Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Nikotiinin terapeuttinen käyttö?
PostPosted: Wed Aug 03, 2016 12:31 

potilas wrote:
Uskomatonta, että tämä toimii!

Kyllästyin purkkatyynyjen puolittamiseen, joten nykyään nappaan kokonaisen 2 mg:n purkan tarvittaessa. En ole huomannut edelleenkään mitään nikotiininhimoa niinä päivinä, jolloin en purkkaa tarvitse.

Kannattaa käyttää, jos toimii ja hienoa, että olet löytänyt jotakin, josta on apua :).

Yleisesti riippuvuuksista puhutaan toisinaan kuin mikä tahansa riippuvuus olisi paha asia ja siitä on pyrittävä kaikin keinoin eroon. Mielestäni asia ei ole näin suoraviivaista. Jos aineen käytöstä on enemmän hyötyä kuin haittaa, on perusteltua käyttää sitä riippuvuusriskistä huolimatta. Mahdollinen riippuvuus on silloin hyvä tiedostaa, jotta ei ajaudu asian kanssa toisiin ongelmiin.

Nikotiinipurkkariippuvuus ei siis välttämättä ole paha asia, koska esim. purkkaa saa kohtuulliseen hintaan eikä sen käyttö pakota liikkumaan epämääräisessä seurassa tai tekemään rikoksia. Henkilökohtaisten fyysisten ja psyykkisten ongelmien riskit on sitten arvioitava itse.

En ihan tiedä, mitä tarkoitat, ettei ole nikotiininhimoa, kun et ota purkkaa. Olet tietenkin käyttänyt sitä niin vähän aikaa, ettet siksikään luultavasti ole vielä (kovin?) riippuvainen siitä. Voi myös olla, ettei riippuvuutta kehity purkasta samalla tavalla kuin esim. tupakasta ja yhden ihmisen vierotusoireet voivat olla aivan erilaiset ja erivahvuiset kuin toisen.

Nikotiinin vierotusoireet eivät välttämättä ilmene vain vahvana haluna saada nikotiinia, vaan erilaisina epämääräisinä huonoina tai ärtyisinä oloina tai jonakin muuna. Tarkkaile siis esimerkiksi sitä, onko sinulla tavallista ärtyneempi mieliala sellaisina päivinä, kun et ota purkkaa. Jos huomaat sen, niin käytä nikotiinia laskelmoiden, niin et joudu kärsimään turhaan sen takia.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 03, 2016 05:14 

No mä vedän ja olen vetänyt kyllä niin monia lääkkeitä, että nikotiinipurkan vieroitusoireet on mun ongelmista sieltä pienimmästä päästä, jos vieroitusoireista puhuttaisiin :mrgreen:

Olen aikanaan lopettanut ihan seinään mm. bentsot ja masennuslääkkeet. Kuulemma tuollainen lopettaminen olisi hengenvaarallista. Tiedä sitten, ehkä joillekin on. Itse en huomannut yhtään mitään oireilua, en fyysistä enkä psyykkistä. En tavinnut enää kyseisiä lääkkeitä joten lopetin ne. Se oli todella helppoa.

Tässä nikotiinin käytössähän en ole millään tavalla edes aikonut huomioida kysymystä riippuvuudesta. Kyseessä on lääkkeellinen käyttö ja ihminen nyt tahtoo tulla riippuvaiseksi lääkkeestä, jota hän tarvitsee selviytyäkseen päivästä toiseen. Siksi en pidä riippuvuuskysymystä tässä mitenkään olennaisena.

Noin pienestä nikotiinimäärästä ei ole osoitettu olevan myöskään minkäänlaista haittaa ihmiselle: voi olla, ettei noin pieni määrä edes riittäisi riippuvuuden syntymiseen - voimakkaamman riippuvuuden saa kehitettyä esim. kofeiiniin juomalla päivittäin kupillisen kahvia. Kofeiinin lopettaminen on muuten ollut ainoa pirullinen lopetuskokemus elämässäni.

Minähän en ole tätä nikotiiniterapiaa omin päin aloittanut vaan lääkärin siunauksella.

