Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 09:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Neurosonic-matalataajuusmenetelmä
PostPosted: Sun Apr 24, 2016 10:38 

Onko joku jo testannut? Vaikuttaa mielenkiintoiselta, sillä näyttää siltä, että juuri nyt kehossa ei olisi tulehdusta.

Vaikuttaa mm. verenkiertoon ja autonomiseen hermostoon. Psyykkinen vaikutus on mainoksen mukaan välitön. Menetelmällä on myös positiivinen vaikutus vireystilaan riippuen käytettävästä hoito-ohjelmasta ja henkilön omasta terveydentilasta.

Vasta-aiheet: tulehdustilat, verenvuototauti, akuutit välilevyn pullistumat, yliliikkuvat rangan nikamat ja raskaus.

Mainos: http://toivontilat.fi/files/neurosonic- ... austaa.pdf.

Profile  

Post subject: Re: Neurosonic-matalataajuusmenetelmä
PostPosted: Sun Apr 24, 2016 10:52 

Luin tuosta joskus ehkä vuosi sitten ja mielessäni luokitin huuhaan kuuloiseksi. Nyt luin tuon asiakirjan. Teksti on järkeenkäypää, mutta siinä viitataan vain kahteen tutkimukseen, joista toinen on rotilla tehty ja toinen käsittelee vain osteoporoosia. (Tärinähoidon tehosta osteoporoosin estäjänä varmasti on enemmänkin näyttöä.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 11:13 

Maija, ihan sama fiilis oli aluksi. Olen hyötynyt siitä vagusstimulaattorista, joten tämäkin voisi olla ihan OK kokeilu. Siitä SaluSTIM:istäkään ei ole kattavaa tutkimusta. Näyttäisi siltä, että etenevät kuluttajakokemus edellä, kun näillä menetelmillä ei voi oikein vahingoittakaan potilasta.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 11:16 

Jos se vagushermostimulaattori toimii, niin kyllä sillä voi aiheuttaa vahinkoakin, kuten muillakin vagushermostimulaattoreilla. Ovathan tällaiset toki esim. moniin lääkkeisiin verrattuna varsin turvallisia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 11:21 

Normaalit vagusstimulaattorit asennetaan leikkauksella sisälle. Korvastimulaattorissa puolestaan on haitat samaa luokkaa kuin TENS-laitteella.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 11:40 

Vagushermon stimuloiminen ei ole haitatonta, teki sen miten tahansa. Esimerkiksi rytmihäiriöiden ja uniapnean riski tulevat ihan suoraan siitä lisääntyneestä vagaalisesta aktiivisuudesta. Vagusstimulaatio on varsin voimakas tapa kontrolloida kehon toimintaa. Siksi sillä voidaankin saada hyviä tuloksia monenlaisissa sairauksissa, mutta vaaratonta se ei ole. Eli joko SaluSTIM toimii a voi olla hyödyksi tai haitaksi, tai ei toimi (tai toimii niin vähän, että sillä voidaan saada vain lieviä vaikutuksia).

Tärinähoito lienee varsin turvallista niin kauan kuin potilaalla ei ole noita mainittuja tiloja tai veritulppaa, en tiedä miksei sitä ole mainittu. Aika monella meistä lienee yliliikkuva selkäranka...

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 12:40 

Olen saanut Neurosonic-hoitokokeilun unettomuuteen. Ei mitään vaikutusta. 4 yötä kokeiltiin (ei peräkkäisiä).

Olen muuten myös kokeillut fysioakustista tuolihoitoa. Ei mitään vaikutusta mihinkään, mutta se "sessio" oli äärettömän tylsää. Odotin vain, koska se loppuisi :?

Otin muuten selvää, miten SaluStim-laite on rakennettu (siitä on julkaistu tutkimus, jossa rakenne on selitetty) ja tilasin sen osat itse :) Tuli huomattavan edulliseksi. Siinä on TENS-laitteeseen yhdistetty korvaklipsi. Kyseisen korvaklipsin saa tilattua jopa Amazonista.

Hintaa tuli muistaakseni noin 50 euroa, mieheni tilasi TENS-laitteen ja korvaklipsin ulkomailta.

