Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 20, 2014 10:30

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Author Message
 Post subject: Re: Masennuslääkkeet
PostPosted: Sun Sep 11, 2011 09:40 

Kokeilin Aurorixia pari päivää. Tuli voimakkaita ahdistuskohtauksia, joten lopetin sen alkuunsa.
Nyt sain lääkkeen nimeltä Noritren 25 mg 1 - 3 tablettia iltaisin kokeiluun.
Mitä olette mieltä, kannattaako lähteä kokeilemaan? Minulla ollut pitkittyneitä migreenikohtauksia viime aikoina. Muuten uupumus ennallaan. Pelkään lähinnä sydämeen kohdistuvia sivuvaikutuksia, koska sydämeni erityisen herkkä.
Toisaalta haluaisin kokeilla jotain lääkettä, koska aika ei ole minua parantanut. Kannattaisiko pyytää pienempää 10 mg:n lääkevahvuutta tuosta Noritrenista? Onko jollakin kokemuksia lääkkeen käytöstä?

Profile  

PostPosted: Mon Sep 12, 2011 08:14 

Aurorix ei tosiaan vaikuta yhtään hyvältä lääkkeeltä CFS-potilaalle. Nortriptyliini saattaisi olla kokeilemisen arvoinen, jos saat noita miedompia tabletteja. Se voi auttaa uneen, migreeniin, muuhun kipuun ja jotkut saavat siitä lisää energiaakin (vaikka monia se väsyttää). Jos kokeilet, kannattaa varmaankin ottaa hyvin imeytyvää magnesiumia (esim. Magnesan) sekä koentsyymi Q10:ä samalla, koska ne vähentävät sydämen rytmihäiriöalttiutta.

En ole varma, onko kukaan täällä käyttänyt nimenomaan nortriptyliiniä. Amitriptyliiniä on aika moni kokeillut, vaihtelevin tuloksin, mutta nortriptyliini on usein selvästi paremmin siedetty.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 12, 2011 03:52 

Kiitos Maija! Menee vähän aikaa että saan hommattua reseptin 10 mg:n vahvuudella, mutta aion kokeilla kyllä tuota, koska paljon myös lihaskipuja on.
Tulenpa sitten taas raportoimaan miten vaikuttaa. :roll:

Profile  

PostPosted: Sun Sep 18, 2011 04:23 

Otin eilen illalla ensimmäisen Noritren 10 mg tabletin. Olen siis hyvin herkkä lääkevaikutuksille.
Vaikutus oli minulla tällainen. Vähän ajan kuluttua tuli tyyni, rauhallinen olo sisäisesti. Vaikka olin aikonut laittaa nukkumaan, niin aloinkin kuuntelemaan musiikkia. Kuuntelin sitä peräti pari tuntia. Tuntui kuin lääke olisi piristänyt minua. Jouduin ottamaan unilääkettä isomman annoksen kuin tavallisesti että pääsin uneen.
Piristävä vaikutushan olisi minulle enemmän kuin tervetullut vuosia jatkuneeseen uupumukseen. Mutta en haluaisi piristyä yöksi. :| Siirränkö tuon lääkkeenoton siis aamuun :?: Mitään sivuvaikutuksia en huomannut ja tänään on ollut jotenki parempi olla kuin tavallisesti.
Haittaakohan se mitään jos lääkettä ottaa heti herättyään ja vaikka myöhemminkin jos lisää lääkeannosta niin lisää sen aamuun?

Profile  

PostPosted: Sun Sep 18, 2011 06:51 

Itse asiassa on aika yleistä, että nortriptyliini piristää. Joitain se väsyttää, toisia virkistää. Jos tuntuu, että vaikutus on piristävää sorttia, ehdottomasti kannattaa siirtää ottaminen aamuun ja moni näin tekeekin. Loistavaa, jos et ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 10:57 

Kun olin syönyt lääkettä n. viikon kävi sitten kuitenkin niin että verenpaine laski liian alas. Yläpaine meni alle sadan ja olo tuli liian hankalaksi huimauksen vuoksi.
Nyt tietenkin harmittaa kun lääke tuntui auttavan minulla niin moneen asiaan. Nukuin paremmin, päänsärky loppui, jaksoin paremmin olla ylhäällä ja mieli oli parempi, huomasin sen siitä että unetkin olivat positiivisia entisiin verrattuina.
Tuo on todella kokeilemisen arvoinen lääke niille joilla ei ole ongelmia verenpaineen kanssa.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 08:06 

Oletko kokeillut ottaa lääkettä pienemmillä annoksilla? Jos se vaikka auttaisi edes vähän, eikä verenpaine laskisi liikaa. Joitain CFS-potilaita voi auttaa niin pienikin annos, ettei sen "pitäisi tehdä mitään".

