Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ilokaasu, happi & hapen puute hoitona?
PostPosted: Thu May 14, 2015 07:06 

Tulin lukeneeksi netistä, että ilokaasua voidaan käyttää myös CFS:n oireiden hoitoon. No, kaikkea kun on kokeiltava niin kokeilimpa tuota tilaamalla netistä ilokaasua (sitä myydään ns. hupikäyttöön). Jännää on sikäli, että se toimi, ainakin tilapäisesti! Se piristi loppupäivän ajaksi ja poisti uupumusta hyvin tehokkaasti!!!

Annostus oli tyyliin 5 keuhkollista ilokaasua. Annostapa oli yksi muutaman litran pussi täyteen ilokaasua, hengitetään syvään sisään ja ulos pussiin ja vielä kerran sisälle siitä, sitten pidetään hengitys sisällä hetki ja puhalletaan ulos. Hengitetään muutaman kerran raikasta ilmaa rauhassa ja toistetaan tuo pussihengitys taas "tuoreella" ilokaasulla. Huomatkaa, että tässä oli kyseessä siis puhtaan ilokaasun hengittäminen, normaalistihan esim. sairaalassa saa seosta, jossa on happea normaalisti ja ilokaasua sen lisäksi.

No, tulipa mieleeni reaktiosta, jonka tuo aiheutti (lievä hapen puute), että kokeilempa, mitä tapahtuu, jos korvaakin ilokaasun - no, ei hapella. Eli mitäpäs, jos vaan aiheuttaa lievän hapen puutteen itselleen, onko vaikutus sama? Eikun hengittämään pussiin muutamia kertoja (CO2 pitoisuus nousee), sitten pidätellään hengitystä tovin aikaa, hengitellään normaalisti muutamia kertoja ja toistetaan em. proseduuri uudestaan. Tunne on hyvin pitkälti sama, eli huulissa alkaa kihertämään ja kirvelemään ja huimaa, koska hapen puute alkaa iskeä.

Perkele, vaikutushan on sama!!! Lievän hapenpuutteen aiheuttaminen useiksi minuuteiksi boostaa jollakin tapaa kroppaa ja helpottaa uupumusta!!!

Onko tämä jotain kropan "herättelyä" sitten vai miksi tämä toimii? Hämärää. Mutta se toimii. Kokeilkaapa itse!

Ja varoituksen sana:
1) Istukaa kun kokeilette ja pitäkää pussia kevyesti suun edessä. Jos jostain syystä pyörtyisitte, niin luonnollisesti pussi EI jäisi silloin suunne eteen ja toipuisitte kyllä kunhan hapetus palaisi normaaliksi.
2) Mieluusti joku kuitenkin viereen valvomaan tapahtumaa kaiken varalta, kokeilette sitten ilokaasulla tai pelkällä CO2:lla.

Profile  

Post subject: Re: Ilokaasu, happi & hapen puute hoitona?
PostPosted: Thu May 14, 2015 11:04 

Ilokaasun pitäisi olla erittäin, erittäin huonoa CFS:ään, koska se lisää peroksinitriittiä (OH/ONOO-teoria, johon useimmat lääkärit enemmän tai vähemmän uskovat) ja vähentää B12-vitamiinia. Jos B12 on jo vähissä, ilokaasu voi laukaista fulminantin eli hyvin akuutin B12-puutoksen, demyelinaatiota ja muuta.

Olen kerran kokeillut ilokaasua enkä havainnut siitä mitään vaikutusta (siis edes "viihteellistä"), tosin tarkoitus ei myöskään ollut aiheuttaa hapenpuutetta, päinvastoin.

Hollantilainen lääkärini käyttää CFS:n hoidossa hypoksia/hyperoksialaitetta, jossa tarkoituksena siis osan ajasta hengittää liikaa happea ja osan ajasta liian vähän. Hän hoitaa sillä jopa borrelioosia. Kyse on ilmeisesti mitokondrioiden toiminnan parantamisesta. Itse en valitettavasti ole päässyt kokeilemaan, koska tämä on 2,5 tunnin matkan päässä. Olen yrittänyt saada Poloa kiinnostumaan, onhan hän keuhkolääkäri, mutta tuloksetta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu May 14, 2015 01:14 

Maija wrote:
Ilokaasun pitäisi olla erittäin, erittäin huonoa CFS:ään, koska se lisää peroksinitriittiä (OH/ONOO-teoria, johon useimmat lääkärit enemmän tai vähemmän uskovat) ja vähentää B12-vitamiinia. Jos B12 on jo vähissä, ilokaasu voi laukaista fulminantin eli hyvin akuutin B12-puutoksen, demyelinaatiota ja muuta. Olen kerran kokeillut ilokaasua enkä havainnut siitä mitään vaikutusta (siis edes "viihteellistä"), tosin tarkoitus ei myöskään ollut aiheuttaa hapenpuutetta, päinvastoin.

