Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Monioireisen kokonaisvaltainen hoito?
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 01:09 

Kun joillakin on sairauksia ja oireita runsaasti, siitä koituu paljon lääkäreillä käyntejä ja kustannuksia. Monioireisen pitkällinen diagnoosiepävarmuus ja monisairaan ja kroonikon elämä voi olla myös henkisesti raskasta. Usein tähdennetään sitä, että kroonisesti sairailla pitäisi olla hyvä ja jatkuva lääkärisuhde. Sairauksien seuranta vaatii jatkuvuutta. Potilaalle saattaa tulla huononemisvaiheita tai tulee uusia sairauksia, esimerkiksi infektioita, jotka voivat jo olemassa olevien sairauksien lisänä heikentää potilaan vointia hyvinkin paljon. Sen tähden nopea pääsy potilaan monimutkaisen tilan ennestään tuntevalle lääkärille olisi tärkeää.

Minulla on CFS-diagnoosi ja monia muita sairauksia. Olen ainakin kymmenen vuotta etsinyt lääkäriä, joka rupeaisi kokonaisvaltaisesti selvittelemään sairauksiani ja hoitamaan niitä. Monet lääkärit välttelevät joutumasta hoitamaan monioireisia potilaita. Oireista ei aina tiedä, mistä sairaudesta mikäkin johtuu. Tutkinta ja hoidon suunnittelu on aikaa vievää. Välillä huomaan jääväni oireitteni kanssa yksin. Olen joutunut suurelta osin suunnittelemaan lääketieteelliset tutkimukseni ja hoitoni itse. Mutta mahdolliset syy-yhteydet eri oireiden välillä ovat vielä haussa.

Terveyskeskuksissa on akuuteille tapauksille ja muille eri ajanvaraussysteemi. Akuuttiajoille pääsee vain hyvin vakavasti sairaita. Itse olen joutunut jonottamaan terveyskeskuksen lääkäriaikaa jopa puolitoista kuukautta -- ja sitten lähempänä tuota aikaa vastaanotto perutaan! Joskus kyllästyn odotukseen ja perun ajan itse, koska olen mennyt yksityislääkärille. Näin meillä kroonikkoja ja monisairaita usein hoidetaan, pitempiaikaisen hoitosuunnitelman laadinnasta puhumattakaan.

Jos potilas käy välillä yksityislääkäreillä, niin terveyskeskukseen toimitetut käyntikertomukset menevät arkistoon, näin meillä. Kiikutin niitä kertomuksia vuonna 2014 sinne, mutta ainoatakaan merkintää ei tiedostossani ole siltä vuodelta, koska en käynyt itse siellä. On ilmennyt että julkisen puolenkaan eri tahojen tietokoneohjelmat eivät ”keskustele” keskenään. Myös lääkäreiden vaihtuminen vähän väliä hajaannuttaa potilaan hoidon suunnittelua ja jäntevää hallintaa terveyskeskuksissa.

Potilaan kaikki tiedot, esimerkiksi kaikki sairaudet ja sopimattomat lääkkeet, pitäisi olla edes jossakin yhdessä paikassa, siis vaikkapa terveyskeskuksessa. Tänä vuonna minulle oltiin terveyskeskuksesta puhelinmääräyksellä antamassa sopimatonta antibioottia. En saanut keskustella lainkaan asiasta, vaan toimistohenkilö sanoi, että lääkäri on katsonut, että minun pitäisi se antibioottikuuri käyttää. En käyttänyt sitä, vaan hain yksityiseltä toisen antibiootin.

Lääkäreiltä kysyttyäni, että kuka yleensä monisairaita hoitaa kokonaisvaltaisesti olen saanut ainakin pari kertaa vastaukseksi, että ei kukaan. Nykyään ei ole sellaista instanssia tai lääkäriä joka hoitaisi kokonaisvaltaisesti. Meidän kunnassa ei ole erikoissairaanhoitoa. Terveyskeskuksesta en ole saanut maksusitoumuksia erikoislääkäreille. Oireeni vain kuunnellaan siellä ja ehkä kirjataan tiedostoon. Joskus hyssytellään sopeutumaan tai vaietaan kokonaan hoidosta. Yksityisiltä erikoislääkäreiltä olen kuitenkin joskus saanut lähetteitä julkisen sairaalan poliklinikoille. Yhdyshenkilönä tässä olen itse, joka ”lähetän” itseni yksityisille lääkäreille ja he hoitavat asiani tai lähettävät julkisille poliklinikoille.

