Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:38

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nenähuuhtelu
PostPosted: Tue Feb 14, 2017 09:49 

Onko muilla kokemuksia sierainten huuhtelemisesta ns. nenäkannulla? Itse olen ollut huomaavinani, että se vähentää oireitani. Huuhtelen sieraimeni ennen nukkumaanmenoa suolapitoisella vedellä. HUOM: suolan määrän kanssa on oltava tarkkana, liian mieto liuos kirvelee ja liian suolainen ei kuulema toimi toivotulla tavalla.

(Vaikea sanoa, kuinka paljon asia liittyy taloni ei niin moitteettomaan sisäilmaan, koska aloitin huuhtelut vasta maalle muutettuani.)

Profile  

Post subject: Re: Nenähuuhtelu
PostPosted: Tue Feb 14, 2017 10:47 

Käytän nenäkannua aina flunssan aikana, jotta en saisi poskiontelotulehdusta.

Tiedän lääkäreitä joille nenäkannun käyttö on kuin käsienpesu. Huuhtelevat heti kotiin tultua ja vielä illan aikana. Kyllähän se on järkevää sillä nenä seuloo hengitysilmasta pois epäpuhtauksia.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 15, 2017 12:28 

En ole käyttänyt nenäkannua, mutta kotikonsteja huuhteluun kyllä. Nykyään en ole enää juuri käyttänyt, kun hunaja + oreganoöljy pitävät poskiontelontulehdukset poissa. En ole huomannut siitä muuta hyötyä kuin tukkoisuuden vähentämisen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Feb 15, 2017 06:22 

Minulla on ympärivuotinen ns. vasomotorinen nuha ja nenän tukkoisuus illalla häiritsee usein nukahtamista, joten nenän huuhtelu ennen (allergia)suihkeen laittoa on melkein jokailtainen rutiini. Se laskee ainakin hetkellisesti limakalvojen turvotusta, joten suihke menee paremmin perille ja hengityskin kulkee jonkin aikaa vähän paremmin. Minulla tämä hengityksen parempi kulkeminen vaikuttaa ihan merkittävästi unen saantiin.

Voisin kuvitella, että sillä voi olla vaikutusta myös aivojen toimintaan, jos se auttaa hapen saannissa. Itsellänihän tuoksuyliherkkyyden yhtenä oireena on päänsärky, jonka olen tulkinnut johtuvan siitä, että keuhkoputken lievempikin ahtautuminen (kun sitä ei vielä tunne varsinaisena hengenahdistuksena) aiheuttaa happivajetta aivoissa.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 15, 2017 07:54 

Minullahan ei ole nuhaa, kroonista rasitusyskää kylläkin. (Ja rasitus tässä hyvin laajassa mielessä ymmärrettynä eli kaikki, mikä provosoi hengityksen kiihtymistä provosoi myös yskää.)

Nukkuessani (sisätiloissa) toinen sieraimeni menee tukkoon, mikä on Butukon teorian mukaan merkki liikahengittämisestä. Kun huuhtelen nenän ennen nukkumaanmenoa ja nukun ulkona, molemmat sieraimet pysyvät auki aamuun asti. No ihan varmaksi en voi tätä tietenkään tietää, mutta sieraimet ovat auki joka tapauksessa aina kun herään (ulkona), myös silloin jos herään kesken unien esim. vessaan.

Edit 18.2.:
Yllä oleva tieto osoittautui myöhemmin joko vääräksi tai sitten hengitys/sierainongelmani paheni vain muutaman päivän päästä, koska toinen sierain oli välillä hieman tukossa herätessäni, vaikka nukuin ulkona ja olin huuhdellut nenäni ennen nukkkumaan menoa. Ilmiö saattoi tosin liittyä siihen, että olin pessyt edellisenä päivänä homeista kellarinseinää.

Last edited by Meikäläinen on Sat Feb 18, 2017 07:34, edited 3 times in total.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 16, 2017 01:20 

Toisen sieraimen tukkoisuus voi olla luonnollista.