Nikotiinivalmisteen vertaaminen tupakkaan ei ole loogista, koska tupakassa on satoja eri kemiallisia aineita, jotka yhdessä aiheuttavat terveyshaittoja. Nikotiinipurkassa on pelkkää nikotiinia. Riippuvuus tupakointiin on siis aivan eri asia kuin minimaalisella annoksella tapahtuva nikotiinipurkan käyttö.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 03, 2016 05:42 

Suosittelen, että Sylvian luet nuo tämän ketjun alussa olleet linkit, niin ymmärrät, mistä nikotiiniterapiassa on kyse.

Ja siis todellakin nyt keskeistä on ymmärtää se, että sillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä tupakoinnin kanssa.

Ainakin nämä kannattaa lukea:
https://www.jackkruse.com/ubiquitinatio ... eye-clock/
http://thelowhistaminechef.com/dr-diana ... ctivation/
http://selfhacked.com/2014/02/12/how-to ... 4_Nicotine
http://selfhacked.com/2015/03/14/my-cut ... e-fatigue/

Profile  

PostPosted: Wed Aug 03, 2016 07:31 

potilas: Luulin, että tarkoitit nikotiininhimolla riippuvuutta, mutta ilmeisesti käsitin väärin. Mitä sitten tarkoitat, kun pohdit, ettei sinulla ole nikotiininhimoa?

En myöskään ymmärrä, miksi ajattelet minun vertaavan nikotiinipurukumia tupakkaan.

Minusta tuntuu kuin olisit lukenut rivien välistä aivan jotakin muuta kuin yritin kirjoittaa. Olen pahoillani, että olen niin epäselvä enkä tosiaan ymmärrä, miten olet viestini käsittänyt. En saa vastauksestasi mitään otetta, kun en tajua, mihin asiaan vastaat.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 03, 2016 09:46 

Lääkeaineriippuvuuteen keskittyminen tilanteessa, missä potilas saa hyvää hoitovastetta lääkkeestä, pidetään sekä kipulääkkeiden että muiden troppien kohdalla hieman sopimattomana.

Ei kukaan kritisioi esimerkiksi beetasalpaajia, vaikka syytä olisi. Mutta morfiinit ovat jokaisen huulilla, vaikka äärimmäinen kipu laskee elämänlaadun niin matalalle, että osa haluaa kuolla ja osa oikeasti tappaa itsensä.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 03, 2016 10:18 

Olen samaa mieltä kuin Ankufi.

Lääkettä tulee käyttää, jos siitä on hyötyä enemmän kuin haittaa, vaikka se aiheuttaisi riippuvuutta.

Jos lääkkeessä on riippuvuusriski, niin siitä ja vierotusoireista on hyvä kertoa potilaalle. Näin potilas voi ymmärtää tuntemuksensa ja osata kontrolloida paremmin lääkkeen käyttöä ja minimoida riippuvuuden aiheuttamia haittoja.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 11:24 

Beetasalpaajien rutiininomaiseen käyttöön leikkausten yhtydessä on tosiaan liitetty jopa satojatuhansia kuolemantapauksia Yhdysvalloissa http://mercola.fileburst.com/PDF/Expert ... locker.pdf. Silti niitä annetaan lähes jokaisessa leikkauksessa rutiininomaisesti.

Oma läheiseni oli hyvin lähellä kuolla tuon käytännön vuoksi, kun hänen sykkeensä laski leikkauksen esilääkityksenä annetun beetasalpaajan vuoksi alle 30:n ja hän vaipui tajuttomuuteen. Minä olen kieltänyt rutiininomaisen beetasalpaajien käytön leikkauksissa omalla kohdallani.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 11:31 

...

Last edited by potilas on Thu Aug 04, 2016 12:03, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 11:37 

Palatakseni ketjun varsinaiseen aiheeseen: Purkkakokeilu on laajentunut lähipiirissäni. Meillä on sukuvikana OH/POTS, ja nyt olen houkutellut 73-vuotiaan tätini kokeilemaan nikotiinihoitoa OH-oireisiin sairaanhoitajaminiänsä valvonnassa. Kolmen viikon kokeilun jälkeen hän on ollut mainiossa kunnossa, kuulemma ensimmäistä kertaa sitten teini-iän.