Mutta entä sitten, jos monisairas henkilö ei osaa tai jaksa ilmaista vakuuttavasti tutkimuksen ja hoidon tarpeitaan terveydenhuollon rattaissa tai ei tiedä miten itse suunnitella hoitoaan tai hänellä ei ole varaa maksaa korkeita tutkimus- ja hoitomaksuja?

Yksityiset erikoislääkärit ovat useimmiten hyvin kapeaan alaan erikoistuneita. Jos lääkäri ei äkkiseltään tiedä, mikä potilasta vaivaa, hän usein kehottaa menemään toisen erikoisalan lääkärille. Tällaisia kehotuksia ja jopa tuloksetonta edestakaista pallottelua kahden erikoisalan välillä olen kohdannut paljon. Kukaan ei kuitenkaan halua perehtyä potilaan tilanteeseen perusteellisesti, eikä yhteistyötä juuri ole. Ajankäytön tehokkuus ja raha painavat. Terveyskeskuksessakin on usein ajan puutteen vuoksi kapea-alaisuutta: yksi sairaus tai oire, korkeintaan kaksi, otetaan keskusteluun kerrallaan, muusta ei saa samalla vastaanotolla puhua. Tällä tavalla eri oireiden tai sairauksien väliset mahdolliset yhteydet voivat jäädä huomaamatta.

Potilaalla pitäisi olla turvallisuuden tunne siitä, että joku on hänen monisyisestä tilanteestaan perillä ja jolta saa tarvittaessa apua. Sen tähden lääkärille pääsyn pitäisi ”puoliakuuteissa” tapauksissakin olla mahdollisimman helppoa, ei viikkojen tai kuukausien odotusta. Olen pari kertaa kuullut maininnan moniammatillisesta tiimistä. Sairaalalla ei vuosia sitten kuulemma sellaista mahdollisuutta ollut. Sellaisille olisi kyllä nykyisessä erikoistumispainotteisessa terveydenhuollossa tarvetta.

Last edited by pulla on Thu Jun 11, 2015 07:58, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Monioireisen kokonaisvaltainen hoito?
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 02:00 

Eipä Suomessa taideta hoitaa enää oikeasti ketään. Tai no juu, syöpäpotilaat ja raskaana olevat äidit hoidetaan. Muita ei.

Joten lienee puhdasta fantasiaa kuvitella, että monisairaita ihmisiä hoidettaisiin millään muotoa tässä maassa.

Se lähinnä tässä koko touhussa vituttaa, että kuitenkin palkasta menee erilaisia veroja 2/3 ja kansalaiset kuvittelevat oikeasti, että meillä on olevinaan joku hyvinvointivaltio. Jos ei joutuisi tästä roskasta pakolla maksamaan näin mielipuolisia summia, niin en valittaisi ainakaan näin paljoa. Jos ihmiset edes jossakin järjellisessä määrin tajuaisivat, että meidän terveydenhoito (ja sosiaaliturvakin toki) on oikeasti aivan kehitysmaatasoa, niin mitäpä tässä valittamaan suotta.

Kaipa se totuus alkaa pikkuhiljaa valjeta muillekin, kun suuret ikäluokat alkavat sairastelemaan entistä enemmän ja päätyä vanhainkoteihin tai kuolevat koteihinsa hoidon puutteessa, että "jotain lienee pielessä". Sitä ennen en paljoa jaksa toivoa, että jotain apuja tai järkeä olisi odotettavissa. Sitä ennen vaan pitää koettaa itse kunkin jotenkin pärjäillä, keinoilla millä hyvänsä, etiikan voi heittää samantien romukoppaan, tämä on meillä henkiinjäämistaistelua ja siinä kaikki keinot ovat sallittuja. Jos ei muu auta, niin tehkää joku sopiva rikos, jotta pääsette vankilaan, siellä ainakin terveydenhuolto on huippuluokkaa, eikä ole kukaan pakottamassa työelämään tai uhkaa viedä leipää lautaseltasi jos et toimita papereita Y, X ja Z kolmena kappaleena määräaikaan mennessä byrokraatille N jne.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 10, 2015 02:44 