" Nenän suodattaa hengitysilmasta hiukkasia ja pieneliöitä ja kostuttaa kuivan ilman. Useimmilla ihmisillä nenä säätää ilmavirran kulkua vaihtelemalla limakalvon turpeutta vasemmassa ja oikeassa nenäkäytävässä niin, että vuoron perään toinen saattaa tuntua tukkoiselta, kun ilma toisessa virtaa normaalisti. Tämä nenäsykliksi kutsuttu ilmiö kuuluu normaaliin elintoimintaan. "http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00305

http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-yollinen-toispuoleinen-nenan-tukkeutuminen-17-november-2010-1251

Profile  

PostPosted: Thu Feb 16, 2017 01:44 

Minulla on sellainen mielikuva, että usein sen puolen sierain on tukossa millä kyljellä nukkuu.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 17, 2017 06:41 

Minulla on sama mielikuva kuin Miralla. Aina sitä tukkoisuutta ei ole. Johtuisiko se jotenkin nestetasapainosta, paljon nestettä kudoksissa, neste painuu alas.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 18, 2017 08:11 

(poistin tekstin, koska olin muistanut asian ilmeisesti väärin.)

Last edited by Meikäläinen on Tue Feb 28, 2017 10:04, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 18, 2017 08:12 

Edit: Butukon teoriahan menee niin, että jos ihminen hengittää liikaa, toinen sierain sulkeutuu, jotta elimistöön ei kulkeutuisi liikaa happea.

Voihan olla, että minullakin on ollut toinen sierain aiemmin niin vähän tukossa, etten ole havainnut mitään erikoista. Joka tapauksessa, kun ajoin bentsodiatsepiinilääkityksen alas, hengityksessäni tapahtui radikaali muutos. Saatoin herätä siihen, että sieraimestani tulvi uloshengitysilmaa valtaisalla volyymilla. Huomasin tämän kesällä, kun minulla oli vain kevyesti vaatetta päällä nukkuessani, siitä, että vauhdilla ulos virtaava ilma viilensi ihoa todella paljon osuessaan paljaaseen ihooni.

En tullut ajatelleeksi, että ilmiö saattoi liittyä (ainakin osaksi) toisen sieraimen sulkeutumiseen, vaan tulkitsin asian hengityksen yleiseksi tehostumiseksi. Se oli sinänsä ihan järkevä tulkinta, koska bentsoilla on hengitystä vaimentavaa vaikutusta. Lisäksi bentsoilla on melatoniinineritystä vähentävää vaikutusta.

Melatoniinineritykseni ryöstäytyi käsistä bentsojen alasajon jälkeen. Ehkä liian suuret melatoniinipitoisuudet vaivuttavat minut liian syvään uneen. Aivot ehkä yrittävät estää minua vaipumasta tajuttomuuteen tehostamalla hengitystä?

Last edited by Meikäläinen on Sat Feb 18, 2017 08:13, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 18, 2017 08:12 

Suhtauduin aluksi tosi epäilevästi nenänhuuhteluun, koska se tuntui niin luonnottamalta ajatukselta. Mutta sitten löysin tutkimuksen, jonka mukaan nenähuuhtelu vähentää riskiä sairastua poskontelotulehdukseen. En ole kylläkään ihan varma, oliko kyse kannuhuuhtelusta vai huuhtelupullon käytöstä, joka on kuulema ainoa keino huuhdella nenää sieraimia syvemmältä.

Mutta saman tutkimuksen mukaan useampoi huuhtelu päivässä päin vastoin lisäksi sairastumisriskiä. Myös suolan määrässä pitää olla tosi tarkkana.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 24, 2017 01:49 

Mä olen huomannut, että jos nukun kyljelläni, ylempi sierain menee vähän tukkoon. Tämä ei johdu limakalvoista vaan yksinkertaisesti painovoimasta ja siitä, että jotain posken kudosta painuu ilmatien päälle. Voisiko tämä johtua monien kärsimästä sidekudospoikkeamasta tms? Asian voi tarkistaa erittäin helposti hiukan venyttämällä kädellä poskea nenän viereltä kohti korvaa sen sieraimen puolelta, joka nukkuessa on tukkoinen. Jos se heti aukeaa, kyse on painovoimasta, jos ei, limakalvojen turvotuksesta. Siksi nukun itse kyljelläni sängyn reunalla niin, että saan patjan reunalla venytettyä edes toisen sieraimen auki. Olipa sekavasti ja omituisesti selitetty. :D No kuitenkin.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 24, 2017 03:31 

Ihan hyvin selitit asian. :D Mutta minun sieraimeni menee tukkoon vain unen aikana eikä muulloin, vaikka lepäisinkin kyljelläni. Se aukeaa myös aika nopsaan unesta havahduttuani.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]