En ole huomannut tuosta laitteesta yhtä hyvää hyötysuhdetta vagusstimulaatioon kuin kylmävesikäsittely +nikotiini -yhdistelmästä. Lienee yksilöllistä.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 01:17 

Laitatko linkin korvaklipsiin? Minulla kun TENS-laite jo on. (Ehkä se vagusketju olisi oikea paikka...)

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 02:58 

Mies ne mulle tilasi, toinen näistä paikoista se oli, koska nämä sivut olivat mulla kirjanmerkeissä. Olisko ollut tuo Amazonin versio. Toimii ihan hyvin, mutta mulla tehoa ei ole ollut kummoinen, vaikka tilasin ihan vastaavan TENS-laitteen kuin mitä SaluStimissä on käytetty. Mulla parempi teho on tosiaan ollut kasvojen kylmäkylpy+nikotiinipurkkahoidolla:
http://www.tenspros.com/Electro-Stim-Ea ... p_196.html
https://www.amazon.co.uk/TENS-Ear-Clip- ... B00OZMNWYA

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 06:03 

Potilas, se vagusstimulaattorin myyjä asensi minulle henkilökohtaisen ohjelman. Eli ei riitä, että on samalla tavalla teknisesti toimiva laite, vaan niissä täytyy olla itselle sopiva ohjelma.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 06:46 

Mä lunttasin sen sopivan ohjelmankin siitä tutkimuspaperista :oops: Toki voi olla, ettei se ole optimi.

Mutta palatakseni tähän Neurosoniciin: mä en ole kylläkään paras esimerkki tuon menetelmän toimivuuden tai toimimattomuuden kokeilijaksi. Se voi olla lievään tai kohtalaiseen unettomuuteen ihan toimiva menetelmä. Mun unettomuus on todella toivottomalla tasolla verrattuna varmaankin suurimpaan osaan potilaista, eikä mulle ole koskaan mikään menetelmä unettomuuden hoitoon toiminut (paitsi lääkkeet).

Saattaahan tuolla olla potentiaalia esim. fatiikin vähentäjänä. Siihen en ole sitä testannut.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 07:04 

Minulla tehtiin säädöt sillä tavalla, että (ilmeisesti) HRV-testin aikana kokeiltiin miten kroppa reagoi ohjelmaan. Koneen näytöltä katsoin, miten alkoi luvut parantua.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 08:04 

HRV:n kotitestaamiseenkin on monenlaisia vaihtoehtoja. Varmaan tavallisella älypuhelimella ilman lisälaitteitakin onnistuu, kun puhelimen kameraa voi käyttää pulssioksimetrinä, joku sopiva appi vain käyttöön. (Itselläni ei ole älypuhelinta, tavallinen pulssioksimetri vain, mutta tein Quantified Selfistä lehtijutun 2013, niin on näihin tullut perehdytettyä. Jos vagushermoa oikein tehokkaasti stimuloi, niin sen pitäisi kyllä näkyä ihan normaalissa sykkeessä. :-P)

Jos siis nimim. potilas on onnistunut löytämään jonkin konkreettisen speksin TENSin säätämiseen, varmaan optimaaliset säädöt löytyvät siitä vähän eri suuntiin kokeilemalla.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2016 08:16 

Juu, mulla on tällainen köyhän miehen versio :mrgreen: Tässä siis kävi niin, että tilasin ensin TENS-laitteen ja sitten törmäsin tuohon SaluStim-tutkimukseen. Totesin, että laitteeni on ihan vastaava, joten päätin sitten kokeilla myös niitä korvaklipsejä.

Ei varmasti ole ihan optimaalinen ratkaisu, mutta kun lääke-, lääkärikäynti- ja lisäravinnebudjetti liikkuu muutenkin tuolla 2500-3000 euron paikkeilla per vuosi, niin jostain pitää yrittää säästää :oops:

Ja siis sain ne klipsit vasta viime viikolla joten en ole ehtinyt paljon vielä kokeilla. Odotan, että vaste paranee kun käyttö jatkuu pidempään.

Profile  

PostPosted: Sun May 07, 2017 05:16 

Unestassa kuulemma on nykyään Neurosonic-divaani. Polon mukaan se voi säädellä sympaattista hermostoa CFS:ssä edullisella tavalla ja hän uskoo, että se on hyväksi jos potilas ei ole kovin huonona (ts. vaikeasti sairas tai sillä hetkellä kovin huonossa hapessa), liian sairaalle se voi olla liian kuormittava.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]