Jos terveydenhuoltosysteemi on ollut näin huono jo nyt niin millainenkohan se tulee olemaan leikkausten jälkeen? Kuka täällä oikein voi hyvin, rikkaat? Köyhällä ja sairaalla ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin, mutta ei muutakaan vaihtoehtoa ole. Ilman omaisten ja sosiaaliviraston tukea elämisestä ei tulisi yksinkertaisesti mitään ja nytkin se on melkoista kamppailua. Mietin, että kuinkakohan moni tajuaa, että kuinka rankkaa väsymysoireyhtymä saattaa olla joskus henkisesti ihmisille kun ihmiseltä viedään käytännössä mahdollisuus elää täysipainoista "normaalia" elämää. Toivo on vaan, että löytyisi uusia ja parempia hoitokeinoja.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 12, 2015 12:14 

Yhdyn edellisien mielipiteisiin täysin. Hoitoa ei saa. Ihmisillä on väärä kuva hoidosta.

Virastoissa saat syyllistämistä ja pakottamista. Viimesetkin rahat leikataan ja se on vain oma vikasi kun et tuonut papereita jotka oikeuttaa siun hetken rauhan.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 20, 2015 03:01 

Lääkärit vaihtoon. Viidenneltä sain viimein pyytämäni reseptin. Jos lääkäri ei hoida eikun seuraava kehiin.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 21, 2015 12:52 

Jonna wrote:
Lääkärit vaihtoon. Viidenneltä sain viimein pyytämäni reseptin. Jos lääkäri ei hoida eikun seuraava kehiin.

Ei kun meillä tulisi olla paremmat lääkärit ettei tarvi kiertää lääkäriltä lääkärille. Kokermusta on, vasta 4.s silmälääkäri osas diagnosoida meibomatulehduksen eli erikoislääkäritkään eivät hallitse omaa alaansa tai tavallisimpia saikrauksia.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 23, 2015 07:34 

Olen soitellut Kelaan ja kysellyt yksilöllistä kuntoutusta. Tänään ei sieltä paljon tietoa herunut, eivätkä he meinanneet edes ymmärtää kysleyjäni. En saanut selvyyttä, että millaista kutoutusta sieltä voisi saada. Sain kuitenkin tietooni laitoskuntoutuksen pituuden, se on kahdessa erässä, 5+13 päivää. Kuntoutuja voi yöpyä laitoksessa tai olla yöt kotona. Se ei vaikuta mihinkään maksuun, koska maksua ei ole.

Minulla on lomake edessäni. Pitäisi tietää (tai ei ole pakko) mihin laitokseen haluaa. Kelan virkailija ei kerta kaikkiaan osannut sanoa, mitä niitä laitoksia on. Lomaakkeessa on kyllä nettiosoite, mistä niitä löytää. En ensin meinannut millään löytää niitä mutta löysin lopulta. Sieltä sitten haluaisin kaikkein lähinnä kotia olevan.

Mutta sitten virkailija tähdensi, että pitää olla hoitavan lääkärin suositus. Lomakkeesta ei kuitenkaan mistään kohdasta löydy, että yksilölliseen kuntoutukseen hakevalla pitäisi suosituis olla. No, tarkkaan monta kertaa saatekirjettä tihrustamalla se tieto löytyi.

Sanoin, että minulla ei ole hoitavaa lääkäriä, vaan on lukuisia lääkäreitä eri puolilla Suomea ja itse teen hoitosuunnitelmani, että mille lääkärille pitää seuraavaksi mennä. Mistään en ole saanut monisairaan hoitosuunnitelmaa, en terveyskeskuksesta ainakaan. Olen ainakin kymmenen vuotta etsinyt lääkäriä, joka kokoaisi helahoidon, hoitaisi konkonaisuuttani ja mahdollisesti löytäisi yhteisen tekijän monille sairauksilleni ja oireilleni.

Kyselin sitä, että minkä alan lääkäriltä se susositus pitäisi olla, kun minulla on joka alalta sairauksia. Kaipa se voisi olla jonkin sairauteni tuntevalta lääkäriltä, esimerkiksi neurologilta, kun on monta neurologista diagnoosiakin.

Kerroin, että minulla on kolmesivuinen käyntikertomus fysiatrilla, joka kokosi ja tiivisti "pieneen" koko sairaushistoriani (yli 47 sivua, jotka olivat vain osa tietojani). Eikö se riitä? - Ei riitä, siinä pitää olla se maininta, että suositellaan kuntoutukseen! Sillälailla!