Eikö tämä ole vähän ristiriitaista? :) Vai pitäisikö haittojen tulla vasta pidemmän ajan käytön jälkeen (miten pitkien)?

Juu, en kyllä itsekään huomannut mitään viihdearvoa tuolla. Hieman ehkä jotenkin hymyilytti korkeintaan hetken ja huimasi, heh, ei todellakaan kyllä viihdearvoa. En sitten tiedä johtuuko tämäkin CFS:stä, eli siis saavatko ei-CFS-potilaat tuosta sitten jotain viihdearvoa? Tosin en nyt kyllä ole koskaan saanut mitään "viihdearvoa" oikeastaan mistään, mukaanlukien opiaattien omaehtoinen ja "reilunpuoleinen annostelu" yskän hoidossa jne. Alkoholi lähinnä rentouttaa vähän, mutta ei tunnu mitenkään erityisen hyvältä myöskään tässä nupissa. Ehkä neurotyypillistä tälle nupille tms. jtsp.

Quote:
Hollantilainen lääkärini käyttää CFS:n hoidossa hypoksia/hyperoksialaitetta, jossa tarkoituksena siis osan ajasta hengittää liikaa happea ja osan ajasta liian vähän. Hän hoitaa sillä jopa borrelioosia. Kyse on ilmeisesti mitokondrioiden toiminnan parantamisesta. Itse en valitettavasti ole päässyt kokeilemaan, koska tämä on 2,5 tunnin matkan päässä. Olen yrittänyt saada Poloa kiinnostumaan, onhan hän keuhkolääkäri, mutta tuloksetta.

Tämä vaikuttaa ihan fiksulta teorialta, mutta en kyllä tajua, miten se voi "lyhyellä aikavälillä" toimia (kuten minulla). Ehkä lyhyellä(kin) aikavälillä hypoksia herättelee kroppaa toimimaan (shokkihoitoa) tehokkaammin ja sillä seurauksella se sitten toimii tehokkaammin tovin aikaa. Tuo voisi jopa toimia pitkänkin aikaa, koska siinähän tavallaan kehoa ei pidetä koko ajan "liiassa rasituksessa", vaan tavallaan vain annetaan pieni "pyrähdys" keholle toimia tehokkaammin (vrt. stimulantit, jotka pitävät kropan suurimman osan aikaa päivästä liiassa rasituksessa). Tai siis näin nyt ainakin järkeilen asian suhteen.

Profile  

PostPosted: Thu May 14, 2015 01:44 

Jos on B12-puutos tai sillä rajalla, melko pienikin määrä ilokaasua, vaikkapa yksittäinen hampaanpoisto, voi aiheuttaa pahan tilanteen. Toisaalta vaikka olisikin B12:ta reilusti alun perin, niin runsas ilokaasun vetäminen voi pahimmillaan jopa halvaannuttaa (siis viikkoja tai kuukausia jatkunut käyttö). B12 sieppaa peroksinitriittiä, eli jos B12:ta on riittävästi niin periaatteessa ei tule haittaa, paitsi tietysti jos B12-arvot laskevat niin, että sitä ei riitä "CFS:n tarpeisiin", vaikka puutostilaa ei olisi. Jotkut CFS-lääkärithän antavat valtavia annoksia B12:ta ja sinänsä varmaan B12:n vähentäminen ei ole yhtään järkevää.

Monet kaverini täällä ovat hyvinkin innostuneita ilokaasusta. Ilmeisesti tosi hauskaa heistä. Eräs joka sitä kaikkein innokkaimmin kiskoo lienee EDS-ihminen, hänellä on selvät kasvonpiirteet ja Asperger-piirteitä plus äidillään on CFS, mutta itsellään ei ole.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu May 14, 2015 07:08 

Itse jo joskus yli vuosi meinasin tuota ilokaasua testata, mutta se jäi. Kenties voisi nyt sitä huvin vuoksi tilata. Olen vihdoinkin myös saanut puhelinajan Pololle kesäkuun alkuun. Kenties silloin pystyisin hänen kanssaa neuvottelemaan happihoidosta ym. jutuista mitkä voisivat minua auttaa.