Ainoa ongelma on se, että hän on hyvin katkera lääkäreille, jotka eivät ole osanneet häntä OH:n hoidossa auttaa. Olisin kuulemma ollut kiva elää ilman jatkuvia huimauskohtauksia jo vähän nuorempana. Ymmärrän häntä erittäin hyvin.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 12:02 

Sylvian wrote:
potilas: Luulin, että tarkoitit nikotiininhimolla riippuvuutta, mutta ilmeisesti käsitin väärin. Mitä sitten tarkoitat, kun pohdit, ettei sinulla ole nikotiininhimoa?

En ymmärrä kysymystä. Onko "himo" sanana tai käsitteenä epäselvä vai mitä tahdot kysyä? En pysty vastaamaan, jos en ymmärrä, mihin asiaan vastausta halutaan.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 02:32 

potilas wrote:
Sylvian wrote:

En ymmärrä kysymystä. Onko "himo" sanana tai käsitteenä epäselvä vai mitä tahdot kysyä? En pysty vastaamaan, jos en ymmärrä, mihin asiaan vastausta halutaan.

Toivottavasti onnistuisin tällä kerralla paremmin ja haluaisin selvittää tämän väärinkäsityksen.

Nikotiinihan on aine, jota elimistö ei tarvitse elintoimintojen ylläpitoon, joten ihminen ei luontaisasti tunne nikotiininhimoa eli halua käyttää nikotiinia.

Nikotiini on riippuvuutta aiheuttava aine. Jos sitä käyttää, saattaa saada vierotusoireita yrittäessään olla ilman.

Nikotiiniriippuvuus voi ilmetä nikotiininhimona. Enkä osaa kuvitella, mistä muusta nikotiininhimo voisi johtua kuin riippuvuudesta.

Käsitin sinun siis pohtivan nikotiininhimosta puhuessasi, että tarkkailet sitä, ettet vain ole tullut aineesta riippuvaiseksi. Kirjoitit kuitenkin:

potilas wrote:
Tässä nikotiinin käytössähän en ole millään tavalla edes aikonut huomioida kysymystä riippuvuudesta.

Joten en ymmärrä, mitä tarkoitat pohdinnallasi nikotiininhimosta, kun et tarkoita sillä riippuvuutta.

potilas wrote:
En ole huomannut edelleenkään mitään nikotiininhimoa niinä päivinä, jolloin en purkkaa tarvitse.

Miten nikotiininhimo eroaa riippuvuudesta? Mistä syystä kiinnität asiaan huomiota?

Profile  

PostPosted: Thu Aug 04, 2016 04:24 

Sylvian wrote:
Nikotiinihan on aine, jota elimistö ei tarvitse elintoimintojen ylläpitoon, joten ihminen ei luontaisasti tunne nikotiininhimoa eli halua käyttää nikotiinia.

Nikotiini sattuu olemaan aine, jota elimistöni tarvitsee verenpaineen äkillisen laskun estämiseen, eli verenpaineen pitämiseen stabiilina, eli normaalien elintoimintojen ylläpitoon, eli ortostaattisen hypotension eli OH:n hoitoon. Luontaiseksi aineeksi en ole sitä väittänyt. Onko esimerkiksi kipulääke luontainen aine? Tarvitseeko kipupotilas silloin kipulääkettä, jos ibuprofeiini ei ole elimistön luontainen aine?

Lainaan tässä Maijan ensimmäistä, sangen mainiota vastausta tämän viestiketjun avausviestiin:

Quote:
Nikotiinihan on kolinerginen aine (joka vaikuttaa jonkin verran myös dopamiiniin). Asetyylikoliinireseptorien toinen päätyyppi nikotiinireseptorit on nimetty nikotiinin mukaan. (Toinen päätyyppi muskariinireseptorit taas kärpässienten muskariinin. Jotkut ovat hoitaneet kärpässienillä Lyme-oireita, kts. esim. http://fromlymetolife.com/category/aman ... -for-lyme/ ) Asetyylikoliinihan stimuloi parasympaattista hermostoa siinä missä adrenaliini sympaattista.