Ihmettelin virkailijalle sitä, että olen vasta saanut hakulomakkeen ja dead line on 30. kesäkuuta. Mistä sellaisen suosituksen saan? Lääkäreille ei niin vain äkkiä pääse ja lisäksi suuri osa lääkäreistä on kesälomalla. Sain sitten jatkoaikaa lomakkeen ja suosituksen lähettämiselle. Kysyin kuitenkin, että miksi yleensäkään on dead line. Se on kuulemma heillä sellainen tapa, että kun he ovat asiakkaalle lähettäneet lomakkeen, niin se pitää palauttaa pian. Ihmeellistä, luulisi, että kuntoutusta voisi hakea milloin vain eikä vain kesäkuun 30. pnä.

Yritin kyselllä vielä kurssin sisältöä sen takia, että tiedän etukäteen, että kannattaako kurssille edes hakea ja nähdä vaivaa sen suosituksen etsimiseen.

Olin nimittäin fysiatrilla kolme tuntia ja maksoin siitä mielettömästi, mutta hän ei onneksi ottanut maksua kolmesta muusta tunnista, jotka häneltä meni papereihini tutustumiseen ja yhteenvedon laatimiseen.

Olen nyt varannut yhdelle lääkärille soittoajan ja yhdelle vastaanoton, joka on heinäkuussa. Asia on vielä mietinnässä, että kannattaako hakea, kun en ole kuolemansairas enkä petipotilas. No, eipä kuolemansairaita kannata edes kuntouttaa.

Last edited by pulla on Sun Sep 20, 2015 06:10, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 25, 2015 01:24 

Normaalia Kelan toimintaa. Olen pettynyt jokaiseen paikkaan joissa olen käynyt ja saanut kammon koko kelan kuntoutuksia kohtaan. Sanompa tämän vaan tiedoksi että ei tule yllätyksenä. Paikat joissa kelan kuntoutuksessa käynyt Kunnonpaikka, Orton, ja Kruunupuisto.( myös Heinolan reumasairaala kun oli toiminnassa)

Saat puhua siellä tuntikausia ja he esittävät kuuntelevansa mutta kun loppupalaveri tulee niin takit on jo käännetty ja olet täysin työkykyinen. Sitten kun tämä feikki työkykyisyys on paperilla niin se on virkailijoille täysi tosi. Siis haluatko tälläisen paperin? Voin kertoa lisää yksityisviestillä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 29, 2015 07:16 

24.6.Pengoin vähän nettiä, mutta en ole tehnyt mitään täydellistä hakua.

Rakel Hiltunen kirjallisessa kysymyksessään 16.9.2011:
”Pitkäaikaissairaan oikeus hoito-, tutkimus- ja kuntoutussuunnitelmaan
Potilaan oikeudet määritellään potilaslaissa ja muussa terveydenhuoltolainsäädännössä. Lakeja täydentävät valtakunnalliset käypä hoito -suositukset. Näillä perusteilla pitkäaikaissairaalla henkilöllä on oikeus tarvittaessa hoito-, tutkimus- ja kuntoutussuunnitelmaan. Suunnitelma tulee laatia yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Tämä korostaa potilaskeskeisyyttä ja yksilöllisten tarpeiden huomioimista.”

- Hiltunen kirjoittaa, että käytännössä hoitosuunnitelmien toteuttaminen toimii heikosti. Hänen mielestään suunnitelma lisäisi mm. pitkäaikaissairaiden ihmisten turvallisuutta ja aktiivista osallistumista hoitoonsa.
Muuallakin on keskusteltu paljon siitä, että pitäisi enemmän antaa vastuuta potilaalle itselleen hoidostaan.
Turvallisuuden tunnetta hoitosuunnitelma lisäisi. Vastuuta on nykyään monilla jo liikaakin omasta hoidostaan; monien sairausryhmien vertaiskeskusteluissa tulee ilmi, että tutkimuksia ja hoitoa ei aina tahdo saada vaikka kuinka hakisi. Monet väsyvät avun etsimiseen.