Profile  

PostPosted: Fri May 15, 2015 10:40 

Tämä juttu ei ole sitten minua varten, sillä verenhappipitoisuus on jo näinkin alle raja-arvon tai on, jos sen tekee yhdessä hapen kanssa.

Kuun lopussa otetaan taas arteriasta happipitoisuus ja muut.

Profile  

PostPosted: Fri May 15, 2015 09:20 

Jatta wrote:
Tämä juttu ei ole sitten minua varten, sillä verenhappipitoisuus on jo näinkin alle raja-arvon tai on, jos sen tekee yhdessä hapen kanssa.

Pointtihan nimenomaan olikin, että voiko happipitoisuuden tilapäinen laskeminen parantaa vointia, kun kroppa "havahtuu toimimaan". Sillä, mikä happipitoisuutesi nyt on, ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Profile  

PostPosted: Fri May 15, 2015 11:48 

Tuossa kirja hypoksia/hyperoksia-hoidosta, joka tunnetaan myös nimellä intermittent hypoxia. https://books.google.nl/books?id=kJjmXxLA-W0C Siitä voi osan lukea netissä.

En ole tuohon niin paljoa tosiaan perehtynyt, joskus luin tuota kirjaa vähän. Mutta ehkä pitäisi alkaa suorittaa kotieksperimenttejä... Totesin, että happihoito ei varmaan sovi minulle, koska se on hypoglykemiassa hyvin huono juttu ja olen käytännössä aina hypoglykemiassa. Hapen vähentämisestä en tiedä.

En tajua, miksei Polo ollut tuosta yhtään kiinnostunut, useampaan kertaan yritin hänelle mainostaa ko. laitetta.

Profile  

PostPosted: Sat May 16, 2015 06:50 

Minulla oli päänsärkyä päivittäin, aamuyöstäkin heräsin siihen. Nyt käytän lisähappea, niin olen päässyt osasta päänsärystä. Koen rasitustilanteissa aina happiarvon laskua, todettu polkupyörä- ja kävelyrasitustesteissä ja aiemmin koin samaalla ns. hypoglykemia oireita, nykyään tulee vetelä olo. Noiden perusteella vaikuttaa siltä, että hypoksia ei sovi mulle.

Profile  

PostPosted: Sun May 17, 2015 03:42 

Jatta wrote:
Minulla oli päänsärkyä päivittäin, aamuyöstäkin heräsin siihen. Nyt käytän lisähappea, niin olen päässyt osasta päänsärystä. Koen rasitustilanteissa aina happiarvon laskua, todettu polkupyörä- ja kävelyrasitustesteissä ja aiemmin koin samaalla ns. hypoglykemia oireita, nykyään tulee vetelä olo. Noiden perusteella vaikuttaa siltä, että hypoksia ei sovi mulle.

Ja EDELLEENKIN TOISTAN SAMAN:
Pointtihan nimenomaan olikin, että voiko happipitoisuuden tilapäinen laskeminen parantaa vointia, kun kroppa "havahtuu toimimaan". Sillä, mikä happipitoisuutesi nyt on, ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Rautalankaa:
Se, että happesi jossain tilanteessa rasituksen seurauksena on (pidempään ja rasituksen vuoksi) huono, ei tarkoita, etteikö tilapäinen (siis huomattavasti lyhyempi aika) hypoksiaa voisi auttaa tilapäisesti uupumuksen oireisiin. Esimerkiksi minulla tuo hypoksia ei tuossa kestä kuin tyyliin minuutin maksimissaan, jos sitäkään ja tämä hypoksia toistuu vain ehkä 3-4 kertaa (koko päivänä). Kyseessä on siis TÄYSIN ERI ASIA kuin se, että on vaikkapa varttitunnin-tunnin-tunteja päivästä jatkuvassa tasaisessa hypoksiassa.

Ratakiskoa:
Pakkaseen meneminen ilman vaatteita tunneiksi aiheuttaa hypotermian ja kuoleman. Helvetin kovaan pakkaseen meneminen ilman vaatteita pariksi minuutiksi auttaa mm. reumaattisiin kipuihin jne. Ne ovat siis kaksi täysin eri asiaa.

Profile  

PostPosted: Sun May 17, 2015 01:55 

Ei ole mukavasti kirjoitettu kopmmentti. On mukavaa, että sinun elimistö kestää hypoksiat.