Nikotiinia on tutkittu autoimmuunisairauksien, etenkin haavaisen paksusuolentulehduksen hoidossa.

Noissa mainitsemissani linkeissä olisi myös kerrottu juuri se, mihin toimintoihin elimistössä nikotiini tietyllä tavoin sairaalla ihmisellä toimii ja auttaa. Siksi suosittelin ja suosittelen edelleen niiden lukemista.

Jos et ymmärrä sanojen "himo" ja "riippuvuus" eroa, niin en kyllä tiedä, miten voisin sen selittää.

Ehkä muutama esimerkki auttaa selventämään näiden käsitteiden eroa: Etsin viime viikolla kaupasta itselleni laukkua. Samalla löysin upeat kengät, joita todella himoitsin, sillä olen kenkäfriikki. Koska en tarvitse nyt kenkiä, eikä minulla ollut varaa maksaa niistä yli 400 euroa, jätin kengät ostamatta, vaikka todella, todella himoitsin niitä: suorastaan näin jo itseni niissä kengissä. Jos olisin ostoaddikti, olisin ostanut myös kengät riippumatta tarpeestani tai rahatilanteestani (tunnen yhden tällaisen ostoaddiktiosta kärsivän henkilön).

Toinen esimerkki: Koen joskus, kuten varmaan me kaikki, seksuaalista himoa. En kuitenkaan ole seksiaddikti. Voin jättää himoni toteuttamatta tai siirtää sen toteuttamisen myöhemmäksi, joten minun ei tarvitse hypätä sänkyyn lähimmän vastaantulijan kanssa. En siis ole riippuvainen seksistä.

Joskus himoitsen suklaata. Todella pahasti. En kuitenkaan koskaan syö suklaata, koska olen päättänyt olla syömättä sitä sen sisältämän kofeiinin vuoksi. En siis ole suklaariippuvainen.

Alkoholista riippuvainen ei voi olla juomatta alkoholia, jos sitä on saatavilla. Tavallinen pulliainen voi himoita kylmää olutta kesähelteellä, mutta hän voi päättää olla juomatta sitä joko omasta halustaan tai olosuhteiden ollessa epäsuotuisat (Esim. siksi, että henkilö on liikkeellä autolla eikä halua mennä rattiin alkoholia nauttineena).

Määritelmällisesti himo on voimakas halu, jonka toteuttamisesta ihminen päättää itse: hän voi olla toteuttamatta himoaan, jos tahtoo. Riippuvuus taas on sellaista, jonka toteuttamista ihminen ei voi vastustaa, vaikka haluaisi. Riippuvuus voi olla fyysistä tai psyykkistä tai molempia.

Quote:
Käsitin sinun siis pohtivan nikotiininhimosta puhuessasi, että tarkkailet sitä, ettet vain ole tullut aineesta riippuvaiseksi.

En missään vaiheessa ole sanonut tarkkailevani sitä, onko minulla nikotiiniriippuvuutta vai ei. Sanoin ainoastaan, että en ole huomannut mitään nikotiininhimoa (miltä se sitten tuntuukaan. En osaa sitä edes sanoa, koska en ole sitä kokenut). Jos todellakin käsitit, että joudun tarkkailemaan sitä, onko minulle kehittymässä nikotiiniriippuvuus, käsitit aivan täydellisen väärin koko asian.

Kommentoin tätä koko nikotiininhimo-käsitettä siksi, että Maijan ensimmäisessä vastauksesa tämän ketjun aloitusviestiin puhutaan mm. nikotiinitoleranssin kasvamisesta ym. mahdollisista ongelmista, joten aihe on sitä kautta ketjussa noussut esille.

Koko tämä keskustelu ajautuu nyt täysin epäolennaisille poluille, koska mielestäni semantiikka kuuluu pikemminkin lingvistiikan puolelle kuin tällaiseen hoitomenetelmäkeskusteluun. Ei sillä, näin lingvistinä keskustelisin asiasta mielellään, mutta tämä ketju ei liene siihen ihan oikea paikka.

Jos käsitteet eivät edelleenkään tunnu riittävän selviltä, niin en valitettavasti enää paremmin niitä osaa näin netin välityksellä eritellä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]