Teija Korhonen ja Elina Eriksson kirjoittavat Pro terveys -lehdessä 6 2013:
”Asiakkaan omahoidon tukeminen luo edellytykset hoidon onnistumiselle
Pitkäaikaissairaiden hoito edellyttää yhtenäistä, kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista hoitoa, joka ylittää organisaatioiden sekä eri ammattiryhmien väliset rajat. Asiakasvastaava-toiminta osana terveyshyötymallia kohdistuu eniten hoidontarpeessa olevien ihmisten aktiiviseen tunnistamiseen, ohjaamiseen ja vahvistamiseen.”
- Usein päihdeongelmaiset pitkäaikaissaairaat tunnistetaan helposti ja he saavat hoitoa ja kuntoutusta (oma huom.).

”Nykyiset hoitokäytännöt vastaavat usein akuutteihin terveysongelmiin eikä niiden ensisijaisena prioriteettina ole edistää asiakkaan yleistä terveyttä ja ehkäistä sairauksia. Näin ollen monien monimutkaisista terveysongelmista kärsivien hoito on eriytynyttä ja pirstaleista.”
- Näin on.

” Terveyshyötymalli on toimintaa ohjaava viitekehys, jonka tavoitteena on parantaa pitkäaikaissairauksien ehkäisyn ja hoidon laatua. Terveyshyötymallissa asiakkaiden hoidon koordinoijana ja vastuuhenkilönä toimii asiakasvastaava.”
- Parantamista tarvitaan. En ole kokenut varsinkaan terveyskeskuksessa juurikaan (esimerkiksi sisätautipuolen) sairauksieni pahenemisen ehkäisyä.

”Pitkäaikaissairauksien hoidossa asiakkaan omahoidon tukeminen nähdään edellytyksenä hoidon onnistumiselle.”
- Tukemista en ole saanut terveyskeskuksesta. Kohtelu on hyvin viileää.

(Hoitosuunnitelman laadinnassa) ”Keskeistä on löytää kunkin asiakkaan elämäntilanteeseen räätälöidyt hoitoratkaisut ja kunnioittaa hänen tekemiään hoitopäätöksiä. Asiakkaalla pitää olla tunne, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa omaan terveydentilaansa eli voimaantua.”
- En ole voimaantunut, vaan voimat ovat mieluummin kuluneet asiallisesti ja hoitavasti suhtautuvan tahon etsimisessä. 24.6.15.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 29, 2015 07:33 

Tässä lauseessa se ydin mikä on vialla;
"Pitkäaikaissairaiden hoito edellyttää yhtenäistä, kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista hoitoa, joka ylittää organisaatioiden sekä eri ammattiryhmien väliset rajat.

Yhteistyötä ei ole organisaatioiden välillä. Se on se ongelma.
Ne tekee omat työnsä laitoksissa ja jatko ei yleensä toimi omalla paikkakunnalla. Ja syy on raha. Pikkasen on keittänyt kun käynyt noissa kelan ammatillisissa kuntoutuksissa ja vieläkään en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Menet sinne ja tulet pois ja pitäisi mennä kouluun tai työhön. Mutta kun se ei onnistu niin sinut karenssoidaan ja syrjäytetään.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 29, 2015 08:36 

Tänään 29.6. on Turun Sanomissa pääkirjoitussivulla alaosassa juttu "Terveyshyötymalli korostaa terveyspalveluja käyttävän asiakkaan aktiivista roolia".

TS:n jutussa (kirjoittajat fysioterapeutti Hanna Nieminen, Uusikaupunki, Sosiaali- ja terveyskeskus ja lehtori Ritva Laaksonen-Heikkilä, THL, Turun ammattikorkeakoulu, Terveys ja hyvinvointi) keskitytään tarkastelemaan terveyshyötymallia perusterveydenhuollon fysioterapiapalvelujen tuottamisen näkökulmasta.

"Terveyshyötymallin lähtökohtana on muutos perinteisestä sairauskeskeisestä, pirstaleisesta hoidosta kokonaisvaltaiseen hoitoon."
- Milloinkahan tuo kokonaisvaltainen hoito yleistyy? Sairauksien ja niiden pahenemisen ennaltaehkäisy olisi erittäin tärkeää.