Arkielämän hyvin useat tilanteet aiheuttavat happipitopisuuden tippumista lyhytaikaisesti, kun omistaa lihakset, jotka ovat koko ajan maitohapoilla ja kireät. Isojen verisuonten verenkierto jaloissa on korvautunut pintaverisuonten paluuverenkierrolla, mikä on todennettavissa mm. hyperpigmentaation jatkuvana lisääntymisenä ja neuropatiana. Mm. wc.ssä käyminen, alakerrassa pakastearkulla käyminen, puhuminen, pukeutuminen saavat aikaan tilapäistä happipåitoisuuden laskemista, mikäli hengästyminen ja lihaskrampit ovat siitä riittävät oireet.

Se, että happipitopisuuden tippuminen on testattu kävelytestissäkin testattiin juuri portaissa nousemalla ylös yksi kerros ja silloin oli hengästyminen (happisaturaatio 89-90%) siitä oireena ja sitten käytävällä kävellessä happivajaus korjaantui (94-95%), mutta jäi alle raja-arvon. Tulos näkyi lihaksissakin, ne menivät kramppiin ja kävelyä piti hidastaa.

Eräs foorumin jäsen tietää, että en pysty kävelemään samaa tahtia kuin hän ja että hengästyn herkästi. Oma tulkintani on, että päivän mittaan tapahtuu useita hypoksioita mm. edellä mainituissa tilanteissa, jotka vaikeuttavat/hidastavat elimistöni palautumista.

kaikki hoidot eivät sovi kaikille. Jokaiselle tulee etsiä hänelle sopivat hoidot. Mikäli tilapäisen hypoksian seuraus on lihaskrampit hapen puutteen vuoksi, niin se ei ole sopiva keino "havahduttaa kroppaa toimimaan"

Kävelytestistä on aikaa n. 5 vuotta, niin toimintakyky ja lihaskunto on laskenut siitä.

Lisäys: Vuodesta 1989 lähtien nukutuksesta toipumisessa on leimanneet hypoksiat. Viimeaikoina heräämössä on käytetty bi-paphoidon ohessa lisähappea ja siltikin on herätelty hengittämään syvempään. Kukaan ei ole ottanut selkeää kantaa, että johtuuko se sidekudosmuutoksista vai mistä, mutta keuhkokudoksessa on tapahtunut muutosta. En ole löytänyt vastausta siihen, että mitä ovat hypermobiliteetin aiheuttamat keuhkomuutokset.

Last edited by Jatta on Sun May 17, 2015 02:30, edited 6 times in total.

Profile  

PostPosted: Sun May 17, 2015 02:03 

Mehän emme oikeasti tiedä, että kenellä ja kuinka monella CFS-potilaalla hapenpuute auttaa, tämä on pelkkää spekulaatiota. Meillä on tällä foorumilla toistaiseksi yksi, joka kokee saaneensa siitä apua. Minun lääkärini tosiaan oli sitä mieltä, että intermittent hypoxia olisi borrelioosiin parempi kuin antibiootit. Tutkimuksia tästä ei ole ja kuulostaa vähän erikoiselta. Ja vaikka se olisikin totta, ei se tarkoita että se sopisi kaikille. Ei taida mikään CFS-hoito sopia. Muita tieteellisiä artikkeleita hypoksiahoidosta kyllä löytyy. Tuossa hoidossa siis vuorotellaan vähähappisempaa ilmaa joko huoneilman tai tavallista runsashappisemman ilman kanssa.

No, pitää jossain vaiheessa testailla jotain kotiversiota.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 08, 2015 02:54 

Lisäpohdintaa:
Sukeltajathan käyttävät tietääkseni helium-happiseosta kun sukeltavat syvälle, koska jos käyttäisivät ilmaa, niin saisivat typpeä joka alkaisi paineessa kiehumaan ja veisi hengen.

Hölmö kysymys:
Onko kukaan CFS:ää sairastava kokeillut moista seosta ja mitä se tekee oireille? Sehän de facto vie typen pois verenkierrosta kokonaan, joten sen pitäisi joko pahentaa tai helpottaa merkittävästi CFS:ään liittyvää typpeihin liittyviä ongelmia. Voisi olla erittäin mielenkiintoista kokeilla, mahtaisiko Unesta tms. saada moista ainetta hankittua - tai siis saahan sitä sukeltajatkin - mutta siis kokeiltavaksi?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]