että ne eivät ainakaan olleet poikkeavat.

Vastasin toiseen kysymykseesi toisaalla. Poista rasti ruudusta Disable BBCode ja alkaa toimia.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 07:25 

Puriinit ovat tarpeellisia keholle, sehän valmistaa niitä jopa itse. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan ole kyse pelkästään puriineista, vaan niiden biosynteesiin ja/tai biotransformaatioon ja kehosta poistumiseen liittyvistä ongelmista.

Äh, onnistuin kadottamaan viestistä osan, kun menin vahingossa editoimaan sitä ja kuvittelin olevani vastaustilassa (olin aiemmin tänään editoinut useaa viestiä tästä ketjusta, kun fedjan viesteissä ei toimineet quotet, ja nyt ajatuksissani painoin Edit kun piti painaa Reply, enkä huomannut ajoissa). En keksi miten sen saisi enää palautettua. Pahoittelen virhettä, tarkoitus ei ollut sensuroida tai poistaa mitään. --Maija

Last edited by Kariluoto on Tue Oct 06, 2009 07:52, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 07:44 

Kariluoto wrote:
Tyypillinen kipu voi olla esim. olka- ja käsivarren kipuilu, joka tuntuu olevan paikallistamaton, lähinnä "luun sisällä" tuntuva vihlova kipu, joka saattaa reagoida olka- tai kyynärpäässä niveleen kohdistuvan vedon tai paineen aiheuttamana äkillisenä vihlovana kipupiikkinä.
Mistä olet saanut tämän tiedon? Minulla olkavarsikipu liittyy kilpirauhasen vajaatoiminnan liian alhaiseen lääkitykseen. Tosin viime vuonna on toinen olkapää ja mahdollisesti lihaskin vammautunut tapaturmassa, siitä aiheutuu joskus olkavarsikipua. Tuo kipu ei ole äkillistä eikä vihlovaa. Olkanivelen vaivat heijastavat yleensä usein kipua juuri olkavarteen.

Niin, kyllähän kilpirauhashormonihoidon tiedetään aiheuttavan aluksi kideartriittia. Mutta tapahtuuko tämä aina, kun mennään lääkityksessä vajaalle?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 07:50 

Nuo kivut ovat itse koettuja, minulla oli niitä 80-luvun puolivälistä asti, kunnes ne katosivat jossain vaiheessa kofeiininkäytön lopettamisen jälkeen. Nyt ne palaavat ajoittain, kun erehdyn nauttimaan jotain, jossa on liikaa puriineja, kuten viimeksi anjovisten vuoksi. Kihti on kokovartalohäiriö, vaikka rankimmat oireet esiintyvätkin yleensä isossavarpaassa.

Muutkin tekijät voivat aiheuttaa ko. alueen kipuilua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]