Jutussa mainitaan, että fysioterapiassa keskeistä on asiakkaan terveydelle ja toimintakyvylle myönteisten asioiden tukeminen siten, että asiakas on aktiivinen osallistuja omien voimavarojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
- Mitähän kaikkia myönteisiä asioita tuossa tuetaan? Kivunpoisto voisi olla? Asiakas olisi aktiivinen osallistuja fysioterapiaan vai moneen muuhun asiaan elämän alalla?

Kaikki ikäluokat voivat tarvita fysioterapiaa, mutta väestön ikääntyminen lisää näiden palvelujen kysyntää. Useimmissa organisaatioissa on kuitenkin tultava toimeen nykyisillä voimavaroilla. "Fysioterapiapalvelujen tuotantoa uudistettaessa voimavarat kohdennetaan niihin asiakkaisiin, joiden arvioidaan hyötyvän fysioterapiasta eniten." Tunnistamiseen tarvitaan moniammatillista osaamista, ja asiakkaalla pitäisi olla valmiuksia olla aktiivinen toimija.
- Kyllähän joku halvaantunut henkilökin ja dementikko voivat hyötyä fysioterapiasta, vaikka eivät itse pysty paljon itseään liikuttamaan. Laiskat ovat erikseen.
…............
Sain tänään B-lausunnon ja kuntoutussuosituksen Kelan yksilöllisen kuntoutuksen hakemukseen, joten voin lähettää ”ongen” eteenpäin.

Sielulintu, hyvä, kun varoitat. Ikävää, että se on kohdallasi ollut tuommoista. Minulla ei ole kuitenkaan työkyvyn määrittelystä kysymys, olen 67-vuotias. Voi olla, etten edes pääse sinne tai tulen maitojunalla kotiin.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 09:16 

Olisi kiva kuulla sitten siitä yksilöllisestä kuntoutuksesta kun, se on niin mystinen asia miulle ja varmaan muillekkin.

Mitä se pitää sisällä ja mitä siellä oikeasti tehdään.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 02:44 

Itse olen ollut työkykyisyyttä selvittämässä ja käytännössä siihen tulokseen ollaan siellä päädytty, että väsymysoireyhtymä on jotain masennukseeen verrattavaa eikä todellinen tauti. Minua on näillä näkymin ohjattu "lisätutkimuksiin" ja psykoterapiaan, tosin en ole aivan varma, että miten niistä olisi minulle hyötyä. Psykoterapiaan ei tuskin ole varaa Kela-tukineenkaan ilman sosiaaliviraston rahallista panostusta.

Olen ajatellut vihdoinkin kokeilla funktionaalista lääketiedettä harjoittavan lääkärin hoitomuotoja, koska heillä on ollut kuulemma kokemusta väsymysoireyhtymästä ja ovat hoitaneet sitä mm. entsyymeillä. Ongelmaksi vaan muodostuu jälleen kerran raha, Kela-korvaa äärimmäisen vähän ja nuo palvelut sekä tutkimukset maksavat maltaita. Toki kerran kun on oma terveys kyseessä niin sitä maksaisi suunnilleen mitä vaan jos pystyisi.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 03:39 

Entsyymeistä tuskin on merkittävää hyötyä CFS:ssä, paitsi bromelaiinista, joka ei ole kallista ja jota voi käyttää ilman lääkärin valvontaakin. Toki funktionaalisilla lääkäreillä voi olla muita hyödyllisiä hoitoja, kuten hormoneja ja lisäravinteita, mutta vitamiineja yms voi käyttää yksinkin. Mineraalien kohdalla testeistä voi toki olla hyötyä, että mitä kannattaa käyttää ja mitä välttää.

Mutta kun rahaa on vähän, suosittelen kyllä ennemmin käyttämään ne laadukkaaseen itsehoitoon, esim. ruokavalion ja lisäravinteiden myötä. Funktionaaliseen lääketieteeseen saa upotettua loputtomasti rahaa ja totta kai ne lääkärit sanovat, että he ovat onnistuneesti hoitaneet CFS:ää. Bisnestähän sekin on ja todisteita on paha mennä vaatimaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 05:51 

Miulla oli tuo väsymys väärällä diagnoosilla ennen kuin menin kelan kuntoutukseen ja eivät edes viittineet laittaa sitä diagnoosilistaansa kun loppupaperit sieltä sain.

Siis vaiva on täysin tuntematon kelan kuntoutusjärjestelmässä ja sillä ei ole vaikutusta.

Tiedätkö Maija hyvää monivitamiinia?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]