Profile  

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 09:38 

Kiitos vinkistä! Itsekin ajattelin että voisikohan tuota lääkettä ottaa vaikka toisinaan muutaman päivän ajan ja pitää sitten väliä.
Lääkärihän kirjoitti minulle alun pitäen 25 mg:n vahvuutta jonka vaihdoin 10 mg:aan. Sitä tablettia on hankala jakaa, koska se on pieni eikä ole jakouurretta.
Olen ihmetellyt sitä asiaa että miksi niin mitättömät lääkeannokset vaikuttavat minulle niin voimakkaasti :?: Yleensä lääkärit määrää minulle aina paljon suurempia lääkeannoksia kuin siedän. :roll:
Lääkäri on luvannut lähipäivinä ottaa kantaa että mitä seuraavaksi tehdään.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 09:08 

Tuota harvempaa annostelua voisi kokeilla. Nortriptyliinin puoliintumisaika vaihtelee hurjasti, 16-90 tunnin välillä (joissain lähteissä on mainittu jopa 140 tunnin aikoja joillekin ihmisille!). Jos sinulla lääke metaboloituu hitaasti, se selittäisi miksi sivuvaikutuksia tuli vasta joidenkin päivien päästä.

Jos tämä ei tunnu onnistuvan, useimmat lääkkeet voi liottaa (ainakin jauhettuina) veteen ja annostella siten pieniä määriä (säilytä jääkaapissa max muutamia päiviä, ravistele ennen ottamista). Apteekki voi toki reseptillä valmistaa myös mitä tahansa annoskokoja lääkkeestä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 04:01 

Aika pikkuisetkin ja leikkausurattomat lääkkeet saa leikattua lääkeleikkurilla, jonka saa apteekista.

Minulle määrätään yleensä lääkkeistä pienimmät mahdolliset annokset ja saatan siitäkin ottaa neljäsosan, ja olla seuraavan päivän kuutamolla, jos vaikka illalla olen lääkkeen ottanut.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 05:06 

Lääkäri oli sitten sitä mieltä että jätetään Noritren.
Nyt kokeillaan sitten Mirtazapinia ja Risperidonia pienellä annoksella.
Saas nähdä mitä seuraa. :roll: Vointi ollut muutaman viikon normaalin uupumuksen jälkeen nyt taas pahempi. Päänsärkyä ja totaalista jaksamattomuutta. Toivossa on hyvä elää. Yksin tuntuis jaksavan paremmin. Lasten hälinää ei millään enää jaksais. :|
Yritän käydä joka ilta ulkona kävelemässä sen pari kilsaa. Vain kova päänsärky pitää mut koko päivän sisällä. Kokeilen ensiksi tuota Mirtazapinia.
Onko jollakin kokemusta näistä lääkkeistä?

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 08:16 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 11:36, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 10:15 

Heh! Olipas pitkä uni helen! Eikö kukaan tullut ihmettelemään miksei äiti herää? Minä otin eilen 1/4 eikä uni tullut vielä kahden tunnin odottelun jälkeen. joten otin Opamoxista palasen jonka jälkeen viimein kahden jälkeen yöllä nukahdin ja nukuin yhdeksään. Tänään on ollut ärtyisä ja tokkurainen olo. Sen pitäisi helpottaa muutamassa
päivässä ja olon sen jälkeen virkistyä. Katsotaan miten käy.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 08, 2011 06:34 

Tuo Mirtazapiini pitäisi olla hyvin siedetty. Mutta niin vain kävi että se aiheutti minulle levottomat jalat-oireyhtymän. Kolmena yönä peräkkäin valvoin ja potkiskelin jalkojani. Enempää en jaksanut, siihen lopetin sen koska oli pakko saada unta. Lopetuksesta seurasi kova päänsärky ja totaaliuupumus. Uskaltaiskohan kokeilla tuota Risperidonia ihan yksikseen. Illalla jo kerran kokeilin ja vaikutti muuten hyvältä mutta valvoin koko yön. :shock: On tämä hankalaa kun reagoin niin voimakkaasti lääkkeisiin.
Pitäisköhän kokeilla tuota Risperidonia heti herättyäni ettei vaikuttaisi yöuniin?
Onko kenelläkään kokemusta Risperidonin käytöstä uupumukseen?? Jostain luin että pienellä annoksella voisi olla suotuisaa vaikutusta väsymykseen.
Tällä hetkellä kärsin eniten melkein jatkuvasta päänsärystä ja uupumuksesta.
Lääkäri kirjoitti minulle 1 mg kyseistä lääkettä iltaisin otettavaksi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

All times are UTC + 2 hours